Gjest Gjest Skrevet 24. juli 2005 #1 Skrevet 24. juli 2005 Hei! Har kjøpt et rekkehus og skal på kontraktsmøte snart. Dette er første boligen vi har kjøpt, og vi vet derfor svært lite om hva et slikt møte innebærer. Lurer derfor på om noen av dere har råd og tips/ informasjon om hva vi bør vite og gjøre i forkant av, og under, dette møtet?
Gjest kenneth Skrevet 24. juli 2005 #2 Skrevet 24. juli 2005 Hei! Har kjøpt et rekkehus og skal på kontraktsmøte snart. Dette er første boligen vi har kjøpt, og vi vet derfor svært lite om hva et slikt møte innebærer. Lurer derfor på om noen av dere har råd og tips/ informasjon om hva vi bør vite og gjøre i forkant av, og under, dette møtet? ← Min mening/erfaring er at disse møtene kun er en formalitet, hvor megler går gjennom masse standardgreier, dere skriver kontrakt etc. Jeg har vært på 2 slike møter, men gjorde ingen forberedelser, ei heller tenkte jeg i etterkant at det burde jeg gjort. Jeg har riktignok kjøpt leiligheter, men antar et tilsvarende rekkehus-møte er av samme kaliber.
Gjest Tabby Skrevet 24. juli 2005 #3 Skrevet 24. juli 2005 Da vi var på et slikt møte i forbindelse med huskjøp var det masse standardgreier, og i tillegg kunne vi komme med spørsmål til hun vi kjøpte huset av, og så ble det avtalt hva som skulle stå igjen i huset.
Gjest Gjest Skrevet 25. juli 2005 #4 Skrevet 25. juli 2005 Du får sikkert tilsendt en kopi av kontrakten på forhånd. Les igjenom denne og se om det er noe som ikke stemmer. På møtet leser megleren igjenom kontrakten og begge parter må signere. I tillegg har vi pleid å utveksle telefonnummer med den andre parten og kanskje snakket litt om hva som skal stå igjen, evt kjøp av hvitevarer etc.
Gjest ArneP Skrevet 25. juli 2005 #5 Skrevet 25. juli 2005 Det er som de sier kun en formalitet, og det værste er å holde seg våken mens "megleren" går gjennom alle punktene i en kontrakt han selv ikke forstår mye av. Men ikke vær redd for å spørre "megleren" hvis noe er uklart! En ting som kan være greit å passe på er at dere får alle vedleggene som er ramset opp i slutten av kontrakten. Jeg har flere ganger oppdaget at noe har manglet. Ikke så farlig egentlig, men signerer du på at du har fått reguleringsplan, vedtekter ol så er det greit at du har fått det også. Lykke til!
Spirito Skrevet 26. juli 2005 #6 Skrevet 26. juli 2005 Jeg har kjøpt både hus og leilighet, og det var ikke store forskjellen på møtene.
Gjest Gjest_MsFlorida_* Skrevet 26. juli 2005 #7 Skrevet 26. juli 2005 Megleren vår gikk nøye gjennom alle punktene i kontrakten, skjøte etc. Han gikk gjennom alle punkter vi måtte sjekke før overtagelse, hva forsikringen dekker etc. Alle måtte signere flere kopier av kontrakten. Vi måtte ha med legitimasjon. Vi fikk se kart over tomten med eiendomsgrenser i forhold til gjerder, hekker etc. I det hele tatt var det mye vi gikk gjennom på kort tid. Megleren nevnte blant annet forsikring på huset - han spurte eierne der og da (for oss) hva de betalte og hvor de hadde forsikret huset slik at vi hadde noe å gå ut i fra når vi skulel ta kontakt med forsikringsselskap.
Gjest Gjest_Tori_* Skrevet 14. mai 2009 #8 Skrevet 14. mai 2009 KG er fantastisk, finner svar på alt man lurer på her Siden jeg som snart skal på kontraktsmøte hadde nytte av denne tråden, så får jeg dytte den opp fra 2005 til 2009 Er veldig spent på møtet selv om jeg skjønner at det er en formalitet, blir spennende å se hva vi kan overta av hvitevarer og hvordan vi gjør hele den greia.
Gjest FruBlom Skrevet 3. juli 2009 #9 Skrevet 3. juli 2009 Det var bra du dytta! Akkurat hva jeg var ute etter siden jeg skal på kontraktsmøte om et par timer! Det lønner seg å lese gjennom kontrakten på forhånd ja! Vi er to stykker som skal eie, men i kontrakten var ikke mitt navn oppgitt. Litt greit å få ordna sånt til møtet. Lurer på hvor mye det egentlig er verdt å betale for at f.eks. stekeovn skal stå igjen...
Annikken Skrevet 3. juli 2009 #10 Skrevet 3. juli 2009 Kontrakten bør du ha fått på forhånd, slik at du kan lese gjennom den før møtet. Kontrakter er ofte standard, men sjekk følgende: - Kontrakten skal ha sidetall (side X av XX) og dere skal signere/ sette forbokstavene (både kjøpere og selgere) på hver side av kontrakten. - I kontrakten skal det stå om dere har kommet overens med selgeren om øvrige ting som skal følge med leiligheten (oppvaskmaskin, benkeskap ol.) Dette skal stå i kontrakten. Ellers er det et kjempebra møte å ta opp alle ting dere lurer på mtp selgeren - megleren skal f.eks. ha tatt opp med selger ting som skal stå igjen i leiligheten (saker som er skrudd fast i veggene som feks gardinstangholdere), så dette vil megleren mest sannsynlig gå gjennom. Dersom dere lurer på småting dere har glemt å spørre om før, gjør det nå! Det er bedre å få alt på det klare så man unngår misforståelser i etterkant. Her har man jo også megleren som kan kommentere og svare som en (til en viss grad) nøytral part, og det er jo greit. Det er mye "kjedelige" formaliteter, men som førstegangskjøper synes man det er spennende likevel Gratulerer med kjøp :D
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå