AnonymBruker Skrevet 26. september 2020 #1 Skrevet 26. september 2020 Har høyt blodtrykk (+/-160/105) og har hatt det flere uker nå, blir regelmessig følgt opp av føden med CTG, blodprøver, vekstestimering, døgnmåling av blodtrykk osv. Har hatt alvorlig preeklampsi med tidligere barn. Legen som følger meg opp på føden er veldig tydelig på at jeg skal ta det helt med ro og være sykemeldt ut svangerskapet. Men denne legen sier at fastlegen min må ordne med sykemelding på grunn av noe elektroniske skjema (?) Dette har vært helt uproblematisk frem til nå, fastlegen min har nå sluttet og jeg har fått en ny lege. Den nye legen vil ikke skrive ut sykemelding for han mener det ikke er grunnlag for det? Jeg forsøkte å reise på jobb fredag, og da økte blodtrykket til 180/115 (har fått låne et blodtrykksapparat med kommunen som jeg har hjemme), så jeg måtte bare dra hjem. Sendte en melding til fastlegen min, men fikk bare til svar at jeg fikk bestille dobbelttime for å diskutere tilrettelegging på jobben min? Er fortvilet, og aner ikke hva jeg skal gjøre? Jeg føler det er veldig risikabelt å arbeide slik tilstanden min er nå 🙁 Anonymkode: 3c838...4bd
AnonymBruker Skrevet 26. september 2020 #2 Skrevet 26. september 2020 What? Kjenner jeg blir litt opprørt nå. Opplevde akkurat det samme som deg og ungen min måtte ut i uke 29. Har dessverre ingen tips, men hos meg så var det legen på sykehuset som sykemeldte meg og forlenget sykemeldingene. Fastlegen var ikke involvert i noe av det. Anonymkode: 96db1...eea 1
AnonymBruker Skrevet 26. september 2020 #3 Skrevet 26. september 2020 Få legen på føden til å skrive eller ringe til fastlegen... Anonymkode: 18cc0...141 7
AnonymBruker Skrevet 26. september 2020 #4 Skrevet 26. september 2020 6 minutter siden, AnonymBruker said: Har høyt blodtrykk (+/-160/105) og har hatt det flere uker nå, blir regelmessig følgt opp av føden med CTG, blodprøver, vekstestimering, døgnmåling av blodtrykk osv. Har hatt alvorlig preeklampsi med tidligere barn. Legen som følger meg opp på føden er veldig tydelig på at jeg skal ta det helt med ro og være sykemeldt ut svangerskapet. Men denne legen sier at fastlegen min må ordne med sykemelding på grunn av noe elektroniske skjema (?) Dette har vært helt uproblematisk frem til nå, fastlegen min har nå sluttet og jeg har fått en ny lege. Den nye legen vil ikke skrive ut sykemelding for han mener det ikke er grunnlag for det? Jeg forsøkte å reise på jobb fredag, og da økte blodtrykket til 180/115 (har fått låne et blodtrykksapparat med kommunen som jeg har hjemme), så jeg måtte bare dra hjem. Sendte en melding til fastlegen min, men fikk bare til svar at jeg fikk bestille dobbelttime for å diskutere tilrettelegging på jobben min? Er fortvilet, og aner ikke hva jeg skal gjøre? Jeg føler det er veldig risikabelt å arbeide slik tilstanden min er nå 🙁 Anonymkode: 3c838...4bd Ta egenmelding og ring føden og spør hva du skal gjøre når fastlegen ikke gir deg sykemelding. Anonymkode: 75bdb...014 1
AnonymBruker Skrevet 26. september 2020 #5 Skrevet 26. september 2020 4 minutter siden, AnonymBruker said: Ta egenmelding og ring føden og spør hva du skal gjøre når fastlegen ikke gir deg sykemelding. Anonymkode: 75bdb...014 Og så spør du han nye fjottelegen hvilket grunnlag han har for å overprøve anbefalingen fra spesialisten. Anonymkode: 75bdb...014 8
AnonymBruker Skrevet 26. september 2020 #6 Skrevet 26. september 2020 Det er vel noe regler for hvor lenge sykehus kan skrive ut sykemelding. Og ikke kan de skrive ut elektronisk heller, som er det mest praktiske. Derfor ønsker de at fastlegen din skal gjøre det. Så her ville jeg bedt legen på føden ta kontakt med fastlegen din. Merkelig at fastlegen mener det ikke er grunnlag når spesialisten mener det. Anonymkode: f803b...a47 2
AnonymBruker Skrevet 26. september 2020 #7 Skrevet 26. september 2020 Verste jeg har hørt! Bytt fastlege, og brk egenmelding så lenge. Har to runder med høyt blodtrykk/preklampsi og hellp bak meg. Det er ikke noe å spøke med. Anonymkode: c7c3d...36f 4
AnonymBruker Skrevet 26. september 2020 #8 Skrevet 26. september 2020 Det er sikkert NOE du kan gjøre i en eller annen form. Omså bruke en hel arbeidsdag på kontorarbeid som normalt skulle tatt en time. 100% sykemeldt betyr ikke 100% fraværende fra jobb. Og jobben plikter å tilrettelegge. Anonymkode: d28fb...805
AnonymBruker Skrevet 26. september 2020 #9 Skrevet 26. september 2020 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Det er sikkert NOE du kan gjøre i en eller annen form. Omså bruke en hel arbeidsdag på kontorarbeid som normalt skulle tatt en time. 100% sykemeldt betyr ikke 100% fraværende fra jobb. Og jobben plikter å tilrettelegge. Anonymkode: d28fb...805 Altså, jeg fikk beskjed om å ligge mest mulig på sofaen og hvile. I noen tilfeller har man ingenting å gjøre på jobb. Man må jo også skru av tankekjøret når det gjelder blodtrykk, og man kan fort bli stresset av å gå rundt på jobb og ha dårlig samvittighet feks. Det er det ikke verdt. Anonymkode: c7c3d...36f 6
AnonymBruker Skrevet 26. september 2020 #10 Skrevet 26. september 2020 Først, du kan ikke bruke egenmelding som noen nevner her, ihvertfall ikke hvis du har vært sykemeldt i over 16 dager. Man kan heller ikke bruke egenmelding rett etter en sykemelding. Legen på sykehuset kan skrive ut papirkopi som du kan levere hos arbeidsgiver. Anonymkode: 94ea3...93f
AnonymBruker Skrevet 26. september 2020 #11 Skrevet 26. september 2020 Jeg ville ringt legen på sykehuset og spurt hva jeg skal gjøre, det høres jo ikke forsvalig ut at du skal jobbe når det er sånn og ikke noe fastlegen bør kunne overstyre en spesialist på.. Anonymkode: d2a1e...397 3
AnonymBruker Skrevet 26. september 2020 #12 Skrevet 26. september 2020 Så rart! Ikke dra på jobb! Tenker vanligvis at man bør prøve å være på jobb så lenge som mulig, men ikke her altså. Hvor langt er du på vei? Anonymkode: 0e8df...aa1 3
AnonymBruker Skrevet 26. september 2020 #13 Skrevet 26. september 2020 Dette er jo helt horribelt og dårlig av fastlegen din! Jeg fikk et skriv fra Rikshospitalet om at overlege der anbefalte 100% sykemelding. Tok med meg skrivet o ga det videre til fastlege, som sykemeldte meg. Kan du be be sykehuset om skriv fra undersøkelser? Som du kan sende til fastlegen? Høyt blodtrykk skal taes alvorlig o spesielt siden du allerede har en historie med preeklampsi fra tidligere svangerskap. Anonymkode: 2cee1...005 3
AnonymBruker Skrevet 27. september 2020 #14 Skrevet 27. september 2020 Fy for en drittlege! Anonymkode: 2945e...007
Gåsemor Skrevet 9. november 2020 #15 Skrevet 9. november 2020 Hvordan gikk dette? Fikk du sykemelding av fastlegen? Og ikke minst, hvordan går det med deg nå? 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå