Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Sønnen vår har nettopp fått vite at han er allergisk mot katter. Vi trodde at han hadde pollenallergi, men det var det altså ikke.

Nå er jeg så lei meg og frustrert. Vi har to kjempesøte katter på snart 3 år. To søstre faktisk. Og nå må vi altså gi de bort.

Problemet er bare det at det er ingen vi kjenner som kan ta imot dem. Vi har spurt alle vi kjenner. Så jeg har tatt kontakt med en katteformidling her i Bergen. De er nedlesset av katter nå i sommer og har ikke plass til dem i et av fosterhjemmene deres heller. Dessuten er det jo helst kattunger folk vil ha. Jeg er så redd for at vi ikke finner et hjem til de, og at vi må avlive de. Det orker jeg bare ikke.

Her er link til siden der de er annonsert:

http://home.c2i.net/ihammers/kv/

Dere finner de under "Katter til omplassering", under "Hunnkatter voksne", de heter Leia og Trinity.

Er det noen som kan hjelpe?

:(

Endret av Tosca
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Huff, så trist! Forstår godt at du er kjempelei deg. Mannen min har og funnet ut at han er allergisk for den ene katten vår. Vi har hatt henne i snart 8 år, og hun er meget spesiell. Siden han er voksen, har han valgt å "leve med sin allergi" men ikke legge opp til for intim kontakt med pus. Har hørt at det hjelper å ha katten en del ute, og det skal visst finnes et middel til å smøre på pelsen. Tror jeg leste om det her inne og. Noen jeg kjenner har en jente som reagerer på katt. De valgte å innrede kattehus i hagen og kose med pus ute. Det var her snakk om en gammel katt, så det fungerte for dem. Kanskje noe slikt kan være en løsning mens dere leter etter de rette til å overta pusene

MVH Pauline

Skrevet
Her står det litt om katteallergi, bl.a om en vaksine. Kanskje det kan være til hjelp.
Skrevet

Takk for tipset, Englepus. Vi har heldigvis fått tak i allergitabeletter til han som virker ganske bra. Dette må han nok bruke helt til vi får kattene omplassert.

Hvis vi kunne hatt kattene ute, hadde det vært det beste. men i borettslaget vårt er det ikke lov til å ha utekatter, så de har vært inne hele tiden og må fortsatt være det. Vi må vel bare gjøre det beste ut av det så lenge de må være hos oss.

Håper vi får en ordning på dette snart. Det er jo også som det stod i linken din Englepus, en fare for at de som er allergisk kan utvikle astma. Det må vi for all del prøve å unngå.

• 1 måned senere...
Skrevet

Nå begynner tiden å renne ut for de to søte pusene våre. Vi har prøvd alt vi kan for å finne et nytt hjem til de, men uten hell.

Jeg er så fortvilt! :cry: Begynte bare å gråte i går kveld, etter at jeg prøvde å ringe til enda en av våre venners venner uten at det hjalp.

Vi er så redde for at sønnen vår skal utvikle astma av allergimedisinen som han tar nå. Han er atopiker i tillegg, så det hjelper ikke særlig heller. derfor så har vi ikke all verdens tid på oss.

Nå har vi gitt oss denne uken til å finne en løsning. Og hvis det ikke går så må vi bestille time for avliving. Jeg orker bare ikke tanken engang.

Håper med dette at det er noen det ute som kan hjelpe. Er det noen av dere eller noen dere kjenner som kunne tenke seg å gi de et nytt hjem? Dere kan som sagt se pusene på siden til Katteformidlingen Vest som jeg la ut link til i mitt første innlegg i denne tråden.

Skrevet (endret)
Nå begynner tiden å renne ut for de to søte pusene våre. Vi har prøvd alt vi kan for å finne et nytt hjem til de, men uten hell.

Jeg er så fortvilt!  :cry: Begynte bare å gråte i går kveld, etter at jeg prøvde å ringe til enda en av våre venners venner uten at det hjalp.

Vi er så redde for at sønnen vår skal utvikle astma av allergimedisinen som han tar nå. Han er atopiker i tillegg, så det hjelper ikke særlig heller. derfor så har vi ikke all verdens tid på oss.

Nå har vi gitt oss denne uken til å finne en løsning. Og hvis det ikke går så må vi bestille time for avliving. Jeg orker bare ikke tanken engang.

Håper med dette at det er noen det ute som kan hjelpe. Er det noen av dere eller noen dere kjenner som kunne tenke seg å gi de et nytt hjem? Dere kan som sagt se pusene på siden til Katteformidlingen Vest som jeg la ut link til i mitt første innlegg i denne tråden.

har du prøvd:

- henge opp plakater i butikker, kjøpesenter, dyrlege og dyrebutikker.

det er mange som ønsker seg katt som leter eter plakater i butikker o.l.

- sette annonse på internett på følgende sider:

http://www.finn.no

http://www.dyrenett.no

http://www.omplassering.no

http://www.fod.no

http://www.dyrebeskyttelsen.no

og kontaktet pusebo

http://www.pusebo.no

håper kattene får et hjem og at dere prøver dette, det pleier og hjelpe. :klem:

Endret av ^me^
Skrevet

I Oslo er foreningen FOD et kjempebra tiltak!

Har vært der selv, og de driver det kjempegodt (på frivillig basis!!). Alle kattene som er der er kjærlige og får mye kos og sosialtrening, til de får et godt nytt hjem.

FOD finnes dessverre bare i Oslo, men sjekk om det finnes noe liknende i Bergen.

Håper dere finner ut av det.

Lykke til! :)

Skrevet

Tosca, jeg har hørt at det finnes et middel som kan smøres i pelsen på pus som visstnok har vært til god hjelp for andre allergikere med dyr. Kanskje dere kan prøve noe slikt for å kjøpe litt mer tid til dere får gitt bort kattene? Min søster og svoger er og allergikere med katter. De rådene de har er å ikke ha katten i senga/soverommet, ikke ha katten nært ansiktet og vask hendene etter at man har berørt katten.

Håper at det ordner seg for dere. Dere har ikke foreldre/søsken som er villige til å ta kattene på midlertidig basis?

Ellers er det smart å kontakte dyrlege/dyrebutikk for å høre om de vet om noen som ønsker seg katter.

Skrevet

Tusen takk for alle gode tips. jeg har allerede begynt å legge ut annonser på nettstedene og jeg skal jammen sjekke ut det middelet som kan hjelpe mot allergien. Kanskje det finnes håp likevel........ :)

Skrevet

Ja dere har jo ikke noe å tape. Håper virkelig det ordner seg.

Skrevet
Ja dere har jo ikke noe å tape. Håper virkelig det ordner seg.

Veeel, det de har å tape, er at barn kan utvikle astma av å bli utsatt lenge for det de er allergiske mot, som det nevnes lenger opp her. Hva om dette midlet ikke funker like bra som ryktene sier?

Skrevet

Vel det vet de ikke før de har prøvd vel? Det er tross alt et stoff som har blitt forsket og testet på nettopp til dette formålet så det er ikke noe man går på Europris og kjøper. Om du har kreft så har du ingen garantier for at medisinen funker på deg, men det stopper deg da ikke fra å prøve. Og når alternativet er å avlive kattene, noe de helt klart ikke ønsker, så forstår jeg virkelig at de vil prøve alt de kan.

Gjest Gjestelisa
Skrevet

Folk prioriterer tydeligvis forskjellig: jeg ville heller avlivet kattene enn å tatt sjansen på at barna mine skulle utvikle astma.

Jeg kjenner forresten noen som nølte veldig lenge med å omplassere hunden sin, selv om de hadde et barn som viste alle tegn på å være allergisk. Nå har h*n astma og har kraftige astmaanfall med jevne mellomrom. Og jeg vet jeg ikke er den eneste av dem som kjenner dem som lurer på om barnet hadde vært friskere om foreldrene hadde tatt konsekvensene av allergien tidligere.

Skrevet
Folk prioriterer tydeligvis forskjellig: jeg ville heller avlivet kattene enn å tatt sjansen på at barna mine skulle utvikle astma.

Det er så enkelt for noen å si at det bare er å avlive og så er en ferdig med det liksom. Så enkelt er det bare ikke. Alle som har eller har hatt kjæledyr, vet hvor vanskelig dette er. Det er klart at sønnen vår må komme foran kattene. Det er jo derfor vi nå vil gi de bort. Men jeg kan ikke leve med at jeg har avlivet de uten å forsøke alt annet først.

Men selvsagt skjønner vi at vi ikke kan holde på slik i all evighet. Da vil han jo mest sannsynlig få denne hersens astmaen. Så det er derfor jeg nå sier at tiden begynner å renne ut for kattene våre. Vi må finne en løsning helst i løpet av denne uken.

Gjest Gjestelisa
Skrevet
Det er så enkelt for noen å si at det bare er å avlive og så er en ferdig med det liksom. Så enkelt er det bare ikke. Alle som har eller har hatt kjæledyr, vet hvor vanskelig dette er. Det er klart at sønnen vår må komme foran kattene. Det er jo derfor vi nå vil gi de bort. Men jeg kan ikke leve med at jeg har avlivet de uten å forsøke alt annet først.

Men selvsagt skjønner vi at vi ikke kan holde på slik i all evighet. Da vil han jo mest sannsynlig få denne hersens astmaen. Så det er derfor jeg nå sier at tiden begynner å renne ut for kattene våre. Vi må finne en løsning helst i løpet av denne uken.

Kommentaren min i sted var mest ment til gjest, som mente at det 'ikke var noe å tape'. For det er det jo.

Jeg skjønner at det er vanskelig å gjøre det valget du må gjøre, jeg har vokst opp med katt og har hatt flere kjæledyr etter det, og vet at man føler de er en del av familien :klem: skulle gjerne tilbudt meg å overta kattene dine selv, men har dessverre ikke mulighet til å ha dyr nå :tristbla:

Skrevet

Har du forsøkt dyrebeskyttelsen der du bor? Vi har en 11 år gammel hunkatt vi overtok fra dem da hun var 4. Har også en annen omplassert katt, men ikke fra dem. Ville forsøkt dem, men det skader ikke å prøve det meddelet heller. Lykke til! Har virkelig medfølelse med deg, men kan ikke ha flere katter enn vi har desverre.

Skrevet

Du må bare gjøre ALT som er i din makt til å få omplassert katten, og blir det skikkelig ille, må du finnet et midlertidig hjem. Tragisk, er det. :sad:

Skrevet
Har du forsøkt dyrebeskyttelsen der du bor?

Bare som en opplysning, så er alle omplasseringshjemmene fylt på spreng nå, pga sesongen. Når folk både produserer kattunger og forlater kattene sine om sommeren blir det gjerne slik på slutten av sommeren. Men det er jo bare å ringe og høre...

Skjønner godt dilemmaet til trådstarter. For å være ærlig kan jeg selv ikke se for meg at jeg skulle klart å opplassere mine katter, de er jo som en del av familien.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...