Gå til innhold

Er det noen som har noen gode råd?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har en eks jeg var samme med i mange år, og vi fikk ei lita jente sammen. Da vi hadde vært sammen lenge ble han plutselig mer inneslutta og sint, og dette bevegde seg etter hvert videre til at han startet å ødelegge ting. Jeg ble gravid med et uhell, og da startet han å bli voldelig. Han fikk kontroll på det en periode. Eller det var vel mer jeg som lagde kontroll ved at jeg aldri gav han noen grunn til konflikt. Etter mange år på eggeskall klarte jeg det ikke mer og vi kom inn i en hverdag med vold igjen. Denne gangen opplevde jenta vår det. Hun så, hørte og ble vitne til ting hun ikke skulle sett. Jeg fikk han ut av livene våre, og han holdt seg langt unna oss en god periode. Jenta vår hadde blitt preget av dette, naturligvis. Hun ble urolig og usikker. Jeg kontaktet barnevernet for å få hjelp. Jeg brukte lang tid på å skape trygget og fine rammer, og nå har hun endelig det bra. Nå vil far ha henne 50%, og jeg kjenner jeg er er redd for at han skal få det. Han har en doktorgrad og fungerer veldig fint på overflaten. Han er veldig god til å prate for seg. Han har et greit forhold til datteren vår nå, og han har henne annenhver helg. Der får hun lov til akkurat det hun vil, får masse godteri og frie tøyler. Dette fører naturligvis til at hun liker å være hos han. Jeg er redd datteren vår, som har vært gjennom mange traumer og utrygghet, skal kjenne på mer utrygghet, og vil ikke risikere noe. Det er ikke lenge siden hun kom hjem fra far og sa hun hadde vært redd da han hadde kjeftet og utagerte i nesten en uke etterpå. Jeg holder henne ikke unna far, men vil ikke at hennes trygge base skal være hos han da jeg er redd dette skal slå negativt ut på henne. Er det noen som har noen tips eller råd til meg? Vi skal på familievernkontoret neste uke og jeg gruer meg veldig. 

Er det noen som har noen gode råd til meg? Jeg kjenner jeg er veldig engstelig. 

Anonymkode: c57b8...d93

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Finnes det papirer fra da du fikk hjelp jos barnevernet? Jeg tenker vel at deres uttalelser er viktige her. Og du må nok være forberedt på å gå til retten. En sånn type gir seg stort sett ikke ved et nei. Kjemp for barnet ditt og lykke til.

Anonymkode: 6cf8b...ad4

Gjest Blondie65
Skrevet

I tillegg til det Ab ... ad4 sier så må du herfra og frem til eventuell rettsak dokumentere alt. Hvis det ikke er trygt for barnet å være hos far og han skaper usikkerhet ved sine utbrudd må det dokumenteres i form av at barnet blir observert eller får en samtalepartner om dette. Bruk barnevernet igjen.

Jeg synes det er prisverdig at du har sørget for at far har samvær, men jeg er ikke sikker på at en far som skremmer barnet på denne måten er noe å satse på som samværsforelder i fremtiden. Kanskje du kan foreslå at samværet gradvis økes dersom far tar i mot veiledning i hvordan håndtere konflikt og barneoppdragelse? Dette vil far garantert aldri gå med på og da er det jo ikke du som fremstår urimelig.

Skrevet

Ts her. 

Ja, det finnes papirer hos BV, da de opprettet sak. Faren er allerede i terapi, da dette var et krav fra min side. Datteren vår har som sagt hatt det greit hos han i helgene det siste halvåret og hun liker det jo da hun får gjøre det hun vil og synes pappa er gøy nå, men det er stor forskjell på å ha et barn i helgene og det å følge opp alt det hverdagslige. Spesielt med tanke på stress og eventuelle utbrudd. Jeg har selvsagt ordnet en samtalepartner til jenta vår via skolen, så hun har det tilbudet. 

Tror dere far har noen sjanse til å presse frem mye mer samvær? 

Anonymkode: c57b8...d93

Gjest Blondie65
Skrevet

Det er helt umulig å svare på. Jeg synes uansett at det viktige blir å få frem motivasjonen hans samt at det å ha frie tøyler og endeløs mengde snop er greit nok annen hver helg men selvsagt ikke er akseptabelt 50 % tiden. Kanskje far kan vise at han kan sette grenser i helgesamværet før han får 50 %?

Dessuten er det vel også mulig å gradvis øke samværet for å se at det fungerer?

Hvor gammel er barnet?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...