Gå til innhold

Dere med «sovebabyer»

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei. Nå har vi fått vårt andre barn og kan ikke si at dette ble en sovebaby heller. Kveldene og nettene er ikke så verst, men søvnen på dagtid er krise. Hun våkner alltid etter 40 minutt og er fortsatt trøtt når hun våkner men klarer ikke å sovne igjen. Vi har prøvd å bysse i søvn, hjelpe henne med å finne roen selv osv. men til ingen nytte. Det er svært slitsomt å bruke hele dagen på å legge opp til neste kvil, og vi kan nesten ikke la henne ligge for seg selv i babygym fordi hun er så grinete med lite søvn. Hun er 3 mnd.

Hvordan gjør dere andre det? Har dere faste klokkeslett på hvil? Faste tidspunkt å stå opp på? Vi står opp alt i fra kl 07 til 08:30 og mistenker at det er skylden i hennes manglene soverutiner på dag. Men burde vi ha faste hviler etter klokkeslett så tidlig som nå? 

Anonymkode: 744b2...603

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvor sover hun? Og hva gjør dere når hun våkner? Jeg kunne ikke la ungen min se meg bpr han våknet etter 40 min, for da skulle han opp. Hvis jeg holdt meg helt unna, så sovnet han igjen av seg selv. Men det er tidlig å begynne med faste rutiner ved 3 mnd. Man kan starte med leggetid på kvelden, men ikke vekk babyen for å holde en tidsplan. Noen barn sover lite. 

Anonymkode: b6a68...ed0

• Liker 1
Skrevet

Amming. Jeg har ammet de i søvn,  og når de var like gammelt som din baby, så sov de alt fra 2-4 timer om dagen, flere ganger. 

Laaaang ammestund om kvelden, og begge babyene sov natta igjennom, fra 22.30- 08.00. 

Anonymkode: ec9ec...902

Skrevet

Min baby, 12 uker, får mat hver tredje time. Han tar både pupp og fkaske. Etter mat er det gjerne bleieskift, pludring og kos i ca en halvtime, så ligger han ofte i babygymmen sin ca en halvtime, så sover han alt fra 30 til 90 minutter, også er det mat igjen.

Om vi triller tur, sovner han i vogna si etter ca 10 min. Ofte sover han da fram til nytt måltid. Jeg lar han ofte sove ute i vogna si ( vi bor sånn til at det går fint) Ellers sover han i nestet sitt som jeg legger i sofaen. Han er også glad i vippestolen sin, og kan sitte der inntil 45 min mens jeg får gjort litt husarbeid. 

Om natten får han mat rundt midnatt, sovner og våkner som regel ca 04.00. Da ammer jeg, oggå sovner han igjen til ca 07.00.

Jeg passer ( stort sett) på å ha nokså faste rutiner, mest mulig ro rundt ham, og at han får minst et par timer frisk luft hver dag.

Vi følger ikke klokka; jeg følger stort sett babyen og hans behov. Noen dager er enkle og gode, andre dager mer tøffe og kaotiske :)

Anonymkode: 812cd...ea4

Skrevet

Hva med å prøve å trille en tur til første dupp på dagen? Min erfaring er at hvis første dupp går bra, går resten av dagen mye lettere.

Anonymkode: 98d2b...24f

• Liker 1
Skrevet

Jeg har ei jente som sover 2-3-4 timer i strekk på dagen, og sover godt på natta. Hun spiser om natta, men vi samsover, så jeg merker lite til det. Hun er seks måneder nå, men har sovet godt siden hun var nyfødt. Jeg har ikke gjort noe for å få det til, vi har fremdeles ingen faste rutiner. Da hun ble rundt 2-3 måneder var det tydelig at hun trengte litt mer tilrettelegging for å få sove godt på dagen og nå sover hun i senga si etter å ha blitt ammet. Om jeg triller på tur eller har henne i bæresjal, sover hun i beste fall 1 time nå. Vi triller tur når hun er våken, for å si det sånn.

Anonymkode: 080bc...9e7

Skrevet

Hadde helt faste rutiner morgen, kveld og lang trilletur om formiddagen. Drev ikke med samsoving, så han var vant til å sove i egen seng/vogn fra starten av.. Ammet ham som regel i søvn. Sov 2-timers lurer 2 ganger daglig. 

Anonymkode: 611ec...b7f

Skrevet

Hadde samme. Måtte lstarte leging nøyaktig 1 time etter våkning. Hele dagen gikk til det i 4-5 mnd🤣

Anonymkode: fa949...778

• Liker 2
Skrevet

40 minutter hørtes deilig ut, her var duppene på 15 minutter 😅

Anonymkode: 371f3...29f

Skrevet

Ikke skyt meg nå, men jeg har prøvd å tenke over hva som er forskjellig nå fra da jeg fikk barn sent på 90-tallet. Så tillater meg å komme med en kommentar. 

Det var ikke vanlig med samsoving. Babyene var vante til å bli lagt i vogn eller egen seng. Det hendte selvfølgelig at mor og baby sovnet i mors seng etter nattamming. 

Klistremerkebaby? Det begrepet var ukjent. Var ingen som gikk rundt med baby i bæresjal hele dagen. 

Vi ble opplært til at det var bra å få inn rutiner tidlig. 

Det var veldig fokus på hvordan mor skulle oppføre seg rundt baby. Om man klarte å bevare roen, ville baby være roligere. En baby reagerer fort på om mor er urolig, stresset, sliten, sur, drittlei osv. Rådet var å "holde seg" gjennom leggingen, og heller ta en utblåsning etterpå. Dette ble vi lært om fra første stund

Jeg vet ikke hvilke råd dere mødre får nå for tiden, og skal selvfølgelig ikke kritisere noen. Jeg hadde bare ett barn, og da er det selvfølgelig enklere. Det virker på meg som om baby-mammaer er mer slitne nå enn jeg og min vennegjeng var, men jeg vet ikke hvorfor. Vi var mye mindre opptatt av hus og hjem enn mange er nå. På den måten at vi ikke hadde sånne striglete perfekte hus og møbler som mange har nå. Så kanskje vi var litt mindre stressa og rett og slett hadde mindre å gjøre? 

Det var bare mine betraktninger 🙂. Ønsker dere som sliter alt godt 💕

• Liker 6
Skrevet

Hadde også babyer som sov korte økter, eller lengre om de kunne sove i fanget! Det jeg gjorde var å til samme tid hver dag alltid tok en lengre trilletur, rett og slett for å få en lang periode med søvn hver dag. Så gjorde det ikke noe om de andre dubbene ble kortere. Etterhvert kunne jeg trille kun rundt huset, til babyen sovnet og deretter sette han fra meg ute og sov da et par timer.

Alltid brukt vognen som soveplass på dagtid, og uteluft gjør susen. Mye lyder også som hjelper på tror jeg.

Anonymkode: 4b309...39e

Skrevet
30 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ikke skyt meg nå, men jeg har prøvd å tenke over hva som er forskjellig nå fra da jeg fikk barn sent på 90-tallet. Så tillater meg å komme med en kommentar. 

Det var ikke vanlig med samsoving. Babyene var vante til å bli lagt i vogn eller egen seng. Det hendte selvfølgelig at mor og baby sovnet i mors seng etter nattamming. 

Klistremerkebaby? Det begrepet var ukjent. Var ingen som gikk rundt med baby i bæresjal hele dagen. 

Det var veldig fokus på hvordan mor skulle oppføre seg rundt baby. Om man klarte å bevare roen, ville baby være roligere. En baby reagerer fort på om mor er urolig, stresset, sliten, sur, drittlei osv. Rådet var å "holde seg" gjennom leggingen, og heller ta en utblåsning etterpå. Dette ble vi lært om fra første stund

Jeg vet ikke hvilke råd dere mødre får nå for tiden, og skal selvfølgelig ikke kritisere noen. Jeg hadde bare ett barn, og da er det selvfølgelig enklere. Det virker på meg som om baby-mammaer er mer slitne nå enn jeg og min vennegjeng var, men jeg vet ikke hvorfor. Vi var mye mindre opptatt av hus og hjem enn mange er nå. På den måten at vi ikke hadde sånne striglete perfekte hus og møbler som mange har nå. Så kanskje vi var litt mindre stressa og rett og slett hadde mindre å gjøre? 

Du generaliserer veldig, og viser liten evne til å se at andre kan ha hatt det annerledes enn du og dine venner hadde det på 90-tallet.
Min egen mor fikk meg på 80-tallet og tre nye barn på sent 90-tall. Alle tre var mye i bæretøy og de samsov. Og huset var alltid strøkent og det var et stort fokus på rydding og vasking. Min bestemor hadde min mor på ryggen når hun jobbet på gården, så det var nok ikke uvanlig med bæretøy på 50-60 tallet heller. 

• Liker 4
Skrevet
29 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg ble født på 90-tallet og var en klistremerkebaby. Begrepet var ikke kjent da, men mamma og pappa har sagt at jeg var helt lik mine egne babyer. Både mamma og pappa har sagt at de skulle ønske det fantes like fine bæreinnretninger da de hadde babyer så de hadde sluppet å ødelegge armene sine med all bæringen. De samsov også med oss alle tre. Jeg tviler på at det er så store forskjeller mellom det å ha baby nå og på 90-tallet. Noen har enkle babyer som sovner lett i egen seng, mens andre babyer krever mer nærhet og hjelp for å sove. Sånn var det før også, selv om du ikke hadde noen sånne babyer i din vennekrets. 

Anonymkode: a2b24...e58

• Liker 4
Skrevet

Det er en baby... Slapp av.. 

Blir så provosert av alle slike tråder om babyer og hvordan de ikke oppfører seg som vi ønsker.. 

Det eneste du skal fokusere på denne tia er, for babyen nokk nærhet og kroppskontakt, får hun nok bryst (så mye hun vil) og ikke så mye du vil..  

Resultat er et lykkelig trygt barn 

Anonymkode: 9d3d0...ad3

• Liker 1
Skrevet
7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hei. Nå har vi fått vårt andre barn og kan ikke si at dette ble en sovebaby heller. Kveldene og nettene er ikke så verst, men søvnen på dagtid er krise. Hun våkner alltid etter 40 minutt og er fortsatt trøtt når hun våkner men klarer ikke å sovne igjen. Vi har prøvd å bysse i søvn, hjelpe henne med å finne roen selv osv. men til ingen nytte. Det er svært slitsomt å bruke hele dagen på å legge opp til neste kvil, og vi kan nesten ikke la henne ligge for seg selv i babygym fordi hun er så grinete med lite søvn. Hun er 3 mnd.

Hvordan gjør dere andre det? Har dere faste klokkeslett på hvil? Faste tidspunkt å stå opp på? Vi står opp alt i fra kl 07 til 08:30 og mistenker at det er skylden i hennes manglene soverutiner på dag. Men burde vi ha faste hviler etter klokkeslett så tidlig som nå? 

Anonymkode: 744b2...603

Min sovebaby hadde jeg faste rutiner for. Hun sov natten igjennom fra hun var 2 mnd. Det skal sies at hun fikk mme, og det er jo kjent for å gi bedre søvn pga at det e tyngre fordøyelig og de blir ikke så fort sulten igjen. Men tror de faste rutinene var viktigst. Vi samsov ikke, men brukte bedside crib. På dagtid sov hun vanligvis et par timer til omtrent samme tid, men ikke alltid.  

Anonymkode: c5d9d...dfb

Skrevet (endret)

Jeg  har latt babyene selv styre alt av soving og spising osv i den alderen. De har fått pupp når det har villet (veldig ofte) og latt de sovne på puppen og sove så lenge eller kort de selv har villet, i fanget mitt, på brystet mitt, på armen/skuldra mens jeg har gått rundt og gjort nødvendige ting.

Etter hvert når de ble litt eldre har jeg lagt dem forsiktig fra meg i  sofaen etter at de var sovnet og de har sovet små dupper der (10-15-20 min). Det å kunne legge dem fra seg er en teknikk som  man må øve inn for hver baby for å se hva som fungerer for akkurat denne babyen. 

Jeg har da tatt dem med det samme de har våknet så de aldri har behøvd  kave seg opp og begynne å gråte når de våknet. Slik har de forstått at det alltid er noen der og at de er helt trygge. Etter hvert har de sovet lengre og også kunnet ligge en stund alene når de var våkne.

På natta har vi samsovet til de var 1 1/2 - 2 år og de har blitt ammet i søvn. Etter hvert har de blitt lagt forsiktig over i egen seng inntil vår når de har sovnet. 

Endret av asterix
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Vet ikke hvor i verden du befinner deg, men jeg har i hvert fall samsovet med alle mine, også de 4 som ble født på 90-tallet 

• Liker 5
Skrevet
53 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du generaliserer veldig, og viser liten evne til å se at andre kan ha hatt det annerledes enn du og dine venner hadde det på 90-tallet.
Min egen mor fikk meg på 80-tallet og tre nye barn på sent 90-tall. Alle tre var mye i bæretøy og de samsov. Og huset var alltid strøkent og det var et stort fokus på rydding og vasking. Min bestemor hadde min mor på ryggen når hun jobbet på gården, så det var nok ikke uvanlig med bæretøy på 50-60 tallet heller. 

Den er grei 🙂. Jeg får presisere at jeg snakker om meg selv, familie, alle venninner, kollegaer og barselgruppe da. Mener jeg sa fra at jeg delte mine private erfaringer, og hva jeg så og erfarte. 

Skrevet
35 minutter siden, asterix skrev:

Vet ikke hvor i verden du befinner deg, men jeg har i hvert fall samsovet med alle mine, også de 4 som ble født på 90-tallet 

OK. Innser at det ikke er greit å dele egne erfaringer her. Det var absolutt ikke meningen å såre/krenke/kritisere noen. Tror noen av dere leste min filosofering vedr temaet med veldig sinte briller på. Og jeg befant megi Oslo på den tiden, med stor omgangskrets i samme situasjon. Så da har jeg svart på spørsmålet ditt, selv om jeg ikke skjønte relevansen helt. For ordens skyld, så er jeg tilhenger av at hvert enkelt foreldrepar skal bestemme 100% selv hvordan de velger å gjøre det. For meg hadde det vært uaktuelt å bære rundt på baby hele dagen, men vet at mange syns det fungerer helt fint. 

• Liker 2
Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

OK. Innser at det ikke er greit å dele egne erfaringer her. Det var absolutt ikke meningen å såre/krenke/kritisere noen. Tror noen av dere leste min filosofering vedr temaet med veldig sinte briller på. Og jeg befant megi Oslo på den tiden, med stor omgangskrets i samme situasjon. Så da har jeg svart på spørsmålet ditt, selv om jeg ikke skjønte relevansen helt. For ordens skyld, så er jeg tilhenger av at hvert enkelt foreldrepar skal bestemme 100% selv hvordan de velger å gjøre det. For meg hadde det vært uaktuelt å bære rundt på baby hele dagen, men vet at mange syns det fungerer helt fint. 

Jeg ser ikke at noen har vært sinte eller kritisert deg, så det virker som du leser med noen andre briller enn meg på og. De sier bare at selv om du ikke opplevde samsoving, så var det vanlig den gang også. 

Anonymkode: 49a6b...f96

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...