Gå til innhold

Reparasjon av innendørs murtak som begynner å sprekke litt opp

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg eier og bor i et murhus som er av litt eldre årgang og jeg har oppdaget begynnende sprekker i taket som består av "ruglete, ujevn murpuss", slik som jeg kan beskrive det. Det er stilen som er slik og finnes i alle tak her. Er det noen som har erfaring med hva som må gjøres og hvem som kan kontaktes for å sjekke dette og få det fikset? Er det noe som går på forsikringen eller må jeg betale alt selv? 
Det er ingen skade, bare sliten, gammel malt takoverflate som begynner å gi slipp på underlaget. Noen som har vært borti dette før og kan gi råd? 

Anonymkode: 1351c...2cb

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hva er byggeår? Før 1920 eller? Er det trebjelkelag eller betonggulv?

Anonymkode: da052...c19

Skrevet

Dersom det er trebjelkelag kan du lese mer om rabitz her: https://www.byggogbevar.no/pusse-opp/mur/artikler/slik-pusser-murmesteren

Dersom det er pusset betong så fjerner man løse partier/bom (bank på pussen, da hører du at det er en hul lyd), primer og legger et nytt lag med puss. Dersom det bare er små sprekker/riss kan du sparkle. Hvis du ikke vil gjøre det selv, kan du leie inn en murer eventuelt en maler (avhengig av skadeomfanget og om du ønsker å få slette tak).

Et alternativ er selvfølgelig å lekte ned med gipshimling. Men da må du liste på nytt. 

Hvis det bare er slitasje pga elde kan du nok ikke ta det på forsikringen. Forsikringen dekker som regel bare brått oppståtte hendelser, for eksempel vannlekkasje fra etasjen over. 

Anonymkode: da052...c19

Skrevet

Takk for svar. Byggeåret er 1979 og alt er betong i tak og gulv. Er det en stor jobb å dunke ned det som er løst og evt. legge på nytt av det som har sprukket opp? Er det en stor (dyr) jobb å evt. legge på vanlige hvite takplater på ca ti kvm? 

Anonymkode: 1351c...2cb

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...