AnonymBruker Skrevet 26. september 2020 #1 Skrevet 26. september 2020 Jeg må slutte på høyskolen, årsaken er at jeg ikke mestrer akademisk skriving. Har virkelig prøvd, og endrer opp med småpanikk. har lest tidligere oppgaver, har søkt om råd, alle bare sier: se på søk og skriv prøver og prøver. men får det ikke til jeg er kjempelei meg og føler meg totalt mislykket, det verste er at jeg har fullført en bachelorgrad tidligere og fikk til og med B på et refleksjonsnotat, nå er jeg blitt eldre og sliter veldig med akademisk skriving, 1000 ord framstår som vanskelig, jeg forstår at man skal skrive om med egne ord og kildehenvise. men forstår ikke gangen i det likevel. 😥 Anonymkode: 8cf36...2b1
AnonymBruker Skrevet 26. september 2020 #2 Skrevet 26. september 2020 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Jeg må slutte på høyskolen, årsaken er at jeg ikke mestrer akademisk skriving. Har virkelig prøvd, og endrer opp med småpanikk. har lest tidligere oppgaver, har søkt om råd, alle bare sier: se på søk og skriv prøver og prøver. men får det ikke til jeg er kjempelei meg og føler meg totalt mislykket, det verste er at jeg har fullført en bachelorgrad tidligere og fikk til og med B på et refleksjonsnotat, nå er jeg blitt eldre og sliter veldig med akademisk skriving, 1000 ord framstår som vanskelig, jeg forstår at man skal skrive om med egne ord og kildehenvise. men forstår ikke gangen i det likevel. 😥 Anonymkode: 8cf36...2b1 Trekk pusten. Skaff deg en hjelper. Mange tredjeårs studenter tar gladelig på seg ekstra oppdrag for å tjene litt. Akademisk skriving kan være knotete, men det er ikke så vanskelig at man må slutte fordi man ikke klarer det. Dette er fullt oppnålig å klare, men når du ikke fikser det alene (mange strever, du er ikke den eneste) så må du skaffe deg hjelp. Anonymkode: 08cec...316 5
AnonymBruker Skrevet 26. september 2020 #3 Skrevet 26. september 2020 Jeg har ingen som kan hjelpe meg, jeg sitter her og gråter, jeg har virkelig prøvd alt i min makt, hvordan greide jeg å komme meg gjennom en bacelorgrad da jeg var yngre? Jeg må jo være dum Anonymkode: 8cf36...2b1
AnonymBruker Skrevet 26. september 2020 #4 Skrevet 26. september 2020 Er det noen der ute som kan hjelpe meg med det, som lærer? 😔 Anonymkode: 8cf36...2b1
AnonymBruker Skrevet 26. september 2020 #5 Skrevet 26. september 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Jeg har ingen som kan hjelpe meg, jeg sitter her og gråter, jeg har virkelig prøvd alt i min makt, hvordan greide jeg å komme meg gjennom en bacelorgrad da jeg var yngre? Jeg må jo være dum Anonymkode: 8cf36...2b1 Du er vel ikke alene på studiet? Kakk deg ihop med noen av de andre og så skyggeleser, og veileder, dere hverandre Anonymkode: 75e76...a9c 2
AnonymBruker Skrevet 26. september 2020 #6 Skrevet 26. september 2020 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Du er vel ikke alene på studiet? Kakk deg ihop med noen av de andre og så skyggeleser, og veileder, dere hverandre Anonymkode: 75e76...a9c Jeg har ingen. Anonymkode: 8cf36...2b1
AnonymBruker Skrevet 26. september 2020 #7 Skrevet 26. september 2020 Jeg vil så gjerne klare akademisk skriving, har lest oppgaver for å se hvordan andre gjør det, men klarer ikke knytte egne ord til teorien, jeg forstår ikke hvordan jeg skal ta litt "fra her ( boken ) / neste bok- og så lappe sammen. Anonymkode: 8cf36...2b1
AnonymBruker Skrevet 26. september 2020 #8 Skrevet 26. september 2020 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg har ingen. Anonymkode: 8cf36...2b1 Har du ikke blitt kjent med noen? 😳 Anonymkode: 75e76...a9c 1
AnonymBruker Skrevet 26. september 2020 #9 Skrevet 26. september 2020 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Har du ikke blitt kjent med noen? 😳 Anonymkode: 75e76...a9c Jo, men karona tid, lite tid på skolen, forelesninger i zoom. Anonymkode: 8cf36...2b1 2
AnonymBruker Skrevet 26. september 2020 #10 Skrevet 26. september 2020 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Jo, men karona tid, lite tid på skolen, forelesninger i zoom. Anonymkode: 8cf36...2b1 Flott. Da har du jo noen👍 Spør dem og hjelp hverandre Anonymkode: 75e76...a9c 1
AnonymBruker Skrevet 26. september 2020 #11 Skrevet 26. september 2020 Hei, Det er vanlig å føle oppgitthet av og til når man jobber akademisk. Alle har det sånn, det bare snakkes ikke om. Du klarer det her. Når du har fått en B før, så har du det i deg. Du må bare knekke koden igjen. Er det sånn at du skal skrive en bacheloroppgave? Og du har valgt ut en teori, men skjønner ikke hvordan du skal bruke teorien selvstendig - er det dette som er problemet ditt? Prøv å forklar presist hva du ikke skjønner, så skal jeg se om jeg kan hjelpe deg på vei. Hvilket fagfelt jobber du i? (helsefag? Samfunnsvitenskap? Humanistiske fag?) S Anonymkode: e05b1...90e 2
Gjest Anonymus Notarius Skrevet 26. september 2020 #12 Skrevet 26. september 2020 Hva er din første bachelorgrad i, og hva og på hvilket nivå studerer du nå? Det er relevant for å kunne svare på dette. Tar du en ny bachelor i noe annet, eller holder du på med master? Masternivået kan være krevende for mange, men de fleste klarer å fullføre bachelor, selv om noen må gjøre en større innsats enn andre. Akademiske fag passer ikke for alle. Det betyr ikke at man er dum. Du skriver jo helt "normalt" av det lille vi kan se her, det er ikke sånn at du skriver uforståelig og rotete i alle fall (slik en del personer som sliter med å skrive gjør). Hva konkret er det som er problemet, er det at du sliter med å formulere deg eller er det mer det at du ikke greier å velge ut og ta inn informasjon og videreformidle den med egne ord?
AnonymBruker Skrevet 26. september 2020 #13 Skrevet 26. september 2020 Jeg har en bacheloroppgave i sosialt arbeid fra før, resultatene mine lå på c, en b og d ( på bacheloroppgaven ) nå mange år etter går jeg barnehagelærer, det er min første oppgave på bare 1000 ord, klarer ikke den en gang, føler meg så utrolig mislykket og dum unnskyld for all sutringen, men jeg har prøvd, er så lei meg Anonymkode: 8cf36...2b1
AnonymBruker Skrevet 26. september 2020 #14 Skrevet 26. september 2020 8 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hei, Det er vanlig å føle oppgitthet av og til når man jobber akademisk. Alle har det sånn, det bare snakkes ikke om. Du klarer det her. Når du har fått en B før, så har du det i deg. Du må bare knekke koden igjen. Er det sånn at du skal skrive en bacheloroppgave? Og du har valgt ut en teori, men skjønner ikke hvordan du skal bruke teorien selvstendig - er det dette som er problemet ditt? Prøv å forklar presist hva du ikke skjønner, så skal jeg se om jeg kan hjelpe deg på vei. Hvilket fagfelt jobber du i? (helsefag? Samfunnsvitenskap? Humanistiske fag?) S Anonymkode: e05b1...90e nei, bare en oppgave på 1000 ord Anonymkode: 8cf36...2b1
AnonymBruker Skrevet 26. september 2020 #15 Skrevet 26. september 2020 Hei TS, Hvis du googler – hjelp til akademisk skriving – får du opp flere profesjonelle aktører som kan hjelpe deg. Om du googler det samme og legger på navnet på høyskolen du søker på kommer du sikkert til hjelpemiddelsentralen på ditt studie sted. De fleste studie steder har også kurs I f.eks akademisk skriving, skrive natt(der du kan komme og booke time med en veileder og få hjelp og tilbakemelding på arbeidet), hjelp med studie teknikk etc. F.eks https://www.uis.no/bibliotek/kurs/akademiskskriving/ Det er også flere studenter som tilbyr å lese og korrektur lese andres arbeid. Dette er heller ikke geografisk betinget da dette kan foregå online. Det finnes også flere bøker om emnet. Dette fikser du. Anonymkode: ca322...4eb 1
AnonymBruker Skrevet 26. september 2020 #16 Skrevet 26. september 2020 10 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hei TS, Hvis du googler – hjelp til akademisk skriving – får du opp flere profesjonelle aktører som kan hjelpe deg. Om du googler det samme og legger på navnet på høyskolen du søker på kommer du sikkert til hjelpemiddelsentralen på ditt studie sted. De fleste studie steder har også kurs I f.eks akademisk skriving, skrive natt(der du kan komme og booke time med en veileder og få hjelp og tilbakemelding på arbeidet), hjelp med studie teknikk etc. F.eks https://www.uis.no/bibliotek/kurs/akademiskskriving/ Det er også flere studenter som tilbyr å lese og korrektur lese andres arbeid. Dette er heller ikke geografisk betinget da dette kan foregå online. Det finnes også flere bøker om emnet. Dette fikser du. Anonymkode: ca322...4eb Jeg har fulgt alle forelesninger, stått opp kl 06.00, lånt alle bøkene, lest oppgaver til andre, likevel så klarer jeg det ikke. Det er ikke det at jeg ikke prøver selv eller ikke følger opp, jeg følger virkelig opp, likevel så ender det med panikk, ser for meg at jeg må ringe skolen mandag og si at jeg slutter. Anonymkode: 8cf36...2b1
AnonymBruker Skrevet 26. september 2020 #17 Skrevet 26. september 2020 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg har fulgt alle forelesninger, stått opp kl 06.00, lånt alle bøkene, lest oppgaver til andre, likevel så klarer jeg det ikke. Det er ikke det at jeg ikke prøver selv eller ikke følger opp, jeg følger virkelig opp, likevel så ender det med panikk, ser for meg at jeg må ringe skolen mandag og si at jeg slutter. Anonymkode: 8cf36...2b1 Det er jo trist at du skal avslutte studiene på grunn av 1000 ord men det høres ikke ut som det er noen annen utvei. Du kan jo vurdere å snakke med legen om henvisning til en terapeut da du sliter med angst? Så heller ta opp igjen studiet ved en senere anledning. Masse lykke til Anonymkode: ca322...4eb 3
AnonymBruker Skrevet 26. september 2020 #18 Skrevet 26. september 2020 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er jo trist at du skal avslutte studiene på grunn av 1000 ord men det høres ikke ut som det er noen annen utvei. Du kan jo vurdere å snakke med legen om henvisning til en terapeut da du sliter med angst? Så heller ta opp igjen studiet ved en senere anledning. Masse lykke til Anonymkode: ca322...4eb Jeg sliter ikke med angst for annet enn akademisk skriving, noen som vet om jeg kan lese boken : Akademisk skriving en skriveveiledning på nett? Anonymkode: 8cf36...2b1
AnonymBruker Skrevet 26. september 2020 #19 Skrevet 26. september 2020 Så forstår du stoffet og problemstillingen i oppgaven? Har du et mentalt bilde av hva det er de er ute etter, hva du vil skrive, men sliter med å skrive det ned? Det er en lite oppgave, det er første oppgaven? De har ikke all verdens forventninger til perfekt akademisk nivå enda, så ikke ha prestasjonsangst. Skriv ned så godt du kan, få noen til å lese igjennom og gi konkrete tilbakemeldinger på både det som er bra og det som er dårlig. Ikke gi opp. Anonymkode: 8d243...c46
AnonymBruker Skrevet 26. september 2020 #20 Skrevet 26. september 2020 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg sliter ikke med angst for annet enn akademisk skriving, noen som vet om jeg kan lese boken : Akademisk skriving en skriveveiledning på nett? Anonymkode: 8cf36...2b1 De fleste bøker kan du kjøpe som pdf fil og lese på pc. Anonymkode: ca322...4eb
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå