Glød Skrevet 25. september 2020 #1 Skrevet 25. september 2020 Sønnen min startet på skolen i høst, og jeg blir overrasket og trist over at lærerne må mase på foreldrene om noe så elementært som å sende med nok klær og mat..! Vi får mail hver fredag med oppsummering av uken, neste ukes ukeplan og eventuell info. I dag er 3. fredag vi får flg beskjed: "Fortsatt er det noen elever som mangler litt uteklær, og som derfor fryser litt på uteskole og i friminutt. Fint om dere tar en sjekk i hylla, eventuelt spør elevene." I tillegg har vi fått beskjed to ganger om at flere unger har med for lite mat og går sulten daglig. Hva er det med foreldrene i disse tilfellene? Bryr de seg ikke, eller har de ikke økonomi til mat/klær? Akkurat maten kan jeg til en viss grad forstå, hvis ungen spiser opp og ikke sier ifra at det er for lite mat er det vanskelig å vite om det var passe eller for lite mat. Men når flere unger ikke har fleece/ull eller regnklær klarer jeg ikke å finne noen unnskyldning for dem? 3
AnonymBruker Skrevet 25. september 2020 #2 Skrevet 25. september 2020 Noen foreldre er sløve sånn. Glemmer det og det.. Anonymkode: 46d1b...b06 1
AnonymBruker Skrevet 25. september 2020 #3 Skrevet 25. september 2020 Merkelig at skolen ikke henvender seg spesifikt til de det gjelder Anonymkode: ba3ea...7be 28
AnonymBruker Skrevet 25. september 2020 #4 Skrevet 25. september 2020 8 minutter siden, AnonymBruker skrev: Merkelig at skolen ikke henvender seg spesifikt til de det gjelder Anonymkode: ba3ea...7be De gjør ikke det når det faktisk er mange det gjelder. Anonymkode: 0d37b...344 6
AnonymBruker Skrevet 25. september 2020 #5 Skrevet 25. september 2020 Dersom det er de samme barna det gjelder hver gang syns jeg skolen kan henvende seg til de aktuelle foreldrene. I hovedsak tror jeg det handler om å ikke gidde. Har et vennepar der en av nabofamiliene har god råd og rikelig med ressurser, men foreldrene er mest opptatt av å gjøre karriere, så barna må fikse mat og klær selv. Skal ikke så mye til før det skjærer seg da. Anonymkode: b2c44...f24 4
Sylveon Skrevet 25. september 2020 #6 Skrevet 25. september 2020 18 minutter siden, Glød skrev: Sønnen min startet på skolen i høst, og jeg blir overrasket og trist over at lærerne må mase på foreldrene om noe så elementært som å sende med nok klær og mat..! Vi får mail hver fredag med oppsummering av uken, neste ukes ukeplan og eventuell info. I dag er 3. fredag vi får flg beskjed: "Fortsatt er det noen elever som mangler litt uteklær, og som derfor fryser litt på uteskole og i friminutt. Fint om dere tar en sjekk i hylla, eventuelt spør elevene." I tillegg har vi fått beskjed to ganger om at flere unger har med for lite mat og går sulten daglig. Hva er det med foreldrene i disse tilfellene? Bryr de seg ikke, eller har de ikke økonomi til mat/klær? Akkurat maten kan jeg til en viss grad forstå, hvis ungen spiser opp og ikke sier ifra at det er for lite mat er det vanskelig å vite om det var passe eller for lite mat. Men når flere unger ikke har fleece/ull eller regnklær klarer jeg ikke å finne noen unnskyldning for dem? Det ble mast om stadig vekk i barnehagen, også. De pleide å ramse opp en del eksempler fra tilfeller som de hadde opplevd før og viktigheten om ordentlig mat på tur. 3
AnonymBruker Skrevet 25. september 2020 #7 Skrevet 25. september 2020 Enig med deg ts... Anonymkode: 0585a...f44 1
AnonymBruker Skrevet 25. september 2020 #8 Skrevet 25. september 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Dersom det er de samme barna det gjelder hver gang syns jeg skolen kan henvende seg til de aktuelle foreldrene. I hovedsak tror jeg det handler om å ikke gidde. Har et vennepar der en av nabofamiliene har god råd og rikelig med ressurser, men foreldrene er mest opptatt av å gjøre karriere, så barna må fikse mat og klær selv. Skal ikke så mye til før det skjærer seg da. Anonymkode: b2c44...f24 Jeg bor i et ressurssterkt område, og ser daglig barn gå til skolen i t-skjorte/tynn genser mens alle andre har gode jakker på. Mine barn forteller om klassevenner som sier de ikke er mette etter lunsj, og vi foreldre får stadig fellesmail om at barn mangler varmt tøy. Så det er ikke ressursene eller økonomien det står på her i vårt område, men foreldre som sannsynligvis er opptatt av seg selv og sitt. Er veldig vondt å se😟 Anonymkode: 1df70...217 2
AnonymBruker Skrevet 25. september 2020 #9 Skrevet 25. september 2020 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Jeg bor i et ressurssterkt område, og ser daglig barn gå til skolen i t-skjorte/tynn genser mens alle andre har gode jakker på. Mine barn forteller om klassevenner som sier de ikke er mette etter lunsj, og vi foreldre får stadig fellesmail om at barn mangler varmt tøy. Så det er ikke ressursene eller økonomien det står på her i vårt område, men foreldre som sannsynligvis er opptatt av seg selv og sitt. Er veldig vondt å se😟 Anonymkode: 1df70...217 Dette. Har jobbet i en barnehage i et raffinert og dyrt strøk i Oslo, her var det konstant mangel på ordentlige matpakker (barnet fikk typ. 1 halv brødskive i matboksen), tynne og kalde klær på vinteren +++ vi gjorde ikke annet enn å mase på foreldrene hele tiden. Anonymkode: 0d37b...344 7
GammelKaktus Skrevet 25. september 2020 #10 Skrevet 25. september 2020 Det er alltid et eller annet . Har opplevd at de har etterlyst at barna har sunne matpakker, så da måtte jeg jo spør guttungen hva de andre har med seg, nei da kunne han ramse opp et par som hadde med seg skiver med nugatti og boller til lunsj. Alltid de samme som har med seg "snacks". Når det kommer til klær så er det ofte de barna som må styre med alt selv som glemmer å ta ting med seg og de som pendler. Da ligger det noe her og noe der. 1
AnonymBruker Skrevet 25. september 2020 #11 Skrevet 25. september 2020 «Fint om dere tar en sjekk i hylla». Har knapt fått sett garderoben til førsteklassingen min jeg, pga de overdrevne koronarestriksjonene. Får dere lov til å gå inn? Til poenget: Synes at læreren bør ta det opp med den enkelte, særlig når det kommer til matpakke. Anonymkode: 7a90c...bd5 13
AnonymBruker Skrevet 25. september 2020 #12 Skrevet 25. september 2020 Fordi noen av oss har barn som får så og si ferdig pakka sekk med pose med skiftetøy med til skolen. Så "skal de bare" noe i sekken, tar ut nevnte pose og glemmer å legge denne oppi igjen. Og samme barn glemmer å ta med vått tøy eller skittent tøy, eller.. Bare det å huske å ha på sko på vei hjem er et problem inniblant.. Må daglig si fra at sokker, sko og jakke må på, regnbukse må på når det regner.. Så får jeg hjem et barn da. Som kommer gående i t-skjorte fordi det er sol (og ellers full storm) hjem. Sko, jakker, støvler og genser er igjen på skolen.. Evt at posen med skiftetøy er med daglig hjem og så glemmer barnet å pakke om siden det bytter sekk fordi det er turdag, eller har levert leksene så trenger bare liten sekk. Og sååå mange påminnelser dette barnet får, eller hvor mange ganger jeg sjekker sekken, sjekker at alt er på på vei til skolen.. Ja vel.. Det er ikke alle barn som er a4. Anonymkode: 5f4a5...c36 14
AnonymBruker Skrevet 25. september 2020 #13 Skrevet 25. september 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Fordi noen av oss har barn som får så og si ferdig pakka sekk med pose med skiftetøy med til skolen. Så "skal de bare" noe i sekken, tar ut nevnte pose og glemmer å legge denne oppi igjen. Og samme barn glemmer å ta med vått tøy eller skittent tøy, eller.. Bare det å huske å ha på sko på vei hjem er et problem inniblant.. Må daglig si fra at sokker, sko og jakke må på, regnbukse må på når det regner.. Så får jeg hjem et barn da. Som kommer gående i t-skjorte fordi det er sol (og ellers full storm) hjem. Sko, jakker, støvler og genser er igjen på skolen.. Evt at posen med skiftetøy er med daglig hjem og så glemmer barnet å pakke om siden det bytter sekk fordi det er turdag, eller har levert leksene så trenger bare liten sekk. Og sååå mange påminnelser dette barnet får, eller hvor mange ganger jeg sjekker sekken, sjekker at alt er på på vei til skolen.. Ja vel.. Det er ikke alle barn som er a4. Anonymkode: 5f4a5...c36 Og nei, ingen foreldre får nærme seg skolegården her på vår skole så hvordan skal jeg evt fysisk legge alt i/ved hylla med mindre barnet bærer det inn selv/husker å ta det med hjem selv. (ja, barnet har vært utsatt for noe av andre som er oppdaget og satt en stopper for, så er ikke barnet sin feil) Anonymkode: 5f4a5...c36 2
AnonymBruker Skrevet 25. september 2020 #14 Skrevet 25. september 2020 Kan hende at koronareglene gjør det vanskeligere å holde kontroll i garderoben. Tidligere fikk man jo gå inn å se over og legge på plass tøy selv. Nå må man stole på at barnet holder orden på plassen sin Anonymkode: 7a90c...bd5 2
AnonymBruker Skrevet 25. september 2020 #15 Skrevet 25. september 2020 Jeg leverte regntøy og skiftetøy (egentlig ikke fordi jeg får jo ikke bli med inn). Nå hadde hun plutselig ingenting fikk jeg beskjed om. Eksen har ikke peiling på hva han har hjemme. Så enten ligger det hos eksen, jenta mi har lagt det på feil plass(tvilsomt) eller så har noen stjålet det. Hva vet jeg? Jeg får ikke lov til å komme inn på skolen nå pga corona. Anonymkode: 180d8...763 2
AnonymBruker Skrevet 25. september 2020 #16 Skrevet 25. september 2020 46 minutter siden, Glød skrev: Sønnen min startet på skolen i høst, og jeg blir overrasket og trist over at lærerne må mase på foreldrene om noe så elementært som å sende med nok klær og mat..! Vi får mail hver fredag med oppsummering av uken, neste ukes ukeplan og eventuell info. I dag er 3. fredag vi får flg beskjed: "Fortsatt er det noen elever som mangler litt uteklær, og som derfor fryser litt på uteskole og i friminutt. Fint om dere tar en sjekk i hylla, eventuelt spør elevene." I tillegg har vi fått beskjed to ganger om at flere unger har med for lite mat og går sulten daglig. Hva er det med foreldrene i disse tilfellene? Bryr de seg ikke, eller har de ikke økonomi til mat/klær? Akkurat maten kan jeg til en viss grad forstå, hvis ungen spiser opp og ikke sier ifra at det er for lite mat er det vanskelig å vite om det var passe eller for lite mat. Men når flere unger ikke har fleece/ull eller regnklær klarer jeg ikke å finne noen unnskyldning for dem? Mange barn har kanskje med seg klær i sekken men glemmer å ta det utav.Eller å bruke det.Eller å gidde å bruke det.Eller sier de ikke har. Så trenger ikke være foreldrenes feil alltid! Lærerene kan kanskje være litt flinkere av og til å spørre en gang for mye og!Og kanskje direkte beskjed til de barna det gjelder flere ganger! I koronatider får ikke foreldre følge eller være med til skolen.Så blir litt verre å følge opp! Mine mangler ingenting. Men er forskjell på de.En husker alt og en glemmer alt.Selv om det ligger i sekken på toppen lett tilgjengelignog det er det siste jeg sier når h*n går ut døren. Anonymkode: e1f88...245 6
Helgeline Skrevet 26. september 2020 #17 Skrevet 26. september 2020 (endret) 7 timer siden, AnonymBruker skrev: «Fint om dere tar en sjekk i hylla». Har knapt fått sett garderoben til førsteklassingen min jeg, pga de overdrevne koronarestriksjonene. Får dere lov til å gå inn? Til poenget: Synes at læreren bør ta det opp med den enkelte, særlig når det kommer til matpakke. Anonymkode: 7a90c...bd5 Samma her. Har ikke peiling på om støvlene passer el om de ev er ødelagt. 🤷♀️ Helt håpløst. Skiftesokker ligger fortsatt i sekken, selv om jeg maser om at de må legges i hylla hver gang det er jeg som leverer ham. Endret 26. september 2020 av Helgeline 3
AnonymBruker Skrevet 26. september 2020 #18 Skrevet 26. september 2020 «Sjekke hylla» 😅🙈 Her har poden én pose med yttertøy av ulikt slag og én pose med innetøy, og sist fredag hadde noen vært oppi dem og lånt ting til andre elever (krise, uteskole). Vi foreldrene får ikke ta i døra til bygningen engang, så da poden stod der og ikke fant det som skulle med hjem var det ingen hjelp å oppdrive. Vi har lapp med navn og telefonnummer i ALT av tøy, men de ansatte sjekker ikke dette pga smittefare så alt havner i kjelleren frem til neste måned. Og vi TRENGTE regntøyet umiddelbart; skulle rett på tur og bilen stod ferdig pakket på parkeringsplassen. Jeg sa bare til den ansatte i døren at «Vet du hva, dette er VÅRE ting vi snakker om; vi EIER de tingene, og vi skal ha dem nå, ikke i slutten av måneden når dere legger ut sakene fra «glemmekassa». Barnet er seks år, og finner ikke sakene sine fordi dere har lånt dem bort. Jeg skal inn her nå, og sånn er det.» Lett som en plett. Anonymkode: 0b7b9...e7f 13
AnonymBruker Skrevet 26. september 2020 #19 Skrevet 26. september 2020 Jeg har en gutt i 5 klasse og har flere ganger fått melding hjem om ikke å ha det han trenger. Feks fikk jeg melding 4 uker etter oppstart på skolen en gang at nå var det på tide at jeg sendt med han innesko. Jeg sa at han hadde hatt med seg innesko første skoledag. De fant de tilslutt slengt under en benk. Jeg fikk telefon om at gutten aldri leverte lekser. Jeg sa at han gjorde lekser HVER dag. Etter å ha prata med gutten viste det seg at han var så opptatt med alt som skjedde rundt han hver morgen når de skulle legge leksene opp til læreren at han aldri fikk det med seg. Samme med utetøy, hadde det alltid med seg på turdager, men glemte å ta det på. Han satt alltid uten mat, gadd ikke ta opp matboksen. Lista er lang. Dette er en gutt med diagnose som strengt tatt burde hatt assistent, men som skolen mente at ikke trengte det, for alt gikk så bra. Nå har han ny lærer som tar ansvar. Sjekker sekken og henter lekser hver dag. Tar opp marboksen for han når de skal spise osv. Aldri vært noe problem etter det. Så av og til er det ikke foreldrene, men skolen selv som svikter. Anonymkode: 34f0b...990 6
AnonymBruker Skrevet 26. september 2020 #20 Skrevet 26. september 2020 8 timer siden, Glød skrev: Sønnen min startet på skolen i høst, og jeg blir overrasket og trist over at lærerne må mase på foreldrene om noe så elementært som å sende med nok klær og mat..! Vi får mail hver fredag med oppsummering av uken, neste ukes ukeplan og eventuell info. I dag er 3. fredag vi får flg beskjed: "Fortsatt er det noen elever som mangler litt uteklær, og som derfor fryser litt på uteskole og i friminutt. Fint om dere tar en sjekk i hylla, eventuelt spør elevene." I tillegg har vi fått beskjed to ganger om at flere unger har med for lite mat og går sulten daglig. Hva er det med foreldrene i disse tilfellene? Bryr de seg ikke, eller har de ikke økonomi til mat/klær? Akkurat maten kan jeg til en viss grad forstå, hvis ungen spiser opp og ikke sier ifra at det er for lite mat er det vanskelig å vite om det var passe eller for lite mat. Men når flere unger ikke har fleece/ull eller regnklær klarer jeg ikke å finne noen unnskyldning for dem? Nå går vår sønn i 4.klasse, men kan likevel forklare deg litt angående problemstillingen. Han går som sagt i 4.klasse, og går da naturligvis til og fra skolen selv. Vi kan sende med han ting på skolen, men så surrer han det bort i løpet av dagen. I løpet av de siste to ukene har han rotet bort to sett nøkler, og et sett regntøy. Mistet lua han fikk til jul første dag etter juleferien osv. Siden han går alene, så er vi aldri på skolen og kan sjekke hva han har der. (Hadde uansett ikke fått kommet inn på skolen nå under Corona) Derfor går vi ofte ut i fra at ting vi har sendt med tidligere, ligger på skolen, slik at han kan ta det på om det skulle bli dårlig vør Når det gjelder mat sender vi alltid med nok. Han spiser dog sjelden noe særlig på skolen Anonymkode: f3697...521 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå