AnonymBruker Skrevet 25. september 2020 #1 Skrevet 25. september 2020 Dere som jobber i barnevernet, har dere noen gode tips til hvordan jeg bør forberede meg til denne jobben? Hvordan bør jeg tenke for å klare å legge igjen jobb på jobben så jeg ikke tenker på vanskelige saker på fritiden feks? Klarer ikke å formulere meg så godt akkurat nå, sliten og trøtt😅 Men håper på gode råd! Anonymkode: 9c8a7...a2c
AnonymBruker Skrevet 25. september 2020 #2 Skrevet 25. september 2020 Har du ikke fått noen case å øve deg på? Anonymkode: d1a0d...878 1
AnonymBruker Skrevet 25. september 2020 #3 Skrevet 25. september 2020 Er du grublete og/eller nevrotisk i utgangspunktet? Hva med trening, meditasjon, sy/strikke eller noen hobby av noe slag? Anonymkode: a7523...dc1
AnonymBruker Skrevet 25. september 2020 #4 Skrevet 25. september 2020 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Har du ikke fått noen case å øve deg på? Anonymkode: d1a0d...878 Nei, jeg starter helt uforberedt. Har ikke barnevernspedagogutdannelse heller, er barnehagelærer. Anonymkode: 9c8a7...a2c
AnonymBruker Skrevet 25. september 2020 #5 Skrevet 25. september 2020 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: Er du grublete og/eller nevrotisk i utgangspunktet? Hva med trening, meditasjon, sy/strikke eller noen hobby av noe slag? Anonymkode: a7523...dc1 Grublete er jeg nok, blir fort liggende å tenke når jeg skal legge meg. Trikset er kanskje å holde seg i aktivitet så man ikke har tid til å tenke så mye? Anonymkode: 9c8a7...a2c
AnonymBruker Skrevet 25. september 2020 #6 Skrevet 25. september 2020 Du er nødt til å sette deg godt inn i lovverket, da forstår du hvorfor verden må se ut som den gjør. Nytter ikke med føleri-følera i møtet med loven. Faktum i alle saker er veiledende for hvilke og hvor mye følelser som kan inkluderes. Og regel nr. en er alltid barnets beste. Lykke til, hilsen bvped. på 25 året. Anonymkode: 79ee8...152 7
AnonymBruker Skrevet 25. september 2020 #7 Skrevet 25. september 2020 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Nei, jeg starter helt uforberedt. Har ikke barnevernspedagogutdannelse heller, er barnehagelærer. Anonymkode: 9c8a7...a2c Ah, men da må du få deg utdanning innen faget. Med det mener jeg ikke noe dumt, du har allerede noe veldig viktig på plass: engasjement. Det er viktig det! Men det er utdanning også, for den vil både gi deg trygghet i form av kunnskap om både hva du skal gjøre, dine rettigheter, barnets rettigheter, hvordan du håndterer forskjellige case og alt du trenger av "verktøy" for å kunne gjøre jobben godt. Håper du får hjelp med både utdanning og til å komme på plass i en jobb du brenner for! Ønsker deg virkelig all lykke til! Anonymkode: d1a0d...878 4
AnonymBruker Skrevet 25. september 2020 #8 Skrevet 25. september 2020 De barnevernsansatte som har hjertet på riktig plass og er empatiske, brenner seg selv ut og holder ikke lenge i yrket, spesielt ikke hvis de er ganske nyutdannet, og i tillegg har fått barn. De som ikke er så empatiske men mer kyniske, realistiske og saklige klarer å holde ut i jobben i 25 år eller mer, men de er gjerne ikke saksbehandlere som blir oppfattet som medmenneskelige. Anonymkode: c85d7...980 2
AnonymBruker Skrevet 25. september 2020 #9 Skrevet 25. september 2020 Les juss. Ikke som en generell forberedelse, men fordi du som barnehagelærer antagelig mangler den jussdelen barnevernspedagoger og sosionomer har i utdanningen. Og den er heller ikke tilstrekkelig. Og husk, alltid: Det er ikke din sak, det er kontorets. Det er lov å legge det bort når du går hjem, det er sjefen som har ansvaret for at noe gjøres eller ikke gjøres, til syvende og sist. Anonymkode: 4d98f...e60 2
AnonymBruker Skrevet 25. september 2020 #10 Skrevet 25. september 2020 Hei ts! Jeg er barnehagelærer, og jobber i barnevernet for 4. året nå. Trives i yrket, selv om det er det aller mest krevende og slitsomme yrket jeg har prøvd meg på. Alfa omega er å kunne legge fra seg jobb på jobb. Klarer man ikke det, blir man ikke lenge i jobben. Det eneste jeg tar med meg hjem innimellom er stress om jeg har veldig mye å gjøre og ikke har rukket over halvparten. Da noterer jeg meg det jeg må huske i en notatblokk (anonymt og stikkordvis, selvsagt. Just in case). Utover det har det vel skjedd at jeg har tatt med meg noe hendelser hjem, men det er sjeldent. Det som hjelper meg, om jeg har vært bort noe ekstremt, er å få snakket med leder eller kollega før jeg drar hjem. Ellers skrevet ferdig opplevelsen i journal. Som andre har nevnt kan du også videreutdanne det etterhvert, om du finner ut at dette er noe for deg. Bufetat har blant annet noen relevante videreutdannelser, så man får mer kompetanse. Anonymkode: f4b54...b7d 1
AnonymBruker Skrevet 25. september 2020 #11 Skrevet 25. september 2020 Du bør lese deg opp og kjenne lovverket godt, kunne tiltakskjeden i din kommune, god kunnskap om barneverntjenesten sitt mandat, forberede deg på lange dager, øve deg på å skrive godt og på å tenke annerledes. Har jobbet 8 år i bv.tjenesten og vi har hatt noen barnehagelærere innom. Ingen av dem har blitt. Samtlige har sagt at det har vært utfordrende å ta barneperspektivet, alltid sette barns beste først og de alle har i stor grad tatt mest hensyn til foreldrene sitt beste. Det har blitt utfordrende for dem. Be om hyppig veiledning både av fadder og teamleder / fagansvarlig / barnevernleder. Så du klarer å stå i jobben. Anonymkode: 75aaf...ea6 3
AnonymBruker Skrevet 25. september 2020 #12 Skrevet 25. september 2020 Snart er det krav om master for å jobbe i bvt.og det er jaggu bra. Du skal vel ikke jobbe med us.men tiltak? Jussen er svært viktig. Mye i utvikling nå og endringer både juridisk og faglig. Du må være innforstått med at mesteparten av arbeidet er med de voksne; foreldre og samarbeidspartnere, og det mangfoldet og den kompleksiteten det innebærer Du må foreta komplekse analyser og mestre det skriftlige godt. Faglig integritet er viktig. Føleri og synsing er good bye! Anonymkode: f5d17...cf0
AnonymBruker Skrevet 25. september 2020 #13 Skrevet 25. september 2020 Flere som jobber i barnevernet må gjerne komme med råd☺️ Ts Anonymkode: 9c8a7...a2c
AnonymBruker Skrevet 26. september 2020 #14 Skrevet 26. september 2020 16 timer siden, AnonymBruker skrev: Da bør du videreutdanne deg etterpå, f.eks i familieterapi, så kan du evt jobbe med tiltak. Det er viktig for den faglige legitimiteten og for tilliten til tjenesten. Anonymkode: f5d17...cf0 Takk for tips ❤️ kommer nok til å videreutdanne meg i det jeg kan😊 Anonymkode: 4044f...c20
slask Skrevet 26. september 2020 #15 Skrevet 26. september 2020 (endret) Forbered deg ved å researche grundig på FB og diverse blogger. Det er mengder av viktig info om resultatene av barnevernets metoder å lære fra. Eneste måten å komme ordentlig "under panseret" på dette tema. Forhåpentligvis kan dette hjelpe deg til å unngå å havne i fella, dvs unngå de kriker og kroker hvor barnevernet opptjener sin saftigste kritikk, som følge av maktmisbruk som aldri skulle vært bedrevet fra dette systemet. Lykke til i ny jobb. Endret 26. september 2020 av slask
AnonymBruker Skrevet 27. september 2020 #17 Skrevet 27. september 2020 På 25.9.2020 den 22.42, AnonymBruker skrev: Du bør lese deg opp og kjenne lovverket godt, kunne tiltakskjeden i din kommune, god kunnskap om barneverntjenesten sitt mandat, forberede deg på lange dager, øve deg på å skrive godt og på å tenke annerledes. Har jobbet 8 år i bv.tjenesten og vi har hatt noen barnehagelærere innom. Ingen av dem har blitt. Samtlige har sagt at det har vært utfordrende å ta barneperspektivet, alltid sette barns beste først og de alle har i stor grad tatt mest hensyn til foreldrene sitt beste. Det har blitt utfordrende for dem. Be om hyppig veiledning både av fadder og teamleder / fagansvarlig / barnevernleder. Så du klarer å stå i jobben. Anonymkode: 75aaf...ea6 Synes dette er godt sagt! Er selv barnehagelærer, og vært i en del situasjoner med barnevernstjenesten. Det som oftest jeg reagerer på, og er misfornøyd med, er at saksbehandlerne ofte virker til å være på "foreldrenes side", og får stor medfølelse med dem, i og med at det er dem de har kontakt med. Det kan oppleves frustrerende for oss som kjenner barnet godt, er med de daglig, og ser hva det strever med til daglig pga. mistanke om vold /omsorgssvikt osv. Har også opplevd at saksbehandlere har latt seg "true" til å henlegge saker, pga. foreldrene som blir så rasende. Skjønner at det er tøft å stå i, men tenker at om foreldre blir så rasende, så er det et veldig rødt flagg! Anonymkode: d4103...05f
AnonymBruker Skrevet 27. september 2020 #18 Skrevet 27. september 2020 Hvorfor får barnehagelærere jobbe i barnevernet, mens sosionomer ikke kan jobbe som ped leder i barnehage? Anonymkode: a8ed8...daa
AnonymBruker Skrevet 27. september 2020 #19 Skrevet 27. september 2020 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Hvorfor får barnehagelærere jobbe i barnevernet, mens sosionomer ikke kan jobbe som ped leder i barnehage? Anonymkode: a8ed8...daa Fordi sosionomer ikke har pedagogikk i studiet. Hilsen sosionom. Anonymkode: a5077...f0b 1
AnonymBruker Skrevet 27. september 2020 #20 Skrevet 27. september 2020 5 timer siden, AnonymBruker skrev: Synes dette er godt sagt! Er selv barnehagelærer, og vært i en del situasjoner med barnevernstjenesten. Det som oftest jeg reagerer på, og er misfornøyd med, er at saksbehandlerne ofte virker til å være på "foreldrenes side", og får stor medfølelse med dem, i og med at det er dem de har kontakt med. Det kan oppleves frustrerende for oss som kjenner barnet godt, er med de daglig, og ser hva det strever med til daglig pga. mistanke om vold /omsorgssvikt osv. Har også opplevd at saksbehandlere har latt seg "true" til å henlegge saker, pga. foreldrene som blir så rasende. Skjønner at det er tøft å stå i, men tenker at om foreldre blir så rasende, så er det et veldig rødt flagg! Anonymkode: d4103...05f Lurer litt på hva du legger i å la seg true til henleggelse. Og hvordan du vet at grunnen til at saken blir henlagt er fordi foreldre blir så rasende? Ansatte i barnevernet i vant med foreldre som er rasende. Men i utgangspunktet er hjelpetiltak fra barneverntjenesten frivillig. Det vil si at om foreldre takker nei, så blir saken henlagt. Det skal veldig mye til for at man kan gå for omsorgsovertakelse, eller hjelpetiltak med tvang. På toppen sitter også fylkesnemda og bestemmer. Det er overraskende mange som tror at det er barnevernet som bestemmer, at det er barnevernet som sitter med den makten. Så tipper at det handler mer om at foreldre takker nei til hjelpetiltak, enn at kontaktpersoner blir truet til henleggelse. Anonymkode: f4b54...b7d
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå