AnonymBruker Skrevet 26. september 2020 #1 Skrevet 26. september 2020 Ser det er noen poster om dette fra før og jeg har lest alle, men vil gjerne høre flere erfaringer. Skal gjennom dette neste måned pga mye småblødninger mellom menstruasjon, ofte fra eggløsning og frem til mensen. Det blir en del blødningsdager, sånn hatt jeg hatt det uansett hormonprevensjon eller uten. Prøvd det meste av p-piller, minipiller, hormonspiral, p-ring, alle med samme resultat. Jeg har for tykk livmorslimhinne og har sannsynligvis for lite progesteron og har de siste månedene gått på Provera, dette har hjulpet litt noen sykluser, andre ikke. Så alternativet ble å fjerne livmoren eller å fjerne/redusere livmorslimhinnen, da sistnevnte er et mye mindre inngrep, skal vi prøve det først. Pga jeg har tykk livmorslimhinne, vil de ikke brenne den bort, men skrelle den manuelt, jeg vet ikke hva som er så mye forskjell, annet enn at det går fortere å brenne den vekk. I tillegg skal jeg steriliseres. Har veldig lyst å høre flere erfaringer fra andre som har gjort dette og spesielt om det er noen som har fått veldige menssmerter etterpå? Det er det jeg er mest bekymret for akkurat nå.. 😇 Fikk beskjed om at sykemeldingen varierte fra 2-3 dager til opp til en uke, alt etter hvilken jobb man har, hvordan var formen deres etter 3-4 dager? ☺️ Håper noen har lyst å dele sine erfaringer! 😇 Anonymkode: 4f74a...b73
Newbeginnings Skrevet 26. september 2020 #2 Skrevet 26. september 2020 Oi, jeg skal følge denne tråden!! Dette skulle jeg faktisk lage en tråd om selv, tenkte jeg .. jeg kan ikke svare deg, siden jeg bare leser meg opp på inngrepet, og skal drøfte dette med legen. Jeg har muskelknute i livmora som gjør at jeg får megablødninger - og jeg er helt utmattet og så lei av mensen at jeg har ikke ord! legen har gitt meg hormonspiral, men har forespeilet meg muligheten til å fjerne livmora. Det ønsker jeg ikke. Jeg kom tilfeldigvis over info om endometrieseksjon eller endometrieablasjon på nettet, og driver nå og setter meg inn i inngrepet og evt ulemper. Jeg begriper ikke hvorfor legene ikke har fortalt meg om denne muligheten...:/ skal gå videre med det selv. Spent på andres erfaringer her!
BMF Skrevet 27. september 2020 #3 Skrevet 27. september 2020 Jeg gjorde det pga massive blødninger (skrelt, ikke brent) og det hjalp dessverre ikke. Jeg hadde også tykk slimhinne. Var sykemeldt ut uka, og helt fin etter noen dager. Det gikk 3 uker, så fikk jeg min første styrtblødning (på jobb selvsagt). Etter det ble jeg satt opp på fjerning av livmor. Den er borte nå, og jeg har fått et nytt liv. Spør i vei hvis dere lurer på noe.
BMF Skrevet 27. september 2020 #4 Skrevet 27. september 2020 De høvlet også bort masse muskelknuter, men de kom kjapt tilbake. Eneste som hjalp mot de var en kur med Esmyra (husker ikke helt navnet), men man får ikke gå på disse mer en en viss periode.
AnonymBruker Skrevet 27. september 2020 #5 Skrevet 27. september 2020 3 minutter siden, BMF skrev: De høvlet også bort masse muskelknuter, men de kom kjapt tilbake. Eneste som hjalp mot de var en kur med Esmyra (husker ikke helt navnet), men man får ikke gå på disse mer en en viss periode. Esmyra er trukket fra markedet grunnet økt risiiko for leverskade/leversvikt. Anonymkode: 5629b...65f
BMF Skrevet 27. september 2020 #6 Skrevet 27. september 2020 Det var det en periode, men tilbake igjen nå. Man skal bare ta verdiene før, under og etter kuren.
AnonymBruker Skrevet 27. september 2020 #7 Skrevet 27. september 2020 11 timer siden, Newbeginnings skrev: Oi, jeg skal følge denne tråden!! Dette skulle jeg faktisk lage en tråd om selv, tenkte jeg .. jeg kan ikke svare deg, siden jeg bare leser meg opp på inngrepet, og skal drøfte dette med legen. Jeg har muskelknute i livmora som gjør at jeg får megablødninger - og jeg er helt utmattet og så lei av mensen at jeg har ikke ord! legen har gitt meg hormonspiral, men har forespeilet meg muligheten til å fjerne livmora. Det ønsker jeg ikke. Jeg kom tilfeldigvis over info om endometrieseksjon eller endometrieablasjon på nettet, og driver nå og setter meg inn i inngrepet og evt ulemper. Jeg begriper ikke hvorfor legene ikke har fortalt meg om denne muligheten...:/ skal gå videre med det selv. Spent på andres erfaringer her! Spennende å høre hvordan det går da! 😃 1 minutt siden, BMF skrev: Jeg gjorde det pga massive blødninger (skrelt, ikke brent) og det hjalp dessverre ikke. Jeg hadde også tykk slimhinne. Var sykemeldt ut uka, og helt fin etter noen dager. Det gikk 3 uker, så fikk jeg min første styrtblødning (på jobb selvsagt). Etter det ble jeg satt opp på fjerning av livmor. Den er borte nå, og jeg har fått et nytt liv. Spør i vei hvis dere lurer på noe. Jeg kjenner jeg er litt forberedt på at det ikke blir helt vellykket, så får jeg heller ta det som en bonus dersom det blir det likevel! 😅 Fjerning av livmor var også et av mine valg med en gang, men pga det var et mye større inngrep anbefalte legen å prøve dette først. Så får vi se hvordan det går, blir det mislykket, blir hysterektomi neste steg. Jeg hadde enorme blødninger når jeg var yngre og har vært livredd for å få dette tilbake etter at jeg sluttet med hormoner, men heldigvis har det ikke kommet tilbake enda. Men har lest om enkelte som har fått mer blødninger etter å ha fjernet/redusert livmorslimhinnen, det hørtes ikke fristende ut.. 🙈 Husker du hvilken dag du gjorde inngrepet på, når du ble sykemeldt ut uka? Og har du kontorjobb eller en mer fysisk krevende jobb? Jeg hatt time rett før helgen og er litt bekymret for mandagen, spesielt mtp blødninger, utflod og lukt og hvis jeg ikke er helt i toppform da. Jeg har en fysisk krevende jobb så jeg har lite tid innimellom å gå på toalettet feks eller til å ta meg litt inn innimellom.. 😅 Anonymkode: 4f74a...b73
BMF Skrevet 27. september 2020 #8 Skrevet 27. september 2020 Gjorde det en onsdag. Var fin på lørdag. Blødde lite, men hadde litt magevondt i 4-5 dager. Jobber på kontor. Tok Ibux/Paracet blanding og det tok smertene.
AnonymBruker Skrevet 27. september 2020 #9 Skrevet 27. september 2020 16 minutter siden, BMF skrev: Det var det en periode, men tilbake igjen nå. Man skal bare ta verdiene før, under og etter kuren. Hvor har du lest det? Iflg hjemmesiden til det europeiske legemiddelverket (EMA) anbefales medisinen trukket fra markedet. Siterer; A review by EMA’s safety committee (PRAC) has confirmed that 5-mg ulipristal acetate (Esmya and generic medicines) used for the treatment of symptoms of uterine fibroids can cause liver injury, including the need for liver transplantation. The PRAC has therefore recommended the revocation of the marketing authorisations of these medicines. The PRAC considered all the available evidence in its review, including reported cases of serious liver injury. Patient and healthcare professional representatives, including experts in gynaecology, were also consulted. Since it was not possible to identify which patients were most at risk or measures that could reduce the risk, the PRAC concluded that the risks of these medicines outweighed their benefits and that they should not be marketed in the EU. https://www.ema.europa.eu/en/medicines/human/referrals/ulipristal-acetate-5mg-medicinal-products Informasjonen om dette er senest oppdatert nå i september. Anonymkode: 5629b...65f
BMF Skrevet 27. september 2020 #10 Skrevet 27. september 2020 Ok. Da er det trukket tilbake igjen. Det var den tidligere også. Så nettopp på esken (har noen piller igjen) at den er datert 19/08-19, så da var jeg «heldig» nok til å rekke å bruke denne.
Newbeginnings Skrevet 27. september 2020 #11 Skrevet 27. september 2020 2 timer siden, BMF skrev: De høvlet også bort masse muskelknuter, men de kom kjapt tilbake. Eneste som hjalp mot de var en kur med Esmyra (husker ikke helt navnet), men man får ikke gå på disse mer en en viss periode. Jeg har prøvd disse også.. først hormonspiral - den ble utstøtt. Så esmya 6 mnd - de hadde null effekt på min muskelknute. Nå ny hormonspiral. Men synes seksjonering eller brenning av slimhinne høres lurt ut. Synes det er rart at noen får større blødning når slimhinna er borte..? Er det evt andre ulemper ved inngrepet?
AnonymBruker Skrevet 27. september 2020 #12 Skrevet 27. september 2020 13 timer siden, Newbeginnings skrev: Oi, jeg skal følge denne tråden!! Dette skulle jeg faktisk lage en tråd om selv, tenkte jeg .. jeg kan ikke svare deg, siden jeg bare leser meg opp på inngrepet, og skal drøfte dette med legen. Jeg har muskelknute i livmora som gjør at jeg får megablødninger - og jeg er helt utmattet og så lei av mensen at jeg har ikke ord! legen har gitt meg hormonspiral, men har forespeilet meg muligheten til å fjerne livmora. Det ønsker jeg ikke. Jeg kom tilfeldigvis over info om endometrieseksjon eller endometrieablasjon på nettet, og driver nå og setter meg inn i inngrepet og evt ulemper. Jeg begriper ikke hvorfor legene ikke har fortalt meg om denne muligheten...:/ skal gå videre med det selv. Spent på andres erfaringer her! Jeg var i samme situasjon men hadde så pass store myom at endometrieablasjon og endometrieresekjson ikke var alternativ, det skulle bli «ufullstendig» Fikk to hormonspiraler som ble støtt ut på grunn av livmoranatomien, det ble sykehus og blodoverføring😅 Sluttet med hysterektomi, har livmorhals og eggstokker så merker virkelig ingen fysisk forskjell (med bonusen at jeg ikke blør i hjel og har vondt, et nytt liv.) Skulle ønske det sluttet annerledes men ville bare si at det ikke må være noen krise om det de andre alternativene ikke er aktuelle. Anonymkode: aa7e9...26c 2
Newbeginnings Skrevet 27. september 2020 #13 Skrevet 27. september 2020 47 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg var i samme situasjon men hadde så pass store myom at endometrieablasjon og endometrieresekjson ikke var alternativ, det skulle bli «ufullstendig» Fikk to hormonspiraler som ble støtt ut på grunn av livmoranatomien, det ble sykehus og blodoverføring😅 Sluttet med hysterektomi, har livmorhals og eggstokker så merker virkelig ingen fysisk forskjell (med bonusen at jeg ikke blør i hjel og har vondt, et nytt liv.) Skulle ønske det sluttet annerledes men ville bare si at det ikke må være noen krise om det de andre alternativene ikke er aktuelle. Anonymkode: aa7e9...26c Oi, blodoverføring? hva skjedde? Ja, legen mener at fjerning av livmor er så lite og greit inngrep, at det liksom er en bagatell.. jeg er veldig skeptisk. Ser mange er fornøyde som deg og at det oftest går bra, altså. Men samtidig vet jeg at det er en forhøyet risiko for skjedenedfall på sikt., siden strukturen som holder skjeden oppe er borte.. og det har jeg lite lyst til å risikere. Ser også at noen damer opplever vektøkning etter fjerning av livmor, litt rart etter som eggstokker er igjen og hormonproduksjon normal.. men vet ikke. Det går visst ikke an å bare fjerne myomet hos meg, da det liksom er grodd inn i livmorveggen. men å stoppe blodtilførsel til myomet er mulig, slik at det dør.. Men- å aldri skulle ha mensen igjen ever høres også ut som en sann drøm. Jeg virkelig hater disse blødningene. Nå nærmer syklus 3 seg på denne hormonspiralen, så ber om at de avtar nå 😕
BMF Skrevet 27. september 2020 #14 Skrevet 27. september 2020 1 time siden, Newbeginnings skrev: Jeg har prøvd disse også.. først hormonspiral - den ble utstøtt. Så esmya 6 mnd - de hadde null effekt på min muskelknute. Nå ny hormonspiral. Men synes seksjonering eller brenning av slimhinne høres lurt ut. Synes det er rart at noen får større blødning når slimhinna er borte..? Er det evt andre ulemper ved inngrepet? Jeg fikk ikke større blødninger, har alltid (eller i mange år) hatt styrtblødninger. Jeg merket ingen ulemper med inngrepet, men det hjalp absolutt ingen ting. Det er bare et av stegene så du må igjennom før de fjerne livmoren helt. Esmyra krympet mine knuter, og jeg tror jeg fikk mindre blødninger, men det kom tilbake så fort jeg var over siste kuren. 1
AnonymBruker Skrevet 27. september 2020 #15 Skrevet 27. september 2020 1 time siden, Newbeginnings skrev: Oi, blodoverføring? hva skjedde? Ja, legen mener at fjerning av livmor er så lite og greit inngrep, at det liksom er en bagatell.. jeg er veldig skeptisk. Ser mange er fornøyde som deg og at det oftest går bra, altså. Men samtidig vet jeg at det er en forhøyet risiko for skjedenedfall på sikt., siden strukturen som holder skjeden oppe er borte.. og det har jeg lite lyst til å risikere. Ser også at noen damer opplever vektøkning etter fjerning av livmor, litt rart etter som eggstokker er igjen og hormonproduksjon normal.. men vet ikke. Det går visst ikke an å bare fjerne myomet hos meg, da det liksom er grodd inn i livmorveggen. men å stoppe blodtilførsel til myomet er mulig, slik at det dør.. Men- å aldri skulle ha mensen igjen ever høres også ut som en sann drøm. Jeg virkelig hater disse blødningene. Nå nærmer syklus 3 seg på denne hormonspiralen, så ber om at de avtar nå 😕 Det styrtblødde også var jeg litt langt fra sykehus😅 Men; av alt vi prøvde var det hormonspiralene som hjalp mest i de 4 månedene de satt (ble støtt ut på samme dag begge ganger) så krysser fingre for deg💪 Jeg fikk selv velge å ha livmorhalsen eller ta bort, dette skal redusere risiko for fremfall betydelig ifølge min kirurg, jeg måtte på en måte stole på det siden alle andre alternativ var oppbrukt. Vektmessig har jeg ikke merket noen forskjell, snarere tvert om siden magen min ikke ser gravid ut hver fjerde uke👍 Jeg har fått tilbake kroppen min, litt den følelsen. Ikke bare fysisk men mentalt, sånn at jeg stoler på den. Også er det mye mer gøy å bruke den til aktiviteter når man ikke må planlegge etter syklusen. Anonymkode: aa7e9...26c 1
AnonymBruker Skrevet 28. september 2020 #16 Skrevet 28. september 2020 Ingen som har fått de smertene som man leser at enkelte får etter behandlingen? Skal visstnok være som rier hver gang man har/skulle hatt mensen.. 🙈 Anonymkode: 4f74a...b73
AnonymBruker Skrevet 13. april 2024 #17 Skrevet 13. april 2024 Hei! Noen år siden dette ble skrevet men prøver likevel.. jeg lurer på om dere som har fått utført å fjerne livmor og eller fjerning av livmorslimhinne fikk dette dekket av staten? Og var kun store blødninger/ofte mellomblødninger eneste årsak? Jeg spør fordi jeg har veldig kraftige blødninger, og har smerter både ved eggløsning og mens. Jeg er i prosess hvor jeg forsøker å få dekket sterilisering da jeg ikke skal ha fler barn, ikke tåler hormonell prevensjon, har hatt fødsler som har vært traumatisk og kunne endt dårlig både for meg og barna, samt blir veldig deprimert både i svangerskap og barsel(ergo ikke forsvarlig for hverken meg eller min familie å gå igjennom flere svangerskap). Jeg mente derfor at jeg på grunnlag av dette kunne ha rett på å få dette dekket. Har også i den forbindelse lest meg opp på dette med å fjerne livmor grunnet store blødninger men utifra det jeg har lest og hørt fra gynekolog så er ikke dette vanlig å få utført «kun» pga blødning og menssmerter.. Så kom jeg jo over dette med å fjerne livmorslimhinne som alternativ, men lurer litt på hvilke erfaringer folk har på å få dette utført! i tillegg mente gynekologen på sykehuset at jeg nesten garantert ville få avslag på dekning av sterilisering da jeg aldri har prøvd spiral. Har prøvd forskjellige typer hormonell prevensjon å tåler ikke dette, men aldri spiral. Kan jo legge til at årsaken til det er fordi jeg: 1. Ikke tør å ta sjansen på å få kraftigere blødning enn det jeg allerede har. 2. Det er ikke ett smertefritt inngrep 3. Garanterer ikke at jeg ikke blir gravid (å det er jo ikke en sjanse jeg ønsker å ta grunnet det nevnt over) 4. Hørt om flere som utstøter eller at spiralen «vandrer» rundt i kroppen. Er det virkelig sånn at jeg MÅ sette inn ett fremmedlegeme i kroppen for å få dekket sterilisering? Synes dette høres rart ut, kunne jo bare droppet å være ærlig, føler nesten jeg blir straffet for å være ærlig. Beklager lang tekst! Håper noen har noe råd å komme med 😊 Anonymkode: 65bff...33d
AnonymBruker Skrevet 13. april 2024 #18 Skrevet 13. april 2024 Har fjernet livmorslimhinnen på grunn av blødninger på sykehus og det gikk veldig greit. Du kunne jo prøvde det? Anonymkode: dfd6e...617
AnonymBruker Skrevet 13. april 2024 #19 Skrevet 13. april 2024 Jeg har fjernet slimhinnen og har fått et nytt liv. Har ingen menstruasjon lenger, og jeg har blødd som en gris siden jeg var 13. Er 40 nå og ferdig med barn. Inngrepet var kortvarig i narkose. Ingen smerter etterpå! Anonymkode: 5fd7b...2c1
AnonymBruker Skrevet 13. april 2024 #20 Skrevet 13. april 2024 Fikk dekket fjerning av slimhinnen pga lange blødninger med bare noen dagers pause mellom hver syklus. Ble gjort under narkose på dagkirurgisk og har ikke blødd en dråpe siden. Anonymkode: 8060b...6ee
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå