AnonymBruker Skrevet 25. september 2020 #1 Skrevet 25. september 2020 Jeg har en arbeidsplass hvor jeg normalt jobber hver dag 7-15. Må vi jobbe overtid, får vi overtidsmat. Nå har jeg fått beskjed om at jeg må dra på en reisejobb til et verksted i en annen kommune med reisevei 1.5 t hver vei, for å montere en bestilling som har blitt laget hos oss. Jeg skal dra hver morgen kl 05.30 og er hjemme 18.30, så arbeidsdagen blir på 12.5 timer mandag, tirsdag og onsdag. Torsdag er jeg hjemme 16.30 og det blir 10.5 timer. Fredag har jeg fri, siden den blir jobbet inn. Dvs at jeg har 10.5 t overtid utenom de timene jeg har jobbet inn for fredag. På denne jobben får jeg ingen overtidsmat, og lurte derfor på om jeg har krav på kostpenger siden jeg er borte så mange timer hver dag. Er ca 12 mil hver vei i reise. Sjefen sier nei, mens andre mener en har krav på det. Finner ingen regler på dette, noen som kam hjelpe? Anonymkode: f9fd2...d55
AnonymBruker Skrevet 25. september 2020 #2 Skrevet 25. september 2020 Jeg forstår ikke hvorfor noen skal ha rett på kostpenger? Anonymkode: 57c31...5f5 1
AnonymBruker Skrevet 25. september 2020 #3 Skrevet 25. september 2020 Tok meg ett googlesøk... Anonymkode: 0f320...4f8
AnonymBruker Skrevet 25. september 2020 #4 Skrevet 25. september 2020 25 minutter siden, AnonymBruker skrev: Tok meg ett googlesøk... Anonymkode: 0f320...4f8 Takk for svar, men dette er jo staten, og jeg jobber for et privat industriselskap, ikke for staten. Spiller det noen rolle? Anonymkode: f9fd2...d55
AnonymBruker Skrevet 25. september 2020 #5 Skrevet 25. september 2020 Jeg har googlet masse selv, men finner ikke noe uten om statens satser. Derfor jeg lurte på om noen visste. Anonymkode: f9fd2...d55
AnonymBruker Skrevet 25. september 2020 #6 Skrevet 25. september 2020 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg har googlet masse selv, men finner ikke noe uten om statens satser. Derfor jeg lurte på om noen visste. Anonymkode: f9fd2...d55 Statens satser er vel fastsatt av staten, ikke for de statsansatte? Sjekk tariffavtalen din da evt. Anonymkode: 0f320...4f8
AnonymBruker Skrevet 25. september 2020 #7 Skrevet 25. september 2020 Jeg jobber i privatfima og får betalt etter statens takster. Arbeidsgiver som avgjør om du får det. Står det i din kontrakt at du skal jobbe andre steder en "vanlig arbeidsplass"? Anonymkode: a1ffc...616
AnonymBruker Skrevet 25. september 2020 #8 Skrevet 25. september 2020 Hos oss får vi diett om vi må kjøpe mat ute. Bor man hjemme så får man nada. bor man på hotell/rigg uten mat inkl får man diett, helt uavhengig av antall timer. Utlignes med høye satser Privat sektor Anonymkode: 585c2...6a8
AnonymBruker Skrevet 25. september 2020 #9 Skrevet 25. september 2020 Står at jeg jobber ved vanlig arbeidsplass ja. Tror ikke vi har noe sånn tariffavtale eller organisert eller noe. Så lurte på om det stod noe om.det i loven eller om det var forskjell fra sted til sted Anonymkode: f9fd2...d55
AnonymBruker Skrevet 25. september 2020 #10 Skrevet 25. september 2020 14 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hos oss får vi diett om vi må kjøpe mat ute. Bor man hjemme så får man nada. bor man på hotell/rigg uten mat inkl får man diett, helt uavhengig av antall timer. Utlignes med høye satser Privat sektor Anonymkode: 585c2...6a8 Bor hjemme men kjøper et varmt måltid iløp av dagen. Jeg smører med niste også men klarer ikke å leve bare på brødmat en hel dag hver dag. Sjefen sier at vi kan ta med niste, vi trenger ikke kjøpe Anonymkode: f9fd2...d55
AnonymBruker Skrevet 25. september 2020 #11 Skrevet 25. september 2020 3 minutter siden, AnonymBruker said: Står at jeg jobber ved vanlig arbeidsplass ja. Tror ikke vi har noe sånn tariffavtale eller organisert eller noe. Så lurte på om det stod noe om.det i loven eller om det var forskjell fra sted til sted Anonymkode: f9fd2...d55 Om det ikke står i din kontrakt at du kan pålegges å jobbe utover primær arbeidsplass, så er det en håndsrekning du gjør for firmaet. Tenkte om du kunne bruke det som et vennlig argument for at du burde få dekket et måltid om dagen. Fordi du altså må ha ett ekstra måltid utenfor hjemmet - i forhold til om du hadde jobbet på primær arbeidsplass. Du kan ikke kreve kostpenger, om det ikke er en del av avtalen. På den andre side kan de ikke krevet at du jobber ett annet sted, om det er kontraktfestet at du kun jobber på primær arbeidsplass. Men den diskusjonen vil man ikke ut i. Anonymkode: a1ffc...616
AnonymBruker Skrevet 25. september 2020 #12 Skrevet 25. september 2020 Jeg jobber ofte 10 og 12-timers dager og har sjelden forlangt diett eller mat på arbeidsgivers regning. Er aldri på kontoradressen og jobber heller da. Jeg tenker som så at jeg blir kompensert med overtidsbetaling, så da har jeg råd til å kjøpe noe i varmmatdisken på Spar når matpakken er oppspist. Da jeg var på fem dagers jobbreise og overnattet i bilen uten direkte kompensasjon kunne jeg trekke det av på skatten. Anonymkode: 0f320...4f8
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå