Gå til innhold

Legen sier tunge løft ikke er farlig i begynnelsen av svangerskapet.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er gravid i uke 7 og tok opp med legen min bekymringen min om tunge, gjentagende løft igjennom dagen(løfter 20-25 kg 20-30 ganger på noen av dagene). Han mener det ikke er farlig før i slutten av svangerskapet og at det ikke er noen fare for fosteret. 

Etter to tunge dager på jobb har jeg hatt litt verking innimellom på siden av magen og korsryggen og i dag har det begynt å komme brun utflod. Google litt og finner flere forskningsartikler som sier at tunge løft tidlig i svangerskapet øker sjansen for tidlig abort. Nå er jeg redd for at all løfting en på jobb har fått følger og at jeg er i ferd med å abortere! 

Kan jeg kreve å slippe løftene på jobb når jeg ikke har noe beskjed fra lege? Krysser fingrene for at det ikke går galt. Skal kontakte lege på mandag så fort kontoret åpner. 

Anonymkode: 1601a...4db

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du har krav på tilrettelegging, men da må du ta det med arbeidsgiveren din. Det er vel ikke bevist at løft er farlig om kroppen er vant til det, men jeg var også forsiktig på jobb med løft (jobber i barnehage, så jeg hadde ikke så tunge løft som deg) men jeg har historikk med mange spontanaborter så ville være ekstremt forsiktig. 

Anonymkode: 21e41...a16

• Liker 2
Skrevet

Ikke løft.. Ta kontakt med legen din. Veldig rart at han sier det. 

Anonymkode: d4011...c0d

• Liker 1
Skrevet

Eg fekk høyre det går fint å løfte av legen og... spør jordmor!

Anonymkode: 74e32...377

• Liker 1
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Er gravid i uke 7 og tok opp med legen min bekymringen min om tunge, gjentagende løft igjennom dagen(løfter 20-25 kg 20-30 ganger på noen av dagene). Han mener det ikke er farlig før i slutten av svangerskapet og at det ikke er noen fare for fosteret. 

Etter to tunge dager på jobb har jeg hatt litt verking innimellom på siden av magen og korsryggen og i dag har det begynt å komme brun utflod. Google litt og finner flere forskningsartikler som sier at tunge løft tidlig i svangerskapet øker sjansen for tidlig abort. Nå er jeg redd for at all løfting en på jobb har fått følger og at jeg er i ferd med å abortere! 

Kan jeg kreve å slippe løftene på jobb når jeg ikke har noe beskjed fra lege? Krysser fingrene for at det ikke går galt. Skal kontakte lege på mandag så fort kontoret åpner. 

Anonymkode: 1601a...4db

Første ukene er jo fosteret på størrelse med en ert omtrent, deretter en plomme i uke 12 eller noe. De veier vel bare rundt 0,5 kg når du er halvveis! Så vil absolutt tro det ikke er farlig nei, men om du er redd bør arbeidsgiver kunne tilrettelegge. Eller så får du lyve til legen og finne på flere «farlige» ting som gjør at du før sykemelding. Men som sagt, hvis lege sier det ikke er farlig så er det ikke det. Folk løfter jo både 100 kg markløft og knebøy langt uti graviditeter.

Anonymkode: 2217c...e8c

• Liker 3
Skrevet

Legen din har helt rett, det er ikke farlig å løfte tungt i graviditeten, og hvertfall ikke så tidlig. Unntakene er selvfølgelig kompliserte risikosvangerskap, f.eks flerlinger, placenta previa m.m. Hvor har du funnet kilder på det motsatte? Det går hvertfall mot alle offisielle anbefalinger. 
Jeg trente styrkeløft med tunge markløft og knebøy (80-100 kg) fra positiv test og langt ut i 2. trimester, fikk utelukkende signaler på at det var positivt av både fastlege, jordmor og gynekolog på Rikshospitalet og tilsvarende støtte i litteraturen på området. 

Anonymkode: 2f91f...646

• Liker 11
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Legen din har helt rett, det er ikke farlig å løfte tungt i graviditeten, og hvertfall ikke så tidlig. Unntakene er selvfølgelig kompliserte risikosvangerskap, f.eks flerlinger, placenta previa m.m. Hvor har du funnet kilder på det motsatte? Det går hvertfall mot alle offisielle anbefalinger. 
Jeg trente styrkeløft med tunge markløft og knebøy (80-100 kg) fra positiv test og langt ut i 2. trimester, fikk utelukkende signaler på at det var positivt av både fastlege, jordmor og gynekolog på Rikshospitalet og tilsvarende støtte i litteraturen på området. 

Anonymkode: 2f91f...646

Jeg og fikk beskjed om at jeg kunne trene som før, hvilket innebar veldig tunge frivekter ja, og jeg trente helt til en uke før fødsel. Fikk også beskjed om at mine 12-timers arbeidsdager var Ok. Tror man stort sett kan gjøre alt, unntaket er risikosvangerskap ja.

Anonymkode: 2217c...e8c

• Liker 5
Skrevet

Det går nok greit. Jeg fikk riktignok vondt i livmor/bekken av tunge løft i 1 trimester sist og holdt meg unna. Kan du få tilrettelegging?

Anonymkode: 3747d...c6b

Skrevet

Det er helt ok å løfte det du pleier løfte til vanlig. Det er å prøve å sette ny pers i markløft og sånt man skal unngå.. Om du til vanlig løfter det du nå løfter, kan du helt fint fortsette med det, i hele svangerskapet. Så lenge du hører på kroppen, og unngår ting som gir det vondter og masse kynnere.

Jeg løftet 70-80 kg i knebøy hele forrige svangerskap.. 

Anonymkode: 0a05f...9ce

• Liker 4
Skrevet

Hvis løft gir plager må du selvfølgelig få tilrettelegging. Du kan normalt sett fortsette som før men om du får vondt eller får blødninger må du lytte til kroppen :)

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...