Gå til innhold

ubehagelig å bli invitert i selskap

Anbefalte innlegg

Skrevet

jeg blir stadig invitert i komfirmasjoner, bursdager, mm.

er selv i risikogruppen, og det er koronasmitte blant naboer de stedene jeg blir invitert. jeg treffer også eldre og syke i risikogruppen. siden jeg (i tillegg til annen kronisk sykdom) sliter med allergi og bihuleproblem, er det vanskelig å skille når jeg er syk eller ikke. har hatt en slags «begynnende influensa tilstand» i mange år nå. synes dette er svært vanskelig. og de fleste forventer at jeg kommer i selskap.

hvis jeg evt har korona og smitter noen eldre og de kreperer, da vil jeg ikke klare å takle det😢uff måtte bare ha en utblåsning! hvorfor må folk feste så mye😭😭😭

• Liker 6
Videoannonse
Annonse
Gjest Blondie65
Skrevet

Stå opp for standpunktet ditt og forvent respekt. Det gjør jeg og jeg blir respektert.

Gjest AthenaRavenLuna
Skrevet

Nei, det skal ikke være lett. Du må bare stå på ditt.

Skrevet

selv når din egen bror gifter seg😬

• Liker 1
Skrevet
36 minutter siden, stine40 skrev:

selv når din egen bror gifter seg😬

Du må få den en fin maske til bryllupet 😉

• Liker 2
Skrevet (endret)

Har vært i konfirmasjon nå i september, men alt annet dropper jeg. Jeg er ikke i risiko for noe, men jeg har heller ikke problem med å sette alt slikt på vent / vente til neste år. Alt av tilstelninger her i huset har blitt droppet siden mars. 

Når det gjelder bryllup kan man jo kanskje velge en mellomting? Komme til seremonien om mulig men droppe resten?

Endret av skrue
  • Liker 2
Skrevet

Jeg har vært i to selskap i koronatiden. Min erfaring er at det rett og slett ikke går an å holde avstand, og det er forbausende mange som prinsipielt ikke bryr seg - til og med i ytterkanten av min ellers egentlig passelig oppegående vennekrets. Det ga en dårlig bismak både der og da, og i etterkant.

Vil du lære av min erfaring så sier det som sant er: Du er i risikogruppen, skal ikke møte i store forsamlinger, og at du er redd både for å smitte og for å bli smittet. Bror, fremfor alle, bør forstå det. Lykke til, uansett! :)

• Liker 6
Skrevet

Skjønner deg godt.

Er selv invitert i Overraskelses 50-årslag til en venn i starten av oktober. Vennen og familien kommer tilbake fra høstferie i høysmitteområde dagen før festen. Jeg jobber på sykehus og møter mennesker uten immunforsvar daglig. Har ikke turt å takke nei enda, de andre i gruppa som arrangerer bryr seg tydeligvis ikke, noe jeg synes er rart. Jeg synes det er idiotisk å arrangere festen dagen etter at de kommer tilbake fra ferie. Jubilanten er ikke særlig opptatt av smittevernregler.

• Liker 2
Skrevet
36 minutter siden, Dalila skrev:

Skjønner deg godt.

Er selv invitert i Overraskelses 50-årslag til en venn i starten av oktober. Vennen og familien kommer tilbake fra høstferie i høysmitteområde dagen før festen. Jeg jobber på sykehus og møter mennesker uten immunforsvar daglig. Har ikke turt å takke nei enda, de andre i gruppa som arrangerer bryr seg tydeligvis ikke, noe jeg synes er rart. Jeg synes det er idiotisk å arrangere festen dagen etter at de kommer tilbake fra ferie. Jubilanten er ikke særlig opptatt av smittevernregler.

du har god grunn til å takke nei.

skjønner meg ikke på folk; en ting er å drite i seg selv. men å drite i oss syke, være seg meg, min syke tante, nabo etc. folk er så ufattelig egoistiske😢

• Liker 3
Skrevet

og så synes jeg denne bagatelliseringen av de eldre er ganske stygg. ja, min bestefar har kanskje ikke så mange år igjen; men so what??? jeg vil ha ham her så lenge som mulig! 

• Liker 4
Skrevet
3 timer siden, Dalila skrev:

Skjønner deg godt.

Jeg takket nei til konfirmasjon og begrunnet det med smittefare og jobb, møtte ingen negative kommentarer. Jeg er mer redd for å være den som drar smitte inn på avdelingen slik at ansatte og beboere må i karantene,

• Liker 1
Skrevet
37 minutter siden, stine40 skrev:

og så synes jeg denne bagatelliseringen av de eldre er ganske stygg. ja, min bestefar har kanskje ikke så mange år igjen; men so what??? jeg vil ha ham her så lenge som mulig! 

Den er forferdelig stygg. Selvfølgelig vil vi ha dem så lenge som mulig.

Jeg leste en artikkel eller et intervju i vår, da det sto på som verst i Nord-Italia, der det var en som kommenterte at det vil bli et unormalt antall barn i Bergamo som må vokse opp uten besteforeldre etter pandemien. Det er er et perspektiv som er lite fremme i denne samtalen - verdien de eldste har for de yngste, verdien av å ha med oss de eldste.

• Liker 1
Skrevet

jeg tenker som flere her, at de som inviterer til fester gjestene vil føle seg forpliktet til å delta i ut fra vanlige sosiale normer, stiller gjestene sine i en vanskelig situasjon. Det er ikke noe hyggelig å være den "kjipe" som takker nei.

Selv har jeg vært i konfirmasjon der vi bare var 15 tilstede fra fire husstander, og det tenker jeg er akseptabelt, for det er vanskelig å utsette så mye lenger, men jeg er glad jeg ikke har blitt invitert i bryllup eller runde jubileer i det siste. 

• Liker 2
Skrevet (endret)

Det første som slår meg når jeg leser innlegget er at du må være veldig priviligert som blir invitert og inkludert så mye, selv om du er i risikogruppa. Ikke alle opplever det!

Så det er et luksusproblem!

Men det er vel ikke noe verre enn å takke for invitasjonen, men droppe ut pga du er redd for å bli smittet, eller smitte andre? For alle verter forstår vel det?

Eller er det en problemstilling jeg ikke helt skjønner? 

Endret av Pipaluk
  • Liker 4
Skrevet
1 time siden, Pipaluk skrev:

Det første som slår meg når jeg leser innlegget er at du må være veldig priviligert som blir invitert og inkludert så mye, selv om du er i risikogruppa. Ikke alle opplever det!

Så det er et luksusproblem!

Men det er vel ikke noe verre enn å takke for invitasjonen, men droppe ut pga du er redd for å bli smittet, eller smitte andre? For alle verter forstår vel det?

Eller er det en problemstilling jeg ikke helt skjønner? 

dårlig samvittighet. og alle er ikke forståelsesfulle nei. har fått noen spydige kommentarer fordi jeg nekter å håndhilse og gi klemmer.

kan hende jeg er priveligert, men det føles ikke slik. syk og blakk med kronisk dårlig samvittighet🙈

• Liker 2
Skrevet
10 timer siden, stine40 skrev:

dårlig samvittighet. og alle er ikke forståelsesfulle nei. har fått noen spydige kommentarer fordi jeg nekter å håndhilse og gi klemmer.

kan hende jeg er priveligert, men det føles ikke slik. syk og blakk med kronisk dårlig samvittighet🙈

Hvis de forventer det under corona, så er dette farlige selskaper og noe som jeg uten dårlig samvittighet ville holdt meg laaangt unna.  

• Liker 3
  • Opprett ny...