Gå til innhold

Når slutter man med bursdagsselskap?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Når har dere sluttet med vennebursdager for barna? Nå holdt vi på med disse klassebursdagene hele barneskolen. Nå har han begynt på ungdomsskolen og jeg lurer på om vi skal si stopp nå. Kan ikke huske at jeg hadde noe selskap etter barneskolen da jeg var ungdom. Er det ikke nok å invitere en venn eller to på pizza og film liksom? Erfaringer?

Anonymkode: f579a...85c

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hva synes barnet selv?

• Liker 1
Skrevet

Ungdomsskolen. Ingen gjør det her lenger. Man samler bare de nærmeste vennene.

Pliktbursdager hører barneskolen til.

Anonymkode: fddc2...3cd

• Liker 11
Skrevet
1 minutt siden, exictence skrev:

Hva synes barnet selv?

Han vil jo gjerne invitere 10-15 stk på gocart og pizza. Slik som det har vært på barneskolen. Bortsett fra at da var det alle guttene i klassen. Nå vil han invitere alle sine venner.  Føler kanskje at vi må sette strek en gang, også er det jo noe med hva som er «vanlig». Aner jo ikke siden de nettopp har begynt og jeg ikke har hatt barn på ungdomsskolen før.

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ungdomsskolen. Ingen gjør det her lenger. Man samler bare de nærmeste vennene.

Pliktbursdager hører barneskolen til.

Anonymkode: fddc2...3cd

Ja, det er det jeg tenker. Men nå he han liksom veldig mange venner. Å invitere 10-15 stk blir litt voldsomt. Og da blir jo noen utelatt fra klassen liksom. Hadde håpet han kunne nøye seg med færre.

Skrevet

Bare noen venner hjemme med litt servering. Er ikke gocart dyrt?

Anonymkode: 318b4...f55

Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Bare noen venner hjemme med litt servering. Er ikke gocart dyrt?

Jo! Det er det jeg synes. At vi må sette strek for disse voldsomme feiringene som var vanlig på barneskolen. Tenkte kanskje overgang til ungdomsskolen kunne være et greit veiskille. 

Skrevet
11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Han vil jo gjerne invitere 10-15 stk på gocart og pizza. Slik som det har vært på barneskolen. Bortsett fra at da var det alle guttene i klassen. Nå vil han invitere alle sine venner.  Føler kanskje at vi må sette strek en gang, også er det jo noe med hva som er «vanlig». Aner jo ikke siden de nettopp har begynt og jeg ikke har hatt barn på ungdomsskolen før.

Hvorfor vil du sette en strek? Er det pga økonomi? Det høres dyrt ut. Tror jeg ville snakket med bursdagsbarnet hvordan dere skal gjøre det. Vil han selv bruke av sine sparepenger på å holde en så stor fest? Skal det være noe av bursdagsgaven?

Eller er det av andre grunner du vil sette strek?

Er det så viktig med hva som er vanlig? Hva er grunnen til at du synes det?

11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

At vi må sette strek for disse voldsomme feiringene som var vanlig på barneskolen. Tenkte kanskje overgang til ungdomsskolen kunne være et greit veiskille. 

Nå forstår jeg mer av hvordan du ser på det. Ja, det kan vel være en grei løsning. Det kan dere gøre, selv om ikke alle andre gjør det. jeg mener, det spiller ikke rolle hva andre mener.

• Liker 2
Skrevet
2 minutter siden, exictence skrev:

Hvorfor vil du sette en strek? Er det pga økonomi? Det høres dyrt ut. Tror jeg ville snakket med bursdagsbarnet hvordan dere skal gjøre det. Vil han selv bruke av sine sparepenger på å holde en så stor fest? Skal det være noe av bursdagsgaven?

Eller er det av andre grunner du vil sette strek?

Er det så viktig med hva som er vanlig? Hva er grunnen til at du synes det?

Nå forstår jeg mer av hvordan du ser på det. Ja, det kan vel være en grei løsning. Det kan dere gøre, selv om ikke alle andre gjør det. jeg mener, det spiller ikke rolle hva andre mener.

Jeg bryr meg ikke om

hva andre mener. På ingen måte. Men hvis det ikke er -vanlig- er jo det en flott argumentasjon overfor ungdommen selv, at nå er det mer vanlig å feire i småskala og det gjør vi fra nå av. Han er nok ikke interessert i å betale selv eller at det skal være en del av bursdagsgaven nei. Har du ungdommer selv? Og hva har dere gjort på ungdomsskolen?

Skrevet
30 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jo! Det er det jeg synes. At vi må sette strek for disse voldsomme feiringene som var vanlig på barneskolen. Tenkte kanskje overgang til ungdomsskolen kunne være et greit veiskille. 

Men om han vil ha go cart, kan ikke bare alle betale bilett selv da? Ser på feks https://hhk.no/priser/ 200 kr per pers er overkommelig for en tenåring som sikkert har deltidsjobb. Og så trenger de ikke ha med gaver, feks.

Skrevet

Hadde siste barnebursdag ved ti års alder. Så får de ha ett par venner på filmkveld eller noe i den duren. Og kake med familie. Må sette grensa ett sted

Anonymkode: 2759b...f9d

• Liker 2
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men om han vil ha go cart, kan ikke bare alle betale bilett selv da? Ser på feks https://hhk.no/priser/ 200 kr per pers er overkommelig for en tenåring som sikkert har deltidsjobb. Og så trenger de ikke ha med gaver, feks.

De er bare 12-13 år, så de har ikke deltidsjobb 😎 Det finnes helt sikkert mange utallige løsninger på dette. Jeg er egentlig primært ute etter å høre erfaringer til andre foreldre som har ungdommer i denne alderen. Når ble det slutt på «barnebursdag» med mange inviterte, med fullt opplegg og kjør?

Økonomisk er det ikke noe problem å løse ut et stort selskap, men kan ikke se for meg at det er så vanlig i denne alderen?

• Liker 2
Gjest AthenaRavenLuna
Skrevet

Noen slutter jo aldri. Men hør med barnet hva det ønsker, kanskje kun de aller nærmeste vennene ?

Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hadde siste barnebursdag ved ti års alder. Så får de ha ett par venner på filmkveld eller noe i den duren. Og kake med familie. Må sette grensa ett sted

Anonymkode: 2759b...f9d

Enig! 

• Liker 1
Skrevet
Akkurat nå, Catalina Culès skrev:

Noen slutter jo aldri. Men hør med barnet hva det ønsker, kanskje kun de aller nærmeste vennene ?

Les lenger opp. Det er jo ungdommen selv som har fremmet ønske om å fortsette som før. Med stort selskap og tut og kjør. Derfor interessant å innhente informasjon om hva andre familier gjør når ungdommen er i denne alderen og har startet på

ungdomsskolen.

Skrevet
48 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja, det er det jeg tenker. Men nå he han liksom veldig mange venner. Å invitere 10-15 stk blir litt voldsomt. Og da blir jo noen utelatt fra klassen liksom. Hadde håpet han kunne nøye seg med færre.

Om barbet vil invitere 15 stk er vel det bare fint ,hvorfor skal du sette strek?

Anonymkode: 5e626...a96

• Liker 1
Skrevet

Hva som gjøres i denalderen er heldig ulikt, noen inviterer alle , noen inviterer noen få . Noen har stor vennegjeng som inviteres.

min hadde ikke i år pga corona , men det hadde blitt 10-15 stk om vi hadde hatt

Anonymkode: 5e626...a96

Skrevet

Sønnen vår sluttet i fjor da han begynte på ungdomsskole. Dette var hans valg. Vi sa at han kunne invitere de nærmeste vennene på spillkveld med overnatting eller ut og spise pizza men han ønsket ikke det heller. Samme skjedde i år, han ønsket kun familiefeiring. Det er noen få gutter i klassen som har feiret med guttekveld det siste året. Da har dem vært 4-5 stk inkludert bursdagsbarnet.

Anonymkode: 5d38b...87a

• Liker 1
Skrevet

Her er det ingen som inviterer mer men vi gjorde etter hennes ønske. Hun inviterte alle jentene i klassen på bowling og minigolf. Spiste pizza der etterpå. 

Anonymkode: 02a74...255

Skrevet

For han ene slutta vi når han starta på ungdomsskolen. Da ble der ganske naturlig å kun invitere de nærmeste vennene på kino, badeland e.l. yngstemann slutta i 6 klasse. Da ville han ikke feire stort mer. Han ønsker å invitere de han er mest ilag m på fritiden. Dvs et par fra klassen og fra andre klasser. Må si det er en lettelse å ikke bruke flere tusen på gocart, Rush o.l, passe på at alle er invitert, hvem som har gitt svar og holde styr på 16+ gutter😆

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...