Gå til innhold

Kan man unngå stor baby med kostholdet i graviditeten?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ikke misforstå meg, jeg er overhodet ikke ute etter å få en liten baby. Jeg vil utelukkende unngå at babyen er for stor, da jeg er livredd for at jeg ikke skal klare å få den ut/få store skader av fødselen. Henger størrelsen på babyen sammen med kostholdet til den gravide, eller er det kun gener det er snakk om? Dersom man har kalorioverskudd store deler av svangerskapet, vil det resultere i for stor baby? 

Anonymkode: 37999...332

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Til en viss grad, babyen kan jo bli stor om mor har et dårlig kosthold. Men gener spiller nok også mye inn. Venninna mi er slank, spiste sunt og variert i svangerskapet og fikk en baby på nesten 5kg. 

Anonymkode: 2edef...882

• Liker 3
Skrevet
25 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ikke misforstå meg, jeg er overhodet ikke ute etter å få en liten baby. Jeg vil utelukkende unngå at babyen er for stor, da jeg er livredd for at jeg ikke skal klare å få den ut/få store skader av fødselen. Henger størrelsen på babyen sammen med kostholdet til den gravide, eller er det kun gener det er snakk om? Dersom man har kalorioverskudd store deler av svangerskapet, vil det resultere i for stor baby? 

Anonymkode: 37999...332

Studier viser jo at for høy vektøkning hos mor er én av årsakene til store babyer, så vil jo da stole på at det er sant ja.

Anonymkode: 7f096...ea1

• Liker 2
Skrevet

Alt er relativt, jeg er stor men fikk liten baby, vi får relativt små babyer i vår familie.

Anonymkode: b35a6...9e8

Skrevet

La på meg nærmere 30 kg som gravid, spiste som en hest (mye sunn mat, men også en del usunt) fikk en baby på 3533 g.🤔 var normalvektig før svangerskapet. Veldig god form og aktiv (gikk tur 1-2 timer daglig med hunden) frem til fødsel, så kanskje det har hatt litt og si?

Anonymkode: c2be7...6e2

Skrevet

Jeg la på meg tjue kg og det kom gjennomsnittlig stor baby ut 😊 men tror det meste bare var vann og sånt, siden jeg egentlig spiste sunt. 

Anonymkode: 76566...e67

Skrevet

Tja, om man får svangerskapsdiabetes kan man få stor baby, men da får man jo ekstra vektkontroll og induksjon om den blir "for" stor. 

Størrelse har lite sammenheng med risiko for skader. Hvis man spiser for lite og har for liten vektoppgang selv i forhold til det som er anbefalt kan man få en liten baby, men studier viser og at disse har litt dårligere sjanser senere i livet, statistisk.

Så skjønner tankegangen, men det viktigste er å spise sundt og ha anbefalt vektoppgang, da må du ha et visst kalorioverskudd.

Forsøk heller å forberede deg på annet vis, som å lese om fødselsprosessen, fødestillinger osv. 

Anonymkode: 58238...52f

• Liker 5
Skrevet

Jeg er liten og spiser sunt, samt trener, også når jeg er gravid. I forrige svangerskap la jeg på meg ca 9 kg (fra 52 til 61), men fikk en baby på nærmere 5 kg sist. Mannen min var fem kg når han ble født, og de andre to barna mine har også vært over snittet. Tydeligvis bare gener hos meg🤷‍♀️

Anonymkode: e065c...c66

• Liker 1
Skrevet

Store barn avhenger av gener eller svangerskapsdiabetes. Dette er faktisk ikke noe du kan kontrollere. De måler magen din på kontroller for å se hvordan du ligger på kurven og er det mistanke om stor baby eller mye fostervann får du vekstkontroller.

Anonymkode: f49fb...90e

• Liker 2
Skrevet

Min baby var 3690gram (altså helt gjennomsnittlig) og jeg fikk totalruptur. (Verste riften) er ikke alltid størrelsen på barnet det kommer ann på. Han var stjernekikker, så det var derfor riften ble såpass ille. Gikk opp 4kg i svangerskapet. 

Anonymkode: 2edef...882

• Liker 4
Skrevet

De største babyer kommer som oftest av svangerskapsdiabetes hos mor, og er ikke første graviditet men tredje, fjerde..  Da snakker vi babyer på over 5-6 kilo. Det er store babyer.. 

Jeg har født to barn, en baby på 2,6 og en baby på 3,8 og kan ærlig si at det ikke er forskjell å føde, akkurat den variasjonen i størrelse ihvertfall. Den andre babyen hadde bare mer fett på, men det blir som å føde Mozarella. :) 

Hvis du er redd revning, så igjen, det er ikke primært størrelse som utgjør større risiko. Faktisk, alvorlig revning skjer oftere ved fødselen av mindre babyer, er fordi de små kan komme ut som en kule, på en rie, og det er ikke anbefalt. Derfor flere jordmødrene praktiserer «det finske grepet«, som er å holde igjen babyen gjennom en rie, og massere den ut forsiktig. La det gå en rie mellom hode kommer ut, og så resten. En annen risiko for revning er stjernekikkere, eller «supermann» barna (de som prøver å snakke inn armen/hånda sammen med hode). Det er pga da blir det ugjevn fordeling av trykk på åpningen. :) 

Anonymkode: 7a657...68e

• Liker 8
Skrevet

Første gang levde jeg veldig usunt, spiste dårlig, var lite i bevegelse og mye syk. Andre gang var jeg også dårlig men litt mer oppegående og kunne feks trene litt. Fikk barn på 3500 gram begge gangene. Vet om flere som har lagt på seg over 20 kg og fått gjennomsnittlige barn. Siden mine var like lange, lik hodeomkrets og omtrent lik vekt så sa jordmor til meg at mine barn er vel "ferdige" i den størrelsen. Tror det handler aller mest om gener. 

Anonymkode: 86b8f...5da

Skrevet

Jeg la på meg 7 kg, og fikk baby på 4 kg. 

Anonymkode: 91e6a...574

Skrevet

Jeg spiste veldig mye sukker pga cravings, la på meg akkurat innenfor det som er greit for en normalvektig, altså 16 kg. Fikk en baby som var litt under snittet. Både jeg og barnefar var også litt under snittet da vi ble født, så jeg vil tro gener spilte inn. Jeg hadde forøvrig ikke svangerskapsdiabetes, for jeg tok glukosebelastningstest og fikk fine verdier. Som andre sier, har nok gener og svangerskapsdiabetes en del å si, samt veldig stor vektoppgang hos mor, og da mener jeg mer enn 20 kg for normalvektige.

Anonymkode: c1954...1b7

Skrevet

Har lest at babyens vekt ligger i genene sånn at baby kommer til å veie noe rundt det mora veide da hun ble født. 
Har jo sikkert noe å si hva mor spiser også. Spiser hun bare drittmat og mye sukker blir jo vekta deretter og

Skrevet

Jeg har fått 2 barn. Første svangerskap, så trente jeg, og spiste bare sunt. Jeg crava frukt, fisk og grønnsaker i det svangerskapet. Og jeg veide 2 kg mindre enn ved starten på svangerskapet rett etterpå. Babyen veide 4 kg. Neste svangerskap ble jeg svært dårlig, og eneste jeg klarte å spise var fine rundstykker med pålegg, ris, pasta, litt fisk og sjokolade milkshake som jeg var helt gal etter. Drakk og bare juice blandet med vann. Så la på meg mye i svangerskapet, veide 30 kg mer da jeg hadde født enn ved start. Og babyen veide 3,5 kg.

Begge babyene ble født til termin, og har samme far. 

Anonymkode: 2447b...d9b

Skrevet

Beklager, det er helt grusom eksempel, men den viser jo mye. Konsentrasjonsleir-fanger, jødiske kvinner, som var gravide, fødte helt friske tjukke babyer, på tross at de selv var sykelig, noen dødelig undernært. Det er blitt en eksempel på hvor mye kvinnekroppen vil prioritere fosteret, selv på bekostning av seg selv.

Anonymkode: 7a657...68e

• Liker 12
Skrevet

Jeg fikk den minste babyen min i det svangerskapet jeg var tyngst selv. Uansett tror jeg ikke det har så mye å si så lenge man er innenfor normalen, men små babyer er krevende som nyfødte, det så jeg med min søsters tvillinger.

Anonymkode: 29453...2f0

Skrevet

Jeg spiste nok tidvis "for to", og tidvis også mer sukker enn jeg burde, babyen min ble estimert til å  være akkurat på gjennomsnitt ved termin (selv om min mor har født store babyer).

Nå ble jeg satt i gang på dag 11, så han fikk jo en del ekstra tid på å bare fete seg opp, så han endte jo opp over snittet. Da jeg gikk over tiden så skeiet jeg virkelig ut med sukker og usannheter,  men da la han vel allikvel ikke mer på seg enn ca 200 gram i uka, som jeg tror er normalt. 

Så i mitt tilfelle ble det nok ganske gjennomsnittlig,  til tross for at jeg følte jeg spiste mer enn gjennomsnittlig.

Anonymkode: 85bef...428

Skrevet

Min jordmor sa at jeg må kutte ut brus. Ho kalte store babyer for Coca cola barn.

Anonymkode: 5fc6c...27a

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...