AnonymBruker Skrevet 20. mai 2021 #121 Skrevet 20. mai 2021 270000,- 23 år på ung ufør. Anonymkode: fa3e2...82d
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2021 #122 Skrevet 20. mai 2021 I underkant av én million kroner. Kvinne 35 år. Anonymkode: f27de...fa1
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2021 #123 Skrevet 20. mai 2021 550 000, akkurat fylt 30. jobbet siden jeg var 16, men deltid inntil jeg ble 24 + ett år barselpermisjon. Totalt 5 år i fullt arbeid. Anonymkode: 8889e...d93
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2021 #124 Skrevet 20. mai 2021 Man må være obs på at pensjon fra folketrygden er livsvarig, det er ikke et beløp delt på et visst antall år. Opptjeningen man har bestemmer beløpet (som blir livsvarig) Jeg jobber i privat næringsliv, og har da naturligvis tjenestepensjon som betales over 10 år - når jeg blir 77 reduseres da pensjonen merkbart... - Her har offentlig ansatte en langt bedre ordning. Jeg er 44 år. Man kan få dette personlige estimatet f.eks på www.norskpensjon.no Anonymkode: 15698...054
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2021 #125 Skrevet 20. mai 2021 1 hour ago, AnonymBruker said: Man må være obs på at pensjon fra folketrygden er livsvarig, det er ikke et beløp delt på et visst antall år. Opptjeningen man har bestemmer beløpet (som blir livsvarig) Jeg jobber i privat næringsliv, og har da naturligvis tjenestepensjon som betales over 10 år - når jeg blir 77 reduseres da pensjonen merkbart... - Her har offentlig ansatte en langt bedre ordning. Jeg er 44 år. Man kan få dette personlige estimatet f.eks på www.norskpensjon.no Anonymkode: 15698...054 Offentlig ansatte har egentlig ikke så mye bedre ordning. Jeg ville faktisk gått så langt som å si at for alle utenom de som er lavtlønnede, er det nå vanlig for det private å ha bedre ordning enn det offentlige. Offentlige har god opptjeningssats (5,7%, og 18,1% for det som tjenes over ca 700k) + AFP, men pensjonsbeholdningen vokser kun med lønnsvekst i samfunnet. De fleste store bedrifter har gode opptjeningssatser + AFP, men hvor pensjonsbeholdningen investeres og kan vokse med langt mer enn den i det offentlige. Hvordan pensjonsbeholdningen betales ut er ikke av særlig relevans for hvor god en ordning er. Den offentlige er livsvarig, men da er pensjonsbeholdningen delt på forventet gjenstående levetid, altså typisk 15-30 år, mens det vanligste i det private er å dele beholdningen på 10 år. mao, med lik pensjonsbeholdning vil en privat ordning som deles ut på 10 år gi dobbelt så høy pensjon som en offentlig hvor gjenstående forventet levetid er 20 år. Logisk nok.. Det ville ikke vært spesielt dyrt eller vanskelig for det private å ha livsvarig ytelse, beregnet på samme måte som det offentlige (altså beholdning delt på gjenstående forventet levetid, med følgende lavere utbetaling, men livsvarig). Det er dog ikke nok etterspørsel for det til at det blir tilbudt (jeg tror selv at det kommer i fremtiden - det kommer til å bli kaos når det blir overflod av 77-åringer fra det private som må leve på kun folketrygd). Anonymkode: dcd17...f1e
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2021 #127 Skrevet 20. mai 2021 AnonymBruker skrev (På 1.10.2020 den 10.59): Når jeg leser denne tråden blir jeg skremt, for jeg har minst av alle tatt i betraktning til alderen min! På meg står det 169 000 kr, og jeg er 30 år! Jeg har jobbet siden jeg var 14!! Har vært student i mange år, og det er 2 år av disse årene jeg har jobbet hele året (det ene er det siste året). Men har jobbet utenom, og vært over frikortsgrensen flere av årene. Har ligget kanskje på 60 - 80 000 de andre årene. Anonymkode: b4ef2...0f9 Nå vet jeg ikke hvorfor du har lite sparing, men jeg har selv opplevd å bli trekt i pensjon på lønnslippen, uten at beløpet ble registrert i rett pensjonskasse. Hos meg så skjedde det ifm ringevikar jobbing via Adecco vikarbyrå. Det var rundt den tiden det hadde vært noe tullball med dem, en eller annen type skandale. Jeg fikk utbetalt hv 14. dag. Jobbet ulikt fra uke til uke, så enkelte uker ble det trukket, andre uker ingenting, fordi de ukene hadde jeg jobbet for lite. Ringte min pensjonskasse, og det viste seg at de hadde registrering fra de ulike arbeidsplassene, utenom fra Adecco. Ingenting fra dem. Det var for over to års periode. Jeg klagde på de og de tilbakebetalte beløpet de hadde trukket, som de aldri registrerte. Kan noe sånt ha skjedd? Altså at ting rett og slett ikke vært registrert. Anonymkode: f55d3...bd1
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2021 #128 Skrevet 20. mai 2021 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Nei. Da vil en rekke mennesker bruke opp alt og stå uten noe å leve for den resterende tiden, så får vi en haug mennesker sultne på gaten fordi de prioriterte dårlig. Folk må reddes fra seg selv. Anonymkode: 33e3b...615 Da kan vi lage Tv-programmet: Luksusfellen - Pensjonist edition! Anonymkode: a8978...b05 1 1
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2021 #129 Skrevet 20. mai 2021 kr 3 781 660 Kvinne 54 år Anonymkode: 13b9d...5c4
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2021 #130 Skrevet 20. mai 2021 500.000 kr 30 år. Vil ikke få nå bedre inntekt heller. Så det er noe å se frem til som pensjonist. 🙄 Anonymkode: df0b0...b72
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå