Gå til innhold

Fastlegen ba meg forberede meg på å miste:(

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er straks 10 uker på vei og har spottet brunt i 3-4 dager, i går begynte det å komme kramper. Ikke fullt som menskramper, men tydelig. 
Har vært skikkelig kvalm fra uke 5 og frem til denne uken, nå er kvalmen borte. Brystene har vært ømme, kjenner det fortsatt i brystvortene men brystene er ikke ømme lenger heller, og jeg er så redd for at blødningen nå skal tilta:(

Fastlegen var ganske rett på at dette trolig blir SA, jeg er utrolig lei meg og har bestilt en privat tidlig UL for å se. Er det noen som har noen innspill, som har mistet uke 10 eller beholdt tross lignende symptomer?

Jeg trodde jeg var over det verste mtp risiko, vi hadde UL 6+2 med hjerteslag og alt i orden. Håper så veldig jeg slipper å miste spiren, men fikk inntrykk av at det er helt kjørt:/
Har mistet før, så er nok litt ekstra bekymret spesielt siden gravidsymptomene virker å avta.

Anonymkode: 8acf4...49b

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvordan er krampene da, er de ofte eller bare innimellom? Har du kjent det før? Man kan jo få mensmurringer når livmoren vokser så jeg syns jo det er litt rart at legen er så bastant... 

Skrevet

Jeg hadde menssmerter hele første trimester, men aldri spotting eller blødninger. Har fortsatt menssmerter og har 5uker igjen til termin.

Prøv å slappe av, stress er i hvert fall ikke bra for baby 😊

• Liker 3
Skrevet
Akkurat nå, Albbas skrev:

Hvordan er krampene da, er de ofte eller bare innimellom? Har du kjent det før? Man kan jo få mensmurringer når livmoren vokser så jeg syns jo det er litt rart at legen er så bastant... 

Takk for svar.
Det kommer og går, men kjenner et konstant "press/trykk" i hele området der livmoren er, spesielt langs mitten og høyre side. Krampene varierer litt i styrke, men er sterkere enn jeg har hatt så langt i graviditeten - så det var derfor jeg i utgangspunktet ble bekymret. Men det er ikke slik at jeg har måttet ta smertestillende. Det bare føles som om jeg har gått fra kjempekvalm og kjempegravid til veldig lite symptomer på bare få dager:/

Skrevet
1 minutt siden, GulSitron skrev:

Jeg hadde menssmerter hele første trimester, men aldri spotting eller blødninger. Har fortsatt menssmerter og har 5uker igjen til termin.

Prøv å slappe av, stress er i hvert fall ikke bra for baby 😊

Det er dessverre vanskelig for meg å slappe av når legen har sagt at SA er rett rundt hjørnet:( Og det er jo spotting/blødning også her, så jeg er bare så lei meg. Hadde håpet lege ville berolige meg, men det ble ikke slik altså. Gratulerer med frisk baby forøvrig.

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Takk for svar.
Det kommer og går, men kjenner et konstant "press/trykk" i hele området der livmoren er, spesielt langs mitten og høyre side. Krampene varierer litt i styrke, men er sterkere enn jeg har hatt så langt i graviditeten - så det var derfor jeg i utgangspunktet ble bekymret. Men det er ikke slik at jeg har måttet ta smertestillende. Det bare føles som om jeg har gått fra kjempekvalm og kjempegravid til veldig lite symptomer på bare få dager:/

Symptomer er jo naturlig å miste når du har kommet så langt. 

Jeg syns ikke dette høres ut som en garantert SA. Jeg har blødd i begge mine svangerskap, med siste blødde jeg såpass at jeg var sikker på å miste (friskt blod). Det var kramper med blødningen også, ikke kraftige men ca menssmerter. Gikk bra begge gangene. Siste blødninger for min del har vært i uke 10, mener å huske at det i den fasen også er en hormonell endring som gjør at man kan blø. Er det kanskje da morkaka tar over? 

Må nok en UL til for å få svar, hvis det ikke tar seg opp. ❤️ Det er helt forferdelig å vente i den uvissheten! 

Skrevet

Jeg hadde «kramper» i første graviditet, ikke som menssmerter, men skikkelig vonde greier som jeg nesten måtte puste meg gjennom. Jeg leste noe om bånd som strekkes, men fant aldri helt ut hva det var. Uansett, det gikk fint.

Andre graviditet hadde jeg brunt blod noen dager rundt uke 6, det gikk også fint.

Anonymkode: 0f865...732

• Liker 1
Skrevet

Dette kan fortsatt gå bra!

Har selv 5 barn, aldri hatt sa.

Men har hatt blødninger som kom og gikk med jente nr 3. Fra uke 7-13 tok private ul for Å berolige meg. Alt så bra ut Og alt gikk bra, fant aldri noen forklaring.

Hadde veldige smerte av de ligamentbåndene i første graviditet, og noe blødninger, såpass vonde at jeg ikke klarte å jobbe. Veldig ting jobb med mye bæring, men jeg måtte ned i knestående Ved enkelte tilfeller. Var skikkelig skummelt og veldig vondt, sikker på blindtarmen sprakk vondt liksom...

en venninne fikk samme beskjed som deg, hun hadde kramper og blødninger i noen dager, og så på ul fikk hun beskjed om at alt var bra med baby, og at det kunne dreie seg om en tvilling som ble utstøtt...

• Liker 3
Skrevet
21 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg hadde «kramper» i første graviditet, ikke som menssmerter, men skikkelig vonde greier som jeg nesten måtte puste meg gjennom. Jeg leste noe om bånd som strekkes, men fant aldri helt ut hva det var. Uansett, det gikk fint.

Andre graviditet hadde jeg brunt blod noen dager rundt uke 6, det gikk også fint.

Anonymkode: 0f865...732

15 minutter siden, Misanthropis skrev:

Dette kan fortsatt gå bra!

Har selv 5 barn, aldri hatt sa.

Men har hatt blødninger som kom og gikk med jente nr 3. Fra uke 7-13 tok private ul for Å berolige meg. Alt så bra ut Og alt gikk bra, fant aldri noen forklaring.

Hadde veldige smerte av de ligamentbåndene i første graviditet, og noe blødninger, såpass vonde at jeg ikke klarte å jobbe. Veldig ting jobb med mye bæring, men jeg måtte ned i knestående Ved enkelte tilfeller. Var skikkelig skummelt og veldig vondt, sikker på blindtarmen sprakk vondt liksom...

en venninne fikk samme beskjed som deg, hun hadde kramper og blødninger i noen dager, og så på ul fikk hun beskjed om at alt var bra med baby, og at det kunne dreie seg om en tvilling som ble utstøtt...

Takk, håper fortsatt på et friskt barn, uansett om det er dårlige sjanser ❤️ 
Vanskelig å slippe håpet før evt UL kan vise hva som skjer. 

Skrevet

Det kan gå begge veier selvsagt, men du burde jo fått ultralyd for å sjekke hva som skjer. Om ikke legen vil henvise deg ville jeg bestilt en privat, for å forhåpentligvis få et mer klart svar. Fastleger er ikke akkurat eksperter på svangerskap, og det er jo ikke 100% sikkert du mister selvom du har spottet brunt og har litt kramper. Det fins jo til og med folk som har blødd mye til og fra i svangerskapet, som det har gått bra med. Lykke til ❤️ 

Anonymkode: 822d6...f20

• Liker 2
Skrevet

Eg hadde det sånn, og det gjekk bra. Eg blødde masse, spotta og fekk ut store koagler. Viste seg at eg hadde delvis forliggande morkake.

Håper det går bra. Men vist det ikkje gjer det (sikkert liten trøst) så veit du at du kan bli gravid. Så det seie ikkje nødvendigvis noko om din evne til å få eit levande barn i framtida.

Huff ❤️

Anonymkode: 1f89b...9bc

• Liker 2
Skrevet

Så rart at legen ikke sendte deg på ultralyd? Jeg fikk beskjeden at jeg med 85% sikkerhet hadde en MA med min yngste grunnet lave hcg verdier. Hun er i dag 11 år! Ikke gi opp enda! Når har du ultralyd da?

Anonymkode: d013d...9a2

• Liker 1
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Det kan gå begge veier selvsagt, men du burde jo fått ultralyd for å sjekke hva som skjer. Om ikke legen vil henvise deg ville jeg bestilt en privat, for å forhåpentligvis få et mer klart svar. Fastleger er ikke akkurat eksperter på svangerskap, og det er jo ikke 100% sikkert du mister selvom du har spottet brunt og har litt kramper. Det fins jo til og med folk som har blødd mye til og fra i svangerskapet, som det har gått bra med. Lykke til ❤️ 

Anonymkode: 822d6...f20

Jeg skal til ultralyd i dag privat, så får vi håpe som du sier, at fastlegen bare ikke er helt ekspert ❤️ takk!

• Liker 1
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er dessverre vanskelig for meg å slappe av når legen har sagt at SA er rett rundt hjørnet:( Og det er jo spotting/blødning også her, så jeg er bare så lei meg. Hadde håpet lege ville berolige meg, men det ble ikke slik altså. Gratulerer med frisk baby forøvrig.

Skjønner det, og legen burde kanskje ordlagt seg annerledes og heller bedt deg komme senere for å ta blodprøve for å sjekke om hcg-nivået synker eller stiger. 

Husk også at slimhinnene blir skjørere når du er gravid og derfor kan blødninger oppstå lettere også. Jeg hadde nesten ingen symptomer på graviditet i starten og når de symptomene jeg hadde avtok følte jeg meg ikke gravid i det hele tatt. 

Takk 🥰

Jeg krysser fingrene for at det bare er helt ufarlige blødninger, og menssmerter i ulik grad er jo normalt når livmora vokser 😊

• Liker 1
Skrevet

Lykke til ❤️ hold oss oppdatert da ❤️ 

Anonymkode: d013d...9a2

• Liker 1
Skrevet

Kom nettopp hjem og gynekologen kunne IKKE forstå hvorfor fastlegen hadde sagt dette:O Der inne var livmorhalsen lukket/så ut slik den skulle, bamsemumsen hoppet rundt og danset med armer og ben, hjerteslag på 180 akkurat og jeg kunne se navlestreng, morkaken som er så smått i gang og en plommesekk som straks er ferdig jobbet!
VELDIG lettet og glad, samtidig litt sjokkert over hvor raskt fastlege hoppet til SA.
Jeg fikk beskjed om at jeg trolig har en mindre soppinfeksjon og irriterte slimhinner - kjøpte canesten..!

Tusen takk til alle gode svar fra dere ❤️ Fortsatt litt i sjokk over at legen var så sikker på at dette skulle gå dårlig, men så utrolig glad for å se en foreløpig frisk snart-baby!

• Liker 18
Skrevet
35 minutter siden, AnonymBruker said:

Kom nettopp hjem og gynekologen kunne IKKE forstå hvorfor fastlegen hadde sagt dette:O Der inne var livmorhalsen lukket/så ut slik den skulle, bamsemumsen hoppet rundt og danset med armer og ben, hjerteslag på 180 akkurat og jeg kunne se navlestreng, morkaken som er så smått i gang og en plommesekk som straks er ferdig jobbet!
VELDIG lettet og glad, samtidig litt sjokkert over hvor raskt fastlege hoppet til SA.
Jeg fikk beskjed om at jeg trolig har en mindre soppinfeksjon og irriterte slimhinner - kjøpte canesten..!

Tusen takk til alle gode svar fra dere ❤️ Fortsatt litt i sjokk over at legen var så sikker på at dette skulle gå dårlig, men så utrolig glad for å se en foreløpig frisk snart-baby!

Ikke vær sjokkert, min fastlege konkluderte at det var SA da jeg fortalte om problemer med ryggen min (det var bekkenløsning). 😂😂 

• Liker 1
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Så fint at alt var bra!

Det er jo ikke spesielt rart at fastlegen din tenkte det var SA, når du har blødninger og smerter - det er jo tross alt de vanligste symptomene på SA?! Hvorfor er du så i sjokk over det?

Anonymkode: bde74...2d9

• Liker 3
Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker said:

Så fint at alt var bra!

Det er jo ikke spesielt rart at fastlegen din tenkte det var SA, når du har blødninger og smerter - det er jo tross alt de vanligste symptomene på SA?! Hvorfor er du så i sjokk over det?

Anonymkode: bde74...2d9

Det er jo også vanlig å ha UTEN å ha SA, så at en lege hopper på en konklusjon når symptomene er motstridende er ikke særlig tillitvekkende. 

Da jeg hadde friske blødninger og satt hos legen og gråt fordi jeg trodde jeg mistet var han litt oppgitt, for det var jo ingenting som tydet på at jeg faktisk mistet. En god lege skal faktisk være klar over at blod ikke er ensbetydende med SA, og at smerter som ts beskriver er helt normalt. 

Skrevet

Johoo, hurra, endelig en solskinsende på historien. Jeg kom som andre, å skrive at det kan så absolutt gå begge veier. Jeg har selv opplevd både og, jeg har både mistet i uke 10, min første graviditet, og i min nestkommanderende graviditet fikk jeg blødning i uke 11 (og også uke 16) men nå har jeg en seksåring, så den gangen gikk det helt fint. :) 

Anonymkode: b1fb6...615

• Liker 4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...