RS_ Skrevet 26. september 2020 #1 Skrevet 26. september 2020 Og hva har de til felles? Jo, de er de eneste to landene i norden som har innført munnbind påbud enkelte steder... Paradoks, tilfeldighet, eller? Utallige andre land som tidlig var ute med utstrakt munnbind bruk og påbud f-eks Spania og Frankrike går ikke akkurat forran som gode eksempler heller... https://www.vg.no/spesial/2020/corona/norden/ 3
NorthernLight Skrevet 26. september 2020 #2 Skrevet 26. september 2020 Så du tror virkelig at munnbind påbud gjør at det blir mer smitte? 8
Djungelvrål Skrevet 26. september 2020 #3 Skrevet 26. september 2020 Ser ingen eksplosjon i de grafene, vi ligger omtrent likt med Danmark. 3
Marihønepøne Skrevet 26. september 2020 #4 Skrevet 26. september 2020 Den eneste eksplosjonen her er vel Sverige, som har ligget skyhøyt over alle andre på det meste hele tiden. 4
RS_ Skrevet 26. september 2020 Forfatter #5 Skrevet 26. september 2020 1 minutt siden, Apocalypte skrev: Ser ingen eksplosjon i de grafene, vi ligger omtrent likt med Danmark. Scroll ned til Nye registrert smittet per dag, pr 100K.
RS_ Skrevet 26. september 2020 Forfatter #6 Skrevet 26. september 2020 7 minutter siden, NorthernLight skrev: Så du tror virkelig at munnbind påbud gjør at det blir mer smitte? Jeg tror ikke noe som helst. Jeg stiller meg bare undrende til situasjonen. 3
Psilocybe Skrevet 26. september 2020 #7 Skrevet 26. september 2020 8 minutter siden, NorthernLight skrev: Så du tror virkelig at munnbind påbud gjør at det blir mer smitte? Det sier seg vel selv at munnbind samler opp mye virus. Og de færreste bruker munnbind riktig; de berører munnbindet sitt jevnlig, tar seg til fjeset, tar munnbindet av og på, etc. Da vil virus fort komme inn i nese og svelg. Dette var også grunnen til at norske helsemyndigheter sterkt frarådet bruken av munnbind i vår. 5
NorthernLight Skrevet 26. september 2020 #8 Skrevet 26. september 2020 4 minutter siden, Psilocybe skrev: Det sier seg vel selv at munnbind samler opp mye virus. Og de færreste bruker munnbind riktig; de berører munnbindet sitt jevnlig, tar seg til fjeset, tar munnbindet av og på, etc. Da vil virus fort komme inn i nese og svelg. Dette var også grunnen til at norske helsemyndigheter sterkt frarådet bruken av munnbind i vår. Vel er mange som bruker det riktig og. Så det blir mindre smitte med at man har ett påbud tipper jeg. 3
Hatsumomo Skrevet 27. september 2020 #9 Skrevet 27. september 2020 12 timer siden, RS_ skrev: Og hva har de til felles? Jo, de er de eneste to landene i norden som har innført munnbind påbud enkelte steder... Paradoks, tilfeldighet, eller? Utallige andre land som tidlig var ute med utstrakt munnbind bruk og påbud f-eks Spania og Frankrike går ikke akkurat forran som gode eksempler heller... https://www.vg.no/spesial/2020/corona/norden/ Burde det da ikke være en eksplosjon av smitte i asiatiske land hvor det er utstrakt bruk av munnbind overalt til enhver tid? 12
RS_ Skrevet 27. september 2020 Forfatter #10 Skrevet 27. september 2020 (endret) 7 timer siden, Hatsumomo skrev: Burde det da ikke være en eksplosjon av smitte i asiatiske land hvor det er utstrakt bruk av munnbind overalt til enhver tid? De har allerede hatt den eksplosjonen i smitte. Nesten alle asiatiske land hadde nemmlig langt større smittetall i August enn de hadde i starten av pandemien. Se f-eks på Japan og Filipinene. Men uansett er ikke sammenligningen med Asia spesiellt relevant for oss. Den vestlige del av verden har en annen sammensetning av folk, andre sosiale normer og andre holdninger til anbefalinger og pålegg fra myndigheter enn de har der, derfor er det bedre å sammenligne oss med andre land i europa. (som nesten alle har mye mer smitte nå enn det de hadde i starten med langt mindre munnbindbruk) Og for det andre, hvor kommer covid-19 fra? Ja akkurat... Endret 27. september 2020 av RS_ 2
RS_ Skrevet 27. september 2020 Forfatter #11 Skrevet 27. september 2020 (endret) 13 timer siden, NorthernLight skrev: Vel er mange som bruker det riktig og. Ja for all del. Men hvis 10 bruker det riktig, og 10 bruker det feil, hvilket utslag gir det på tallene? Og når vi snakker riktig og feil bruk, så er det ikke bare den rent tekniske bruken av munnbind som spiller inn. Altså hvordan man tar det av og på, tilpasser det rundt nesen etc, men like mye oppførselen til brukeren. Og nå tenker jeg ikke bare på det klassiske argumentet om å ta seg til ansiktet eller ikke, men hvilke avstander som overholdes, om personen ubevist tar litt større sjanser, går mer ut, benytter oftere kollektivtransport osv. Alt dette er faktorer som vil spille inn på smittetallene. Og den positive effekten munnbind kan og skal ha, kan fort bli utlignet og kanskje snudd. Som det er sagt, det er ikke den minste tvil om at munnbind i seg selv virker, men hvor bra virker bruken av munnbind blant den vanlige befolkning? Endret 27. september 2020 av RS_ 5
Example Skrevet 27. september 2020 #12 Skrevet 27. september 2020 Munnbind er en fellesnevner. Det det i alle fall viser er at munnbind er veldig lite effektivt, og i verste fall skadelig for smittespredning i stor skala. 6
Frøkensina Skrevet 27. september 2020 #13 Skrevet 27. september 2020 Vel smitten øker eksplosivt igjen i Stockholm nå så det er ikke så mye hold i at det skyldes munnbindbruk andre steder. https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/jBP2xq/kraftig-oekning-av-coronasmitte-i-stockholm 4
Nefarian Skrevet 27. september 2020 #14 Skrevet 27. september 2020 Danmark er et tett befolket land, i motsetning til Norge. Der er det derfor enda viktigere med strengere tiltak og påbud, slik som munnbind. Det bør så absolutt bli påbud med munnbind bruk i Oslo også. I Stockholm, der økning av Covid-19 smittede nå er eksplosiv, bor en million mennesker på et mye mindre område enn f.eks Oslo. Men selvfølgelig er det ikke påbud der heller 🤨 1
Tanuki Skrevet 28. september 2020 #15 Skrevet 28. september 2020 12 hours ago, RS_ said: De har allerede hatt den eksplosjonen i smitte. Nesten alle asiatiske land hadde nemmlig langt større smittetall i August enn de hadde i starten av pandemien. Se f-eks på Japan og Filipinene. Men uansett er ikke sammenligningen med Asia spesiellt relevant for oss. Den vestlige del av verden har en annen sammensetning av folk, andre sosiale normer og andre holdninger til anbefalinger og pålegg fra myndigheter enn de har der, derfor er det bedre å sammenligne oss med andre land i europa. (som nesten alle har mye mer smitte nå enn det de hadde i starten med langt mindre munnbindbruk) Og for det andre, hvor kommer covid-19 fra? Ja akkurat... nå kan jeg I snakke for Sør Korea hvor jeg befinner meg: - ALLE bruker munnbind - Smitten økte kraftig i August pga noen religiøse tullinger, men med tiltak og smittesporing har det roet seg - Alle følger regjerings anbefalinger og retningslinjer - Smittesporing og testing er nøkkelen, ingen lockdown og ingen som har hamstret eller fått panikk Hva gjør "Vesten" feil? Tja,,,virker som Europa ikke var forberedt i det hele tatt, i Asia har man tidligere erfaringer fra epidemier. SARS og MERS fikk helsemyndighetene i Korea til å våkne opp og milliarder ble pøset inn i helseystemet for å slippe slike kaotiske tilstander igjen. Mens i Europa har det jo flere land, som Storbritannia, som heller har brukt så lite som mulig på sine helsesystemer. Nå om dagen testes ALLE innreisende på flyplassen og man må i karantene enten man vil eller ikke, temperatur måles også ved inngang til kjøpesentre, markeder, offentlige bygninger etc. Man må også legge igen telefonnr slik at man raskt kan kontaktes dersom smitte blir oppdaget på noen av stedene en har besøkt. Munnbind er ikke skyld i økt smitte, helt latterlig å påstå det. Skyld heller på folk som driter i smittevern og myndigheter som ikke gjør nok for å teste og spore smitte. Sitter man i hjemmekarantene her i Korea får man tilsendt store pakker med mat og husholdingsting, gratis, så slipper man å gå ut å handle selv. 4
ItchyBitchySpider Skrevet 28. september 2020 #16 Skrevet 28. september 2020 6 timer siden, Tanuki skrev: nå kan jeg I snakke for Sør Korea hvor jeg befinner meg: - ALLE bruker munnbind - Smitten økte kraftig i August pga noen religiøse tullinger, men med tiltak og smittesporing har det roet seg - Alle følger regjerings anbefalinger og retningslinjer - Smittesporing og testing er nøkkelen, ingen lockdown og ingen som har hamstret eller fått panikk Hva gjør "Vesten" feil? Tja,,,virker som Europa ikke var forberedt i det hele tatt, i Asia har man tidligere erfaringer fra epidemier. SARS og MERS fikk helsemyndighetene i Korea til å våkne opp og milliarder ble pøset inn i helseystemet for å slippe slike kaotiske tilstander igjen. Mens i Europa har det jo flere land, som Storbritannia, som heller har brukt så lite som mulig på sine helsesystemer. Nå om dagen testes ALLE innreisende på flyplassen og man må i karantene enten man vil eller ikke, temperatur måles også ved inngang til kjøpesentre, markeder, offentlige bygninger etc. Man må også legge igen telefonnr slik at man raskt kan kontaktes dersom smitte blir oppdaget på noen av stedene en har besøkt. Munnbind er ikke skyld i økt smitte, helt latterlig å påstå det. Skyld heller på folk som driter i smittevern og myndigheter som ikke gjør nok for å teste og spore smitte. Sitter man i hjemmekarantene her i Korea får man tilsendt store pakker med mat og husholdingsting, gratis, så slipper man å gå ut å handle selv. Men det er jo det som er problemet. I Sør-Korea, som sikkert ikke er så mye rikere enn Norge, tilrettelegger de at folk skal sitte i karantene uten å ha kontakt med andre. Mens i Norge må eldre kave seg ut på butikken for å handle selv. Nord for Trondheim er det ingen matkasser som blir sendt, de fleste butikker leverer ikke varer utenfor sentrum, eventuell frakt koster en del penger som flere grupper ikke har råd til. Munnbind er fortsatt dyrt. I tillegg som du selv sier, det har ikke vært noe lockdown, ingenting var stengt i Korea. Da er det jo mye lettere å få folk til å bruke munnbind og bidra til smittesporing. I Norge har man skutt spurv med kanon, stengt alt, innført restriksjon etter restriksjon, noen av dem helt fullstendig teite, slik som hytteforbud og skolestenging. Ikke noe rart at folk er gått piss lei av alle restriksjonene og regler som blir endret annenhver dag slik at man ikke vet hva man kan forholde seg til. Folk som mister jobbene sine, behandling ved sykehus og DPS, kan ikke besøke sin egen slekt, kan ikke drive med idrett osv. Selvfølgelig hadde det vært mye mer fornuftig hvis Norge gjorde det samme som Sør-Korea. Men her har man jo lagt seg på en helt annen linje. Og da oppleves det som invaderende med påbud om munnbind på toppen av alle andre forbud og påbud man har hatt siden mars. Flere av forbud og påbud har dessuten vært ulovlige. 1
Tanuki Skrevet 28. september 2020 #17 Skrevet 28. september 2020 1 hour ago, ItchyBitchySpider said: Selvfølgelig hadde det vært mye mer fornuftig hvis Norge gjorde det samme som Sør-Korea. Men her har man jo lagt seg på en helt annen linje. Og da oppleves det som invaderende med påbud om munnbind på toppen av alle andre forbud og påbud man har hatt siden mars. Flere av forbud og påbud har dessuten vært ulovlige. ja, det er det jeg mener. Hadde munnbind og lettere tiltak vært satt i gang først så kanskje det hadde vært annerledes. Men får håpe at man lærer til neste gang. Kina, Japan, Taiwan osv har alle opplevd epidemier tidligere og hadde en klar strategi for hvordan de best kunne takle Corona. Bla ble munnbind rasjondert og solgt ekstra billig, inntil produksjonen kunne ta igjen etterspørselen.
ItchyBitchySpider Skrevet 28. september 2020 #18 Skrevet 28. september 2020 Akkurat nå, Tanuki skrev: ja, det er det jeg mener. Hadde munnbind og lettere tiltak vært satt i gang først så kanskje det hadde vært annerledes. Men får håpe at man lærer til neste gang. Kina, Japan, Taiwan osv har alle opplevd epidemier tidligere og hadde en klar strategi for hvordan de best kunne takle Corona. Bla ble munnbind rasjondert og solgt ekstra billig, inntil produksjonen kunne ta igjen etterspørselen. Nå er ikke Kina med gjensveising av dører og sånt noe eksempel til etterfølgelse akkurat... Men Japan og Sør-Korea har etter mitt syn valgt helt korrekt strategi. Selvfølgelig er det mye lettere å få folk med på restriksjonene, hvis de er: 1. Fornuftige. Det er fornuftig med smittesporing, testing og avstand. Det er IKKE fornuftig med uhjemlede besøksforbud på sykehjem, forbud for voksne mot å drive idrett, hjemmekontor kombinert med hjemmeskole og hjemmebarnehage, masseoppsigelser og forbud mot å bruke sin egen eiendom. 2. Tilpasset farenivået. Når man "skyter spurv med kanon" med drakoniske restriksjoner fra første stund, hvor skal man trappe opp da? Man har allerede brukt hele registeret, og vel så det. Ytterligere innskjerping vil rokke ved de mest grunnleggende menneskerettighetene. Det blir som å frata barnet Internett, telefon, PC og innføre husarrest i 1 måned hvis barnet har svart frekt en gang eller knust en kopp med vilje. Hva skal man gjøre da når barnet blir tenåring og kommer hjem full, gjør hærverk hos naboen eller noe annet mer alvorlig? Man har jo allerede brukt opp alle midlene på noe lite. 3. Har oppslutning i fagmiljøene og blant folket. Når ingen noen gang har anbefalt skolestenging i to måneder, er det vanskelig å godta restriksjoner fra myndighetene. Samme med hytteforbudet. 4. Ikke medfører uforholdsmessige kostnader. Munnbind ble anbefalt da det kostet 699 kroner for 50 munnbind. Sjekket prisen i går på munnbind som selges i matbutikken - 109 kroner for 10 stykker. Så det har ikke akkurat gått noe ned. Selvfølgelig vil ikke folk kjøpe svindyre munnbind når de allerede har mistet lønn, jobb, feriepengene osv. Når alle andre land får til å dele ut billige eller sterkt rabatterte munnbind, får Norge også det til. Men de vil ikke.
RS_ Skrevet 28. september 2020 Forfatter #19 Skrevet 28. september 2020 (endret) 10 timer siden, Tanuki skrev: Munnbind er ikke skyld i økt smitte, helt latterlig å påstå det. Skyld heller på folk som driter i smittevern og myndigheter som ikke gjør nok for å teste og spore smitte. Som jeg skrev, og som du sier, de har en helt annen kultur i asia. Både det jeg kaller lydighetskultur, kultur for å ta vare på de eldre og ikke minst kultur for nettopp å bruke munnbind, som de altså har gjort over flere tiår. Og som jeg også skrev, det er ikke munnbind i seg selv som er problemet. Det er bruken av det blant vanlige folk. Munnbind hjelper selvfølgelig hvis det blir brukt helt korrekt, alle avstander overholdes osv. Men i vesten har vi ikke kultur for å bruke munnbind og i allefall ikke kultur for å bruke det korrekt. Å tro at det skal forandres over natta eller i løpet av et år med et påbud, er muligens et fatalt eksperiment av dimensjoner. Vi ser daglig bilder på TV og nett at munnbindbruken i disse vestlige landene overhodet IKKE fungerer slik det er tenkt. Feil bruk er bare forbokstaven, kall det heller munnbind misbruk! Det henger rundt halsen, i nakken, under nesen, opp ned, det blir tatt av og på og justert HELE tiden, og hvor mange som i tilegg bruker gamle eller skitne munnbind for å spare penger tør jeg ikke engang tenke på. Men kanskje aller verst: Man ser at avstander hos de som bruker munnbind ikke lenger overholdes, folk klemmer hverandre osv. Nøyaktig DETTE er konsekvensen av påbud og tvang. Folk bruker munnbindet KUN for å ikke bli bøtelagt, nektet adgang, eller fordi det ville være sosialt uakseptabelt å ikke gjøre det. Som du sier, smittevern har blitt et fremmedord. Jeg ser også masse kjendiser i utlandet som har vært veldig beviste og aggresive på å fremme munnbindbruk, og som kanskje burde vite bittelitt om hvordan det skal brukes, men nei, totalt vakuum. De er ikke i nærheten av å bruke munnbindet korrekt eller oppføre seg korrekt når det bruker det. "Alt du trenger å gjøre er å henge dette papir/tøystykket i nærheten av munnen og du kan leve akkurat som før! Wohoo!!!! for en fantastisk oppfinnelse" Dette er (u)kulturen og holdningene vi ser i landene med munnbind påbud, og det faktisk ut som smittetallene reflekterer det. Endret 28. september 2020 av RS_
ItchyBitchySpider Skrevet 28. september 2020 #20 Skrevet 28. september 2020 5 minutter siden, RS_ skrev: Som jeg skrev, og som du sier, de har en helt annen kultur i asia. Både det jeg kaller lydighetskultur, kultur for å ta vare på de eldre og ikke minst kultur for nettopp å bruke munnbind, som de altså har gjort over flere tiår. Og som jeg også skrev, det er ikke munnbind i seg selv som er problemet. Det er bruken av det blant vanlige folk. Munnbind hjelper selvfølgelig hvis det blir brukt helt korrekt, alle avstander overholdes osv. Men i vesten har vi ikke kultur for å bruke munnbind og i allefall ikke kultur for å bruke det korrekt. Å tro at det skal forandres over natta eller i løpet av et år med et påbud, er muligens et fatalt eksperiment av dimensjoner. Vi ser daglig bilder på TV og nett at munnbindbruken i disse vestlige landene overhodet IKKE fungerer slik det er tenkt. Feil bruk er bare forbokstaven, kall det heller munnbind misbruk! Det henger rundt halsen, i nakken, under nesen, opp ned, det blir tatt av og på og justert HELE tiden, og hvor mange som i tilegg bruker gamle eller skitne munnbind for å spare penger tør jeg ikke engang tenke på. Men kanskje aller verst: Man ser at avstander hos de som bruker munnbind ikke lenger overholdes, folk klemmer hverandre osv. Nøyaktig DETTE er konsekvensen av påbud og tvang. Folk bruker munnbindet KUN for å ikke bli bøtelagt, nektet adgang, eller fordi det ville være sosialt uakseptabelt å ikke gjøre det. Som du sier, smittevern har blitt et fremmedord. Jeg ser også masse kjendiser i utlandet som har vært veldig beviste og aggresive på å fremme munnbindbruk, og som kanskje burde vite bittelitt om hvordan det skal brukes, men nei, totalt vakuum. De er ikke i nærheten av å bruke munnbindet korrekt eller oppføre seg korrekt når det bruker det. "Alt du trenger å gjøre er å henge dette papir/tøystykket i nærheten av munnen og du kan leve akkurat som før! Wohoo!!!! for en fantastisk oppfinnelse" Dette er (u)kulturen og holdningene vi ser i landene med munnbind påbud, og det faktisk ut som smittetallene reflekterer det. Dette. Mine foreldre vasker engangsmunnbind og bruker det om og om igjen, fordi de ikke har råd til å kjøpe nye hele tiden, og der er det påbud om munnbind og engangshansker overalt. Veldig "smittevernvennlig".
Anbefalte innlegg