AnonymBruker Skrevet 25. september 2020 #1 Skrevet 25. september 2020 Jeg har aldri lest bøkene om Kristin Lavransdatter og har egentlig holdt meg unna fordi jeg har tenkt at de er litt kjedelige og at jeg ikke vil forstå de. De siste årene har jeg blitt en lesehest og vurderer å lese de. Bør jeg lese meg opp på middelalderhistorie på forhånd? Er historieinteressert også. Anonymkode: ea7cc...53b 2
AnonymBruker Skrevet 25. september 2020 #2 Skrevet 25. september 2020 11 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg har aldri lest bøkene om Kristin Lavransdatter og har egentlig holdt meg unna fordi jeg har tenkt at de er litt kjedelige og at jeg ikke vil forstå de. De siste årene har jeg blitt en lesehest og vurderer å lese de. Bør jeg lese meg opp på middelalderhistorie på forhånd? Er historieinteressert også. Anonymkode: ea7cc...53b De er ikke vanskelige å forstå. Den første boka er ofte den man liker best som ung. Jeg leste alle da jeg var midt i tjueåra. Du trenger ikke lese noe på forhånd! Anonymkode: 1360f...5c3 2
Gjest AthenaRavenLuna Skrevet 25. september 2020 #3 Skrevet 25. september 2020 Jeg har kun sett filmen og den syns jeg var dørgende kjedelig, i vertfall.
AnonymBruker Skrevet 25. september 2020 #4 Skrevet 25. september 2020 Du trenger ikke noen forkunnskap for å lese de! Anonymkode: 36949...9de 1
Boetica Skrevet 25. september 2020 #5 Skrevet 25. september 2020 Bøkene er knallbra. Du trenger ikke lese deg opp på middelalderhistorie først, du lærer mye under veis. Den første boka er en intens kjærlighetshistorie, med mye mellommenneskelig drama. Undset gjør det hun var så god på - beskrive relasjoner mellom mennesker. Du merker raskt om boka fenger eller ikke, det er jo bare å prøve. 5
Daria Skrevet 25. september 2020 #6 Skrevet 25. september 2020 (endret) Jeg leste den første gang som 14-åring og syntes ikke den var spesielt vanskelig. Riktignok var jeg nok over snittet belest for alderen, men den krever ikke noe spesiell forkunnskap. Jeg har gjenlest den hvertfall 3-4 ganger og finner noe nytt hver gang, anbefaler deg absolutt å gjøre et forsøk (men styr unna den nye "språklig oppdaterte" utgaven, språket til Undset er jo noe av storheten ved boka). Endret 25. september 2020 av Daria 5
AnonymBruker Skrevet 25. september 2020 #7 Skrevet 25. september 2020 Jeg liker de bøkene veldig godt, det er ikke uten grunn at Sigrid Undset fikk nobelpris, hun skriver helt fantastisk. Salongen på P2 hadde en programserie for noen år tilbake hvor de leste alle tre bøkene og hadde en episode per kapittel, så hvis du vil ha "noen å lese sammen med" er det noe du kan sjekke ut - ligger på spotify og sikkert andre steder også. Anonymkode: a3a2e...2d2 4
miaw Skrevet 25. september 2020 #8 Skrevet 25. september 2020 Jeg leste serien da jeg var 19. En god historie og utrolig godt skrevet. Men jeg husker jeg syntes den var litt langtekkelig også.
AnonymBruker Skrevet 25. september 2020 #9 Skrevet 25. september 2020 Bøkene er uendelig mye bedre enn filmen. Anonymkode: 98eeb...4ab 4
AnonymBruker Skrevet 25. september 2020 #10 Skrevet 25. september 2020 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: Bøkene er uendelig mye bedre enn filmen. Anonymkode: 98eeb...4ab Støtter denne. Bøkene er vel verd å lese. Anonymkode: ec9fc...66b 1
AnonymBruker Skrevet 30. september 2020 #11 Skrevet 30. september 2020 Det er jo bare å begynne å lese, og om det ikke fenger, så kan du slutte? Ikke verre enn det.. Lån dem på biblioteket, så har du ikke kastet bort penger. Jeg liker veldig godt klassikere, og den typen bøker burde falt i smak hos meg, men akkurat den serien der fant jeg drepende kjedelig. Anonymkode: faf14...f6f
Cleopatra70 Skrevet 13. desember 2020 #12 Skrevet 13. desember 2020 Jeg har lest bøkene to ganger og hørt dem på lydbok èn gang. Prøvde å lese en av de andre bøkene hennes fra samtiden, men klarte ikke, det ble kjedelig for meg. Kristin Lavransdatter derimot, og Olav Audunssøn i Hestviken er fantastiske bøker. Jeg likte også filmen godt, og ønsker at Liv Ullman hadde fått penger til de to neste også. Hun som spiller mosteren til Kristin i filmen leser også bøkene på lydbok, så det er en litt artig ting om man ser filmen og hører boka på lydbok etterpå. 1
Aragorn ll Elessar Skrevet 5. januar 2021 #13 Skrevet 5. januar 2021 Ja boken er verd å lese, men hold deg unna filmen den er ekstremt dårlig.
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2021 #14 Skrevet 5. januar 2021 Aragorn ll Elessar skrev (5 timer siden): Ja boken er verd å lese, men hold deg unna filmen den er ekstremt dårlig. Hva gjør den dårlig? Er den for treg? Anonymkode: ea7cc...53b
Aragorn ll Elessar Skrevet 5. januar 2021 #15 Skrevet 5. januar 2021 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Hva gjør den dårlig? Er den for treg? Anonymkode: ea7cc...53b Ja den er treg og gørr kjedelig. 1
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2021 #16 Skrevet 5. januar 2021 13-årige meg fant dem spennende, men jeg har ikke lest de opp igjen. Kanskje på tide? 🤔 Anonymkode: 3ee2d...4cd
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå