Gå til innhold

Streik midt i pandemi - er du for eller mot?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Synes det er en interessant debatt dette med busstreiken. Hva tenker dere om at de velger å streike under pandemien? Støtter dere buss sjåførene, eller bør regjeringen stoppe streiken? 

Videoannonse
Annonse
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBrukern skrev:

Synes det er en interessant debatt dette med busstreiken. Hva tenker dere om at de velger å streike under pandemien? Støtter dere buss sjåførene, eller bør regjeringen stoppe streiken? 

Jeg støtter deres rett til å streike. De må nesten få lov å bruke lovlige virkemidler. At streiken kommer midt i en pandemi er ikke sjåførens feil. Det er nå lønnsoppgjøret er.

• Liker 23
Skrevet
4 minutter siden, The Kitten skrev:

Jeg støtter deres rett til å streike. De må nesten få lov å bruke lovlige virkemidler. At streiken kommer midt i en pandemi er ikke sjåførens feil. Det er nå lønnsoppgjøret er.

Enig i at det ikke er sjåførenes feil. Men hva tenker du om stappfulle trikker og tbaner, at sykepleiere ikke får kommet seg på jobb? Har ikke regjeringen eller arbeidsgiver et ansvar over at det ikke skal ramme samfunnet på den måten? 

• Liker 2
Skrevet

Personlig er det litt kjedelig, da bussen til jobb ikke går. Men jeg støtter selvsagt retten til å streike. 

• Liker 3
Skrevet

Med tanke på alt som ikke er lov for øyeblikket (breddeidrett, kulturliv, reiser, ikke samles hjemme mer enn 10 personer i Oslo osv), så synes jeg det er helt hårreisende at staten ikke griper inn nå. Bussjåførene har rett til å streike, men staten har lov til å sette inn tvungen lønnsnemd om liv og helse står på spill. Når de samme myndighetene med bakgrunn i smittevernloven sier at unge voksne ikke får lov til å drive idrett, da forstår jeg ikke hvordan de kan forvare at det er ok med enda fullere trikker og t- baner. 

Det hele blir bare for dumt. 

• Liker 16
Skrevet
5 timer siden, LisbethBerg skrev:

Med tanke på alt som ikke er lov for øyeblikket (breddeidrett, kulturliv, reiser, ikke samles hjemme mer enn 10 personer i Oslo osv), så synes jeg det er helt hårreisende at staten ikke griper inn nå. Bussjåførene har rett til å streike, men staten har lov til å sette inn tvungen lønnsnemd om liv og helse står på spill. Når de samme myndighetene med bakgrunn i smittevernloven sier at unge voksne ikke får lov til å drive idrett, da forstår jeg ikke hvordan de kan forvare at det er ok med enda fullere trikker og t- baner. 

Det hele blir bare for dumt. 

Det kommer nok til å bli tvungen lønnsnemd om streiken varer en ukes tid til. Når det gjelder hvorvidt det er "greit" å streike nå er jeg både litt for og mot. Et poeng at det er pandemi er det, og at det da kan syntes unødvendig å gjøre det nå. Samtidig kan dette vare i mange år til (enkelte forskere antyder ti år med koronatiltak), og skal man da sette mange av samfunnets mekanismer til side i en så lang periode? 

• Liker 3
Skrevet

Personlig hater jeg det siden jeg ikke har råd til bil og den eneste måten jeg kan komme meg rundt på er med buss. Likevel støtter jeg bussjåførene. De fortjener bedre vilkår og bedre lønn. Jeg støtter dem og syntes at de egentlig er genial med timingen. Samtidig er det ufattelig kjedelig for meg personlig.

• Liker 6
Skrevet

For å være ærlig så mener jeg lønnen er bra nok i forhold til andre yrker med mye lengre og høyere utdanning som knapt tjener mer. Noen må være lavtlønte i et samfunn og utdanning bør lønne seg. Bussjåfører trenger bare et førerkort.

• Liker 4
Skrevet

Streik og pandemi er to ting som er helt uavhengig av hverandre. Folk skal ikke miste rettigheten til å streike også i tillegg til mange rettigheter vi ikke har lenger pga. pandemien. Grunnleggende rettigheter og demokrati skal ikke vike lenger for en så overreagert pandemi som denne.

• Liker 7
Skrevet

For, men da må alternativene få ut fingeren og hive seg i streik de og. Best smittevern hadde vært om tog og trikk gikk ut i streik samtidig som bussjåførene. 

Skrevet
På 27.9.2020 den 13.02, The Kitten skrev:

Mye annet som vanligvis er "lov" men som vi ikke gjør nå pga. covid-19. De kunne jo ha ventet til nesten lønnsoppgjør.

Men for all del. Jeg forstår argumentene deres, men det er noe med timingen som er feil.

• Liker 1
Skrevet
15 minutter siden, Sermina skrev:

For å være ærlig så mener jeg lønnen er bra nok i forhold til andre yrker med mye lengre og høyere utdanning som knapt tjener mer. Noen må være lavtlønte i et samfunn og utdanning bør lønne seg. Bussjåfører trenger bare et førerkort.

La de lavtlønnede være butikkansatte og studenter som jobber i utelivsbransjen, bussjåfører har et større ansvar. For en møkkajobb det må være, kunne aldri tenkte meg å være bussjåfør.

• Liker 4
Skrevet
2 minutter siden, Konungr skrev:

La de lavtlønnede være butikkansatte og studenter som jobber i utelivsbransjen, bussjåfører har et større ansvar. For en møkkajobb det må være, kunne aldri tenkte meg å være bussjåfør.

Lavtlønnte kan ikke bare være 2 yrkesgrupper. Uansett så er bussjåfør en av de med minst kompetansekrav (førerkort) og bør gå i gruppen lavtlønnte. Det er lov å velge et annet yrke om man ikke vil være bussjåfør.

Skrevet
7 minutter siden, Konungr skrev:

For, men da må alternativene få ut fingeren og hive seg i streik de og. Best smittevern hadde vært om tog og trikk gikk ut i streik samtidig som bussjåførene. 

Dette er jo ikke et alternativ. Da blir det jo enda færre som kommer seg til jobb, og det vil gå ut over meg og deg. 

• Liker 1
Skrevet
5 minutter siden, Konungr skrev:

Vaskehjelp er heller ikke en jobb som jeg noen gang kunne ha tenkt meg å ha. Likevel synes jeg det blir feil hvis ufaglært vaskehjelp skal tjene like mye som en lege i spesialisering. 

• Liker 1
Skrevet
På 27.9.2020 den 13.08, AnonymBrukern skrev:

Enig i at det ikke er sjåførenes feil. Men hva tenker du om stappfulle trikker og tbaner, at sykepleiere ikke får kommet seg på jobb? Har ikke regjeringen eller arbeidsgiver et ansvar over at det ikke skal ramme samfunnet på den måten? 

Det burde vel lederne tenkt på før de nektet sjåførene sine en rimelig lønn og fornuftige arbeidstider? Dette er ikke sjåførenes ansvar, det er lederne deres sitt.

• Liker 4
Skrevet
6 minutter siden, ItchyBitchySpider skrev:

Vaskehjelp er heller ikke en jobb som jeg noen gang kunne ha tenkt meg å ha. Likevel synes jeg det blir feil hvis ufaglært vaskehjelp skal tjene like mye som en lege i spesialisering. 

Synes vaskefirma tar ganske mye for oppdrag så her er det enten høye lønninger eller grov utnytting av både ansatte og kunde fra bedriftens side.

Skrevet
10 minutter siden, ItchyBitchySpider skrev:

Dette er jo ikke et alternativ. Da blir det jo enda færre som kommer seg til jobb, og det vil gå ut over meg og deg. 

Meg går det ikke ut over. Jeg er uansett mest opptatt av smittespredningen, å stoppe kollektivtransport ville vært perfekt i den anledning.

Skrevet
33 minutter siden, Sermina skrev:

Det er ikke vanlig at man har flere timer fri midt på dagen der man ikke får betalt. I praksis tjener bussjåfører for 8 timer når de jobber i 12. Man kan ikke sjonglere et vanlig liv med de arbeidstidene de har. I andre yrker der man har 12-timersøkter pleier man å ha en dag ekstra fri i uka og lignende. 

• Liker 3
Skrevet (endret)
2 minutter siden, LillEve skrev:

Det er ikke vanlig at man har flere timer fri midt på dagen der man ikke får betalt. I praksis tjener bussjåfører for 8 timer når de jobber i 12. Man kan ikke sjonglere et vanlig liv med de arbeidstidene de har. I andre yrker der man har 12-timersøkter pleier man å ha en dag ekstra fri i uka og lignende. 

De har jo valgt å bli busssjåfører selv? De har valgt å signere en kontrakt der det står at arbeidsdagen kan være delt i to, selvfølgelig skal man ikke få betalt for timer man ikke jobber. 

Endret av AnonymBrukern
  • Liker 1
  • Opprett ny...