Gå til innhold

Dialektendring i voksen alder

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen av dere som har flyttet bort i voksen alder, å har endret dialekten? Bytter dere tilbake når dere er på besøk på hjemplassen? 

Anonymkode: ff8d2...002

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har ikke flyttet å endret selv, men har noen tidligere klasse kamerater som er blitt bergensere, østlendinger

• 2 uker senere...
Skrevet

Jeg flyttet som barn, og endrer dialekten fram og tilbake. I voksen alder har jeg angret på det, og er sykt misunnelig på de barna som har klart å holde på dialekta ved flytting i barndommen. Så hadde jeg flytta som voksen, så hadde jeg nok vært mer bevisst og holdt på den. Men kjenner til noen andre som har flyttet i voksen alder, lagt om dialekta, og ikke bytter tilbake når de er på besøk på hjemstedet ja, det gjør jeg :) 

Skrevet

Ja, nå er den en miks mellom stavangersk og oslo dialekten. Den går mer mot stavangersk når jeg er på besøk i hjembyen 

Anonymkode: ada56...74a

Skrevet
På 26.9.2020 den 16.52, AnonymBruker skrev:

Noen av dere som har flyttet bort i voksen alder, å har endret dialekten? Bytter dere tilbake når dere er på besøk på hjemplassen? 

Anonymkode: ff8d2...002

Nå flyttet jeg fra Larvik til Oslo og forskjellene er ikke så store egentlig. Begge er østlandsdialekter, og noen snakker bredere enn andre. Men jeg merker når jeg er i Larvik at det er forskjeller. Jeg har alltid snakket "pent" i Larvik, og da jeg flyttet til Oslo har det ikke blitt store overgangen. 

Med pent mener jeg "en-endinger" istedet for "a-endringer", biler istedet for bilær, jeg slår ikke sammen ord i den grad de gjør i Larvik, jeg sier "jeg vil ikke, skal ikke, må ikke" istedet for "jeg vikke, skakke og måkke"..  Jeg kan gjøre det hvis jeg vil, men det blir så tungvindt å huske på det. Det blir kanskje en vane. 

Anonymkode: 2fe91...0e9

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...