MorTil2 Skrevet 27. september 2020 #1 Skrevet 27. september 2020 I NRK Debatt ble en bussjåfør intervjuet, og mitt inntrykk etterpå var at normalen for alle bussjåfører er at de har inntil 12 timers arbeidsdag, med en pause midt i. Men så leser jeg om en bussjåfør her i byen jeg bor, som også oppgir dette som en mulighet, men han sier at dette er noe man blir spurt om og at de fleste som tar det er unge og nye i jobben. For denne inndelingen av dagen får de kr 250. Så leser jeg Bussbransjeavtalen, og blir enda mer usikker på hva som er riktig, for der er normal arbeidstid alt fra 37,5 t/uken til 33,6 t/uken. Og så virker det faktisk som om det er forskjell på om man kjører i Oslo, i Akershus, eller andre steder i landet. Lønnen varierer tydeligvis også avhenger av hvor man kjører i landet, men om jeg lander midt på treet, altså Akershus, så er gjennomsnittslønnen 32 781 mnd. Det er, ifølge SSB noenlunde på linje med renholdere, hjelpearbeidere, fiskere, bønder og yrker som hører innunder salgs- og serviceyrke. I tillegg er det en god del regler for overtid, at man får betalt for forsinkelser, at man får en timeslønn ved oppdelt arbeidsdag, samt at man får være passasjer for kr 500 i året i sitt området (ektefelle betaler kr 1000, barn betaler kr 500). Ikke misforstå innlegget mitt, jeg forstår at det å kjøre buss er slitsomt og at man ønsker lønn for den jobben man gjør og en arbeidstid som er holdbar i lengden. Men jeg savner en objektiv formidling av hva som er fakta. Føler at det som kommuniseres ut i media er at normalen er oppdelt arbeidsdag, at lønnen er så lav at man må ha ekstra jobb ved siden av, at man ikke får betalt for enkelte av oppgavene man er pålagt, f eks sikkerhetssjekk. Men er dette helt riktig? Busstreiken kommer for mange på et meget uheldig tidspunkt. Flere elever har nærmest ikke hatt skole siden 14.mars, og har begynt skoleåret med at skolene stenger pga coronasmitte. Nå kommer de seg ikke på skolen pga busstreiken. Arbeidstakere sliter med å komme seg på jobb, foreldre som er avhengig av buss for å få barn i barnehage får en vrien kabal å løse. Mange påvirkes, og da er det bare rett og rimelig at det som kommer ut i media om hva streiken handler om er faktabasert og ikke basert på kun det som er mest negativt. 2
Tiuren Skrevet 29. september 2020 #2 Skrevet 29. september 2020 Det er nok forskjeller både på lønn og fleksibilitet. Husk og på at det er stor forskjell på å ha "splitt skift", altså vente nesten 2 timer ubetalt midt på dagen, i en by der du har pauserom eller kan gå å handle/trene og det å vente i bussen nesten to timer på endestoppet midt i ingenting.
Neket Skrevet 29. september 2020 #3 Skrevet 29. september 2020 De får 250 kr i kompensasjon for å ha fri 2-3 timer midt på dagen, ikke pr time. I gamle dager kunne man gjerne ta bussen med seg hjem, det går ikke lengre. Pga fortetting er det jo ikke plass til å sette dem utenfor blokken der man bor... Har man arbeidstid fra kl 04 hjelper det ikke å reise nesten gratis med bussen, når ingen busser går kl 4 om natten når sjåføren skal på jobb. Si man har arbeidstid fra kl 4, klokken 0430 skal bussen gå fra xx holdeplass og det er 25 min dit. Da har man fem minutter på å finne bussen fra man har fått tildelt den på en svær plass, sjekke lys/luft/væskenivåer...da blir det knapt med tid. Så da kommer man litt tidligere, for å slippe å stresse, eller ikke være for sen allerede på første avgang... Et bussertifikat koster 100.000. Det er for spesielt interesserte som liker mye ansvar med høy inngangspris og lav betaling. Før var det enklere og billigere å ta lappen på tyngre kjøretøy, og da var det faktisk veldig mange studenter som kjørte buss som ekstrajobb. Nå skal alle jobbe på Kiwi eller sykehjem og de klarer såvidt å kjøre opp på automat 😜 Høres jo ut som jeg er 100 år nå, jeg er fra det glade 70-tallet og pappa kjørte buss. Da var vel ikke anbud oppfunnet.... 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå