Gå til innhold

Er dette lav IQ?

Anbefalte innlegg

Skrevet

I prinsippet er det ikke stor forskjell på 94 og 100. Det ligger i det kvalitativt samme området. Når man beregner Iq oppgis denne som regel med en konfidensintervall, altså et spenn i sannsynlig Iqskåre. Dette fordi det er mange faktorer som kan påvirke det aktuelle resultatet akkurat der å da. Man setter altså et sannsynlig resultat.

Anonymkode: cc77b...d66

• Liker 1
Skrevet

Gjennomsnittet på verdensbasis er rundt 80. 

iqmap.jpg

Anonymkode: c83e5...62c

Skrevet
On 9/27/2020 at 11:30 AM, AnonymBruker said:

Utdanningssytemet i U-land er svært redusert sammenlignet med Vesten. Fattigdom og mulighet til skolegang  er som kjent viktige faktorer i hvor utdannet folk blir i et land. De er ikke utviklingshemmede som i Downs, men har mindre kunnskap om oppgaveløsning som blir presentert via IQ-tester.

Anonymkode: fd98e...0d6

Hvordan synes du dette henger sammen med bildet over hvor hvite i USA scorer 100 og svarte 86?

• Liker 2
Skrevet
På 27.9.2020 den 11.43, Kenelz skrev:

Hvor random det er vet jeg ikke, søker du opp andre steder så kommer det opp omtrent de samme tallene. 

Men du skal få lov til å stille deg tvilende, er bare flott å være kildekritisk. 😊

At albanere ligger så skyhøyt over alle andre og somalierer ligger så lavt er vel ikke så lett å finne andre steder.

En oversikt finner du her https://brainstats.com/average-iq-by-country.html

Gjest theTitanic
Skrevet
På 27.9.2020 den 11.16, AnonymBruker skrev:

Hvis man har dysleksi og lærevansker, hvordan finner man ut IQ da ?

Anonymkode: dcf62...357

Det meste er tegn og symboler. Ikke noe å lære heller. Har du sans for symmetri kommer du langt.

Skrevet

Det er normal IQ. Det er lavt for en som selv ligger på 130. Men for en med gjennomsnittlig IQ er det ganske jevnt

Anonymkode: 4bd42...ad0

Skrevet

Utdanningsnivå har nok ikke noe å si. Jeg har bare 9 årig grunnskole og fikk 128. Syntes mye virket logisk. Ofte uten å kunne si hvorfor. 

Anonymkode: c8aba...02a

• Liker 3
Skrevet

Som du ser av statistikken, så er det ganske sprikende tall når det kommer til IQ gjennomsnitt (jeg er skeptisk til Charles Murray's påstander), jeg tror du skal ta alt dette med en klype salt. Hva slags IQ test har du tatt TS og hvor har du tatt den?

Skrevet
21 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvordan synes du dette henger sammen med bildet over hvor hvite i USA scorer 100 og svarte 86?

At det ikke kan sammenlignes. Hvite har mye bedre levevilkår og mye bedre skoler. Flere fullfører også utdanning. 

Anonymkode: c1f94...a5b

Skrevet

Kan dere drite i det der IQ-preiket? Det eneste de IQ-testene måler er hvor mange IQ-testoppgaver du har sett før. Ikke rart noen i bushen i Afrika ikke scorer høyt på disse testene.

Har dere forresten tenkt på at det går ikke an å få høyere IQ på en test enn den personen som har laget testen?

Gjest theTitanic
Skrevet
1 minutt siden, Rebecca30 skrev:

Kan dere drite i det der IQ-preiket? Det eneste de IQ-testene måler er hvor mange IQ-testoppgaver du har sett før. Ikke rart noen i bushen i Afrika ikke scorer høyt på disse testene.

Har dere forresten tenkt på at det går ikke an å få høyere IQ på en test enn den personen som har laget testen?

Det er sannsynligvis ikke bare en person som har laget testen alene...   

Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker said:

At det ikke kan sammenlignes. Hvite har mye bedre levevilkår og mye bedre skoler. Flere fullfører også utdanning. 

Anonymkode: c1f94...a5b

Men mener du at IQ kun påvirkes av miljø og ikke gener? Det mener jeg ville vært kontroversielt. 

• Liker 4
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Utdanningsnivå har nok ikke noe å si. Jeg har bare 9 årig grunnskole og fikk 128. Syntes mye virket logisk. Ofte uten å kunne si hvorfor. 

Anonymkode: c8aba...02a

Enig. Venninnen min er ufør, har kun grunnskole, men 145 i IQ (målt i forbindelse med en rettssak så ikke noe hun har funnet ut på en test på internett). Pappa har yrkesskole og har 160 😶. Jeg har kun en tre årig, enkel bachelor (sykepleie) og har 133. Søsteren min har doktorgrad og kun 118. Å skylde på utdannelse blir for enkelt. Men skole går også (i hvert fall ideellt sett) ut på å lære å tilegne seg kunnskap og å finne løsninger. En analfabet som aldri har gått på skole og kanskje er et resultat av innavl i generasjoner vil nok kanskje både ha dårlige genetiske forutsetninger i tillegg til at testene ikke er helt egnet til å plukke opp deres maksimale potensiale.

Anonymkode: 02053...70c

Skrevet
4 minutter siden, theTitanic skrev:

Det er sannsynligvis ikke bare en person som har laget testen alene...   

Jo, det er Charles Mensa som her utformet alle IQ-tester.

Anonymkode: 6858b...52c

• Liker 2
Skrevet

IQ normeres pr. land, og snittet er derfor 100 i alle land. Samtidig er snittet i verden også 100, om man normerer hele verden som en gruppe.

100 i Norge er dermed ikke nødvendigvis det samme som 100 i andre land. Det er forskjeller, men i en del land er det vanskelig/umulig å få til en normering. 

Her kan du lese litt: https://www.mensa.no/iq/

Anonymkode: c5a62...aed

Annonse
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Enig. Venninnen min er ufør, har kun grunnskole, men 145 i IQ (målt i forbindelse med en rettssak så ikke noe hun har funnet ut på en test på internett). Pappa har yrkesskole og har 160 😶. Jeg har kun en tre årig, enkel bachelor (sykepleie) og har 133. Søsteren min har doktorgrad og kun 118. Å skylde på utdannelse blir for enkelt. Men skole går også (i hvert fall ideellt sett) ut på å lære å tilegne seg kunnskap og å finne løsninger. En analfabet som aldri har gått på skole og kanskje er et resultat av innavl i generasjoner vil nok kanskje både ha dårlige genetiske forutsetninger i tillegg til at testene ikke er helt egnet til å plukke opp deres maksimale potensiale.

Her opererer du vel med flere forskjellige skalaer?

• Liker 1
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jo, det er Charles Mensa som her utformet alle IQ-tester.

Du tenker vel på Charles Mensen, han sektlederen og massemorderen som blødde på ofrene sine

Skrevet

Ja det er under gjennomsnittet. 
Med en 1Q på 94, egner man seg ikke til komplekse arbeidsoppgaver som krever selvstendig og logisk tenkning. Men man kan være bedre egnet til tilrettelagte og repetitive oppgaver med tydelig instruksjoner. Jo lavere IQ, jo mer sannsynlig for at man er innen arbeidende yrker med praktiske oppgaver. Det viktigste er å jobbe i yrker hvor ens egen IQ matcher bra. Da kan bli svært god i sitt yrke.

Anonymkode: 8b6f9...3ab

Skrevet
5 minutter siden, Rebecca30 said:

Da engelskmenn kom med båter,til Afrika, kom de fra et land med politisk system, med hus, med teknologi som båter og våpen. De ble møtt med mennesker som bodde i "bushen" som du sier det. Mange gjør fremdeles det i Afrika i dag. Det er mange som mener at det kan være en sammenheng mellom lavere IQ og det å aldri bygge sivilisasjoner. Alle har samme verdi og et landsgjennomsnitt sier ingenting om et enkeltmenneske du måtte møte. Når det er sagt kan det også forklare hvorfor folk fra Somalia er de som jobber minst i alle europeiske land. De er som høyteknologiske å regne. Det må kunne gå an å ha samtaler om dette uten noen form for nedverdigelse. 

• Liker 2
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Her opererer du vel med flere forskjellige skalaer?

Hva mener du? Faren min er sånn off the charts smart, men har aldri brukt det til noe i yrkeslivet, så det er liksom ikke mer nyttig enn at han er helt rå på IQ-tester og sånt. Vi andre er mer normalt smarte, men poenget var at hvem som har høyest korrelerer ikke med utdannelsesnivå. Snittet er 100, så vi er jo alle godt over det, men jeg regner med at en del utviklingshemmede drar snittet greit ned...? Jeg har nemlig aldri hørt noen innrømme at de har under 110, men kan selvsagt hende at de som er under det ikke har noen interesse av å teste seg, og langt mindre snakke om resultatet. Litt som at omtrent alle som svarer på sånne tråder om hva man veier, er de som veier ganse passe ☺️ Mannen min har aldri målt sin IQ, har ingen interesse av å gjøre det, og jeg har ingen mistanke om at den er spesielt høy - han er ikke dum altså, men det finnes jo forskjellige måter å være smart på, og han er mer praktisk enn teoretisk.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...