Gå til innhold

Amerikanere er langt lengre yrkesaktiv, hvorfor?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Amerikanere er langt mer målrettet å holde det gående karrieremessig, og har iallfall ikke i sitt ordforråd de gleder seg å tre av som yrkesaktiv. 

Jeg regner med dette er en positiv versjon til et langt liv. 

Så hvorfor gleder nordmenn seg til å tre av tidligst mulig?

Anonymkode: 5ac69...487

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Early retirement er en greie. Så stemmer ikke helt det du skriver.

Anonymkode: 1ae80...6cb

• Liker 18
Skrevet

De har vel ikke særlig godt sikkerhetsnett der? Kanskje ikke like gode offentlige pensjoner? Er glad jeg ikke bor der, helsesystemet deres er jo f. eks. helt forferdelig.

Anonymkode: 54ca3...ab2

• Liker 17
Skrevet

Fordi de er dumme?

Anonymkode: a57cc...db2

Skrevet

Amerikanerne jobber fordi de må. Vi velger å gå av tidlig (eller ikke å jobbe i det hele tatt) fordi vi kan.

Men slapp av, Norge kommer snart til å bli mye likere USA. Den norske velferdsfesten må uten tvil avsluttes.

Anonymkode: 98a57...a84

• Liker 12
Skrevet

Fordi amerikanere må ha råd til å pensjonere seg før de gjør det. Dem har ikke samme godene som vi i Norge.

Anonymkode: 0d0c2...9d0

• Liker 11
Skrevet

Det stemmer faktisk ikke - eller, for en god del stemmer det ikke. For amerikanere som jobber ca. tilsvarende det jeg gjør her i Norge så kan de gå av med pensjon når de er ca. et par år eldre enn jeg er nå. Selv har jeg drøye 10 år igjen, noe mindre hvis jeg kan gå av med AFP når den tid kommer. 

Anonymkode: aa8b0...6ab

• Liker 4
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Fordi de er dumme?

Anonymkode: a57cc...db2

Ja, du tenker vel det.

Jeg vil svare at mange nordmenn har elendig arbeidsmoral. Det ser en bare på tråder hvor de hetser uføre fordi de "må" jobbe selv. Pluss at de har høyst sykefravær i Norden.

• Liker 2
Skrevet

I Norge pensjoneres vi jo ganske seint da.

• Liker 2
Skrevet

Kommer jo til å bli kjempedrama i USA fremover siden Trump og co. har legalisert at investorer kan leke med pensjonsfondene. Tenker vanlige folk i 40- og 50- årene kan betrakte innskuddene sine som tapte, og må jobbe til de stuper.

Anonymkode: dbf73...f27

• Liker 7
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Amerikanere er langt mer målrettet å holde det gående karrieremessig, og har iallfall ikke i sitt ordforråd de gleder seg å tre av som yrkesaktiv. 

Du har jo skjønt det. Not. Det er ikke som på film.

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Amerikanerne jobber fordi de må. Vi velger å gå av tidlig (eller ikke å jobbe i det hele tatt) fordi vi kan.

Men slapp av, Norge kommer snart til å bli mye likere USA. Den norske velferdsfesten må uten tvil avsluttes.

Anonymkode: 98a57...a84

Kanskje best at dere bare flytter til USA. Du og Ts. Jeg synes faktisk det er synd at våre skattepenger skal gå til velferden til sånne som er såpass utakknemlige og uvitende. Som blir så lett påvirket av media, og som gir totalt faen i hva våre forfedre har kjempet for. Hadde vært til pass for dere å oppleve arbeidsløshet i USA.

Anonymkode: 50543...7d0

Gjest TheCatLady
Skrevet

Det sier seg vel selv. De har ikke det samme sikkerhetsnettverket som vi har. Altså må de jobbe så lenge som de må. Noen tjener sikkert såpass godt at de kan pensjonere seg, men mange tjener jo ganske dårlig og må derfor jobbe lenge. 

Så det handler ikke nødvendigvis om at alle er målrettet osv. Tipper mange hadde villet pensjonere seg tidligere om de kunne. Man må huske på at mange i USA er fattige. Hjelper lite å bare trekke frem de som er høytlønnet og er karrierebevisste.

Skrevet (endret)

Jeg er enig i de som skriver at det handler om at man har generelt et dårligere sikkerhetsnett og velferdssystem. Man er nødt til å jobbe, med mindre man har en jobb som betaler svært godt.

Jeg jobber selv i et amerikansk firma (de kjøpte et norsk firma, som jeg altså jobber i), og arbeidsvilkårene for medarbeidere i USA er rett og slett milevis unna de vi har her i Norge. Bare dette med fødselspermisjon er et merkelig konsept, selv om de nå kunne feire at det amerikanske kontoret fikk 3 måneders fødselspermisjon. Jippi liksom.

Nei, jeg er glad jeg ikke jobber i USA. Der går man ikke hjem før sjefen går hjem for kvelden, man kan bli sagt opp på dagen (hvilket var tilfellet for den ene avdelingen vår i USA), ferie blir sett på som latskap og noe ingen tar ut. Det går prestisje i å være mest mulig på jobb. Og pensjon? Nei, man skal helst jobbe lengst mulig.

Hver gang ledelsen kommer på besøk i Norge får de helt bakoversveis ting vi tar for gitt, som våre fem ukers ferier, svangerskapspermisjoner og generelle goder. Det er interessante er at lille Norge kan vise til høyere produktivitet og effektivitet (ja, vi blir målt på det meste), men amerikanerne vil veldig gjerne fjerne godene allikevel.

Og ja, mine amerikanske kolleger misunnelige, de snakker ofte om hvor mye de skulle ønske de kunne ta ut ferie. Og pensjon tror jeg ingen av dem tør å håpe på.

Endret av SPOCA
  • Liker 17
Skrevet

takk, du beskrev akkurat det jeg trengte svar på. 

2 minutter siden, SPOCA skrev:

Jeg er enig i de som skriver at det handler om at man har generelt et dårligere sikkerhetsnett og velferdssystem. Man er nødt til å jobbe, med mindre man har en jobb som betaler svært godt.

Jeg jobber selv i et amerikansk firma (de kjøpte et norsk firma, som jeg altså jobber i), og arbeidsvilkårene for medarbeidere i USA er rett og slett milevis unna de vi har her i Norge. Bare dette med fødselspermisjon er et merkelig konsept, selv om de nå kunne feire at det amerikanske kontoret fikk 3 måneders fødselspermisjon. Jippi liksom.

Nei, jeg er glad jeg ikke jobber i USA. Der går man ikke hjem før sjefen går hjem for kvelden, man kan bli sagt opp på dagen (hvilket var tilfellet for den ene avdelingen vår i USA), ferie blir sett på som latskap og noe ingen tar ut. Det går prestisje i å være mest mulig på jobb. Og pensjon? Nei, man skal helst jobbe lengst mulig.

Hver gang ledelsen kommer på besøk i Norge får de helt bakoversveis ting vi tar for gitt, som våre fem ukers ferier, svangerskapspermisjoner og generelle goder. Det er interessante er at lille Norge kan vise til høyere produktivitet og effektivitet (ja, vi blir målt på det meste), men amerikanerne vil veldig gjerne fjerne dem allikevel. 

Og ja, mine amerikanske kolleger misunnelige, de snakker ofte om hvor mye de skulle ønske de kunne ta ut ferie. Og pensjon tror jeg ingen av dem tør å håpe på.

• Liker 3
Skrevet
14 timer siden, SoWhat? skrev:

Ja, du tenker vel det.

Jeg vil svare at mange nordmenn har elendig arbeidsmoral. Det ser en bare på tråder hvor de hetser uføre fordi de "må" jobbe selv. Pluss at de har høyst sykefravær i Norden.

Her er det på sin plass å nok en gang etterspørre dokumentasjon på denne "hetsen"?

Bare rolig, mange har forsøkt før deg.

Anonymkode: 4f9d8...4b6

• Liker 6
Skrevet
14 timer siden, AnonymBruker skrev:

Amerikanere jobber lenger fordi de ikke har det sammen sikkerhetsnettet som vi har. Mange jobber gjerne 12-16 timer i døgnet og har kanskje både 2 og 3 jobber for å få økonomien til å strekke til. Pensjonen er lav i USA, med mindre man er heldig å har en arbeidsgiver med en god pensjonsavtale. Har snakket med flere i USA som har jobbet hele livet og mye for å kunne sikre seg en pensjon å leve av. Likevel opplever mange pensjonister at pensjonen ikke strekker til. De må enten betale husleie eller kjøpe mat. Blir de syke har de definitivt ikke råd til medisiner eller behandling. 

Jeg blir faktisk mer og mer takknemlig for at jeg er norsk og så heldig at jeg får bo i Norge.

• Liker 4
Skrevet
14 hours ago, AnonymBruker said:

Kommer jo til å bli kjempedrama i USA fremover siden Trump og co. har legalisert at investorer kan leke med pensjonsfondene. Tenker vanlige folk i 40- og 50- årene kan betrakte innskuddene sine som tapte, og må jobbe til de stuper.

Anonymkode: dbf73...f27

Vi ser jo akkurat det samme i Norge nå.

Skrevet

Mange gode poeng over her

I tillegg har mange helseforsikring bundet opp mot jobb. Står de ikke i jobb, blir forsikringen dyrere, og mange pensjonister har ikke lenger råd til å betale den. Noe som selvsagt er en kjemperisiko når man er gammel. 

• Liker 2
Skrevet
På 27.9.2020 den 2.09, SPOCA skrev:

Hver gang ledelsen kommer på besøk i Norge får de helt bakoversveis ting vi tar for gitt, som våre fem ukers ferier, svangerskapspermisjoner og generelle goder. Det er interessante er at lille Norge kan vise til høyere produktivitet og effektivitet (ja, vi blir målt på det meste), men amerikanerne vil veldig gjerne fjerne godene allikevel.

Da skal man nok være glad man er ansatt i Norge ja, for selv om lederne i amerikanske og andre utenlandske firmaer har lyst til å ta vekk ferie, pensjoner, sykepengeordninger osv. så har de heldigvis ikke lov til å gjøre det i firmaer som er registrert i Norge og opererer på norsk jord. Det er slett ikke "latskap" å ha noen uker ferie hvert år, ei heller å ha "retten" til å være syk (som jo ikke noe er noe man velger selv). Tvert imot blir man ofte utbrent hvis man skal la det gå 24/7 året rundt. 

Anonymkode: 8b3c1...619

• Liker 4
Skrevet
På 26.9.2020 den 19.23, SoWhat? skrev:

Ja, du tenker vel det.

Det er en overforenkling. Vel er det nok en del nordmenn som kunne hatt bedre arbeidsmoral, men det er ikke noe å trakte etter et 24/7 arbeidsliv der man hverken har ferie, ikke har lov til å være syk og generelt sett ikke har tilgang til helsevesen hvis man ikke har jobb. 

Anonymkode: 8b3c1...619

• Liker 4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...