Gå til innhold

Når får barnet gå i trappene selv?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi har nettopp kjøpt oss et hus med 3 etasjer. Foreløpig har vi satt opp trappegrind foran alle trappeåpningene, men ettåringen får klatre opp selv om en av oss er rett bak henne og passer på. 
Når anså dere det som trygt at barnet fikk gå opp og ned selv, uten fare for å snuble/skli mellom trinnene? Og når fjernet dere trappegrindene? 

Anonymkode: 40514...fcf

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Skli mellom trinnene skal ikke være mulig.  Trappen skal barnesikres slik at det ikke går an.  Det er superviktig.

Våre barn gikk alene i trappen når de var ca. 3 - 3,5 år.  Det er en god trapp med gode trinn og rekkverk til å holde seg i. Mange trapper som svinger er veldig smale på noen trinn.  Av en eller annen grunn så elsker unger å gå akkurat der.  Da må man passe ekstra godt på.

• Liker 1
Skrevet

Fra min var over året. Nå har han ligget foran alle når det kommer til å gå, og løpe. Minste på fire får ikke lov. Hun går i sin egen verden og glemmer å se seg for. Ender med at hun detter ned trappa hvis vi ikke holder henne. Veldig forskjell på de to. 

Anonymkode: ec3f6...5b7

Skrevet

Min er tidlig ute motorisk og får gå kjellertrappa alene, har gjort det fra hun var 18-19 mnd og er 2 år nå. Så en gang mellom 2 og 3 år er vel normalen.

Anonymkode: f8e97...788

Skrevet

Lar dere ettåringen gå opp og ned trappen uten tilsyn?

Anonymkode: 6a313...28f

Skrevet

2 åringen her går opp og ned som hun vil. Blir snart tre, men har gjort det siden vi flyttet hit i april.

Skrevet
34 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Lar dere ettåringen gå opp og ned trappen uten tilsyn?

Anonymkode: 6a313...28f

Vet ikke om det er meg du hinter til, men hun får ikke gå i trappene uten tilsyn nei. Vi er rett bak henne. TS

Skrevet

2 år var barna våre da de gikk uten tilsyn. De er begge gode motoriske og var veldig stødige. Aldri falt i trappa noen gang.

Anonymkode: 51fc2...1eb

• Liker 1
Skrevet
1 time siden, Pillarguri skrev:

Skli mellom trinnene skal ikke være mulig.  Trappen skal barnesikres slik at det ikke går an.  Det er superviktig.

Våre barn gikk alene i trappen når de var ca. 3 - 3,5 år.  Det er en god trapp med gode trinn og rekkverk til å holde seg i. Mange trapper som svinger er veldig smale på noen trinn.  Av en eller annen grunn så elsker unger å gå akkurat der.  Da må man passe ekstra godt på.

Skli med ene foten mellom trinnene, er det jeg mener. Har man sokker på er det fort gjort å skli i ei lakkert trapp...vi har rekkverk, men hun når jo ikke opp til det. Ts

Skrevet

Når jeg ser at de klarer å gå i trappa uten å glemme seg og er motorisk klar for det. Eldste var vel 2,5 - 3 år og minste 20 mnd er ikke i nærheten av klar enda. Hun snur seg plutselig og skal gjøre noe eller tar et steg tilbake når hun står på et trappetrinn, men hun nekter å bli holdt i hånda så jeg må bare gå bak med hjertet i halsen og hendene klare. Begge har forresten vært tidlig ute motorisk, men jeg tror det kommer mer an på evne til konsentrasjon og risikovurdering.

• Liker 2
Skrevet
8 minutter siden, netpuppy skrev:

Når jeg ser at de klarer å gå i trappa uten å glemme seg og er motorisk klar for det. Eldste var vel 2,5 - 3 år og minste 20 mnd er ikke i nærheten av klar enda. Hun snur seg plutselig og skal gjøre noe eller tar et steg tilbake når hun står på et trappetrinn, men hun nekter å bli holdt i hånda så jeg må bare gå bak med hjertet i halsen og hendene klare. Begge har forresten vært tidlig ute motorisk, men jeg tror det kommer mer an på evne til konsentrasjon og risikovurdering.

Takk, det høres logisk ut 👍🏻 Hun er bare 13 mnd så her blir det da å følge henne opp og ned ei god stund til. Ts 

Skrevet

Nå er det vel noen som vil kalle oss uansvarlige, men gutten vår fikk faktisk klatre i trappa selv når han var 10 mnd. Han var tidlig ute motorisk, og hadde veldig god kroppskontroll. Vi hadde også trent mye på å klatre ned trapp, så det kunne han. I tillegg var han blitt veldig til å klatre på grinda og riste på den, så vi begynte å bli bekymret for hvor mye slikt den tålte. 

Av hensyn til sikkerhet har han aldri brukt sokker hjemme. Som sagt har vi også trent på å klatre ned med føttene først, helt fra han begynte å klatre opp. 

Anonymkode: b8786...4ef

Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nå er det vel noen som vil kalle oss uansvarlige, men gutten vår fikk faktisk klatre i trappa selv når han var 10 mnd. Han var tidlig ute motorisk, og hadde veldig god kroppskontroll. Vi hadde også trent mye på å klatre ned trapp, så det kunne han. I tillegg var han blitt veldig til å klatre på grinda og riste på den, så vi begynte å bli bekymret for hvor mye slikt den tålte. 

Av hensyn til sikkerhet har han aldri brukt sokker hjemme. Som sagt har vi også trent på å klatre ned med føttene først, helt fra han begynte å klatre opp. 

Anonymkode: b8786...4ef

Du mener at han får gjøre det uten at dere går bak? Som i fri tilgang til trappen i en alder av 10mnd?

Min på 2,5år får ikke lov å gå i vår trapp alene, men den er lakkert og glatt, svingete og smal, samt at han er en vims. Hos foreldrene mine har han fått lov fra han var ca 2 år. 

Anonymkode: a394d...ad3

Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Vi har nettopp kjøpt oss et hus med 3 etasjer. Foreløpig har vi satt opp trappegrind foran alle trappeåpningene, men ettåringen får klatre opp selv om en av oss er rett bak henne og passer på. 
Når anså dere det som trygt at barnet fikk gå opp og ned selv, uten fare for å snuble/skli mellom trinnene? Og når fjernet dere trappegrindene? 

Min gikk alene fra han var 2 år. 

Anonymkode: 80265...a8e

Skrevet

Min er snart 3 og har fått lov til å gå alene i trappa det siste halvåret. Det var først da vi så at han gikk ordentlig stødig i den og holdt seg godt fast i rekkverket. Trappegrind har vi ikke fjernet enda siden vi har ny baby som snart begynner å krabbe. Men jeg tror ikke vi hadde fjernet den fra andre etasje og ned uansett, siden den er like utenfor rommet hans og han kan finne på å gå i søvne. 

Anonymkode: 8e79d...fef

Skrevet

Gikk i trappa selv (som i uten å bli leid) fra 15 måneder. Ikke uten tilsyn da.

Skrevet

Uansett lurt med trappeteppe, så det ikke blir så glatt. Min var vel 3-4 da un fikk gå alene. Har en på 1,5 nå, hun er ikke i nærheten av å mestre det selv enda. 

• Liker 1
Skrevet

Trappa skal vel være laga slik at det ikke går an å sette seg fast mellom trinna? Er vel noe regelverk der mener jeg?

Det går ikke an å si noe generelt om dette. Du ser når barnet er trygt i trapp. Ser ei skriver 3 år.... det var lenge. Min minste tror jeg greide seg bra i trappa når han nærmet seg to. Først hadde han dn tendens til å stappe hendene fulle med leker og sånt, men etterhvert stjal han ei veske fra storesøster, stappa lekene oppi og opp trappa 😀. Trappeteppe er lurt. Jeg kjøpte i sin tid sånne halvmåner til å klistre på.... ellos.

Skrevet
14 minutter siden, Helgeline skrev:

Trappa skal vel være laga slik at det ikke går an å sette seg fast mellom trinna? Er vel noe regelverk der mener jeg?

Et barn kan lett sette seg fast om det er i riktig størrelse. Hvordan skulle trappen være laget for å unngå det? 

Skrevet
15 minutter siden, minister-mio skrev:

Et barn kan lett sette seg fast om det er i riktig størrelse. Hvordan skulle trappen være laget for å unngå det? 

Nei, det har du sikkert rett i. Litt skummelt med åpne trapper...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...