Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Inspirert av tråden med oppskrytt garn, men med motsatt fortegn: hvilket garn elsker du? Hva bruker du det til, og hvordan er strikkefastheten? 

Hilsen fersk strikker som elsker inspirasjon ❤️

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg startet den andre tråden🙈

Jeg liker veldig godt Sandnes duo. 

Anonymkode: 856e8...fac

Skrevet

Sunday, duo, tynn silk mohair, alpakka, alpakkaull og Peer gynt i fra Sandnes.

Arwetta, tilia, pernilla og peruvian i fra filcolana 

Kfo merino og soft silk mohair. 

• Liker 1
Skrevet

Dale garn Natural Lanolin Wool er favoritten etter 4 Lothepus-gensere (Farmen, Fjorden, Solnut og Lothus).

Liker også Trysil 100% Merino og Ida Strømpegarn fra Europris.

Bomullsgarn fra Søstrene Grene er favoritten til kluter.

Anonymkode: ab143...e9b

• Liker 1
Skrevet

Brushed Alpakka Silk er favoritten😊 

• Liker 1
Skrevet

Jeg går etter pris jeg 🙈 Har ikke råd til annet. Men liker best sandnes garn. Bruker mye drops baby merino og det holder seg ikke like bra som tynn merino fra sandnesgarn. 

Skrevet

Er jevnt over begeistret for det rene ullgarnet fra Hillesvåg. Bomullsgarnet deres Luxor var også bra, men det har de visstnok sluttet med. 

Anonymkode: 499bc...ca3

• Liker 1
Skrevet

De garntypene jeg bruker mest er Drops Flora og Alpaca. De holder seg veldig fint både til hekling og strikking, men bruker de mest til hekling (av klær).

Ellers er jeg veldig glad i klær strikket i Drops Sky, men har ikke prøvd det selv annet enn en heklegenser som ble veldig bra.

Jeg liker det aller meste fra Du Store Alpakka, men favorittene er Pus, Faerytale, Hexa og Tweed.

Til rene strikkeprosjekter bruker jeg mye tynt, håndfarget garn, særlig fra joyofmotionyarn.com, samt ''håndfarget'' byPermin Selma.

• Liker 1
Skrevet

Jeg liker mye forskjellig, men gjennomgående liker jeg best ikke-superwash. Mye fordi jeg syns det holder seg så godt, siger ikke, nupper lite osv. Og ofte mye fine farger å velge i, ikke kun små fargekolleksjoner. 

Jeg liker veldig godt Hillesvåg-garn, som Sol, Vilje som er lammeull, Tinde, Sølje og Blåne som er pelsull, og Ask. Gleder meg også til å prøve det nye garnet deres, Vidde, som har samme strikkefasthet som Léttlopi. Liker for øvrig også godt islandsk ull, liker både den litt hårete looken, de melerte fargene og hvor lette og luftige plaggene blir. Har også lyst til å prøve det uspunnede garnet Platulopi. 

Liker også diverse annet ullgarn, som Pure wool og Merino tweed fra Pickles, Nøstebarn sin merinoull, garn fra Oslo mikrospinneri (lammeull og silke), Isagergarn. 

Nå er ikke jeg en som klør så lett, vet det er forskjell der. Og så har det vel litt med vane å gjøre. Merker alltid at ullgenserne mine klør litt tidlig på høsten, men ganske fort kjenner jeg det ikke lengre. Det virker som noen tenker at mykhet er det eneste som teller i garn. Jeg skjønner jo at noen bare er veldig sensitive, mens nok bare ikke er vant til ull som ikke er pusemyk. Og så merker jeg jo godt at det skjer noe når man strikker tynn silk mohair sammen med tynn ull, det hele blir mykere da. Så det gjør jeg i blant, men oftest ikke, det varierer. 

• Liker 1
Skrevet

Mine favoritter er drops flora og drops karisma.

Anonymkode: 79cc2...a8e

• Liker 1
Skrevet

Det spørs hva jeg skal strikke. Nå strikker jeg mest til barna og favorittene er Sandnes sunday, sisu og merinoull. 
Liker også godt viking bris, bortsett fra at det må håndvaskes. 
Drops merino extra fine er også et garn jeg liker godt. 

Skrevet

Pickles mjuk merino, så langt. Har ikke så vid innsikt.

• 2 uker senere...
Skrevet

Isager Tvinni og Isager Silk Mohair, Rowan Kid Silk Haze, Sunday, silke-alpakka og silkeull. Noro Silk Garden.

Anonymkode: dac0c...d4a

Skrevet

Hvis jeg skulle velge én må det bli alafosslopi. Det går så utrolig fort å strikke med, og det er akkurat passe stivt.

Også tror jeg Sandnes Sunday får en god andreplass. Tidkrevende med en strikkefasthet på 28/10, men det blir så utrolig fint når det er ferdig. 

Generelt synes jeg fargekartene til Sandnes Garn er helt fantastiske.

• Liker 1
Skrevet
På 29.9.2020 den 16.21, Vera Vinge skrev:

Jeg liker mye forskjellig, men gjennomgående liker jeg best ikke-superwash. Mye fordi jeg syns det holder seg så godt, siger ikke, nupper lite osv. Og ofte mye fine farger å velge i, ikke kun små fargekolleksjoner. 

Jeg liker veldig godt Hillesvåg-garn, som Sol, Vilje som er lammeull, Tinde, Sølje og Blåne som er pelsull, og Ask. Gleder meg også til å prøve det nye garnet deres, Vidde, som har samme strikkefasthet som Léttlopi. Liker for øvrig også godt islandsk ull, liker både den litt hårete looken, de melerte fargene og hvor lette og luftige plaggene blir. Har også lyst til å prøve det uspunnede garnet Platulopi. 

Liker også diverse annet ullgarn, som Pure wool og Merino tweed fra Pickles, Nøstebarn sin merinoull, garn fra Oslo mikrospinneri (lammeull og silke), Isagergarn. 

Nå er ikke jeg en som klør så lett, vet det er forskjell der. Og så har det vel litt med vane å gjøre. Merker alltid at ullgenserne mine klør litt tidlig på høsten, men ganske fort kjenner jeg det ikke lengre. Det virker som noen tenker at mykhet er det eneste som teller i garn. Jeg skjønner jo at noen bare er veldig sensitive, mens nok bare ikke er vant til ull som ikke er pusemyk. Og så merker jeg jo godt at det skjer noe når man strikker tynn silk mohair sammen med tynn ull, det hele blir mykere da. Så det gjør jeg i blant, men oftest ikke, det varierer. 

Tror jeg må prøve noen av disse, det høres nemlig ut som at vi har veldig like preferanser 🤭

Jeg strikket nylig med merino tweed fra pickles,tror faktisk det er favorittgarnet mitt for tiden! Selv en knelang kjole til meg ble under 500g! Samtidig som den holder fasongen fantastisk fint! 

Ellers bruker jeg mye 2tråds fra nøstebarn og syns det var fryktelig trist da shetland soft fra maisen og mor forsvant. Det brukte jeg enormt mye. 

Til sokker bruker jeg sterk, det nupper i bruk, men holder lenge og er varmt. 

Eneste superwashgarnet på listen er Sandnes merino, det holder godt i fasong og er greit å bruke til de med sart hud. 

• Liker 1
Skrevet

KFO merino og KFO silk mohair er mine favoritter ☺️ Liker også merinoull og sunday fra Sandnes garn. 

Skrevet

Jeg går alltid tilbake til Du store alpakka sine sterk! 

Anonymkode: f1bae...0a4

Skrevet

Drops baby merino ull

Anonymkode: 011cd...216

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...