Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er så usikker på hvor «streng» jeg bør være, helst vil jeg jo at bare besteforeldre og søsken skal få holde baby og komme nær. Men folk rundt oss vil jo gjerne komme og hilse på, og det føles kjipt å si nei.. Så hvordan løser dere andre dette? Bor forøvrig i en rød kommune med stigende smittetrend, selv om jeg ikke har hørt om noe smitte her i nærmiljøet enda.

Anonymkode: 90a48...3b4

Videoannonse
Annonse
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Er så usikker på hvor «streng» jeg bør være, helst vil jeg jo at bare besteforeldre og søsken skal få holde baby og komme nær. Men folk rundt oss vil jo gjerne komme og hilse på, og det føles kjipt å si nei.. Så hvordan løser dere andre dette? Bor forøvrig i en rød kommune med stigende smittetrend, selv om jeg ikke har hørt om noe smitte her i nærmiljøet enda.

Jeg fødte i mars i år og vi hadde bare vindusbesøk i to måneder. For oss var det viktigere å ikke ta noen sjanser, det vil være nok av tid til å holde baby senere tenker jeg. 

Anonymkode: ae007...80e

• Liker 3
Skrevet
22 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg fødte i mars i år og vi hadde bare vindusbesøk i to måneder. For oss var det viktigere å ikke ta noen sjanser, det vil være nok av tid til å holde baby senere tenker jeg. 

Fødte også i mars, men klarte å unngå å bli hysterisk. Det høres ikke sunt ut å holde på slik dere gjorde. 

Anonymkode: 9fbaf...a47

• Liker 3
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Fødte også i mars, men klarte å unngå å bli hysterisk. Det høres ikke sunt ut å holde på slik dere gjorde. 

Vel, for vår del har vi en sunn og frisk baby, en kan aldri vite om baby ville fått korona om vi ikke hadde tatt de forhåndsregler. Så vi er veldig tilfreds. Noe mer oppgulp du ønsker å komme med? Skal jeg kanskje synke ned på ditt nivå og mene at du ikke er egnet som mor som ikke tok slike forhåndsregler under en pandemi? 

• Liker 15
Skrevet

Baby har tre eldre søsken, så det er ikke til å unngå at det blir litt folk her hjemme- men da ber jeg de besøkende barna holde litt avstand, de får ikke kose og komme helt inntil. Men synes det er vanskeligere å begrense de voksne som gjerne vil hilse på, uten å virke kjip😅

Ts

Skrevet
14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vel, for vår del har vi en sunn og frisk baby, en kan aldri vite om baby ville fått korona om vi ikke hadde tatt de forhåndsregler. Så vi er veldig tilfreds. Noe mer oppgulp du ønsker å komme med? Skal jeg kanskje synke ned på ditt nivå og mene at du ikke er egnet som mor som ikke tok slike forhåndsregler under en pandemi? 

😅 Vår er også sunn og frisk. Flere spedbarn som har fått korona, men ingen som har blitt alvorlig syk. Det er mye annet enn korona dere burde være redd for, egentlig burde dere bo isolert. 

Skrevet

Jeg fødte i juli, og har hele tiden vært streng på hvem som får komme for å se og holde babyen. Foreløpig har besteforeldre fått sett babyen, men dersom jeg ikke vet at de er flinke med smittevern får de ikke holde babyen. Mest fordi regelen er at vi skal holde en meters avstand. Dersom noen vil holde babyen blir jo denne brutt. Babyen blir da den som blir utsatt for mest smitte. Det ønsker jeg ikke.

Anonymkode: 5dbe3...73f

• Liker 4
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Har ikke tenkt så mye på corona. Kun min mor får holde, men det er generelt prinsipp. Finnes andre sykdommer og liksom, og baby har ikke godt av gå fra arm til arm uansett. Alle som har hatt lyst og som vi har hatt ork til har fått lov å komme innom eller møte oss og se baby da.

Anonymkode: 8ad2d...2a1

Skrevet
40 minutter siden, AnonymBruker skrev:

😅 Vår er også sunn og frisk. Flere spedbarn som har fått korona, men ingen som har blitt alvorlig syk. Det er mye annet enn korona dere burde være redd for, egentlig burde dere bo isolert. 

Tenker jeg og... merkelig at ingen tenkte på sånt under influensasesongen før.. da var det liksom greit at alle holdt og stakk fingrene sin i munn på baby....

• Liker 2
Skrevet

Kjenner noen som har vært enda mer hysteriske og født da og ikke latt noen holde enda 🙈🙈🙈

Skrevet

Vi begrenset ikke mer enn vi ville gjort til vanlig, dvs kun friske på besøk, og de som ville fikk holde. Korona + baby bekymret meg lite. At vi eventuelt skulle smitte andre bekymret meg mer.

Tror knapt det har vært tryggere barselsesong, de fleste holdt mye større avstand enn de ellers ville gjort, få spurte  om å holde,og sjelden har vel folk vært friskere på besøk. Ut fra studiene gir jo også korona sjelden alvorlig sykdom selv hos spedbarn, så for å si det sånn, jeg hadde syntes barselbesøk i en vanlig RS-sesong/infeksjonssesong var mer skummelt.

Anonymkode: 06085...8f9

• Liker 1
Skrevet

Corona-viruset er jo et virus vi foreløpig vet veldig lite om, så hvordan det virker på nyfødte er det vel litt tidlig å si noe bastant om. Og det som er skummelt med corona kontra RS og influensa er jo nettopp alle disse som går rundt uten symptomer, såkalt friske- som meget vel kan føre smitte inn i huset på barselbesøk. Men nytter ikke å bli FOR hysterisk heller, så jeg tenker vel at besøk er OK, men da på 1 meters avstand og at kun besteforeldre og søsken får holde.

Ts

• Liker 1
Skrevet

I vennegjengen min kaller vi babyene for Corona-spredere, fordi de frøser så mye 😅 men de fleste fremmede holder jo fortsatt avstand , og jeg (gravid) kommer ikke til å føle meg frekk eller kjip for å begrense smitte alle veier ved å si nei til folk jeg ikke stoler på smittevernmessig. 

Hvis en baby får corona, tar det nok ikke lang tid før resten av familien også har det... 

Skrevet
21 timer siden, AnonymBruker skrev:

*forholdsregler 👍🏻

Anonymkode: 43e07...51e

• Liker 1
Skrevet

Jeg syns det er et godt poeng å stille spørsmål ved hvorfor vi ikke er like nøye med nyfødte i en vanlig influensasesong. Korona har fått meg til å åpne øynene for hvor farlig andre virus kan være for gravide og nyfødte, så jeg personlig kommer til å være akkurat like nøye dersom jeg skal gå gravid/få barn flere ganger, selv om korona på det tidspunktet ikke skulle være noe fare lenger. Det er vel i utgangspunktet anbefalt å begrense en nyfødt babys kontakt med de utenfor husholdningen til det minimale, så anbefalingene har egentlig alltid vært der.

Jeg har termin snart, og her kommer nok ingen til å få lov til å holde eller være inne i samme hus som baby i år. Skal de møte baby, så får det bli utendørs på trilletur etc. Jeg er minst like bekymret for andre virus, siden vi straks er midt i den verste virussesongen. Forkjølelse, influensa og omgangssyke kan jo potensielt være svært farlig for en nyfødt. Antibac og håndvask hjelper fint lite mot dråpesmitte, og det er jo stor fare for dråpesmitte når noen sitter med baby på fanget og prater. Selv om alle våre nærmeste er mer nøye på hygiene enn før, er det ingen av dem som har begrenset livene sine så mye at vi stoler på at de ikke bærer med seg noe virus. Enkelte av dem lever faktisk akkurat som før, fordi de bor på steder hvor det er ingen eller svært lite korona, men det hjelper jo fint lite om de blir smittet av andre virus. 

Anonymkode: 44806...e58

Skrevet
56 minutter siden, AnonymBruker skrev:

*forholdsregler 👍🏻

Anonymkode: 43e07...51e

Gjorde dette dagen din litt lysere kanskje?🙂 

Skrevet
11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Gjorde dette dagen din litt lysere kanskje?🙂 

Du bør heller takke for at du lærte noe nytt 🙂 

• Liker 1
Skrevet

Vi vil nok ha veldig få på besøk. Kun nærmeste! 

Anonymkode: df0a1...443

Skrevet

Føder snart selv. Tenker at først og fremst beste foreldre og oldeforeldre skal få hilse på babyen, evt tante og onkel (vi har bare 2 søsken) Venner og sånn får se baby senere eller bare utendørs.  

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...