AnonymBruker Skrevet 26. september 2020 #1 Del Skrevet 26. september 2020 Jeg har helt forferdelig døgnrytme, og jeg tror ikke jeg sliter med insomnia heller, det er bare en skikkelig stor motstand mot å legge meg ved normale tider. På vanlige ukedager legger jeg meg rundt 3-4 på natten og våkner klokka 7 eller 8 for å gå på skolen. Så i ukedagene får jeg ofte fire timer med søvn bare. Og i helgene legger jeg meg ved samme tid, eller litt senere, kanskje 5 eller 6 på morningen, og sover kanskje helt ut til klokka er 2 eller 3 på ettermiddagen. Og jeg skjønner ikke hvorfor jeg gjør dette! Hvordan fikse dette problemet? Anonymkode: 9a715...425 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. september 2020 #2 Del Skrevet 26. september 2020 Selvdisiplin. Stå opp til samme tid hver dag uansett om det er helg eller ikke, uansett NPR du legger deg. Det tar ca 2 uker for kroppen å snu døgnrytmen. Legg deg etterhvert tidligere. Du vil etterhvert bli trøtt nok til å sovne tidligere. Men cluet er å være bestemt, selvom man ikke har «lyst» å legge seg. Ikke noe magisk måte å ordne det på. Du må rett og slett lære kroppen din å sove tidligere. Når du har snudd døgnrytmen din kan du evt. Skeie litt ut i helgene (søvneksperter anbefaler det ikke). Du utsetter deg selv for mye plager med for lite søvn. Ingen andre enn deg selv som tar skade av det. Ønsker du å ordne dette, må du t tak selv, iom at du ikke har insomni, bare dårlige vaner 😉 Anonymkode: 87fca...12d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. september 2020 #3 Del Skrevet 26. september 2020 Altså... Hva tenker du selv er løsningen? Du kan sette på alarm på telefonen feks kl 23. Da går du rett på badet og pusser tenner og kler av deg. Fra badet går du rett inn på soverommet og slår av lyset og slår av telefonen (sett på alarm 7.30). Så ligger du i sengen i mørket med øynene lukket fram til alarmen ringer om morgenen. Du har akkurat de samme alarmene i helgen. Kroppen og hjernen trenger søvn. Fokuser på at det er deilig å sove og hvor heldig du er som ikke sliter har insomnia:) Skift på sengen en gang i uken, re opp sengen hver morgen og hold det luftig og friskt på soverommet. Prøv å hold det ryddig på soverommet og kjøp gjerne noe fint sengetøy. Ro ned på kvelden, forbered leggetid, spis kveldsmat osv til fast tid. Anonymkode: 078c8...678 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. september 2020 #4 Del Skrevet 26. september 2020 Jeg også hadde ekstremt dårlig døgnrytme når jeg gikk på skolen. Men følte at når jeg fikk meg jobb så kunne jeg ikke fortsette med dette, da jeg må være uthvilt for at jeg skulle "fungere" 100 % og klare å være fokusert på arbeidsoppgavene gjennom hele dagen. Så har jeg vel også endret litt tankegang etterhvert om at selv om jeg har fri så ønsker jeg å få noe ut av dagen, istedenfor å sove bort hele dagen 🤪 Anonymkode: bdb51...36f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. september 2020 #5 Del Skrevet 26. september 2020 Er 43 år og har fortsatt samme døgnrytmen, men det plager ikke meg spesielt mye, jobber turnus og har lite dagvakter. Anonymkode: 35ee8...f06 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Silva Pluvialis Skrevet 26. september 2020 #6 Del Skrevet 26. september 2020 (endret) Kan det handle noe om at du synes det er vanskelig med overganger? Endret 9. oktober 2022 av Tvillingsjel Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. september 2020 #7 Del Skrevet 27. september 2020 Du trenger noen som fysisk følger deg på badet og legger deg i seng kl.22 hver kveld. Der får du bare lov til å lese i en bok, og lyset slukkes kl.23. Anonymkode: 13070...cd5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå