Gå til innhold

Hvilken termin bør jeg forholde meg til?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei, 

Siste dag i forrige mens var 29 juli, ut i fra mens termin med gjennomsnittlig syklus blir termin da 8 mai. 

Jeg fikk positiv eggløsningstest 20 august, syklus dag 23. Syklusen ville da blitt 37 dager. Termin 17 mai. Fikk tydelig positiv graviditet test 13 dager etter positiv EL test. Fikk positiv 2 dager før det, men mannen så ikke streken med mindre jeg pekte på hvor den var. Dette er den terminen jeg egentlig føler er mest riktig... 

Var på TUL på fredag, fikk da termin 10 mai. Vet at det er lett å måle feil da ting er så smått på TUL.

Hvilken termin skal jeg forholde meg til ved bestilling av første kontroll o.l.? 

Anonymkode: 8b852...96b

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Termin fra TUL er mest korrekt. 

Anonymkode: d6236...2b9

• Liker 8
Skrevet

Legen din kommer mest sannsynlig til å bruke siste mens. Det er uansett ikke viktig, det er terminen som settes på OUL som er viktig og riktig. 

Om du får kontroll noen dager til eller fra uke 12 betyr ikke noe.

Anonymkode: c6743...64e

• Liker 7
Skrevet

Om det bare er to dager imellom så spiller det ingen rollle

Anonymkode: 4899e...949

• Liker 2
Skrevet

Enige i at ett par dager ikke har noe å si, men det er 9 dager mellom tidligste og seneste. Det er stor forskjell på å være 7+2 eller 8+4 når det er så tidlig. 

Anonymkode: 8b852...96b

Skrevet
19 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Legen din kommer mest sannsynlig til å bruke siste mens. Det er uansett ikke viktig, det er terminen som settes på OUL som er viktig og riktig. 

Om du får kontroll noen dager til eller fra uke 12 betyr ikke noe.

Anonymkode: c6743...64e

TUL termin er mye mer nøyaktig enn termin fra OUL. 

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker said:

Men er det sant? Tidlig ul (før uke 12) skulle være mer nøyaktig enn ordinær ol (før uke 23)? Hvorfor sier du det og har du noen linker, fra offisielle helseopplysninger, for å bevise det? 

Fordi det stemmer så absolutt ikke, det er motsatt. Første ti uker er forstervekst veldig varierende og termindato satt på TUL kan variere en del, faktisk opptil ei uke fra termin satt på OUL. Som skal offisielt sett være mest nøyaktig, og det er bare den som blir brukt som ferdigsatt termindato. 

Anonymkode: 0026f...352

• Liker 3
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Men er det sant? Tidlig ul (før uke 12) skulle være mer nøyaktig enn ordinær ol (før uke 23)? Hvorfor sier du det og har du noen linker, fra offisielle helseopplysninger, for å bevise det? 

Fordi det stemmer så absolutt ikke, det er motsatt. Første ti uker er forstervekst veldig varierende og termindato satt på TUL kan variere en del, faktisk opptil ei uke fra termin satt på OUL. Som skal offisielt sett være mest nøyaktig, og det er bare den som blir brukt som ferdigsatt termindato. 

Anonymkode: 0026f...352

Ja, det er sant. Det er stikk motsatt av det du skriver. De første månedene vokser fostre så og si identisk. 

Har ikke tid å lete opp kilde nå, kan gjøre det senere. Men du kan jo Google litt selv i mellomtiden. Flere sykehus forholder seg nå til termin satt på TUL, nettopp fordi det er mer nøyaktig. 

• Liker 3
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker said:

Ja, det er sant. Det er stikk motsatt av det du skriver. De første månedene vokser fostre så og si identisk. 

Har ikke tid å lete opp kilde nå, kan gjøre det senere. Men du kan jo Google litt selv i mellomtiden. Flere sykehus forholder seg nå til termin satt på TUL, nettopp fordi det er mer nøyaktig. 

Dette ble jeg også fortalt av to leger. Altså at TUL stemmer best med tanke på termin!

Anonymkode: daf61...3a1

• Liker 2
Skrevet
30 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dette stemte i hvert fall ikke for meg, som både har veldig stabil syklus og tok EL-test. På TUL fikk jeg termin flere dager tidligere enn jeg hadde regnet meg fram til selv, mens OUL viste akkurat samme dato som jeg regnet meg frem til. 

Anonymkode: 3108c...777

Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Dette stemte i hvert fall ikke for meg, som både har veldig stabil syklus og tok EL-test. På TUL fikk jeg termin flere dager tidligere enn jeg hadde regnet meg fram til selv, mens OUL viste akkurat samme dato som jeg regnet meg frem til. 

Når tok du TUL og hvem utførte det? 

Skrevet
32 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Når tok du TUL og hvem utførte det? 

Tok TUL da jeg var litt over 12 uker på vei. Vil ikke si navnet på klinikken, men de har godt rykte. 

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Tok TUL da jeg var litt over 12 uker på vei. Vil ikke si navnet på klinikken, men de har godt rykte. 

Ok, TUL utført i uke 12 skal være med nøyaktig enn OUL. Nå når TUL vil bli et tilbud for alle, vil termin fastsettes da istedenfor senere i svangerskapet. 

Selv har jeg kun hatt ultralyd hos overlege på fødeavdelingen, de er gjerne litt bedre enn en jordmor på en klinikk 🤷‍♀️

• Liker 2
Skrevet
2 hours ago, AnonymBruker said:

Dette ble jeg også fortalt av to leger. Altså at TUL stemmer best med tanke på termin!

Anonymkode: daf61...3a1

Stemmer best om man måler rett 

Anonymkode: c27fd...b1c

Skrevet

TUL ville jeg sagt.

Anonymkode: 6a3ad...c67

Skrevet

Jeg ville forholdt meg mest til TUL selv, men det er OUL som blir offisiell termin så du må forholde deg til den også. Jeg har tatt veldig mange ultralyder i mine svangerskap pga komplikasjoner og det har aldri vært mer enn 1 dag avvik mellom termin basert på EL, mens, TUL og OUL

Anonymkode: f103b...e8f

Skrevet

Jeg fødte på dagen som jeg fikk på tul. Men oul hadde termindato dagen etterpå, så hipp som happ 

Anonymkode: 58c4b...bd7

Skrevet

TUL forholder du deg til fram til OUL. OUL er den datoen Nav forholder seg til, da med tanke på foreldrepenger og permisjon.

Anonymkode: 1f951...7ee

Skrevet
45 minutter siden, AnonymBruker skrev:

TUL forholder du deg til fram til OUL. OUL er den datoen Nav forholder seg til, da med tanke på foreldrepenger og permisjon.

Nav forholder seg til den sykehuset setter. Om det er termin satt ved ivf, TUL eller OUL er opp til sykehuset, ikke nav. 

Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Sannhet med modifikasjoner. NAV justerer starten på foreldrepengene når baby er født.

Anonymkode: f103b...e8f

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...