Gå til innhold

Hvordan påvirker fysisk aktivitet fosteret?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Man hører og leser jo stadig at fysisk aktivitet og trening er bra for babyen i magen. Men hvordan? :) Skjønner jo alle helsefordelene mor får (lettere svangerskap, kontrollere vektøkning, holde kondisjonen/formen ved like etc..) men forstår ikke helt på hva slags måte fosteret blir påvirket?

Jeg er selv i uke 33 og har vært fysisk aktiv gjennom hele svangerskapet. Har hund, så har gått mellom 1-3 timer daglig hver dag. Går fortsatt daglige turer, men orker ikke 3 timers sammenhengende skogsturer lenger. Blir heller kortere men flere turer. Er dette godt nok? Trener ikke noe annet utenom da jeg må prioritere energien min på gå tur med hunden, jobb og husarbeid. 

Hvilke fordeler har babyer som har hatt en mor som er aktiv gjennom graviditeten vs en baby som har hatt en stillesittende mor?

Anonymkode: 169d7...8b3

Videoannonse
Annonse
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Man hører og leser jo stadig at fysisk aktivitet og trening er bra for babyen i magen. Men hvordan? :) Skjønner jo alle helsefordelene mor får (lettere svangerskap, kontrollere vektøkning, holde kondisjonen/formen ved like etc..) men forstår ikke helt på hva slags måte fosteret blir påvirket?

Jeg er selv i uke 33 og har vært fysisk aktiv gjennom hele svangerskapet. Har hund, så har gått mellom 1-3 timer daglig hver dag. Går fortsatt daglige turer, men orker ikke 3 timers sammenhengende skogsturer lenger. Blir heller kortere men flere turer. Er dette godt nok? Trener ikke noe annet utenom da jeg må prioritere energien min på gå tur med hunden, jobb og husarbeid. 

Hvilke fordeler har babyer som har hatt en mor som er aktiv gjennom graviditeten vs en baby som har hatt en stillesittende mor?

Anonymkode: 169d7...8b3

Jeg er ikke så sikker på at det er så mange fordeler. Tror det går mest på det du ramser opp - helsefordeler for mor. Men om man tar ekstreme eksempler så vet jeg at de med fedme feks har økt risiko for morkakesvikt og generelt dårligere morkakefunksjon. Det berører jo foster direkte. Men tror ikke det er spesielt mange direkte fordeler om man tar en som trener masse og en «vanlig» kvinne som bare går litt tur her og der og ikke trener så lenge hun spiser variert (norsk husmannskost typ) og er innenfor normalvekt. 

Anonymkode: 7439e...e27

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...