Gå til innhold

Foreldrene lurer ppt og bhg...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei, 

Jeg lurer litt på noe..noen i familien har barn i barnehagen hvor de innkalte foreldrene til møte fordi barnet sliter sosialt og språklig. De takket ja til hjelp fra ppt, og en av tiltakene foreldrene skulle gjøre i hjemmet var å slutte med innflytelse fra et tredje språk (engelsk)via skjerm(barnet er tospråklig og sliter veldig med å forstå og si ord på begge hovedspråk). De mente det var viktigere at han lærte seg morsmålet og norsk. 

Etter det har de hatt barnet hjemme nesten hver dag fra bhg og setter på disse programmene likevel. 

Jeg spurte de hvorfor de fortsatt gjør dette, og fikk til svar at de ikke orker å ta kampen og barnet bestemmer.. Synes det blir å lure barnehagen og ppt som kun vil barnets beste.. Barnet fyller snart fire og kan et par engelske ord, men ikke noe på morsmålet eller norsk.. 

Synes det hele blir veldig tett og jeg lurer litt på hva jeg skal si til familiemedlemmet.. De gjør jo ingenting for å hjelpe barnet.. 

Anonymkode: 833c1...c2d

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er da slett ikke alle foreldre som er gode foreldre, som setter barnet først, og tar til seg råd fra fagspeaialister. Å ha evnen til å reprodusere seg har ikke noe likhetstegn med å være en god forelder.

Jeg kan ikke gi deg faglige råd, utover at de burde gi anbefalingen en oppriktig sjanse, det kan hende det funker godt. "Orker ikke ta kampen" når barnet er 4 år, betyr at det blir lange 14 år fremover.. Som forelder må man stå i og ta kamper hver dag. Gidder ikke er ikke noe farbar vei.

Jeg har imidlertid barn som er tospråklige. De startet tidlig å prate begge språk flytende, men vi fikk også litt utfordringer som ga andre symptomer. Da ble fagspesialister koblet inn, som ga oss råd. Et av rådene var å roe ned tempo på språklæring noe tid, ikke lære bort nye ord. Være mer bevisst hvordan vi snakker. Og det var fine tips som vi fulgte etter beste evne. Lure ppt og bhg er en ting, men det er jo barnet det egentlig går utover.

Anonymkode: cae3d...6ea

Skrevet

Det der er en evig problemstilling. Jeg er barnehagelærer og jobber i en kommune som bosetter mange flyktninger(tommel opp for det!) Selv om de ikke kan et eneste ord engelsk når de kommer her, så lærer de engelsk og ikke norsk. Jeg tror desverre Youtube har en medvirkning her. 

Anonymkode: 6c7f6...efb

Skrevet
25 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hei, 

Jeg lurer litt på noe..noen i familien har barn i barnehagen hvor de innkalte foreldrene til møte fordi barnet sliter sosialt og språklig. De takket ja til hjelp fra ppt, og en av tiltakene foreldrene skulle gjøre i hjemmet var å slutte med innflytelse fra et tredje språk (engelsk)via skjerm(barnet er tospråklig og sliter veldig med å forstå og si ord på begge hovedspråk). De mente det var viktigere at han lærte seg morsmålet og norsk. 

Etter det har de hatt barnet hjemme nesten hver dag fra bhg og setter på disse programmene likevel. 

Jeg spurte de hvorfor de fortsatt gjør dette, og fikk til svar at de ikke orker å ta kampen og barnet bestemmer.. Synes det blir å lure barnehagen og ppt som kun vil barnets beste.. Barnet fyller snart fire og kan et par engelske ord, men ikke noe på morsmålet eller norsk.. 

Synes det hele blir veldig tett og jeg lurer litt på hva jeg skal si til familiemedlemmet.. De gjør jo ingenting for å hjelpe barnet.. 

Det er ikke uvanlig at foreldrene takker ja til hjelp, men kjører sitt egent løp. For at barnehagen skal kunne møte barnet på best mulig måte er det viktig at barnehagen og foreldrene samarbeider og er ærlige om uenigheter. 

Syntes det høres rart ut at barnehage og ppt fraråder et tredje språk. Flere språk er bra for hjernen og språkutviklingen, og de vil etterhvert som de blir eldre klare å skille de ulike språkene fra hverandre. Her burde vell iPaden i hovedsak vekk for at foreldrene faktisk jobbe med barnetsspråk, og ikke bruke iPaden som en barnevakt(som det i dette tilfellet høres ut som de gjør)

• Liker 3
Skrevet
17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er da slett ikke alle foreldre som er gode foreldre, som setter barnet først, og tar til seg råd fra fagspeaialister. Å ha evnen til å reprodusere seg har ikke noe likhetstegn med å være en god forelder.

Jeg kan ikke gi deg faglige råd, utover at de burde gi anbefalingen en oppriktig sjanse, det kan hende det funker godt. "Orker ikke ta kampen" når barnet er 4 år, betyr at det blir lange 14 år fremover.. Som forelder må man stå i og ta kamper hver dag. Gidder ikke er ikke noe farbar vei.

Jeg har imidlertid barn som er tospråklige. De startet tidlig å prate begge språk flytende, men vi fikk også litt utfordringer som ga andre symptomer. Da ble fagspesialister koblet inn, som ga oss råd. Et av rådene var å roe ned tempo på språklæring noe tid, ikke lære bort nye ord. Være mer bevisst hvordan vi snakker. Og det var fine tips som vi fulgte etter beste evne. Lure ppt og bhg er en ting, men det er jo barnet det egentlig går utover.

Anonymkode: cae3d...6ea

Det er som om jeg skulle skrevet det selv! Jeg elsker språk og ser at det er så mye man kan gjøre for å lære språk bedre, og hva som stimulerer språkutviklingen.. Man vil jo gjerne ta imot alt av tilbud som er til fordel for barnet sitt.. 

Det er så lite som skal til å stimulere, lese bøker, synge, bruke ord og adjektiver. Men de gjør ikke det. Kun korte beskjeder og aldri noe "var det gøy å leke ute idag" /"smakte det godt" ingenting.. Og nå skal de la være å følge de tipsene som er til d beste for barnet.. 

Det blir så tullete. De andre barna har også begrenset språk og kan ikke navngi forskjellig type grønnsaker feks på noen av språkene. Tror ikke det er normalt og det virker som foreldrene ikke ser verdien i å stadig gjøre sitt beste for best mulig utvikling for barna.. 

12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det der er en evig problemstilling. Jeg er barnehagelærer og jobber i en kommune som bosetter mange flyktninger(tommel opp for det!) Selv om de ikke kan et eneste ord engelsk når de kommer her, så lærer de engelsk og ikke norsk. Jeg tror desverre Youtube har en medvirkning her. 

Anonymkode: 6c7f6...efb

YouTube har en stor medvirkning ja, det er lett å bruke og enkelt å sveipe til videoer man vil se. Engelsk lærer de på skolen uansett senere, synes ikke det er nødvendig å lære det før skolealder.. 

Skrevet

Hender ofte at foreldre gjør motsatt av råd fordi de bestemmer selv over barna sine. 

Anonymkode: 12156...9f6

Skrevet
4 minutter siden, Lykkeligliten skrev:

Det er ikke uvanlig at foreldrene takker ja til hjelp, men kjører sitt egent løp. For at barnehagen skal kunne møte barnet på best mulig måte er det viktig at barnehagen og foreldrene samarbeider og er ærlige om uenigheter. 

Syntes det høres rart ut at barnehage og ppt fraråder et tredje språk. Flere språk er bra for hjernen og språkutviklingen, og de vil etterhvert som de blir eldre klare å skille de ulike språkene fra hverandre. Her burde vell iPaden i hovedsak vekk for at foreldrene faktisk jobbe med barnetsspråk, og ikke bruke iPaden som en barnevakt(som det i dette tilfellet høres ut som de gjør)

De fleste er vel enige i at jo flere språk, jo bedre.. Men det forutsetter kanskje at man i det hele tatt klarer å forstå morsmålet eller språk nr to? Her er jeg usikker. Vi har selv to språk i bruk, samt at vi bruker også to andre språk på tv dersom vi ser på det. Barnet vårt skiller fint mellom språk 1 og 2

Ipaden blir brukt som barnevakt fordi barnet er energisk og aktiv og krever litt mer tilstedeværelse. Litt synd at han derfor blir holdt hjemme. 

Nå vet ikke jeg helt grunnen til at de frarådet bruk av tredje språk, men siden han ikke har noe på plass, hjelper det kanskje ikke å kunne det tredje språket når moren ikke kan engelsk særlig bra og det kan være lurt å kunne ihvertfall ett språk flytende, og det lærer man jo best av noen som snakker språket sitt flytende.. Kanskje. 

Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hender ofte at foreldre gjør motsatt av råd fordi de bestemmer selv over barna sine. 

Anonymkode: 12156...9f6

Joda, og man kjenner jo barnet sitt best selv. Likevel tenker jeg at det er noen situasjoner hvor man ikke er ekspert, og man tar derfor til seg de rådene man kan.. 

Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

De fleste er vel enige i at jo flere språk, jo bedre.. Men det forutsetter kanskje at man i det hele tatt klarer å forstå morsmålet eller språk nr to? Her er jeg usikker. Vi har selv to språk i bruk, samt at vi bruker også to andre språk på tv dersom vi ser på det. Barnet vårt skiller fint mellom språk 1 og 2

Ipaden blir brukt som barnevakt fordi barnet er energisk og aktiv og krever litt mer tilstedeværelse. Litt synd at han derfor blir holdt hjemme. 

Nå vet ikke jeg helt grunnen til at de frarådet bruk av tredje språk, men siden han ikke har noe på plass, hjelper det kanskje ikke å kunne det tredje språket når moren ikke kan engelsk særlig bra og det kan være lurt å kunne ihvertfall ett språk flytende, og det lærer man jo best av noen som snakker språket sitt flytende.. Kanskje. 

Et språk utelukker ikke nødvendigvis et annet, men ut ifra det du skriver høres det ut som at foreldrene ikke følger opp barnet sitt. Gjør de noe for at gutten skal få brukt energien sin? Barn lærer enormt mye språk ved at foreldrene tilstedeværende, og hjelper barnet med å sette ord i ulike settinger. Nå vet ikke jeg helheten i det, men får inntrykk av fraværende foreldre. Kanskje foreldreveiledning hadde hvert en ide? 

Helt enig med deg, veldig synd for barnet at det ikke får være i barnehagen. Har ikke barnehagen reagert på at barnet blir holdt hjemme ?

Skrevet
3 minutter siden, Lykkeligliten skrev:

Et språk utelukker ikke nødvendigvis et annet, men ut ifra det du skriver høres det ut som at foreldrene ikke følger opp barnet sitt. Gjør de noe for at gutten skal få brukt energien sin? Barn lærer enormt mye språk ved at foreldrene tilstedeværende, og hjelper barnet med å sette ord i ulike settinger. Nå vet ikke jeg helheten i det, men får inntrykk av fraværende foreldre. Kanskje foreldreveiledning hadde hvert en ide? 

Helt enig med deg, veldig synd for barnet at det ikke får være i barnehagen. Har ikke barnehagen reagert på at barnet blir holdt hjemme ?

Ikke som jeg vet om bhg har reagert. Eneste jeg vet, er at foreldrene følte seg ukomfortabel med forrige bhg fordi barnet aldri var uthvilt, så de tok han ut og det kan ha oppstått en situasjon i denne bhg også. 

Jeg vet at moren sliter en del fysisk og er mye sliten, så barnet får mye barnevakt iform av tv. Nå som det er kaldt, er de ikke ute heller, men jeg vet at barnet leker mye med eldre bror og det blir jo en del herjing 😊 

Utifra det jeg har skjønt er det kun mat og stell foreldrene gjør, resten er "unødvendig" feks lek og interaksjon. De har dårlig helse begge to, så det spiller nok en viktig rolle. Vi har spurt om de trenger hjelp, men de sier nei, så mulig d sitter langt inne.. 

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Ikke som jeg vet om bhg har reagert. Eneste jeg vet, er at foreldrene følte seg ukomfortabel med forrige bhg fordi barnet aldri var uthvilt, så de tok han ut og det kan ha oppstått en situasjon i denne bhg også. 

Jeg vet at moren sliter en del fysisk og er mye sliten, så barnet får mye barnevakt iform av tv. Nå som det er kaldt, er de ikke ute heller, men jeg vet at barnet leker mye med eldre bror og det blir jo en del herjing 😊 

Utifra det jeg har skjønt er det kun mat og stell foreldrene gjør, resten er "unødvendig" feks lek og interaksjon. De har dårlig helse begge to, så det spiller nok en viktig rolle. Vi har spurt om de trenger hjelp, men de sier nei, så mulig d sitter langt inne.. 

Kun mat og stell? De snakker vel med barnet, leser for det og slike ting? Det kan man godt gjøre selv om man er sliten i kroppen.

Hvis det er slik at barnet bare får nødtørftig stell og mat, og det ikke er sosial interaksjon mm (greier ikke helt å se det for meg men ok) da dekker ikke foreldrene barnets grunnleggende behov. 

Anonymkode: 3f6e7...13f

Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kun mat og stell? De snakker vel med barnet, leser for det og slike ting? Det kan man godt gjøre selv om man er sliten i kroppen.

Hvis det er slik at barnet bare får nødtørftig stell og mat, og det ikke er sosial interaksjon mm (greier ikke helt å se det for meg men ok) da dekker ikke foreldrene barnets grunnleggende behov. 

Jeg spurte om hva de gjør, om de leser, eller synger eller regler osv, men nei. Bøker har de aldri brukt til barna sine. De snakker selvfølgelig med barnet, men ikke noe mer enn beskjeder fordi "han kan jo ikke snakke". 

Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Skulle nevne det. Beskjedene er lite utfyllende. Mer sånn "kom, mat", "spise nam nam", "ikke lov". Gir ikke særlig språklig stimulans. 

Skrevet
42 minutter siden, Lykkeligliten skrev:

Til vanlig så fradråder ikke bhg og ppt et 3. Eller flere språk. Men om en ser at barnet henger veldig etter språklig, og faller ut sosialt og kanskje begynner å utagere pga av at en ikke forstår eller henger med verbalt, så det er vanlig å fraråde det/de språkene som ikke er nødvendig for å kunne kommunisere godt. Da engelsk ikke er et sprpk barnet trenger for å kommunisere med sine foreldre og venner kan det hjelpe å sløyfe/begrense dette språket.. bruke da de 2 morsmålene som barnet har for å lage et godt språklig grunnlag for å forstå og for å uttrykke seg.

det er en myte at flerspråklige barn sliter mer språklig enn ettspråklige, og det er vanligvis ikke mer enn maks et par mnd senere i utviklingen heller. Så om en ser at barnet har store utfordringer så handler det ikke om at det er for mange språk, men en må da velge ett eller to for å jobbe aktivt med det slik at barnet får hjelp med utfordringene og en større utvikling.

er enig i at en må begrense tv/ipad men dette kan være ekstremt nyttig i språkutviklingen, om det brukes riktig. Bruk kun apper og spill på morsmålene og gjerne sammen med en voksen. 

etterhvert som barnet tilegner seg et verbalt språk på disse og fungerer godt sosialt kan en fint introdusere andre mindre viktige språk

Skrevet

Om familien ikke har energi til å gjøre mer enn å dekke primærbehovene til barna, så blir det jo faktisk omsorgssvikt. At de ikke velger å følge rådene fra bhg og ppt er en ting. Men når de ikke kommuniserer med barna sine og i tillegg tar det ut av bhg så har barnet dårlig utgangspunk. At de ikke orker å ta kampen, og lar barnet bestemme tyder på lite/dårlige  grenser og det skaper utrygge barn. 

vet jeg blir arrestert av alle som hater barnevernet nå, men jeg velger å se på bv som et hjelpende organ som han bistå hjemmet og hjelpe de aktivt der de er hjemme. Hadde derfor sendt inn en bekymringsmelding basert på det faktum at de ikke har ork og energi til å følge de opp mer enn mat og stell og kommandering. 

• Liker 3
Skrevet

Ts spør vel ikke om hva folk mener om rådene foreldrene har fått, men hva man bør gjøre som «utenforstående».

Ts, noe synes jeg du bør gjøre, men hva avhenger litt av hvilken relasjon du har til dem. Kjenner du de veldig godt, synes jeg du bør ta et alvorsord med dem. Si at barbet trenger språklig stimuli, samtale, ikke bare passiv lytting, ta innlot beskjeder osv. ingen barn får et språk uten stimuli. Og uten språk vil barnet slite med læring, formidling, å uttrykke følelser osv. Du må riste tak i dem og få del til å forstå at de er i ferd med å påføre sitt problemer som vil forme livet hans.

Om du ikke kan det, bare hinte eller prøve med forslag, er det ikke nok - det må kraftigere lut til når de allerede har gitt F i råd fra fagfolk. Ring pot eller barnehagen og uttrykk din bekymring - barnehagen kanskje best, de kan ta det med ppt. 

Anonymkode: 1a827...25e

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...