Gå til innhold

Bryter jeg ned kroppen?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg bestemte meg i våres for å gå ned i vekt og starte med trening. I mars var jeg 168 cm og veide 67 kg. Jeg begynte å telle kalorier og med jogging og har gått ned til +/- 54 kg. Nå ønsker jeg ikke å gå mer ned i vekt men holde meg der jeg er og samtidig bygge litt muskler. Jeg jogger 3 dager i uken, samlet 2-3 mil, og trener styrke 3 dager i uken. Men jeg sliter litt med å spise nok kalorier. Jeg ligger nok på ca 1500 pr dag. Forbruket ligger på ca 2400 i snitt. Kan jeg bygge en sunn kropp på denne måten eller er dette skadelig for kroppen min? 
Til opplysning er jeg over 40 år og bygger ikke kropp for utseende men fordi jeg ønsker å ha en funksjonell kropp. 

Anonymkode: 74843...095

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Med såpass mye trening og så stort underskudd energimessig bryter du ned  kroppen, ja. Ikke bare utsetter du seg for svekket immunforsvar og redusert benmasse, du vil på sikt også klusse til hormonbalansen, østrogen, stoffskifte, mm

Håper du kan klare å finne en bedre balanse. Blir du undernært, særlig over tid, er det fort gjort å havne i en skikkelig negativ spiral. Hjernen har mindre energi til å tenke klart.

Klarer du å svare ærlig på følgende:

- hvis du IKKE løper, kompenserer du da ved å spise mindre?

- hvorfor løper du så mye når du selv siee du ikle vil ned i vekt?

- hvorfor kan du ikke få i deg mer næring? Rent fysisk er det enkelt; nøtter, drikker med energi i , litt ekstra olje i maten, en rute mørl sjokolade osv

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Lill3My skrev:

Med såpass mye trening og så stort underskudd energimessig bryter du ned  kroppen, ja. Ikke bare utsetter du seg for svekket immunforsvar og redusert benmasse, du vil på sikt også klusse til hormonbalansen, østrogen, stoffskifte, mm

Håper du kan klare å finne en bedre balanse. Blir du undernært, særlig over tid, er det fort gjort å havne i en skikkelig negativ spiral. Hjernen har mindre energi til å tenke klart.

Klarer du å svare ærlig på følgende:

- hvis du IKKE løper, kompenserer du da ved å spise mindre?

- hvorfor løper du så mye når du selv siee du ikle vil ned i vekt?

- hvorfor kan du ikke få i deg mer næring? Rent fysisk er det enkelt; nøtter, drikker med energi i , litt ekstra olje i maten, en rute mørl sjokolade osv

Jeg kan svare ærlig. 
1) De dagene jeg ikke får trent spiser jeg nok noe mindre. Men i utgangspunktet typ 200-300 kalorier mindre. 
2) Jeg løper mye fordi jeg elsker å løpe. En drøy time med lydbok og løping er rekreasjon og egentid. Jeg løper for å få kondisjon ikke for vekt. Det samme gjelder styrketrening. Ingenting av treningen er drevet av ønske om vektnedgang. Har jeg løpt 1-2 mil passer jeg på å spise litt etterpå men samlet sett blir det ikke nok til å dekke opp for energiforbruket. 
3) Jeg får ikke i meg mer fordi jeg er redd for å gå opp i vekt. Jeg går gjerne opp i vekt om det er muskelmasse men ikke fettprosent. Jeg prøver å legge fra meg kaloritellingen men den ligger liksom i bakhodet uansett. 

Men tusen takk for et godt svar. Jeg trenger egentlig en realitetssjekk. Siden jeg aldri har tenkt særlig mye på disse tingene før, jeg har tidligere alltid vært «naturlig» slank, så har jeg nok gått litt for hardt inn. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var en stor vektnedgang på en allerede normalvektig kropp! Og med den treningsmengden du har så spiser du alt for lite. Det enkle svaret er at det faktisk kan være skadelig for deg å spise så lite mtp treningsmengde og vektnedgang. Til sammenligning så løper jeg også rundt 30 km i uken, med en BMI på 20 (alltid ligget der) og jeg må spise rundt 2000 kcal i uken for å ha nok energi, få framgang på treningen og ha det bra.

Når målet ditt er en funksjonell kropp så feiler du litt i strategien. Spis med for å få et positivt utbytte av treningen. Kroppen din vil dessverre brytes ned om du fortsetter med et så stort underskudd.

Anonymkode: 62000...eb6

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det var en stor vektnedgang på en allerede normalvektig kropp! Og med den treningsmengden du har så spiser du alt for lite. Det enkle svaret er at det faktisk kan være skadelig for deg å spise så lite mtp treningsmengde og vektnedgang. Til sammenligning så løper jeg også rundt 30 km i uken, med en BMI på 20 (alltid ligget der) og jeg må spise rundt 2000 kcal i uken for å ha nok energi, få framgang på treningen og ha det bra.

Når målet ditt er en funksjonell kropp så feiler du litt i strategien. Spis med for å få et positivt utbytte av treningen. Kroppen din vil dessverre brytes ned om du fortsetter med et så stort underskudd.

Takk for svar. Jeg trenger noen med litt kunnskap til å «godkjenne» at jeg øker kaloriinntaket. Jeg har virkelig ikke et ønske om å gå mer ned i vekt men jeg sliter med litt mage pga mange svangerskap. Magen er flat når jeg står opp men det skal lite til før den «eser» ut. Jeg bruker nok magen som en slags skala. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

55 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Takk for svar. Jeg trenger noen med litt kunnskap til å «godkjenne» at jeg øker kaloriinntaket. Jeg har virkelig ikke et ønske om å gå mer ned i vekt men jeg sliter med litt mage pga mange svangerskap. Magen er flat når jeg står opp men det skal lite til før den «eser» ut. Jeg bruker nok magen som en slags skala. 

Det høres ut som om du er på vei inn i et destruktivt spor dessverre. Håper du innser at du må få i deg mer næring. Det er så bra at du har funnet treningsglede; trening - både kardio og styrke er superviktig når vi blir eldre, og når du faktisk forteller at det er lystbetont, så er eneste måten for deg å opprettholde treningsenergien å spise nok mat. Du har gått ned mye fort, og du kan ikke ha et så stort underskudd før du brenner deg ut og treningen bryter ned i stedet for å bygge opp.

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvis behovet ditt er 2400 og du spiser 1500 vil du gå ned videre, kanskje over 0,5 kilo per uke. Det er ikke hensiktsmessig for helse eller trening. Jeg ville spist nøyaktig det du forbrenner i følge klokka en periode på tre uker og eventuelt justert hvis du går opp eller ned. Fint å lage noen kaloririke smoothier med avokado eller olje hvis du sliter med appetitten når du trener mye. 
Jeg har master i idrett. 

Anonymkode: 45d52...ba1

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 timer siden, AnonymBruker skrev:

Aend

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...