AnonymBruker Skrevet 26. september 2020 #1 Del Skrevet 26. september 2020 Jeg tror jeg har gjort noe dumt. Jeg har spist sånn salami laget av kylling og kalkun. Det er fra senturk, og halal. Jeg spurte ei venninne, og hun sa det burde være trygt siden det er kylling og kalkun og det skal jo varmebehandles ordentlig før man spiser det... Noe som virker logisk. Den er produsert i Sverige. Finner ingen info på nett. Ble bare pkutselig usikker. Nyåpna pakke da.. Gravide skal jo ikke spise salami... Hva gjør jeg nå? Anonymkode: 00966...477 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. september 2020 #2 Del Skrevet 26. september 2020 Jeg spiste salami hver dag i 2 måneder når jeg var gravid. Hadde ikke fått god nok info om det og det er favorittpålegget mitt. Fikk jo panikk da jeg ble opplyst og bestilte legetime; det kan du også gjøre for der kan de sjekke om du er smittet av toxoplasmose og listeria. Det er sjeldent å bli smittet så det går nok bra med deg. Min test var negativ men det var godt å få ro i sjelen har en sunn og frisk pod på 8 måneder nå❤️ Lykke til å Anonymkode: 8029c...a11 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. september 2020 #3 Del Skrevet 26. september 2020 Ta det bare med ro, veldig mange gravide gjør "feil" før de skjønner at de er gravide. Selv drakk jeg alkohol, spiste muggost var i syden - før jeg oppdaget at jeg var gravid. Det går i de aller, aller fleste tilfeller helt fint. Anonymkode: 9c1ea...fce Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kenelz Skrevet 26. september 2020 #4 Del Skrevet 26. september 2020 Spiste nettopp spekeskinke og dagen før der igjen salami. Snart 17 uker gravid! Ble fortalt av legen min at i Norge er det svært sjeldent at det skjer noe farlig når man spiser det (norske produkter) men skal helst unngå det pga den lille sjansen 😊 Slapp av! Kontakt legen din om du føler deg noe mer usikker rundt om dette. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. september 2020 #5 Del Skrevet 26. september 2020 Det går nok fint. De eneste restriksjonene på mat da jeg var gravid, var rått egg, rått kjøtt og rå fisk. Anonymkode: 14bf1...f47 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
myMa Skrevet 26. september 2020 #6 Del Skrevet 26. september 2020 Ta det med ro. Grunnen til at gravide ikke skal spise salami/spekemat er fordi den ofte ikke er varmebehandlet. Om du spiste salami av kylling så blir det noe helt annet og det bør være trygt. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. september 2020 #7 Del Skrevet 26. september 2020 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg spiste salami hver dag i 2 måneder når jeg var gravid. Hadde ikke fått god nok info om det og det er favorittpålegget mitt. Fikk jo panikk da jeg ble opplyst og bestilte legetime; det kan du også gjøre for der kan de sjekke om du er smittet av toxoplasmose og listeria. Det er sjeldent å bli smittet så det går nok bra med deg. Min test var negativ men det var godt å få ro i sjelen har en sunn og frisk pod på 8 måneder nå❤️ Lykke til å Anonymkode: 8029c...a11 Hvordan vet man at man er smittet egentlig, gir det noen symptomer? Skjønner godt du fikk panikk, det er jo ekstremt skremmende.. Husker i mitt første svangerskap, så var det vondt for meg å ikke kunne kysse katta til foreldrene mine 😅 var kjempestresset for toxoplasmose siden jeg ikke var smittet av det fra før.. Håper det går bra her og ❤️ 2 minutter siden, Kenelz skrev: Spiste nettopp spekeskinke og dagen før der igjen salami. Snart 17 uker gravid! Ble fortalt av legen min at i Norge er det svært sjeldent at det skjer noe farlig når man spiser det (norske produkter) men skal helst unngå det pga den lille sjansen 😊 Slapp av! Kontakt legen din om du føler deg noe mer usikker rundt om dette. Ja nettop, norske produkter skal jo være trygt, og jeg regner egentlig med at svenske produkter også skal være det.. Jeg må uansett bestille en time fordi jeg vil ha den influensavaksinen etterhvert. 1 minutt siden, myMa skrev: Ta det med ro. Grunnen til at gravide ikke skal spise salami/spekemat er fordi den ofte ikke er varmebehandlet. Om du spiste salami av kylling så blir det noe helt annet og det bør være trygt. Håper det. Kylling er liksom det kjøttet man skal være nøye med mtp salmonella, så regner jo egentlig med at det er trygt, men ble pkutselig bekymret. Jeg får bestille en legetime. Skal ikke på kontroll før i uke 24, jeg er i uke 17 nå, men sikkert lov å komme innom før.. 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det går nok fint. De eneste restriksjonene på mat da jeg var gravid, var rått egg, rått kjøtt og rå fisk. Anonymkode: 14bf1...f47 Håper det ❤️ jeg gjennomsteker alt til vanlig, og er egentlig ganske forsiktig... Anonymkode: 00966...477 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. september 2020 #8 Del Skrevet 26. september 2020 23 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg tror jeg har gjort noe dumt. Jeg har spist sånn salami laget av kylling og kalkun. Det er fra senturk, og halal. Jeg spurte ei venninne, og hun sa det burde være trygt siden det er kylling og kalkun og det skal jo varmebehandles ordentlig før man spiser det... Noe som virker logisk. Den er produsert i Sverige. Finner ingen info på nett. Ble bare pkutselig usikker. Nyåpna pakke da.. Gravide skal jo ikke spise salami... Hva gjør jeg nå? Anonymkode: 00966...477 Du gjør ingenting. Har jo gått bra. Du ville blitt syk selv om det var noe bakterier i den. Og folk har spist salami i alle tidligere generasjoner uten at vi har blitt skada av det. Anonymkode: 95383...453 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. september 2020 #9 Del Skrevet 26. september 2020 Jeg spiste salami i månedsvis med første gør fet gikk opp for meg at det et rått/spekemat. Sa det til jordmor, hun lo av meg og sa hun hadde hørt det maaange ganger før. Jeg følte meg så dumt som ikke hadde forstått det før! Var ingen som sa noe, plutselig innså jeg det bare.. . Anonymkode: fa5fd...2f3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. september 2020 #10 Del Skrevet 27. september 2020 Det går nok fint. Prøv å unngå det, men hvis du vil ha finnes det en kokt variant som er trygg. Anonymkode: 400a3...944 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. september 2020 #11 Del Skrevet 27. september 2020 Hæ? Jeg er i uke 14 på min tredje unge, og spiste salami på brødskiva for et par dager siden. Faktisk en hel pakke med salami. Har ikke fått med meg at salami var fy-fy 😳 Anonymkode: e78c4...cc6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. september 2020 #12 Del Skrevet 27. september 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Hæ? Jeg er i uke 14 på min tredje unge, og spiste salami på brødskiva for et par dager siden. Faktisk en hel pakke med salami. Har ikke fått med meg at salami var fy-fy 😳 Anonymkode: e78c4...cc6 Salami går under spekemat, dvs ikke varmebehandlet 😊 Så det er en av tingene som er frarådet i svangerskap, i tilfelle det skulle inneholde listeria eller toxoplasmose. Men det er en veeeldig liten sjans for at det oppstår i spekemat da, så det har nok gått helt fint at du har spist det 😊 Anonymkode: 118b9...5ea Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå