Gå til innhold

Hvor mange gram havregryn?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei,

kanskje et dumt spørsmål. Men jeg lurer på hvor mange gram havregryn som er en porsjon å anbefale til frokost? Ønsker muligens å gå ned noen kg, men tenker at 10 gram fra eller til spiller sikkert ikke så mye rolle, men hang meg likevel litt opp i det. 

Axa har oppgitt en porsjon som 40 gram. Mens mange nettsider, da særlig de som skriver litt om vektnedgang og havregrøt oppgir 1 dl (ca. 30 gram) 

Er det noen som vet?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg lager grøt av 40-60 g havregryn (1-1,5 dl). 

Anonymkode: e354f...786

Skrevet

1 porsjon fra Axa laget med vann gir 150 kcal. Det er litt mer kcal enn en proteinshake med vann, eller litt mindre enn en brødskive med pålegg som feks margarin og hvitost.

Jeg pleier å lage - og spise - to porsjoner til kombinert frokost og lunch på søndager 😂

Anonymkode: 4ee0e...4ac

• Liker 1
Skrevet

Jeg bruker steelcut av svarthavre da jeg syns det metter mye bedre og da bruker jeg ca 75 gram. Kokt på vann inneholder det da 268.5 kcal, men jeg bruker som regel enten mandelmelk eller kokosmelk ( på 1 literskartong, husker ikke navnet i farta men står i allergihyllen)  så det blir jo litt mer :)

Anonymkode: e82e7...a2c

• Liker 1
Skrevet

Jeg bruker 30 gram havregryn, ekstra lett melk, topper med en banan og noen blåbær. Et egg i tillegg.

Holder meg mett lenge.

Anonymkode: b1dd8...2e1

• Liker 1
Skrevet

Jeg bruker 50 gram, uten melk, og topper med oppkuttet banan :)

Anonymkode: 1911b...9b6

Skrevet

75-80 g steelcut svarthavre (1 dl) med ca 4 dl H-melk. Da er jeg mett i mange timer etterpå.

Men hvis du spiser typ 5 måltider per dag må selvsagt porsjonene være mindre enn om du spiser 2-3 måltider.

• Liker 1
Skrevet

Hvor mye man bør spise av en gitt matvare, kommer an på behovet man har, og hva annet man spiser. Er du kvinne, kort og inaktiv, trenger du færre kalorier enn om du er mann, høy og aktiv. Skal du ned i vekt, er det naturlig å redusere porsjonene noe.

Anonymkode: 1da2e...c59

• Liker 1
Skrevet

Jeg spiser 60g gryn med 20g solsikkefrø og 3dl helmelk...

går også ned i vekt. Spiser 4 måltider om dagen, ca 2000 kalorier.

Anonymkode: 847cf...77f

• Liker 2
Skrevet
21 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg lager grøt av 40-60 g havregryn (1-1,5 dl). 

Anonymkode: e354f...786

Det gjør jeg også, men hadde ikke blitt mett av bare det. Jeg koker på vann, men tilsetter en smørklatt, en liten neve hakkede valnøtter og et halvt revet eple. Da får jeg en frokost som holder meg mett 4-5 timer 😊

Anonymkode: 87a06...f9e

Skrevet

Takk for mange svar. Ser jo at det er litt individuelt hva folk gjør. Jeg har nettopp begynt å spise havregrøt igjen etter en periode hvor jeg for det meste har spist soya yoghurt og bær til frokost (er veganer). Slet med å. holde meg mett lenge av yoghurten. Lager grøten på vann, putter oppi linfrø og chiafrø, og topper med bær, litt yoghurt, kanel og Sukrin. 

Holder meg mett i et par timer, typ til lunsj, når jeg spiser det som første måltid. Tenkte å teste med proteinpulver etterhvert :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...