Gå til innhold

Hva gjør dere i helgene?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Lurer bare på hva dere med barn i ulike aldre gjør i helgene ? Er dere sammen som familie, deler dere dere , eller hva ?

Her er vi ganske delt i løpet av uka , og er sjelden sammen hele familien. Alle har ting de gjør.. Vi har barn fra 0-9 år.

Mannen er veldig på det at vi skal gjøre noe i helgene,  og det faller egentlig på meg å finne på noe. Hvis ikke jeg har en plan,  så gjør han noe annet (mest alene , så er jeg med barna hjemme ). Da rydder jeg, er med barna i hagen osv. Mannen mener vi ikke trenger å være to hjemme før det , men jeg føler at hele helgen er stress.. For jeg må liksom finne på noe , hvis ikke blir det meg og barna hjemme. Sånn er det nesten hver helg. 

Anonymkode: 9b962...6af

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi er mest sammen hele familien.

Spiller mye spill sammen.

Din mann er like ansvarlig som seg for at dere skal ha det godt sammen som en familie.

Anonymkode: fdc16...982

• Liker 3
Skrevet

Meld ungene på lagsport eller lørdagsdansing, så løser helgekabalen seg selv :lol:

Men jeg må si mannen din har en litt merkelig tankegang. Hvis du ikke har planer, så stikker han bare ut og gjør egne ting, liksom? Veldig rart. 

Anonymkode: 72cef...1f4

• Liker 7
Skrevet

Vi pleier å planlegge én felles aktivitet i løpet av helgen. Ellers er vi ofte over alle hauger 😆

Anonymkode: 81e63...9be

• Liker 1
Skrevet

Våre barn er 7, 9 og 11. Vi er stort sett sammen. Lørdagene er gjerne handledag så da er barna hjemme og gjør sine egne ting, men på kvelden har vi filmkveld mens vi spiser lørdagsgodt. Søndagene finner vi på noe alle sammen, det er vanligvis type sykkeltur, skitur, aketur, dra i svømmehallen, dra på stranda e.l. Søndagskveld har vi vanligvis familiebesøk og spiller brettspill alle sammen.

Jeg tenker at dere begge er ansvarlige for å finne på noe i helgen. Jeg synes heller ikke det er riktig at han bare traver av gårde alene og at barna alltid er ditt ansvar. Jeg er enig med ham i at dere ikke trenger være to hjemme til enhver tid, men da må du også få gjøre dine ting alene halvparten av gangene. Det må gå begge veier. Snakk med ham, kanskje kan dere i løpet av uka lage en plan for den kommende helgen. Hvem gjør hva og hva skal dere gjøre sammen. 

• Liker 1
Skrevet

Vi har to stykk på 3 år og en baby😅 vi besøker ofte familie og venner, eller de kommer til oss. Nå har ikke vi så stort aldersspenn så, da er interessene mer like.

Anonymkode: 55bc8...697

• Liker 1
Skrevet

Her jobber vi i helgene. Vi jobber annenhver helg begge to, så han har fri når jeg er på jobb og motsatt. I helga jobber han, så i dag tok jeg med meg datteren min på 1,5 år ut. Kledde på oss regntøy, støvler og lue, også fant vi den største sølepytten og hoppet i vei. Hun storkoste seg 🥰 ellers pleier vi å reise hjem til moren min en tur, hun har stor hage med trampoline og basseng, så der er det alltids noe å finne på for henne. Drar også en del til lekeparken :) 

I morgen skal vi i 2-årslag hele dagen, men ellers pleier søndagene å være hjemme-dag. Han jobber også på søndager, så da pleier jeg å finne frem tegnesaker, vi hører musikk og danser og ellers bare gjør akkurat det som faller oss inn. Sjelden vi legger helt spesifikke planer. 

Da faren hennes har frihelg, gjør han mye av det samme. Han har lappen og bil, så han passer på å reise bort en av dagene og besøke familien sin.

Anonymkode: df134...af3

Skrevet

Vi drar ofte på besøksgård i helgene. Har ei på snart 2 år, og hun digger det! Eller så prøver vi å få til en felles tur inn til byen og går innom en lekeplass, mate ender eller gå innom dyrebutikken. Ellers synes jeg helgene er litt kjipe om man ikke finner på noe, spesielt nå på høsten. Denne helga har vi bare vært hjemme pga dårlig vær. Og pga corona så er svømmehaller stengt, og hun får ikke så stort utbytte av lekeland ennå.. 

Men jeg tenker at å ta seg en felles tur i skog og mark er bra for alle mann, hvis du ønsket noen råd. 

Ellers er jeg i den situasjonen at samboer oftere har planer i helgene med kompiser enn hva jeg har. (Har ikke venner her..) 

Har bare hans familie her, og de er stort sett opptatt med sitt.. 

Anonymkode: 039b8...a26

Skrevet

Pakk sekken med noe enkel lunch eller middag, og varm det på primus et passende sted i skogen. (Evt bare niste, rester fra fredagstacon etc) Få barna til å ta med noen enkle leker (plastdyr, spader, bøtte, forstørrelsesglass), skriv ut Turbingo fra DNT eller lag skattejakt hvor lørdagsgodteriet er premie. Her går vi ofte bare 300 m oppi skogkanten. Helt perfekt! 

Ps. familie er så klart viktig, men det er den familien man bor under samme tak med man bør investere mest i :) 

Skrevet

Da jeg og eksen var samboere jobbet han annenhver helg, og de helgene han hadde fri prioriterte han ikke oss som familie.

Sånn sett gjør jeg det jeg alltid har gjort med barna. De er 1, 3 og 5 år. Minste sover ofte i vogn, så de to eldste er med på trilletur, lekeplassen, er i skogen, er hos familie og slekt.

Anonymkode: 1250f...1e0

Skrevet

Vi prøver for det meste å finne på noe sammen. Av og til deler vi oss med hvert vårt barn, en sjelden gang gjør vi voksne noe sammen og har barnevakt, eller en av oss drar ut mens den andre er hjemme. Men da er det som regel på kvelden og vi er sammen på formiddagen.

Vi liker å være ute, så vi pakker ofte sekkene og er ute hele dagen. Sjekker om det er noe barnas turlag arrangement f.eks, eller ser oss ut barnevennlige turmål vi vil nå iløpet av året. Mer sjelden kan vi dra på kino, kafé, basseng, spise ute og slikt. Ei helg annenhver måned ca er vi hos besteforeldre hele helga. Vi kan godt og bare være hjemme, men da er ungene som regel «på rall» i gata og ungene som er hjemme løper fra hage til hage og leker, sykler, aker på vinteren osv.

Planleggingen faller ofte på meg, men vi snakker jo sammen om hva vi vil gjøre og barna kommer med forslag. Man trenger ikke alltid ha tettpakket program, men synes fritid er familietid.

Anonymkode: f5f56...578

Skrevet

Jøss, rar tankegang på mannen din. 

Helga er liksom den tida hvor vi får vært sammen alle 4, så helgene tilbringes stort sett samlet. 

Enten på skogstur, ute i nærmiljøet, på besøk hos familie eller rett og slett bare hjemme. 

Anonymkode: 60eb5...bec

• Liker 2
Skrevet

Basert på enkelte diskusjoner jeg deltok i her i går virker det som om mange småbarnsmødre sitter hele søndagen på KG 🤣

Vi har en stor ukeplan på kjøkkenet. Jeg og mannen setter oss ned hver søndag morgen, og planlegger uka. Kveldsaktiviteter, husarbeid, dekkskift, middager, og ikke minst - hva vi skal finne på av aktiviteter, alltid med et blikk på værvarselet. Før vi innarbeidet denne rutinen gikk det i "hva skal vi ha til middag, og hvem skal handle, og hva skal vi gjøre??" Nesten hver dag, og det er bare utrivelig. Kanskje en måte å dra med deg mannen på å fikse mer plan og struktur her? 

I helgene spiser vi alltid frokost og middag sammen og ved bordet (unntatt TV-middag fredag). Det er besøk hos familie, det er leke-dates med venner, det er fjellturer, svømmehall, klatreparker, badeland, fornøyelsesparker, en tur på ikea. Vi har felles aktiviteter, som lage slim, fastelavensnek, lage påskepynt/julepynt, baking, maling. På kvelden har vi felles serier vi liker. Og selvfølgelig ikke 100% hele tiden, både store og små trenger å sløve litt og gjøre sine ting. 

Anonymkode: 1c42a...5be

• Liker 1
Skrevet

Vi går tur i nabolaget, til ulike lekeplasser, i skogen, på fjellet, enten sammen alle eller delt. Ser film, bygger puslespill, maler, bygger togbane, baker, besøker/får besøk av familie, drar i svømmehallen. Barn på 1 og 4. I tillegg til husarbeid og individuell lek, så klart. 

Anonymkode: 30dcb...f22

Skrevet

Da verden ennå var normal, så var vi på fotballkamper i helgene. Nå er vi henvist til å se kamper på tv dessverre.

Anonymkode: 3770e...98d

Skrevet (endret)

Kanotur, fjelltur,båttur,skitur, sykkeltur,skitur,telttur, fisketur, ut med båten. 

Vi voksne jobber i hagen eller i huset mens ungene leker i nabolaget

Tur inn til sentrum for cafe, kino, teater, museum, konsert eller lignende.

Baking, brettspill, Lego hvis det er skikkelig drittvær.

Men ts, hva er det mannen din gjør når han etterlater dere og drar ut fordi dere ikke har noen plan? Hvis det er egoting bør du sette ned foten og kreve din andel egentid i helgene, eller at han bidrar i planlegging av felles aktiviteter...

Endret av niniel
  • Liker 2
Skrevet

Nå er karen vår snart to år. Helgene går til å være med venner, besøke familie eller være ute. Ellers tar vi det med ro og får slappa av litt 🙂

Skrevet

Vårt barn er seks, og vi er sammen det meste av tiden i helgene. Enten hytteturer, skogsturer, oppussing (tar ETT avgrenset prosjekt som alle tre gjør sammen), lekebesøk hos venner (mange der vi voksne også er blitt nære venner), familiebesøk, hagearbeid, eller vi bare koser oss med et eller annet. Dersom vi ikke har noen spesifikke planer så tar vi en brainstorming på det fredag kveld, mens vi spiller brettspill.

Vi har aldri problemer med å finne på noe, og skjermer er avslått hele helgen (unntatt sykedager etc). Egentlig synes jeg vi har endt opp med en ganske idyllisk familiehverdag, sammenliknet med det jeg hører om hos venner og bekjente. Klart, det går noen sikringer her i huset også - ukentlig faktisk etter at vi fikk seksåring - men den apatien mange andre beskriver som et problem i fritiden har ikke vi sett noe til. 

Anonymkode: f43f2...84e

Gjest Kvinne487
Skrevet

Jeg har en på 4. I helgene er vi på besøk hos min familie, er på tur, bytur, lekeplasser, gården, alt det vi kommer på. Lekeland før corona, kjøpesenter for ærend osv 👍🏻👍🏻

Skrevet

Kjeder oss 😛

Har en på 2,5, og en til på vei. 

Vi er sammen nesten hele tiden i helgene. Den av oss som ikke skal legge, kan fint ta seg en tur for å trene ila dagen mens ungene er våkne, men ellers er vi sammen. 

Lørdagen gjør vi ærender, så er vi hjemme og leker for det meste, til leggetid. Litt ute og litt inne. 

Søndagen er ofte laaang, om vi ikke kan dra på søndagsmiddag hos svigers. Det hjelper veldig på med litt besøk. Vi har veldig lite nettverk, så har ikke noen andre å besøke.. Før koronaen var vi ofte i åpen hall, men nå er jo alt stengt.. 

Hadde blitt illsint om mannen bare dro, og mente at JEG skulle være alene med ungen hele dagen, mens han fikk egentid.. 

Anonymkode: 9f725...6de

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...