AnonymBruker Skrevet 27. september 2020 #1 Skrevet 27. september 2020 Det ser håpløst ut. Kommer barnet mitt på 4 år noen gang til å slutte med bleie ? Anonymkode: 71521...b76
AnonymBruker Skrevet 27. september 2020 #2 Skrevet 27. september 2020 Sikkert ikke. Anonymkode: 283ea...7ba 8
AnonymBruker Skrevet 27. september 2020 #3 Skrevet 27. september 2020 Her om dagen leste jeg en tråd hvor foreldre starter med avvenning av bleie fra baby var 3-4 mnd...flott,supert og imponerende....Selv har jeg en som nærmer seg 4 år og er ikke interessert...Så jeg føler din frustrasjon...Lest masse tips over alt,belønning fungerer ikke.Barnet føler heller ikke skam.Så å spørre ofte,minne på og sette på do ofte er kanskje løsningen. Anonymkode: 6587c...a92 1
AnonymBruker Skrevet 27. september 2020 #4 Skrevet 27. september 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Her om dagen leste jeg en tråd hvor foreldre starter med avvenning av bleie fra baby var 3-4 mnd...flott,supert og imponerende....Selv har jeg en som nærmer seg 4 år og er ikke interessert...Så jeg føler din frustrasjon...Lest masse tips over alt,belønning fungerer ikke.Barnet føler heller ikke skam.Så å spørre ofte,minne på og sette på do ofte er kanskje løsningen. Anonymkode: 6587c...a92 Takk for svar, godt vi er flere med samme frustrasjon. Føler jeg er den eneste som har et så stort barn som fortsatt bruker bleie 😔 Jeg spør, minner på og setter på do hele tiden de dagene vi er hjemme, men de dagene det er bhg er det enda mer håpløst. Da nekter barnet plent fordi h*n slipper å gå på do i bhg. De foretrekker bleie. Jeg skammer meg så over at jeg selv blir flau over dette. "Alle" andre, selv de med yngre barn har jo helt bleiefrie barn 😔 Anonymkode: 71521...b76
Natea Skrevet 27. september 2020 #5 Skrevet 27. september 2020 Hva med å gå hardt ut? Ikke kjøpe inn bleier, men vise han at bleielageret minker? Da får han tid til å innstille seg på at han snart er ferdig med bleier. Når lageret er tomt, så skal han gå uten bleier, og dere må være innstillt på mange uhell. Dropp truse under buksa, så kjenner han bedre at han tisser seg ut. Smarties når han rekker doen 😉 Og så klart ikke noe negativt snakk ved uhell! 8
AnonymBruker Skrevet 27. september 2020 #6 Skrevet 27. september 2020 31 minutter siden, AnonymBruker skrev: Sikkert ikke. Anonymkode: 283ea...7ba Hva vil du med et slikt svar? Min sønn var 4,5 år da han sluttet på dag og natt. I ettertid ser jeg at jeg var en dårlig mor og burde søkt veiledning av barnevernet, men nå avsporer jeg helt. Sønnen min var sen pga. vi ikke fulgte han opp godt nok. Ja, jeg var en dårlig mor. Men dette gjelder ikke alle og sikkert ikke TS. Årsakene kan være mange til sen bleieslutt. Oppsøk hjelp på helsestasjonen. Anonymkode: fe592...bc5 5
AnonymBruker Skrevet 27. september 2020 #7 Skrevet 27. september 2020 Når begynte dere da? Vi begynte å avvenne bleie når han var to år, når han var 3 var han ferdig med bleie. 4 år er veldig sent men barn er forskjellige. Anonymkode: 2bf11...c94 3
AnonymBruker Skrevet 27. september 2020 #8 Skrevet 27. september 2020 Poenget med å starte tidlig (eller noe av det i alle fall) er jo at det er lettere å venne en baby til do og potte enn en 4 åring. Ikke det at det hjelper dere å høre nå, men kjekt om andre leser tråden. Anonymkode: c4b5a...751 6
AnonymBruker Skrevet 27. september 2020 #9 Skrevet 27. september 2020 Vi begynte også avvenning rundt 2 år. Først ved å la han gå mye uten bleie, og med potte på stua/rommet der han oppholdt seg. I løpet av 2 uker på sommeren når han var 2 år og 4 mnd sluttet han helt. Var mye uhell første uka, men var helt tørr i løpet av uke 2. Den tredje uka brukte vi på å venne han til å ha tålmodighet til å sitte på do og bæsje. Han sluttet med bleier på natt samtidig i uke 3. Han har gått på do siden, er nå 3,5 år. Her tenker jeg at du som voksen må bestemme at nå er det slutt på bleier (gitt at barnet ikke har noen fysiske problemer som gjør bleieslutt vanskelig). Kommuniser med barnet, og sett en dato for bleieslutt. Lag også en avtale med barnehagen. Å gå å vente på at barnet skal bli "klart" er utopi. Det er alltid vanskelig å skulle forandre noe, og det tar tid. Regn med mye skifting og motstand i begynnelsen, men det går seg til! Anonymkode: 3dec8...9d2 4
AnonymBruker Skrevet 27. september 2020 #10 Skrevet 27. september 2020 8 minutter siden, AnonymBruker skrev: Når begynte dere da? Vi begynte å avvenne bleie når han var to år, når han var 3 var han ferdig med bleie. 4 år er veldig sent men barn er forskjellige. Anonymkode: 2bf11...c94 Nei, 4 år er ikke «veldig sent», det er helt normalt. Anonymkode: 7cfe1...86f 6
AnonymBruker Skrevet 27. september 2020 #11 Skrevet 27. september 2020 52 minutter siden, Natea skrev: Hva med å gå hardt ut? Ikke kjøpe inn bleier, men vise han at bleielageret minker? Da får han tid til å innstille seg på at han snart er ferdig med bleier. Når lageret er tomt, så skal han gå uten bleier, og dere må være innstillt på mange uhell. Dropp truse under buksa, så kjenner han bedre at han tisser seg ut. Smarties når han rekker doen 😉 Og så klart ikke noe negativt snakk ved uhell! Tusen takk for gode tips, skal prøves 😊 Anonymkode: 71521...b76 1
AnonymBruker Skrevet 27. september 2020 #12 Skrevet 27. september 2020 35 minutter siden, AnonymBruker skrev: Vi begynte også avvenning rundt 2 år. Først ved å la han gå mye uten bleie, og med potte på stua/rommet der han oppholdt seg. I løpet av 2 uker på sommeren når han var 2 år og 4 mnd sluttet han helt. Var mye uhell første uka, men var helt tørr i løpet av uke 2. Den tredje uka brukte vi på å venne han til å ha tålmodighet til å sitte på do og bæsje. Han sluttet med bleier på natt samtidig i uke 3. Han har gått på do siden, er nå 3,5 år. Her tenker jeg at du som voksen må bestemme at nå er det slutt på bleier (gitt at barnet ikke har noen fysiske problemer som gjør bleieslutt vanskelig). Kommuniser med barnet, og sett en dato for bleieslutt. Lag også en avtale med barnehagen. Å gå å vente på at barnet skal bli "klart" er utopi. Det er alltid vanskelig å skulle forandre noe, og det tar tid. Regn med mye skifting og motstand i begynnelsen, men det går seg til! Anonymkode: 3dec8...9d2 Har laget avtale med barnehagen, men fikk beskjed forrige uke om at de ikke ønsker å sette han på do lenger av "hensyn til han". Kjente jeg ble litt oppgitt. Anonymkode: 71521...b76 2
AnonymBruker Skrevet 27. september 2020 #13 Skrevet 27. september 2020 38 minutter siden, AnonymBruker skrev: Nei, 4 år er ikke «veldig sent», det er helt normalt. Anonymkode: 7cfe1...86f Selvsagt er det sent. Det kan være veldig sent og så vidt innenfor normalområdet samtidig. Anonymkode: ec5fc...54e 8
AnonymBruker Skrevet 27. september 2020 #14 Skrevet 27. september 2020 38 minutter siden, AnonymBruker skrev: Nei, 4 år er ikke «veldig sent», det er helt normalt. Anonymkode: 7cfe1...86f Normalt å normalt. Alt skal normaliseres i dagens samfunn for å gi late foreldre dårlig samvittighet. Hvis man har begynt ved to, slutten av to-årsalderen og likevel ikke har fått det til enda så kan det være noe som man kan ta med helsestasjon, men hvis du begynner å avvenne han nå så er det sent. Kanskje det skjer, men det er ikke helt normalt. Anonymkode: 2bf11...c94 6
AnonymBruker Skrevet 27. september 2020 #15 Skrevet 27. september 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Her om dagen leste jeg en tråd hvor foreldre starter med avvenning av bleie fra baby var 3-4 mnd...flott,supert og imponerende....Selv har jeg en som nærmer seg 4 år og er ikke interessert...Så jeg føler din frustrasjon...Lest masse tips over alt,belønning fungerer ikke.Barnet føler heller ikke skam.Så å spørre ofte,minne på og sette på do ofte er kanskje løsningen. Anonymkode: 6587c...a92 Eh? Det er jo dette som er hoveddelen av bleieavvenning. Hva har du gjort så langt? Ventet på at han plutselig skulle begynne å gå på do av seg selv? Anonymkode: da527...e75 4
AnonymBruker Skrevet 27. september 2020 #16 Skrevet 27. september 2020 Vår eldste sluttet da han var 4 år og 1 mnd. Vi hadde da slitt med dovegring i laaang tid. Begynte med potte vegring før han var fylt 2 år. Han var rett og slett redd for å både tisse og bæsje noe annet sted enn i bleia. Sommeren før storebarnsavdeling satte vi alle kluter til (bokstavelig talt) og satte av en hel sommer, da snakker vi 7-8 uker. Det var bare uhell på uhell på uhell. Vi fikk han til å sitte på do jevnlig, men han holdt seg. Skulle ikke gjøre noe på do uansett hva vi forsøkte. Så da han begynte i barnehagen igjen var det på med bleie, for de hverken hadde kapasitet til å overtale til ørten forsøk på å sitte på do eller skifte på han ørten ganger. Det var mildt sagt veldig frustrerende og fortvilende, men plutselig en dag løsnet det når han satt der. Og etter det var saken løst, både på dag og natt. Mitt andre barn er helt forskjellig og vi er godt i gang med bleieavvenning, 2 år og 2 mnd. Anonymkode: 49f79...da7 1
AnonymBruker Skrevet 27. september 2020 #17 Skrevet 27. september 2020 Jeg kjøpte en pakke Smil sjokolade. Barnet skulle få en sjokolade hvis han tisset eller bæsjet på do. Sjokoladen sto på vasken ved siden av do. Da fikk vi fart på sakene! Da Smil-sjokoladen var tom, gikk vi over til pastiller. Tre uker senere sluttet han med bleier. Min teori er at belønningen for å komme over den største bøygen bare må være stor nok. Anonymkode: afd8b...241
AnonymBruker Skrevet 27. september 2020 #18 Skrevet 27. september 2020 Belønning, belønning og belønning! Vi sluttet med bleien over natta. Tok frem premie på morgenen når vi visste at barnet måtte på do og slikt. Da vi prøvde å få barnet vårt til å bæsje, tok vi frem iPaden med underholdning. Da satt barnet lenge nok til at hen bæsjet. Tre uker senere går hen på do selv. Anonymkode: bdce0...bac
AnonymBruker Skrevet 27. september 2020 #19 Skrevet 27. september 2020 Du er ikke den eneste som har en 4åring som bruker bleie. Men de aller fleste har sluttet innen de er 4år. Så skjønner frustrasjonen din. Jobber selv i barnehage, og det er stadig en eller annen som fortsatt har bleie ved nytt barnehageår, når det er oppstart av 4årsgruppa. Men har aldri opplevd at noen går over til 5årsgruppa med bleie, så sant det ikke ligger noen fysiske/psykiske årsaker bak. Så sant man kan utelukke andre årsaker til at barnet er sein med å slutte med bleie, så har jeg god erfaring med belønning den første tiden. Og det kan være så forskjellig hva som er greit å bruke som belønning. F.eks klistremerker, stempel, godteri eller 5.min med nettbrett (den siste er ikke helt optimal i barnehagen). Hvis det fortsatt virker håpløst, så hadde jeg ville rådført meg med helsestasjon😊 Anonymkode: a94c7...158
AnonymBruker Skrevet 27. september 2020 #20 Skrevet 27. september 2020 Jeg har en 3 åring som ikke er i nærheten av å bli tørr enda. Jeg har motivert han siden han var 1,5 år med potte. Noen barn er litt senere enn andre. Prøvde intensivt i sommer før han skulle starte på storbarn. Men vi lyktes ikke. Fulle bleier hver morgen. Han tisset på gulvet og hoppet i det. Han foretrekker å tisse i dusjen eller badekaret. Selv om jeg sier at han skal tisse på potte eller doen. Anonymkode: 46d9d...7ac 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå