Gå til innhold

Er dette lav IQ?

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymus Notarius
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Enig. Venninnen min er ufør, har kun grunnskole, men 145 i IQ (målt i forbindelse med en rettssak så ikke noe hun har funnet ut på en test på internett). Pappa har yrkesskole og har 160 😶. Jeg har kun en tre årig, enkel bachelor (sykepleie) og har 133. Søsteren min har doktorgrad og kun 118. Å skylde på utdannelse blir for enkelt. Men skole går også (i hvert fall ideellt sett) ut på å lære å tilegne seg kunnskap og å finne løsninger. En analfabet som aldri har gått på skole og kanskje er et resultat av innavl i generasjoner vil nok kanskje både ha dårlige genetiske forutsetninger i tillegg til at testene ikke er helt egnet til å plukke opp deres maksimale potensiale.

Anonymkode: 02053...70c

Hvis faren din har 160 i IQ er han blant de aller smarteste i verden. Høres ut som om han har tatt en internett-test (der alle får minst 140) og søsteren din har tatt en ordentlig test. 

Utdanning er veldig viktig for hvor høy IQ man har. Alle i Norge har "høy" utdanning sammenlignet med folk som knapt har skolegang i andre verdensdeler.

Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Her opererer du vel med flere forskjellige skalaer?

Anonymkode: 6858b...52c

Tester i Norge går ikke til 160, så de må være med SD 25, som brukes i en del andre land. Da er ett standardavvik 25, to er 50, så 160 med SD 25 er i nærheten av 135 med skalaen som brukes her.

Vi bruker SD 15. To standardavvik er 130, og du må over denne grensen for å være medlem i Mensa. 

Dersom hele familien her er testet i USA for eksempel, med SD 25, vil de her score hhv 135 (pappa), 123 ("jeg") og 110 (søster).

SD 15 og SD 25 er som å sammenligne temperaturer i celsius og fahrenheit. Begge deler er grader, men 90 i USA er ikke 90 i Norge. 

Anonymkode: c5a62...aed

Skrevet
På 27.9.2020 den 2.52, AnonymBruker skrev:

Er 94 poeng lav iq?

Anonymkode: 2b3f8...804

Det er godt innenfor normalen. Husk at 50% av befolkningen har under 100 i IQ

• Liker 1
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva mener du? Faren min er sånn off the charts smart, men har aldri brukt det til noe i yrkeslivet, så det er liksom ikke mer nyttig enn at han er helt rå på IQ-tester og sånt. Vi andre er mer normalt smarte, men poenget var at hvem som har høyest korrelerer ikke med utdannelsesnivå. Snittet er 100, så vi er jo alle godt over det, men jeg regner med at en del utviklingshemmede drar snittet greit ned...? Jeg har nemlig aldri hørt noen innrømme at de har under 110, men kan selvsagt hende at de som er under det ikke har noen interesse av å teste seg, og langt mindre snakke om resultatet. Litt som at omtrent alle som svarer på sånne tråder om hva man veier, er de som veier ganse passe ☺️ Mannen min har aldri målt sin IQ, har ingen interesse av å gjøre det, og jeg har ingen mistanke om at den er spesielt høy - han er ikke dum altså, men det finnes jo forskjellige måter å være smart på, og han er mer praktisk enn teoretisk.

Faren din har sikkert sittet i minst 20 år og løst IQ-tester i Vi Menn og Illustrert Vitenskap og faens oldemor... Da vil han jo være godt trent på å se mønstre i små bokser. 

Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva mener du? Faren min er sånn off the charts smart, men har aldri brukt det til noe i yrkeslivet, så det er liksom ikke mer nyttig enn at han er helt rå på IQ-tester og sånt. Vi andre er mer normalt smarte, men poenget var at hvem som har høyest korrelerer ikke med utdannelsesnivå. Snittet er 100, så vi er jo alle godt over det, men jeg regner med at en del utviklingshemmede drar snittet greit ned...? Jeg har nemlig aldri hørt noen innrømme at de har under 110, men kan selvsagt hende at de som er under det ikke har noen interesse av å teste seg, og langt mindre snakke om resultatet. Litt som at omtrent alle som svarer på sånne tråder om hva man veier, er de som veier ganse passe ☺️ Mannen min har aldri målt sin IQ, har ingen interesse av å gjøre det, og jeg har ingen mistanke om at den er spesielt høy - han er ikke dum altså, men det finnes jo forskjellige måter å være smart på, og han er mer praktisk enn teoretisk.

De som er utviklingshemmede drar selvfølgelig ned snittet. Det er hele poenget med et snitt. 

Se på Bells normalfordelingskurve, så ser du omtrent hvordan befolkningen er fordelt. 

Og grunnen til at det ikke er mulig å måle opp til 160 med SD15, som brukes i Norge, er at det er en så liten gruppe som ligger så høyt at det ikke er nok til å få pålitelige tester normert. :)

Skrevet
11 minutter siden, Anonymus Notarius skrev:

Hvis faren din har 160 i IQ er han blant de aller smarteste i verden. Høres ut som om han har tatt en internett-test (der alle får minst 140) og søsteren din har tatt en ordentlig test. 

Utdanning er veldig viktig for hvor høy IQ man har. Alle i Norge har "høy" utdanning sammenlignet med folk som knapt har skolegang i andre verdensdeler.

Jeg har lest om flere her i Norge på 170 pluss, så SÅ ekstremt er det ikke.

https://www.nrk.no/sapmi/xl/han-har-over-180-i-iq-og-er-blant-norges-smarteste-1.13061701

https://www.aftenposten.no/norge/i/9MqM/nordmann-kaaret-til-verdens-niende-smarteste-person

Jeg trodde dørvakta med over 190 var norsk, men ser jeg husket feil https://www.google.no/amp/s/www.dagbladet.no/nyheter/smartest-i-verden/65569544/amp

Her er en ekte off the charts https://www.google.no/amp/s/utforsksinnet.no/historien-om-den-mest-intelligente-mannen-verden/amp/

Jeg er testet hos psykolog da jeg var ung og har vært på nevropsykologisk utredning i voksen alder som ga akkurat samme resultat, så nei, vi snakker ikke om å ta en test på internett. Venninnen med 145 er også nøye utredet. Men jeg vet ikke hvor pappa tok sin, så godt mulig det da er en annen måte å måle på. Han er i hvert fall betydelig bedre på alle sånne IQ-tester enn meg med mine 133.

10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tester i Norge går ikke til 160, så de må være med SD 25, som brukes i en del andre land. Da er ett standardavvik 25, to er 50, så 160 med SD 25 er i nærheten av 135 med skalaen som brukes her.

Vi bruker SD 15. To standardavvik er 130, og du må over denne grensen for å være medlem i Mensa. 

Dersom hele familien her er testet i USA for eksempel, med SD 25, vil de her score hhv 135 (pappa), 123 ("jeg") og 110 (søster).

SD 15 og SD 25 er som å sammenligne temperaturer i celsius og fahrenheit. Begge deler er grader, men 90 i USA er ikke 90 i Norge. 

Takk for info, det var nytt for meg!

4 minutter siden, Rebecca30 skrev:

Faren din har sikkert sittet i minst 20 år og løst IQ-tester i Vi Menn og Illustrert Vitenskap og faens oldemor... Da vil han jo være godt trent på å se mønstre i små bokser. 

True ☺️

Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Alle disse er testet med SD25, så 150 der tilsvarer 130 men norsk skala. Har møtt Ove, han er hyggelig. :)

De som sies å ha 250 og 300 er bare sprøyt. De sprenger nok skalaen, men ingen tester kan måle så høyt. Rett og slett fordi det ikke er nok andre å sammenligne med til at man kan lage tester så høyt oppe. Ikke misforstå, de er nok uforståelig høyt intelligente, men tallet er bare plukket ut av luften. Ikke at det betyr noe, men kan være greit å ikke ta alt for god fisk. 

Skrevet

Veldig mye rart av IQ tester der ute. Denne er nok rimelig pålitelig.

https://test.mensa.no/

image.jpeg.5100c4bdce0fe20ffc99a8cdb55d29b6.jpeg

Alt mellom 85 og 115 er normal IQ og 68% befinner seg innenfor der.

Det er bare 2% av befolkningen som har under 70 eller over 130.

Jeg fikk 121. Stemmer godt for min del. Er definitivt ikke noe geni, men pleier å ligge litt over snittet på det meste.

Anonymkode: 7ee95...c81

Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Albania skal vel ha en av de laveste resultatene i Europa, derfor har sikkert flere begavede albanere vært inne og testet egen iq 😊

Anonymkode: f0a02...13f

Kan godt være 😊

Gjest theTitanic
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Her opererer du vel med flere forskjellige skalaer?

Anonymkode: 6858b...52c

145 og 160 🙄....  Ja visst...

Gjest FemaleFuryFancies
Skrevet (endret)

Slettet av bruker.

Endret av FemaleFuryFancies
Gjest FemaleFuryFancies
Skrevet (endret)

Slettet av bruker.

Skrevet

94 er på kanten til problematisk i det norske samfunnet i dag. Det er ikke mange plasser i arbeidslivet de har bruk for deg. Risiko for å havne i luksusfellen er også relativ høy, da det er vanskelig å forstå hvordan dette med inntekter og utgifter fungerer. 

Anonymkode: 3e5b3...b59

Gjest FemaleFuryFancies
Skrevet (endret)

Slettet av bruker.

Annonse
Skrevet
15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

94 er på kanten til problematisk i det norske samfunnet i dag. Det er ikke mange plasser i arbeidslivet de har bruk for deg. Risiko for å havne i luksusfellen er også relativ høy, da det er vanskelig å forstå hvordan dette med inntekter og utgifter fungerer. 

Det er ikke sant. 94 er rett under snittet og godt innenfor normalen. Det er massevis av jobber som kan innehas av normalt intelligente. Du vil ha problemer med en del kompliserte oppgaver, men ikke noe særlig av det du støter på i dagliglivet. :) 

Skrevet
48 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Noe sier meg at du ligger ganske godt under snittet selv..

Anonymkode: 7ee95...c81

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...