Gå til innhold

Frivillig barnløshet

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det noen her inne i godt voksen alder som er frivillig barnløse? 
Har du noen gang angret på valget? 

jeg er 30 og ønsker meg ikke barn, men når jeg forteller dette til folk som spør meg, så sier de ofte at jeg kommer til å endre mening. Jeg var først skrå sikker på at jeg ikke kom til å endre mening. Men nå har så mange sagt til meg at jeg kommer til å endre mening, at jeg er redd for at jeg kommer til å angre når jeg blir gammel. (kommer selvfølgelig ikke til å få barn pga frykten for å angre i fremtiden, men må være en kjip følelse). Mener ikke være støtende mot de som ønsker barn, syntes det er kjempe fint når venninner får barn! Kan gjerne være «tante» og barnepass for de. Vil bare ikke ha noen selv. 

Anonymkode: 7de2e...446

• Liker 4
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg er i utgangspunktet ufrivillig barnløs. Men etter at jeg passerte 39-40 føles det i grunnen helt greit å ikke ha barn. Glad jeg ikke er bundet til en annen person gjennom barn og glad jeg ikke er bundet fast i et hav av forpliktelser i livet generelt pga barn. Har mannlige venner som først nå er begynt å produsere barn fordi de aldri blir fornøyd med noen damer de er sammen med, der jeg kjenner at jeg bare er glad for at det ikke er meg som er bundet fast til pensjonsalder i  et drit kjedelig rutineliv der det skal krangles om bagateller og stresses over logistikk dag inn og dag ut. Setter rett og slett pris på den roen og friheten jeg får gratis med å ikke ha barn. Jeg kan være oppe sent og sove lenge i helgen. Jeg har mindre risiko for korona  og andre sykdommer fordi jeg ikke har fullt av ufrivillige kontaktpunkter med samfunnet pga barn. Jeg slipper å bruke masse tid på kjedelige ting som rydding, husarbeid, klesvask og matlaging. Jeg kan være spontan og trenger ikke planlegge alt. Jeg kan gjøre aktiviteter jeg faktisk liker selv og drite i ting jeg syns er drittkjedelig. jeg kan gjøre store endringer i livet mitt uten at de blir like omfattende eller endelige som når man har en familie å hensynta. Jeg har rett og slett en frihet som er umulig å beholde med barn.

Anonymkode: 16dfd...5c7

• Liker 16
Skrevet

Ufrivillig her og, men mer fornøyd med at det ble slik for hvert år som går. Samme argumenter som AB over oppsummerer. Frihet, tid, ro, god råd. 

Hvorfor vi ikke har barn er det ingen andre som har noe med. Det er aldri noe jeg tar opp, eller uttaler meg om. Andre veien har det selvfølgelig vært en og annen kommentar. Om venninner har spurt privat og høflig har jeg delt. Om folk som ikke har noe med det antyder noe svarer jeg i retning av "vi får se", eller "dere da?", eller til og med i retning av "ikke din sak..."  Så vil anbefale deg dette for å slippe kommentarer fra alle som vet bedre. 

Anonymkode: 198c3...7db

• Liker 3
Skrevet

Jeg er 42 og aldri ønsket barn. Har også en del barnløse venner. 

Men de med barn liker ikke slike tråder i familieforumet så mulig du får kjeft ts. 

Anonymkode: ae0fc...475

• Liker 12
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er 42 og aldri ønsket barn. Har også en del barnløse venner. 

Men de med barn liker ikke slike tråder i familieforumet så mulig du får kjeft ts. 

Slike tråder er jo egentlig ganske irrelevante i familieforumet da, synes du ikke? Bedre å legge på meg-meg-forumet eller noe 🙂

Anonymkode: b483e...e1a

• Liker 8
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Slike tråder er jo egentlig ganske irrelevante i familieforumet da, synes du ikke? Bedre å legge på meg-meg-forumet eller noe 🙂

🤦🏼‍♀️

Anonymkode: c3309...ef7

• Liker 30
Skrevet
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er i utgangspunktet ufrivillig barnløs. Men etter at jeg passerte 39-40 føles det i grunnen helt greit å ikke ha barn. Glad jeg ikke er bundet til en annen person gjennom barn og glad jeg ikke er bundet fast i et hav av forpliktelser i livet generelt pga barn. Har mannlige venner som først nå er begynt å produsere barn fordi de aldri blir fornøyd med noen damer de er sammen med, der jeg kjenner at jeg bare er glad for at det ikke er meg som er bundet fast til pensjonsalder i  et drit kjedelig rutineliv der det skal krangles om bagateller og stresses over logistikk dag inn og dag ut. Setter rett og slett pris på den roen og friheten jeg får gratis med å ikke ha barn. Jeg kan være oppe sent og sove lenge i helgen. Jeg har mindre risiko for korona  og andre sykdommer fordi jeg ikke har fullt av ufrivillige kontaktpunkter med samfunnet pga barn. Jeg slipper å bruke masse tid på kjedelige ting som rydding, husarbeid, klesvask og matlaging. Jeg kan være spontan og trenger ikke planlegge alt. Jeg kan gjøre aktiviteter jeg faktisk liker selv og drite i ting jeg syns er drittkjedelig. jeg kan gjøre store endringer i livet mitt uten at de blir like omfattende eller endelige som når man har en familie å hensynta. Jeg har rett og slett en frihet som er umulig å beholde med barn.

Anonymkode: 16dfd...5c7

For å være ærlig høres det mer ut som du har forsonet deg med at du ikke kommer til å få barn, enn at du nå synes det er finfint å ikke ha barn.  Du var tidligere ufrivillig barnløs, og nå ser du bare masse negativt ved å få barn? Den kjøper jeg faktisk ikke.    Enkelte av argumentene dine mot barn er dessuten syltynne - feks mindre sjans for å få korona 😂😂😂

• Liker 8
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

🤦🏼‍♀️

Anonymkode: c3309...ef7

Så flink du er til å argumentere! Bøyer meg i støvet.

• Liker 3
Skrevet

For å være ærlig høres det mer ut som du har forsonet deg med at du ikke kommer til å få barn, enn at du nå synes det er finfint å ikke ha barn.  Du var tidligere ufrivillig barnløs, og nå ser du bare masse negativt ved å få barn? Den kjøper jeg faktisk ikke.    Enkelte av argumentene dine mot barn er dessuten syltynne - feks mindre sjans for å få korona 😂😂😂

Jamen i alle dager da. Hva slags svar er dette?? Er det ikke fint at noen som er ufrivillig barnløs har forsonet seg med barnløsheten og greier å se positive sider ved det? Det er jo ikke argumenter mot å få barn, men grunner til at hun personlig synes det er greit å ikke ha barn. 

Anonymkode: d0415...75e

• Liker 42
Skrevet

41 år, frivillig barnløs. Ikke et brøkdels sekund har jeg ønsket meg barn, så det oppleves litt merkelig for meg når andre snakker om å «velge bort». Det blir litt som om noen skulle spørre hvorfor jeg aldri har kjøpt hest, det er ikke noe jeg har tenkt tanken på engang fordi det er så fullstendig uinteressant for meg.

Anonymkode: 879f1...b2c

• Liker 26
Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Familie er mer enn bare par med felles barn. 

Anonymkode: f89ff...3a1

• Liker 32
Skrevet
11 minutter siden, AnonymBruker said:

8 minutter siden, AnonymBruker said:

7 minutter siden, AnonymBruker said:

Så flink du er til å argumentere! Bøyer meg i støvet.

Herregud da. Stått opp på feil fot i dag? 

Anonymkode: 755aa...455

• Liker 21
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jamen i alle dager da. Hva slags svar er dette?? Er det ikke fint at noen som er ufrivillig barnløs har forsonet seg med barnløsheten og greier å se positive sider ved det? Det er jo ikke argumenter mot å få barn, men grunner til at hun personlig synes det er greit å ikke ha barn. 

Anonymkode: d0415...75e

Personen jeg siterte nevnte ikke masse positivt med ikke å ha barn, men masse negative fordommer om det å ha barn.  

• Liker 3
Skrevet

Herregud da. Stått opp på feil fot i dag? 

Anonymkode: 755aa...455

Har faktisk ikke stått opp ennå 🙂 Starter alltid helgemorgenene med KG på senga.

Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Personen jeg siterte nevnte ikke masse positivt med ikke å ha barn, men masse negative fordommer om det å ha barn.  

Så du vil heller at hun skal sitte og være deprimert for barnene hun ikke fikk istedet for å se de positive sidene ved livet hun har? 

• Liker 19
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Så du vil heller at hun skal sitte og være deprimert for barnene hun ikke fikk istedet for å se de positive sidene ved livet hun har? 

Slik jeg leste henne, ramset hun ikke opp positive ting ved det å ikke ha barn - men i stedet ting hun antok var negative ting ved det å ha barn. 

• Liker 3
Skrevet
29 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er minst like egoistisk og selvsentrert å få barn som det å la være. 

Anonymkode: 31efc...edf

• Liker 16
Skrevet

Dere uten barn. Det kommer et punkt hvor dere er lei deres ensomhet. Jeg synes oppriktig synd på dere.

Anonymkode: 82ce6...9af

• Liker 3
Skrevet

Jeg er som deg, 30år og har absolutt ikke et snev av lyst på barn. Det er så mange grunner til at jeg ikke vil ha barn, feks kroppen min, fritiden min, økonomien, jeg er en stor egoist(det innrømmer jeg glatt) osv. Også har jeg rett og slett ikke lyst på barn, jeg «liker» ikke barn og har aldri følt et snev av verpesyke heller. 

Mange forventer jo at jeg bør få barn snart, og mange spør jo rett ut. Da har jeg svart klart og ærlig på at «nei, det skal jeg ikke ha», og oppgitt flere grunner om de ikke tror på meg(for mange mener at jeg kommer nok til å endre mening). Skjønner ikke hvorfor det ikke skal være «lov» for en kvinne å ikke ønske seg barn? 

«Men plutselig blir du gravid ved et uhell og DA blir det vel andre boller». Nei, jeg gikk gravid i to måneder uten at jeg visste det da jeg var 29, fant ut av det og fikk time til abort dagen etter. Aldri angret et sekund. Det var ikke i tankene mine å beholde engang. Jeg vil IKKE ha barn. De som har sagt dette har blitt litt sjokkert når jeg har vært såpass ærlig om aborten. 

Og før noen sier at jeg er en stygg, bitter dame som liksom ikke har lyst på barn fordi ingen har lyst på meg, så kan jeg fortelle at jeg har hatt et trygt, flott og stabilt forhold til samme mann i seks år.(Så typisk KG å dra dette kortet🙄). 

Anonymkode: c672b...128

• Liker 23
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er minst like egoistisk og selvsentrert å få barn som det å la være. 

Anonymkode: 31efc...edf

Det kan hende. Men det er likevel mer naturlig for folk med barn å skrive på barn- og familieforumet, enn det er for barnløse som bare vil skrive om at de ikke ønsker seg barn.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...