Gå til innhold

Sønnen min vil bare gå med kjoler

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vær så snill, jeg vet at dette er noe mange har veldig sterke meninger om, og at noen helt sikkert vil dømme meg hardt for tankene mine, men forsøk å forstå hvor jeg kommer fra. 

Da guttungen vår for nå vel snart fem år siden begynte å ville ha på seg kjoler tok vi det som eksperimentering. Har jo lest masse historier om hvordan barn leker med kjønn og så slutter de etter hvert. Men vår gutt sluttet aldri. Han har aldri uttrykt noe om at han er jente eller skulle ønske at han var jente, han bare liker å kle seg som en. Nå er han straks åtte år. Vi har aldri nektet han, kledd ham litt mer nøytralt for skolen, men hjemme kan han gå i akkurat det han vil. Men i det siste har andre gutter visstnok begynt å plage ham fordi han av og til har neglelakk på seg, og vi har nok håpt litt at han da skulle slutte, men han gir ingen uttrykk for å ville det.

Spørsmålet mitt er litt hva jeg bør gjøre. Og bør jeg gjøre noe, eller bare la han kjøre sitt eget løp? Det går foreløpig fint nå men må jo innrømme at jeg er litt bekymret for hvordan det blir når han blir eldre, om han har samme ønsket da. Og jeg vil ikke nekte ham, det ekke det, jeg bare vet hvor stygg verden kan være mot gutter som opptrer mer jentete. Jeg har også derfor vært redd for å være direkte oppmuntrende. Jeg er ikke negativ heller, men tar liksom ikke initiativ. 

Fra før av har vi en eldre datter, og jeg skammer meg jo litt over å ha behandlet dem så forskjellig bare fordi han er gutt. 

Hilsen usikker tobarnsmor. 

Anonymkode: 4433d...e30

• Liker 8
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Synes det høres om du gjør mye riktig. Sønnen din er kanskje stor nok nå til at dere snakker med han om at «noen kan reagere på at han som gutt går med kjole osv, men det er ingen som har rett til å plage ham pga dette og det må han si ifra til dem».

Anonymkode: abf2a...9f8

• Liker 43
Skrevet

Dette er veldig vanskelig.... man vil jo bare at barna sine skal ha det bra og bli trygge selvstendige mennesker.

så jeg tenker at hvis han ikke kan få støtte og føle aksept fra dere foreldre hvordan skal han da få det fra andre?

bygg han opp, la han gjøre det som føles riktig for han! Så får dere håndtere ting som det kommer etterhvert! Men hjemme hos dere bør være en trygg havn hvor han føler han kan være seg selv. ❤️

Anonymkode: 22b61...97a

• Liker 17
Skrevet

Dette er dessverre nok ulempen ved å la gutter ha på seg kjoler og neglelakk som små. Du kan ikke diktere hva han skal ha på seg nå og selvom det ikke er lov å plage andre på skolen så er realiteten noe helt annet. Skolen gjør heller ikke mye i slike tilfeller har jeg sett av erfaring. Dere får bare belage dere på at han er annerledes, og forberede dere til spørsmål om bunadskjole når den tid kommer.

Anonymkode: 99202...bb8

• Liker 7
Skrevet

At han blir ertet må dere ta tak i med en gang! Det er ikke greit, og skolen må passe på. 

Synes det er fornuftig at han har på litt nøytrale klær på skolen, kun for å skåne han for erting. Dessverre.

Anonymkode: 75fbb...090

• Liker 13
Skrevet

Vi har snakket litt med læreren hans om det, og vet at det er få i klassen hans som erter han, mest fra parallellklasser og eldre trinn. Men er usikker. Har følt at det liksom er nå vi enten må forsøke å "stoppe" han eller bare si at han kan ta den helt ut og kle seg akkurat som han vil på skolen også. 

Hilsen usikker tobarnsmor. 

Anonymkode: 4433d...e30

• Liker 1
Skrevet

Unger kan være grusomme mot hverandre. Vær nøytral og bygg gutten opp, uansett hva han velger. Det vil han trenge.

• Liker 1
Skrevet

Personlig hadde jeg nok prøvd å styre gutten mer mot å bruke gutteklær, men uten å påføre ham skam hvis han nekter.

Det letteste for et menneske er definitivt å føle seg komfortabel med sitt biologiske kjønn, for hvis man ikke gjør det, venter en fremtid med medisinering til man dør, forkortelse av livet, større sjanse for kreft, benskjørhet osv, muligens kirurgiske inngrep i en frisk kropp og et kjønnsorgan som muligens ikke "fungerer" ordentlig lenger, i tillegg til at man dessverre risikerer å bli sett på som en freak. Sånn burde det ikke være, men det ER jo likevel sånn :(

Jeg ville aldri ha styrt mitt barn mot dette, men prøvd å hjelpe ham til å bli komfortabel med å være en gutt. Kanskje en annerledes gutt, men likefullt en gutt. Som går i jenteklær av og til.

Hvis han likevel holdt fast på at han var en jente helt inn i puberteten, ville jeg til slutt ha støttet ham i dette. Men ikke uten å ha prøvd det motsatte først. Barn forstår ikke konsekvensene av uopprettelige valg.

Anonymkode: 3e3e6...29e

• Liker 10
Skrevet

La barnet få utfolde seg som det selv finner naturlig. Har tro at det på den lengre bane, vil gi den sunneste og sterkeste psyken.
Har vært guttebarn i min familie som kun ville gå i rosa gjennom hele barneskolen og pyntes med smykker. Han er utviklet seg til en vellykket mann på alle måter.

Anonymkode: 863ed...0dd

• Liker 5
Skrevet

Han virker veldig tøff som ikke vil endre seg pga at noen av de andre barna plager han for det. Bare fortsett å støtte han i å kle seg som han vil. 

Skrevet

Hvor er far hen i verden? Det er en fars oppgave å lære han sosiale koder for menn, ikke mor. Har han ikke en maskulin far i sitt liv?

Du sier selv du ikke tar initiativ. Da spør jeg meg om du utøver fri barneoppdragelse? En forelders oppgave er å oppdra barna sine, ikke la de gjøre hva de vil, hverken hjemme eller i offentligheten.

Du gjør han en bjørnetjeneste ved å la han kle seg som en jente. Han blir et mobbeoffer og kan utvikle plager pga dette. Du kan ikke forvente at han skal bli beskyttet på skole og på fritiden mye lenger. 

Du må fortelle han at han kan bruke kjoler og neglelakk hjemme, men ikke ute blant folk. Du må bli mye strengere. Du gjorde en feil ved å la han begynne med det. Nå ser du konsekvensene.

Anonymkode: 5f77e...fd7

• Liker 14
Skrevet

Jeg tror dagens generasjon, både de små og foreldregenerasjonen, er vokst opp med en toleranse i forhold til dette som ikke eksisterte når vi selv gikk på skolen. Selv jeg som er ca 40 reagerer ikke på menn med neglelakk og sminke, eller kvinner med kort hår som kler seg som menn, og alle mulige varianter, for det har blitt vanlig. Og for generasjonen under igjen er det enda mer vanlig. 

Det sagt, jeg vet ikke hva jeg ville gjort i din situasjon. Så langt har du styrt det veldig riktig. Det må da finnes noen man kan snakke med, som kan veilede, i og med at dette er en stadig vanligere situasjon? 

Anonymkode: f9a0e...324

• Liker 5
Skrevet
9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har en gutt på 9 år som går i såkalte jenteklær. Han har nå kun jenteklær både av hverdagstøy og yttertøy. Skjorte og slips nekter han å bruke. Han har ofte uttrykt at han har ønsket å være jente. Han feirer også bursdagen sin med jentene i klassen. Jeg tror det aller beste og viktigste man kan gjøre er å la de kjøre løpet selv. Vær nøytral, men støttende. La barnet få finne seg selv i sitt tempo. Og får hen støtte og aksept hjemmefra, blir den prosessen mye enklere. Kan også legge til at mitt barn aldri har blitt ertet på skolen. Han har gått med jenteklær siden 1.klasse, brukt badedrakt på svømming (fordi han absolutt ville det selv), og derfor er og barna i klassen og resten av skolen vant til at det er slik han er. Jeg tror åpenhet er utrolig viktig. Og fordi vi har vært åpne om det hele veien, har han også blitt invitert i jentebursdag i klassen som eneste «gutt» og ingen av barna har syntes at det har vært rart i det hele tatt. Og jeg merket hvor mye barnet mitt satte så pris på det, hvor riktig det føltes for ham. Jentene i klassen behandler han som en venninne. Men snakk med barnet og ta det i dens tempo. De er som de er, og nydelige er de uansett. Masse lykke til ❤️

Anonymkode: af268...e21

Tenker at det er en litt annen situasjon enn det ts er i. Hvis barnet klart gir utrykk for det, så er det klart man skal støtte. 

til ts; jeg ville prøvd å få litt klarhet i dette først. Snakk med han om at noen barn er født i feil kropp, og se om du får noen respons. Hvis han virkelig er født i feil kropp  så må dere jo begynne å tenke på puberteten som står for døren.

• Liker 2
Skrevet

Hvorfor har du latt han ha på seg jenteklær fra ung alder? Og hvorfor fortsetter du med det? Kommer det som en stor overraskelse at han blir mobbet på grunn av dette på skolen? Synes du selv det er fint at han bruker kjoler og neglelakk? 

Anonymkode: e4b14...613

• Liker 6
Skrevet
15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor har du latt han ha på seg jenteklær fra ung alder? Og hvorfor fortsetter du med det? Kommer det som en stor overraskelse at han blir mobbet på grunn av dette på skolen? Synes du selv det er fint at han bruker kjoler og neglelakk? 

Hvorfor skulle Ts ikke la han få lov til det? Det finnes ikke «jenteklær» og «gutteklær», men derimot finnes det klær i alle slags farger og fasonger, med drager og med prinsesser, med biler og med superhelter og -heltinner!

Anonymkode: e162d...7f4

• Liker 21
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor skulle Ts ikke la han få lov til det? Det finnes ikke «jenteklær» og «gutteklær», men derimot finnes det klær i alle slags farger og fasonger, med drager og med prinsesser, med biler og med superhelter og -heltinner!

Anonymkode: e162d...7f4

Fordi barnet er gutt og skal dermed gå i gutteklær. Hvis du mener det ikke finnes gutteklær og jenteklær, så mener du da at voksne menn skal også gå i kjoler og ha neglelakk? Hvis du er kvinne, ville du tatt det helt fint om mannen din begynte å gå i kjole og stiletto-hæler? 

• Liker 10
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Fordi barnet er gutt og skal dermed gå i gutteklær. Hvis du mener det ikke finnes gutteklær og jenteklær, så mener du da at voksne menn skal også gå i kjoler og ha neglelakk? Hvis du er kvinne, ville du tatt det helt fint om mannen din begynte å gå i kjole og stiletto-hæler? 

Det er da mange, voksne menn som velger både kjole, neglelakk og parykker. I alle varianter, alt fra de som bare gjør det nå og da, de som kler seg slik hele tiden og fortsatt liker kvinner, til de som ønsker å være kvinne og tar det hele veien. 

Er det ikke fantastisk å leve i 2020 der dette går an? 

• Liker 28
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er da mange, voksne menn som velger både kjole, neglelakk og parykker. I alle varianter, alt fra de som bare gjør det nå og da, de som kler seg slik hele tiden og fortsatt liker kvinner, til de som ønsker å være kvinne og tar det hele veien. 

Er det ikke fantastisk å leve i 2020 der dette går an? 

Bare drags som gjør det da.. 

Anonymkode: d2e9b...65a

• Liker 7

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...