AnonymBruker Skrevet 27. september 2020 #1 Skrevet 27. september 2020 Førstegangs mamma her så jeg stiller litt dumme spørsmål. Har ett barn som blir to år til nyttår og i den anledning har jeg tenkt vi skal begynne så smått og sitte på potte og tisse etter at han har drukket og sånn. En gang eller to om dagen. Ikke fordi jeg forventer at han skal slutte med bleie så himla tidlig, men fordi jeg vil han skal være vant til å gå på do og ikke alltid tisse i bleia. Hva er deres beste tips ifb med å slutte med bleiene? Anonymkode: 94057...1d8
AnonymBruker Skrevet 27. september 2020 #2 Skrevet 27. september 2020 Hallo:) jeg fikk faktisk tips her For et par år siden om klimaforeldre på insta var en story om bleieslutt. Det fungerte her Anonymkode: 06730...a4e
AnonymBruker Skrevet 27. september 2020 #3 Skrevet 27. september 2020 lBelønningsystem, klistremerker eller noe annet for hver gang ungen går på potta/do. Det er det de gjør i barnehager også. Det er bare å sette i gang og prøve litt og litt, så blir han fort vant til det. Ikke forvent store resultater i starten. Men plutselig skal du se at det går 👍🏻 Anonymkode: 66b78...e2e
AnonymBruker Skrevet 27. september 2020 #4 Skrevet 27. september 2020 Vi hadde klistermerkeordning. Hver gang de fikk ut noe på toalettet (vi hadde sånn ekstra doring, potte kan jeg ikke huske at de brukte i noen særlig grad) så kom det et klistermerke opp på et ark vi festet på veggen på badet. Sommeren før de fylte 3 sluttet vi rett og slett med bleie. Det gjorde vi første dag i ferien. Vi tok høyde for at det kom til å bli uhell, tok med oss skiftetøy når vi dro noe sted. Det gikk veldig fint og da det ble barnehage igjen var de bleiefrie. Jeg tror at det viktige er å forberede seg på at det vil bli uhell en periode. Lykke til. Anonymkode: 80b3d...9f1
AnonymBruker Skrevet 27. september 2020 #5 Skrevet 27. september 2020 Ungen ble satt på potte om morgenen og kvelden. Etterhvert begynte barnehagen å gjøre det etter lunsj, også slutta ungen med bleie. Leste også mye om bleiestopp, barnebøker med bilder. Anonymkode: db6e3...5c0
AnonymBruker Skrevet 27. september 2020 #6 Skrevet 27. september 2020 45 minutter siden, AnonymBruker skrev: Vi hadde klistermerkeordning. Hver gang de fikk ut noe på toalettet (vi hadde sånn ekstra doring, potte kan jeg ikke huske at de brukte i noen særlig grad) så kom det et klistermerke opp på et ark vi festet på veggen på badet. Sommeren før de fylte 3 sluttet vi rett og slett med bleie. Det gjorde vi første dag i ferien. Vi tok høyde for at det kom til å bli uhell, tok med oss skiftetøy når vi dro noe sted. Det gikk veldig fint og da det ble barnehage igjen var de bleiefrie. Jeg tror at det viktige er å forberede seg på at det vil bli uhell en periode. Lykke til. Anonymkode: 80b3d...9f1 Jeg vurderte å prøve denne metoden først, men leste noe om at det blir rart å belønne barn for noe de egentlig ikke kan noe for som er naturlig som do, søvn og matspising og at det skaper press på noe som egentlig går naturlig? At barnet skal føle at hun ikke er flink om hun ikke får til å tisse /bæsje? Anonymkode: 06730...a4e 3
AnonymBruker Skrevet 27. september 2020 #7 Skrevet 27. september 2020 Har tre barn og alle fikk samme opplegg med potte og bleieslutt , alle sluttet med bleie 2år, 2 og 4 mnd år og 2år og 6 mnd . Det jeg gjorde var å sette potta ved siden av doen da de var 1 år. Fortalte dem hva det var og visste dem hvordan de kunne sitte . De kom og satte seg på potta når jeg var på do, med bleia på , så tok de etterhvert bleia ned som en truse og av til fikk de til å tisse- da skrøt jeg av dem . Når jeg såg at de måtte gjøre noe tok jeg dem med til potta. Skrøt av dem at de kunne sitte der å gjøre sitt. Når sommeren kom etter fylt to år og de hadde brukt potta i et år så kuttet jeg bleie, det ble mange ulykker , men jeg skiftet bare og minnet dem på at de måtte gå på potta. Flere ulykker med bæsj på gulvet men ryddet opp og sa at dette skulle ha vært i potta. Det gikk veldig bra med alle tre. Anonymkode: c5aee...55e
AnonymBruker Skrevet 27. september 2020 #8 Skrevet 27. september 2020 Tok potta og gjorde den lett tilgjengelig. Det var ikke så interessant. Det som skjedde var at barnet en dag helt selv valgte å slutte med bleia, både dag og natt samtidig. Det var noen uhell om natta, men ikke annet enn hva ett tisselaken taklet. Gikk fort over. Anonymkode: 91aef...527
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå