Gå til innhold

Hvordan er et å bo i Kristiansand? Virker som det er mange fine områder. Er det veldig konservativt?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Var det i sommmer og ble fascinert. Gikk rundt ved den kontroversielle siloen og det nye boligområdet. Veldig fint. 

Lurer på byen generelt og hvordan det er ihverdagen.

Det virker som at folk i Kristiansand enten er veldig konservative og pripne eller superslternative junkies. 

Anonymkode: 2e317...4da

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg er også nysgjerrig 

Anonymkode: 705b1...738

Skrevet

Kristiansander her som elsker byen. Den har alt synes jeg. Masse strender, aktiviteter, uteliv( i hvert fall på sommeren) næringslivet er bra. Jeg merker ingenting til at det er så mange religiøse. Er ikke religiøs selv, så oppsøker derfor heller ikke den type miljø. Sikkert flere kirker enn i andre byer, men ikke noe jeg tenker over.

Synes stemninga her er laidback, og folka er hyggelige. Fine boligpriser også.

Anonymkode: d96c6...e17

• Liker 2
Skrevet
11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Kristiansander her som elsker byen. Den har alt synes jeg. Masse strender, aktiviteter, uteliv( i hvert fall på sommeren) næringslivet er bra. Jeg merker ingenting til at det er så mange religiøse. Er ikke religiøs selv, så oppsøker derfor heller ikke den type miljø. Sikkert flere kirker enn i andre byer, men ikke noe jeg tenker over.

Synes stemninga her er laidback, og folka er hyggelige. Fine boligpriser også.

Anonymkode: d96c6...e17

Helt enig :)

Merker ikke noe til kirkegjengere med mindre man er i det miljøet selv. Nok av fine turområder kort vei fra byen :)

Anonymkode: 61da5...e9d

• Liker 2
Skrevet

Kristiansand er fantastisk! Vi er to vestlendinger som flyttet hit for noen år siden. Vi skulle egentlig bare være noen måneder, men ble helt frelst av klimaet, byen, skjærgården osv. 

Utrolig mye å finne på, og et paradis for barnefamilier.

Rett og slett helt uaktuelt å flytte vestover igjen.

Har fått oss et stort nettverk, og har aldri hørt noe om religion. Aner ikke hvilke kolleger osv som er religiøse eller ei. 

Anonymkode: 44262...a67

• Liker 1
Skrevet

Kristiansander som flyttet østover som voksen her.

Ble lei av kvinnediskrimineringen, forventninger til at barna kun skal være 5 timer i barnehagen hver dag, segregeringen av de med hvit hud fra de med mørk hud, at det er umulig å få nytt lokalt nettverk som voksen, de konservative kristne som driver ekstrem lobbyvirksomhet (se feks saken om Sørlandsnyhetene), den ekstreme vinden, motorveistøy og flystøy. 

Er en befrielse å ikke bo der lengre. 

Anonymkode: 47bfa...3e0

• Liker 1
Skrevet

Ja det er konservativt, men alle er jo ikke sånn. Men mange... Og sørlendingene er ikke enkle å bli kjent med utover et overfladisk forhold på jobb og lignende. Har bodd i Kristiansand i 5 år, fikk ikke en eneste venn fra sørlandet. 🤭

Skrevet
3 timer siden, Albbas skrev:

Ja det er konservativt, men alle er jo ikke sånn. Men mange... Og sørlendingene er ikke enkle å bli kjent med utover et overfladisk forhold på jobb og lignende. Har bodd i Kristiansand i 5 år, fikk ikke en eneste venn fra sørlandet. 🤭

Bodd i Trøndelag i to år, ikke fått ekte venner her heller. 

Anonymkode: ebc51...0d5

Skrevet

Først og oppvokst her, så er kanskje inhabil. Har ingenting med religiøse folk her å gjøre, så de merker jeg ikke noe til. Jeg tenker det kommer mye ann på hvilken omgangskrets du har. Så er det kanskje en sannhet i at det kan være vanskelig å bli kjent med folk her som voksen. Men det kommer mye ann på deg også. Hvis du jobber og eller studerer burde det det ikke være umulig. Merker ikke til noen forventninger om 5 timers bhg dag. Det synes jeg er mer merkbart her inne på kG😅  Vi i bibelbeltet er jo kjent for å være konservative og ligge lavt på likestillingsfronten. Personlig merker jeg ikke noe til det, da jeg ikke henger med slike.

Anonymkode: 779d1...cf7

• Liker 1
Skrevet
8 timer siden, Albbas skrev:

Jeg har bodd 15 år i Bergen, har ca to venner som er fra Bergen, resten er tilflyttere. 
Tingen er vel at om en flytter til et nytt sted som voksen er det vrient å få seg venner med «gamle nettverk» som er fra stedet uansett hvor en flytter. Det er kanskje enklere om en har barn, men det varierer sikkert det også. 

Anonymkode: 0833f...c44

Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

Jeg har bodd 15 år i Bergen, har ca to venner som er fra Bergen, resten er tilflyttere. 
Tingen er vel at om en flytter til et nytt sted som voksen er det vrient å få seg venner med «gamle nettverk» som er fra stedet uansett hvor en flytter. Det er kanskje enklere om en har barn, men det varierer sikkert det også. 

Anonymkode: 0833f...c44

Jeg har bodd i flere byer, er bare østlandet jeg ikke har prøvd på, og det er riktig, det er vanskelig uansett. Men jeg syns sørlendingene er litt ekstra vanskelig å komme inn på. Elsker klimaet på sørlandet, men utenom det er det absolutt ingenting derfra jeg savner. 

Savner forsåvidt ikke Bergen heller da. 😅

Skrevet

Hvor er disse fine områdene? 🤔Kristiansand er den styggeste byen jeg noensinne har sett, og jeg har sett mye rart... Ingen fine turområder, bare stein overalt.

Anonymkode: feea4...6b0

• Liker 1
Skrevet

Jeg har bodd på sørlandet i 4år, i nærheten av Kristiansand. Skriver under på at det er vanskelig å få seg venner. Har fått noen gjennom jobb, men det er stort sett bekjentskaper. Flere forteller om kjærester som har flyttet hjem fordi de ble ensomme. Men ellers er det flott her. Aldri for varmt eller for kaldt, masse flott natur, mye å finne på. Og hyggelige priser på boligmarkedet😊

Anonymkode: 6ff22...280

Skrevet

Tilflytter til Kristiansand fra østlandet. Trives kjempegodt. Mye å finne på, bor landlig og nært naturen, men likevel sentralt. Kunne bytte inn blokkleilighet mot fantastisk hus ved sjøen. Synes det er herlig at folk er så laidback, tempoet er roligere, og det merkes på humøret til folk. Synes alle er koselige og serviceinnstilt. Hadde en del venner og familie her fra før, så har foreløpig ikke kjent på savnet etter nye bekjentskaper, men har hørt fra andre at det kan være vanskelig å få nye venner. Men sånn tror jeg egentlig det er mange steder. Synes det er fantastisk fint her. Er ikke religiøs selv, og har heller ikke møtt særlig mange her som er det, selv om jeg hører om en og annen innimellom som er det. Sikkert litt tidlig å uttale seg, men har vært her mye i årenes løp, så har jo fått et visst inntrykk.

Anonymkode: fc70d...99c

• Liker 1
  • 3 år senere...
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 27.9.2020 den 18.06):

Kristiansander som flyttet østover som voksen her.

Ble lei av kvinnediskrimineringen, forventninger til at barna kun skal være 5 timer i barnehagen hver dag, segregeringen av de med hvit hud fra de med mørk hud, at det er umulig å få nytt lokalt nettverk som voksen, de konservative kristne som driver ekstrem lobbyvirksomhet (se feks saken om Sørlandsnyhetene), den ekstreme vinden, motorveistøy og flystøy. 

Er en befrielse å ikke bo der lengre. 

Anonymkode: 47bfa...3e0

Gammel tråd, men lurer selv. 
Men ikke bra det du sier.. er det virkelig sånn i Kristiansand? 

Anonymkode: 31bc7...934

Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Gammel tråd, men lurer selv. 
Men ikke bra det du sier.. er det virkelig sånn i Kristiansand? 

Anonymkode: 31bc7...934

Det er en ræva plass, så jeg er helt enig med de som sier at de IKKE liker seg her. Selv skal jeg stikke herfra snart.

Signerer under på det som ble sagt av personen som du siterte. Veldig konservativt, religiøst, selv om det kan unngås, så er det fortsatt en "elefant i rommet". Kommunen tilter hardt mot høyre politisk sett, og høyresiden har over 70% oppslutning. Hvis du er på venstresiden, progressiv, liberal, "åpen" til sinns, osv, så er dette IKKE plassen for deg.

Samme gjelder når det gjelder segregeringen de mellom hvit og mørkere hud. I tillegg er "byen" veldig liten generelt sett.

Husk på at grunnen til at "byen" vokste med 20.000 innbyggere er bare på grunn av Søgne og Sogndalen, som uansett har lite med selveste byen å gjøre, da primært sentrum, Lund / Gimle og de områdene der. Byen er også veldig spredt, så selve kjernen av byen er veldig liten. Det strekker seg fra Flekkerøy og på helt motsatt side til Hånes og Søm. Er som to forskjellige planeter, for selve sentrum er et stykke unna begge steder. 

Hva mer er det å si: om du liker å reise, spesielt nå etter pandemien, så er det veldig få direkte ruter til utlandet. Man må som oftest bytte fly. Man vet at man er isolert når man har veldig få direkte ruter og prisene er heller ikke noe særlig billige.

Det eneste positive her kan være om du ønsker å studere, men det er bare midlertidig og campus er spredt mellom Kr.sand og Grimstad som ligger over 50 KM unna. Ikke for å bosette seg her permanent. 

Byen passer selvsagt veldig greit for Frp-ere, Høyre, KrF, andre ekstreme konservative, tidligere eller nåværende rasister og nynazister, (nazier som marsjerer i sentrum i 2017), ko-ko sionister som ellers liker at en atomvåpen apartheid stat massakrerer en haug med uskyldige barn, ja, sånne ting. Da finner man en del likesinnede. 

Det er i tillegg mangel på alt som skiller seg fra normen, whatever du ønsker å definere dette som. Er veldig "sånn og sånn må du være". 

Anonymkode: 6529c...a73

• Nyttig 3
Skrevet

Kronprinsesse MM har jo sagt om sin ungdom i Kristiansand at enten var du kristen eller så var du alternativ. 

Har familie der. De fleste tar korte yrkesretta utdanning om de tar noe. Damene jobber i helsevesenet skolen eller butikk.

Jeg synes det er veldig fint på Sørlandet og det er sikkert en fin plass å bo. Men henger litt etter resten av landet.

Anonymkode: 45847...ce6

Skrevet

Jeg bor på sørlandet og merker ikke noe til alle de holdningene som ramses opp her. Flere kristne er det ja, men det er ganske mange man ikke egentlig merker det hos. Ikke opplever jeg holdninger rundt kvinner og sånt som så veldig annerledes enn andre plasser, folk har ulike meninger uansett hvor man bor. 

Anonymkode: 11ff2...79c

Skrevet

Hvis du ønsker klimaet på Sørlandet og boligprisene, og ikke ønsker en for konservativ (både kristen og politisk), og kan bo i en litt mindre by, så ville jeg heller valgt Arendal. Det er en by i vekst som også har gjort mye for å ønske unge voksne velkommen, både fra andre steder i landet og utlandet. 

https://www.welcomehub.no/

Anonymkode: 07003...3d6

Skrevet

Jeg har bodd i Kristiansand halve livet, og ser både det positive og det negative. Kan jo ramse litt opp:

Positivt:

- Mildt klima for det meste, har ofte lange og solrike somre.

- Forskjellige bydeler med forskjellige kulturer/økonomier; mulig å finne "sitt" type nabolag.

- Lett å kjøre til og parkere i sentrum.

- Helt greit kulturtilbud.

Negativt:

- Mange menigheter og mange "kristne". "Alle" barn døpes og konfirmeres. "Alle" henger i den lokale menigheten.

- Lik sveis, like klær, lik bil - for guds skyld ikke se annerledes ut enn de innfødte!

- Overflod av turister om sommeren, er som en hel hærskare som inntar byen fra juni og ut august. 

- Ligger bak på likestilling. Kvinner jobber deltid, og det er kvinner som møter på foreldremøter. En del menighetssamfunn mener helt seriøst at kvinner står under menn. Ja, helt seriøst. 

Om noen år flytter barna mine for å studere, og det er stor sannsynlighet at min mann og jeg også flytter da. Byen har vært flott å oppdra barn i; de går på en god skole, har gode fritidstilbud og er trygge på vei til og fra skole/aktiviteter. Likevel, dette er nok ikke dette den byen jeg ønsker å bli gammel i, trenger en større frihet og mer forståelse for at kvinner er noe mer enn underdanige husholdersker. Har også lyst til å kunne være litt mer meg selv uten å stadig få tredd ned over hodet hvordan man EGENTLIG må være. Selv jeg som passer malen her i byen trives ikke nødvendigvis med det. Ser for meg at det er langt verre for dem som ikke er helt A4.

Anonymkode: 73c07...fef

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...