AnonymBruker Skrevet 26. september 2020 #1 Skrevet 26. september 2020 Skal kjøpe min første leilighet, og vurderer å kjøpe en leilighet med flere soverom, slik at jeg kan leie ut. Jeg bor i en stor by, så det vil være gode utleiemuligheter. Men hvordan er reglene for å leie ut rom? Det er skattefritt og uproblematisk å leie ut ett rom, men hvordan blir det hvis man leier ut to eller tre soverom? Jeg kommer altså til å ha ett soverom selv. Anonymkode: 91f5a...4c8
Traktor Skrevet 26. september 2020 #2 Skrevet 26. september 2020 (endret) 37 minutter siden, AnonymBruker skrev: Skal kjøpe min første leilighet, og vurderer å kjøpe en leilighet med flere soverom, slik at jeg kan leie ut. Jeg bor i en stor by, så det vil være gode utleiemuligheter. Men hvordan er reglene for å leie ut rom? Det er skattefritt og uproblematisk å leie ut ett rom, men hvordan blir det hvis man leier ut to eller tre soverom? Jeg kommer altså til å ha ett soverom selv. Anonymkode: 91f5a...4c8 Litt forenklet vil det i ditt tilfelle bli skatt dersom du leier ut mer enn halvparten av soverommene. Utleieverdien for soverommene du leier ut må være lik eller mindre enn for soverommene du disponerer selv. Størrelsen og standarden på rommene vil dermed også ha noe å si. Og nei, det er ikke nødvendigvis skattefritt selv om du bare leier ut ett rom. Dersom leiligheten kun har to soverom, og du leier ut det største, må du skatte. Gitt at dere ellers har lik tilgang på resten av leiligheten. Endret 26. september 2020 av Traktor 2
Konungr Skrevet 28. september 2020 #3 Skrevet 28. september 2020 Latterlige regler men ja. Hvis du kjøper noe med 4 soverom kan du bare leie ut 2 hvis du ikke vil betale skatt på utleien. Det 4. soverommet får du bruke som bod kun du disponerer. Hvorfor? Fordi dette er Norge, molbolandet.
AnonymBruker Skrevet 28. september 2020 #4 Skrevet 28. september 2020 Hvis du leier ut mer enn 50% av bruksflaten må du skatte. Anonymkode: 18cff...76a 1
AnonymBruker Skrevet 28. september 2020 #5 Skrevet 28. september 2020 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvis du leier ut mer enn 50% av bruksflaten må du skatte. Anonymkode: 18cff...76a Stemmer ikke, det går på utleieverdi og ikke areal. Når du leier ut mer enn halvparten av egen bolig «Mer enn halvparten» avgjøres ut fra boligens utleieverdi på det frie markedet. Arealet er ikke avgjørende i denne sammenheng, men ofte henger selvsagt areal og utleieverdi sammen. Når det gjelder den delen du selv bor i, vil utleieverdien beregnes ved en tenkt leieinntekt ved langtidsutleie. For utleid areal, er det den faktiske leieinntekten som skal legges til grunn som utleieverdi. https://www.skatteetaten.no/person/skatt/hjelp-til-riktig-skatt/bolig-og-eiendeler/bolig-eiendom-tomt/utleie/utleie-av-del-av-egen-bolig/skatteregler/ Anonymkode: 8ab17...7e6 2
Traktor Skrevet 28. september 2020 #6 Skrevet 28. september 2020 11 timer siden, Konungr skrev: Latterlige regler men ja. Hvis du kjøper noe med 4 soverom kan du bare leie ut 2 hvis du ikke vil betale skatt på utleien. Det 4. soverommet får du bruke som bod kun du disponerer. Hvorfor? Fordi dette er Norge, molbolandet. Det er få land i verden som har så attraktive skatteregler som Norge når det kommer til kjøp, salg, utleie og det å eie bolig. 2
Konungr Skrevet 28. september 2020 #7 Skrevet 28. september 2020 37 minutter siden, AnonymBruker skrev: Stemmer ikke, det går på utleieverdi og ikke areal. Når du leier ut mer enn halvparten av egen bolig «Mer enn halvparten» avgjøres ut fra boligens utleieverdi på det frie markedet. Arealet er ikke avgjørende i denne sammenheng, men ofte henger selvsagt areal og utleieverdi sammen. Når det gjelder den delen du selv bor i, vil utleieverdien beregnes ved en tenkt leieinntekt ved langtidsutleie. For utleid areal, er det den faktiske leieinntekten som skal legges til grunn som utleieverdi. https://www.skatteetaten.no/person/skatt/hjelp-til-riktig-skatt/bolig-og-eiendeler/bolig-eiendom-tomt/utleie/utleie-av-del-av-egen-bolig/skatteregler/ Anonymkode: 8ab17...7e6 Nettopp, soverom spiller mye inn her. Noe som for eksempel tvinger oss til å ha flere boder ("soverom") enn vi trenger i hoveddelen og sette inn vindu på disse bodene ("soverommene"). Latterlig firkantet. Skulle gjerne hatt større stue heller men da måtte vi skattet på utleiedelen.
AnonymBruker Skrevet 28. september 2020 #8 Skrevet 28. september 2020 1 minutt siden, Konungr skrev: Nettopp, soverom spiller mye inn her. Noe som for eksempel tvinger oss til å ha flere boder ("soverom") enn vi trenger i hoveddelen og sette inn vindu på disse bodene ("soverommene"). Latterlig firkantet. Skulle gjerne hatt større stue heller men da måtte vi skattet på utleiedelen. Du tvinges ikkje, du velger det fordi du ikke vil skatte på inntekten. Anonymkode: 27bb1...bac 3
Konungr Skrevet 28. september 2020 #9 Skrevet 28. september 2020 40 minutter siden, AnonymBruker skrev: Du tvinges ikkje, du velger det fordi du ikke vil skatte på inntekten. Anonymkode: 27bb1...bac Må allerede skatte på leieinntekter fra sekundærbolig, skatte på lønn, skatte på uttak, betale avgifter på alle varene man kjøper, betale dokumentavgift når man kjøper bolig. Det får være måte på om man i tillegg skal skatte på utleie i huset der man selv bor.
AnonymBruker Skrevet 28. september 2020 #10 Skrevet 28. september 2020 3 hours ago, AnonymBruker said: Stemmer ikke, det går på utleieverdi og ikke areal. Når du leier ut mer enn halvparten av egen bolig «Mer enn halvparten» avgjøres ut fra boligens utleieverdi på det frie markedet. Arealet er ikke avgjørende i denne sammenheng, men ofte henger selvsagt areal og utleieverdi sammen. Når det gjelder den delen du selv bor i, vil utleieverdien beregnes ved en tenkt leieinntekt ved langtidsutleie. For utleid areal, er det den faktiske leieinntekten som skal legges til grunn som utleieverdi. https://www.skatteetaten.no/person/skatt/hjelp-til-riktig-skatt/bolig-og-eiendeler/bolig-eiendom-tomt/utleie/utleie-av-del-av-egen-bolig/skatteregler/ Anonymkode: 8ab17...7e6 Takk, tok feil. Veldig bra du linker (Y) Anonymkode: 18cff...76a
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå