Gå til innhold

La være å fortelle foreldrene mine om studier i utlandet?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kom inn på master i USA og er veldig glad for det. Har kontrollerende foreldre som ikke unner meg noe og aldri hjelper til med noe. Har vært en del slag og ørefiker og verbal mishandling da jeg var yngre. Aldri noen kjærlighet eller omsorg. Det er aldri hyggelig å ha noe med dem å gjøre og jeg vurderer å slutte å besøke dem i det hele tatt. Føler meg bare eksponert om jeg forteller dem noe og de beskylder meg for å lyve og tror ikke på meg om noe bra skjer. Likevel vil de kontrollere og vite alt jeg driver med. Skal jeg bare la være å si noe og dra?

Anonymkode: 929bd...387

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg hadde nok ikke sagt noe før jeg var ute av landet, send et postkort.

• Liker 12
Skrevet

USA tar vel ikke inn utenlandsstudenter nå så problemstillingen er vel ikke så veldig aktuell 

Anonymkode: 2e390...8e2

• Liker 3
Skrevet
11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

USA tar vel ikke inn utenlandsstudenter nå så problemstillingen er vel ikke så veldig aktuell 

Anonymkode: 2e390...8e2

Har fått utsatt start et år.

• Liker 2
Skrevet

Så da er det bedre at du blir meldt savnet, bruker samfunnets ressurser på at du ikke sier ifra?

Anonymkode: 4f41a...b1f

• Liker 2
Skrevet
18 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Så da er det bedre at du blir meldt savnet, bruker samfunnets ressurser på at du ikke sier ifra?

Hun har nok venner her nede som kan avklare situasjonen før det går så utrolig mange ressurser på det. Dessuten ser de fort at hun er ute av landet, tar ikke lang tid å sjekke det.

• Liker 3
Skrevet
24 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Sier jo bare at jeg fortsatt er i Norge? 

• Liker 1
Skrevet
22 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Får du nok stipend, eller noe sånn, til å dekke alle utgiftene da? 

Ikke bare for å betale for alle studiene. Men å faktisk bo i USA kan fort bli temmelig dyrt...                

Anonymkode: 22bf2...afc

Har spart opp og jobbet over lengre tid. De hadde uansett ikke bidratt økonomisk så det hadde ikke utgjort noen forskjell om de hadde visst om det. Ikke som om de hadde tilbudt å hjelpe til liksom.

• Liker 3
Skrevet
6 minutter siden, FrøkenMånestråle skrev:

Hun har nok venner her nede som kan avklare situasjonen før det går så utrolig mange ressurser på det. Dessuten ser de fort at hun er ute av landet, tar ikke lang tid å sjekke det.

Hvordan skal man sjekke det? Jeg vil jo bare si jeg bor på det vanlige studiestedet mitt.

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Kom inn på master i USA og er veldig glad for det. Har kontrollerende foreldre som ikke unner meg noe og aldri hjelper til med noe. Har vært en del slag og ørefiker og verbal mishandling da jeg var yngre. Aldri noen kjærlighet eller omsorg. Det er aldri hyggelig å ha noe med dem å gjøre og jeg vurderer å slutte å besøke dem i det hele tatt. Føler meg bare eksponert om jeg forteller dem noe og de beskylder meg for å lyve og tror ikke på meg om noe bra skjer. Likevel vil de kontrollere og vite alt jeg driver med. Skal jeg bare la være å si noe og dra?

Nå igjen? Du greier bare ikke å foreta et riktig valg altså, om må "bare" til USA fordi? Det er gøy med flere hundretusener av kroner i lån? Gøy å ha mindre i formue av det du har spart? Gøy å få et såkalt "prestisje navn" som ingen i Norge bryr seg om? Det er faktisk dette som er det store problemet ditt vil jeg si, nemlig at du foretar et totalt forskrudd, økonomisk valg som taler imot deg. Situasjonen blir ikke noe særlig bedre til neste år heller.

Her snakker vi om ting uten at en trenger å nevne Koronaviruset engang. Har lagt merke til at flere tråder blant disse som vil "bort" alltid handler om at en har issues med foreldrene hjemme eller med samboeren. Et fersk eksempel (blant flere andre det siste året eller to) er ei som vil til USA for å bli sugarbabe og vil til USA fordi hun også har en helt forskrudd ide om hvordan det kommer til å "lønne seg" for henne. Bare å sjekke ut tråden på samlivsforumet. 

Anonymkode: 2ee25...777

• Liker 6
Skrevet
21 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nå igjen? Du greier bare ikke å foreta et riktig valg altså, om må "bare" til USA fordi? Det er gøy med flere hundretusener av kroner i lån? Gøy å ha mindre i formue av det du har spart? Gøy å få et såkalt "prestisje navn" som ingen i Norge bryr seg om? Det er faktisk dette som er det store problemet ditt vil jeg si, nemlig at du foretar et totalt forskrudd, økonomisk valg som taler imot deg. Situasjonen blir ikke noe særlig bedre til neste år heller.

Her snakker vi om ting uten at en trenger å nevne Koronaviruset engang. Har lagt merke til at flere tråder blant disse som vil "bort" alltid handler om at en har issues med foreldrene hjemme eller med samboeren. Et fersk eksempel (blant flere andre det siste året eller to) er ei som vil til USA for å bli sugarbabe og vil til USA fordi hun også har en helt forskrudd ide om hvordan det kommer til å "lønne seg" for henne. Bare å sjekke ut tråden på samlivsforumet. 

Hva er så galt med å dra bort fordi man sliter med folk i livet? 

• Liker 4
Skrevet
29 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er nok fordi folk innbiller seg at «alt blir så mye bedre i USA». De har ikke skjønt at nissen gjerne flytter med på lasset.

• Liker 5
Skrevet
12 minutter siden, AnonymBruker said:

Hva er så galt med å dra bort fordi man sliter med folk i livet? 

Må du dra helt til USA for å slippe unna folk du sliter med?

Anonymkode: 18740...39a

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Det er nok fordi folk innbiller seg at «alt blir så mye bedre i USA». De har ikke skjønt at nissen gjerne flytter med på lasset.

Ja, nettopp det. Synes det burde nesten forskes på mennesker utifra det psykiske aspektet når de fortsatt i 2020 tror at de kommer til å få det "koselig" i USA ved å enten "flykte" dit eller å kaste en svært haug med penger som de har jobbet for i Norge, bare for å "oppleve" USA i 1 eller 2 år og samtidig sette seg selv i gjeld. Og med 1 dollar som nå er tilsvarende 9,60 kr, så må man være helt borte mentalt sett for å i det hele tatt vurdere noe som helst i USA nå om dagen (2020 / 2021). Skjønner ikke hvordan noen kan slippe til på en mastergrad uten å ha evnen til å analysere flere momenter når de skal bestemme seg for noe som koster et 7-sifret beløp i kroner. 

• Liker 4
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Sier jo bare at jeg fortsatt er i Norge? 

Greit nok at du ikke vil ha noe med dem å gjøre, men her lyger du jo- og gir dermed dine foreldre rett! 
grow up!! 
si at du drar- og dra!!! 

Anonymkode: 6008b...86d

Skrevet

Kan du ikke bare sende en melding etter du har reist? 

Anonymkode: a9c6a...fcc

Gjest TheCatLady
Skrevet

Er det ikke bare å sende en melding? Om du synes det er vanskelig å si det ansikt til ansikt. Du er jo voksen og da er det ikke opp til dem å bestemme hva du skal og ikke skal. 

Om det er det du vil og du tenker at du klarer deg økonomisk. Ja, at det er et gjennomtenkt valg så ville jeg bare dratt. Går det til helvete så har du i hvert fall lært og opplevd noe. Sier ikke at det kommer til å gjøre det, men uforutsette ting kan alltids skje :)

Skrevet
14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja, nettopp det. Synes det burde nesten forskes på mennesker utifra det psykiske aspektet når de fortsatt i 2020 tror at de kommer til å få det "koselig" i USA ved å enten "flykte" dit eller å kaste en svært haug med penger som de har jobbet for i Norge, bare for å "oppleve" USA i 1 eller 2 år og samtidig sette seg selv i gjeld. Og med 1 dollar som nå er tilsvarende 9,60 kr, så må man være helt borte mentalt sett for å i det hele tatt vurdere noe som helst i USA nå om dagen (2020 / 2021). Skjønner ikke hvordan noen kan slippe til på en mastergrad uten å ha evnen til å analysere flere momenter når de skal bestemme seg for noe som koster et 7-sifret beløp i kroner. 

Kanskje de vil det da? Ts skal studere, ikke drive dank. Jeg bodde selv i et asiatisk land, jobbet som frivillig, det var et gigantisk tapsprosjekt, men et minne for livet. Økonomi er ikke alt. 

Anonymkode: 5592e...4cf

Gjest TheCatLady
Skrevet
20 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Da er det uansett ikke opp til dere å bestemme hva andre skal. Hvis noen vil dra til USA for å bli sugarbabe, ja da er ikke det mitt problem. Da får de nesten reise og få de erfaringene de trenger for å eventuelt skjønne at det ikke var et smart valg.

Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kanskje de vil det da? Ts skal studere, ikke drive dank. Jeg bodde selv i et asiatisk land, jobbet som frivillig, det var et gigantisk tapsprosjekt, men et minne for livet. Økonomi er ikke alt. 

Anonymkode: 5592e...4cf

Dette har vi allerede gått svært detaljert gjennom i tråden hennes som hun laget tidligere i sommer. Så det er ikke noe poeng å gjenta det igjen. Alt står der allerede i den forrige tråden og ingenting har forandret seg siden sommer. 

Når folk lager diverse tråder og spør om råd og meninger, så får de høre begge sider og ikke bare hjernevask og romantikk om at USA er så "koselig". 

Så bra for deg at du synes at gigantiske tapsprosjekter er noe av det beste som finnes, og at du synes at det er den eneste måten å få minner på livet på. Da bør du ikke være overrasket over hvis mennesker som meg, presenterer andre argumenter som viser at det er helt idiotisk å kaste seg på GIGANTISKE TAPSPROSJEKTER (dine ord, helt korrekt beskrevet) nå om dagen. 

Til opplysning, for å skissere litt for deg hvor stort dette gigantiske tapsprosjektet TS står ovenfor. Mastergraden er 2-årig, Dollar i underkant av 10 kroner for 1 Dollar. Lånekassen dekker ikke i nærheten av det det koster reelt sett å bo i byer som Boston, Los Angeles, New York, Chicago ++ for å nevne noen. Ett helt år (12 måneder) med Tuition Fees og reelle kostnader for å kunne delta ellers i det sosiale livet (du reiser vel ikke for å spise nudler som student), så koster det ofte opp mot 90.000 dollar i året, der Tuition Fees er mellom 55.000 - 60.000 dollar per år. Det betyr, for 2 år = 180.000 dollar, eller ca 1.750.000 kroner for en mastergrad. Og nå er jeg faktisk litt snill når det gjelder estimater, 12 måneder i slike byer koster uten problem 36.000 - 42.000 kroner for et moderat og OK opphold, dermed presses kostnaden per år til nærmere 100.000 dollar, men jeg går utifra 90.000 dollar. 

Lånekassen er ikke i nærheten av å dekke inn dette beløpet, noe som betyr at uten massive stipender ved siden av så setter en seg i gigantisk minus. 

• Liker 5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...