Gå til innhold

Nye råd om oppvarming av morsmelkerstatning

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen som så saken om at pulveret skal blandes ut i vann som holder minst 70 grader? Da må man jo blande lenge før barnet skal ha mat og eventuelt varme opp på nytt om det blir for kaldt? Føler dette vil gi mer bakterier enn å blande i 40 grader når baby drikker med en gang? 

Anonymkode: 2e424...ad2

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kan fint blandes i 40 grader om flasken konsumeres med én gang. 

Anonymkode: 1f468...5c4

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Kan fint blandes i 40 grader om flasken konsumeres med én gang. 

Tydeligvis ikke? Så det riktignok ikke selv, men moren min ringte og fortalte om det som var på TV2 hjelper deg i går. 

Anonymkode: a683d...cfa

• Liker 2
Skrevet

Tror løsningen er å ha kokende vann (da er man sikker på temp) i flasken. For eksempel 1/3 mengde. Deretter har du pulveret i det kokende vannet og rister. Til slutt heller du i resten av vannmengden som da må være kaldt vann (kokt og nedkjølt?). På den måten blir pulveret varmebehandlet kjapt, men man får ned til drikkeklar temp ganske fort. 

Eller er dette helt feil?

Anonymkode: 90376...05e

• Liker 5
Skrevet

https://www.tv2.no/a/11648914/

Vi følger rådene fra Mattilsynet og WHO, som begge er veldig tydelige på at temperaturen på vannet har en stor betydning for å uskadeliggjøre disse eventuelle bakteriene, sier Granlund.

Egentlig ikke noe nytt, det har vært diskutert her flere ganger, men dette er første gang det kommer i media. 

Skrevet
2 hours ago, AnonymBruker said:

Noen som så saken om at pulveret skal blandes ut i vann som holder minst 70 grader? Da må man jo blande lenge før barnet skal ha mat og eventuelt varme opp på nytt om det blir for kaldt? Føler dette vil gi mer bakterier enn å blande i 40 grader når baby drikker med en gang? 

Anonymkode: 2e424...ad2

Mme-pulver er ikke et sterilt produkt. Det kan inneholde enkelte sykdomsfremmende bakterier som dør dersom vannet holder 70°. Du kan kjøle ned flaska med kaldt vann etter tillaging.

https://helsenorge.no/etter-fodsel/morsmelkerstatning

Anonymkode: f8103...45a

• Liker 2
Skrevet

... Hvis dette stemmer kan jo ikke BabyBrezza være trygt? 

Jeg syns dette er veldig spesielt, at norske og internasjonale helsemyndigheter på en side sier at vannet må være 70 grader, mens produsentene sier det ikke er nødvendig. Skulle tro produsentene er VELDIG sikre i sin sak?? 

Skrevet
17 minutter siden, Albbas skrev:

... Hvis dette stemmer kan jo ikke BabyBrezza være trygt? 

Jeg syns dette er veldig spesielt, at norske og internasjonale helsemyndigheter på en side sier at vannet må være 70 grader, mens produsentene sier det ikke er nødvendig. Skulle tro produsentene er VELDIG sikre i sin sak?? 

Dette med Baby Brezza tenkte jeg på også 🤔

Anonymkode: 8281d...25f

Skrevet
45 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tydeligvis ikke? Så det riktignok ikke selv, men moren min ringte og fortalte om det som var på TV2 hjelper deg i går. 

Da får du og moren din sette dere bedre inn i dette. 

Ikke stole blindt på en elendig reportasje hos tv2. 

• Liker 1
Skrevet

70 grader regelen gjelder om man skal klargjøre flasker for ett døgn, ved å tilsette pulver i 70 graders vann så kan ferdig lagde flasker stå i 24 timer i kjøleskapet (i følge WHO). Slik WHO forklarer så bruker bl.a Enterobacter sakazakii bakterien tid på å vokse, sakazakii trives og vokser raskt ved 35 grader. Om man blander i vann under 70 grader skal flasken inntas i samme omgang og drikkes innen 1 time 

Skrevet

Stoler ikke akkurat på at hygiene og ordentlig tilberedning har vært på plass hos hun det er innslag om. Hvem tar en fuktig skje ned i pakken med morsmelkerstatning? Da er man stokk dum. 

Anonymkode: 94c3e...818

• Liker 4
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

70 grader regelen gjelder om man skal klargjøre flasker for ett døgn, ved å tilsette pulver i 70 graders vann så kan ferdig lagde flasker stå i 24 timer i kjøleskapet (i følge WHO). Slik WHO forklarer så bruker bl.a Enterobacter sakazakii bakterien tid på å vokse, sakazakii trives og vokser raskt ved 35 grader. Om man blander i vann under 70 grader skal flasken inntas i samme omgang og drikkes innen 1 time 

Etter at man har laget klar flaskene og satt de i kjøleskapet, så skal vel melken ikke varmes opp enda en gang. 

Anonymkode: 1f7be...978

Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Etter at man har laget klar flaskene og satt de i kjøleskapet, så skal vel melken ikke varmes opp enda en gang. 

Anonymkode: 1f7be...978

Jo, ifølge WHO kan den det.

• Liker 1
Skrevet
17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Håper du har rett, da jeg ønsker å bruke Baby Brezza til mitt andre barn, som jeg gjorde til første. På mattilsynet og helsenorge sine sider er det kun nevnt 70 grader som riktig løsning. 

Mens det hos WHO er litt tvetydig føler jeg. I utgangspunktet skal man bruke 70 grader, men om man ikke har tilgang på kokt vann kan man bruke lavere temp og servere med en gang... er det likevel like trygt? Har du en kilde annet enn denne? :

https://www.who.int/foodsafety/publications/micro/pif_guidelines.pdf

Anonymkode: ddb69...76d

Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Håper du har rett, da jeg ønsker å bruke Baby Brezza til mitt andre barn, som jeg gjorde til første. På mattilsynet og helsenorge sine sider er det kun nevnt 70 grader som riktig løsning. 

Mens det hos WHO er litt tvetydig føler jeg. I utgangspunktet skal man bruke 70 grader, men om man ikke har tilgang på kokt vann kan man bruke lavere temp og servere med en gang... er det likevel like trygt? Har du en kilde annet enn denne? :

Anbefaler å melde seg i inn i gruppen "Flaskebarna" på Facebook. Der får du mase informasjon og linker fra de som har satt seg ordentlig inn i dette. 

• Liker 1
Skrevet
3 hours ago, AnonymBruker said:

Anbefaler å melde seg i inn i gruppen "Flaskebarna" på Facebook. Der får du mase informasjon og linker fra de som har satt seg ordentlig inn i dette. 

Du må da klare å gi kilde hvis dette er så tydelig? 

Dette skriver WHO:

It is best to prepare feeds fresh each time and to feed immediately. (...)

4. Taking care to avoid scalds, pour the appropriate amount of boiled water, which has been allowed to cool 
slightly, but not below 70 °C, into a cleaned and sterilized feeding cup or bottle. The temperature of the 
water should be checked using a sterile thermometer.

Og Helsenorge/Helsedirektoratet:

Vannet skal ha en temperatur på minimum 70 °C. Grunnen til dette er at morsmelkerstatning kan inneholde sykdomsfremkallende bakterier. Å blande morsmelkerstatningspulveret i temperert (lunkent) vann kan gi infeksjon hos barnet. Vær forsiktig slik at du ikke brenner eller skålder deg på det varme vannet.

Ingenting om at det kun gjelder ved tillaging sånn og sånn, WHO er helt tydelige på at dette er den optimale metoden. 

Skrevet
3 hours ago, AnonymBruker said:

Nei det er ikke like trygt (i følge WHO), de er jo tydelige på det. Men kan man ikke varme til 70 grader er det jo bedre å gi barnet melk enn ingenting. 

Skrevet

Leste en rapport fra WHO angående denne bakterien, som sa at 50 grader var det optimale. Blir ikke mindre forvirret. Leser også at dette er diskutert i flere tiår.. og at bakterien aldri (for 10+ år siden) var påvist i Skandinavia... så usikker på hvor farlig dette er. Litt irriterende at TV2 hadde denne saken, uten å egentlig oppklare det helt.. 

Om noen har andre gode kilder, kom gjerne med dem. Interessert i om det stemmer at bakterien (den ene, vanligste) virkelig ikke utvikles med én gang, slik at 40 grader er trygt ved umiddelbar mating.

• Liker 2
Skrevet
7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Da får du og moren din sette dere bedre inn i dette. 

Ikke stole blindt på en elendig reportasje hos tv2. 

Slapp av du da. Regnet med det var dette TS mente, og nevnte hvor det kunne komme fra. Mine barn får ikke MME, derfor var ikke det å se dette på tv interessant for min del heller. 

• Liker 2
Skrevet

Jammen glad jeg ammer. 

Anonymkode: 6ab78...b4d

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...