AnonymBruker Skrevet 26. september 2020 #1 Skrevet 26. september 2020 Sist jeg var gravid sa jordmor at salami var greit så lenge den var norskprodusert og relativt nyåpnet. Var veldig engstelig da og turte ikke spise uansett, ettersom matportalen fortsatt sier nei. Hvordan forholder dere andre gravide dere til dette med salami? Nulltoleranse, av og til hvis den er nyåpnet eller fri flyt? Anonymkode: 999da...aac
AnonymBruker Skrevet 26. september 2020 #2 Skrevet 26. september 2020 Forholder meg til det helsedirektoratet sier, og det er at man bør unngå spekemat, deriblant salami. Tror sjansen er liten for at det skal være parasitter i spekemat, men tar ikke sjansen og klarer meg fint uten de få månedene av livet. Derimot kan du jo fint varmebehandle, så er det 100% trygt 😊 Anonymkode: 5c4e1...90f 4
IkkeStudentLenger Skrevet 26. september 2020 #3 Skrevet 26. september 2020 Det er lav sjanse, men konsekvensen hvis det er listeria eller toxoplasma i den er såpass ille at jeg holder meg langt unna alt av spekemat. Men har stekt det på pizza, det fungerer fint 🙂
MFO Skrevet 26. september 2020 #4 Skrevet 26. september 2020 https://altformamma.no/artikler/141/article/item Link til sitat fra kvalitetssjef i Nortura sier.
AnonymBruker Skrevet 26. september 2020 #5 Skrevet 26. september 2020 7 minutter siden, MFO skrev: https://altformamma.no/artikler/141/article/item Link til sitat fra kvalitetssjef i Nortura sier. Anbefaler fortsatt at folk følger oppdaterte kostholdsanbefalinger, og ikke en 6 år gammel uttalelse fra en produsent. (Selvom jeg tror absolutt at oddsen for å få listeria eller toxoplasmose fra spekemat er veldig lav, så er jo anbefalingene der av en grunn) Anonymkode: 5c4e1...90f 1
spinnwild Skrevet 26. september 2020 #6 Skrevet 26. september 2020 Fant en som var kokt, den spiser jeg som er (smaker litt rart). Ellers blir det salami på ostesmørbrød, toast, pizza osv 👍 1
AnonymBruker Skrevet 26. september 2020 #7 Skrevet 26. september 2020 Jeg har forholdt meg til matportalen og ikke spist salami med mindre den har vært varmebehandlet. Anonymkode: f4b6a...5b0
AnonymBruker Skrevet 27. september 2020 #8 Skrevet 27. september 2020 Den som er kokt er trygg. Ikke verst på smak heller. Anonymkode: c024f...66d
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå