Gå til innhold

Keisersnitt = keiser og keiserinne?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men her er ikke problemet egentlig keiser, men at hun bruker det som navn. Det hadde jo vært like ille om hun gikk rundt og sa "prinsen er forkjøla" "prinsen ville ikke sove i natt etc. 

Anonymkode: 726a4...c8e

Enig. Hvorfor ikke bare bruke navnet?🤷🏻‍♀️😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Og min opplevelse etter et KS og to vaginale fødsler er motsatt. Keisersnitt var definitivt verst for meg. Tror dette er veldig individuelt 

Anonymkode: 4c72e...ba9

Enig. 
Har vært gjennom begge deler, og vil heller ha 10 vaginale fødsler fremfor 1 keisersnitt igjen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brukte kun keiserinne for å beskrive forløpet av fødselen, og stjernekikker. 

Ellers har ungen blitt omtalt ved navn. Ingen prinsesse her, det synes jeg blir for dumt da hun ikke er det. 

Anonymkode: 51eeb...551

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, Trutle skrev:

Enig. 
Har vært gjennom begge deler, og vil heller ha 10 vaginale fødsler fremfor 1 keisersnitt igjen. 

Samme her!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Men her er ikke problemet egentlig keiser, men at hun bruker det som navn. Det hadde jo vært like ille om hun gikk rundt og sa "prinsen er forkjøla" "prinsen ville ikke sove i natt etc. 

Anonymkode: 726a4...c8e

Keiser er hakket mer irriterende i mine ører. For hun er typen som poengterer at han hadde fødsel «en keiser verdig» 🤮 😂 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sønnen min er keiser, for han ble tatt med hastekeisersnitt. Jeg hadde egentlig ikke hørt at de ble kalt det før svigermor begynte å kalle han keiseren sin. Hun syns også barn født med keisersnitt har penere hodeform enn barn født vaginalt. 😂 Er mye man skal høre..

Anonymkode: c85c7...a39

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

18 timer siden, AnonymBruker skrev:

Like teit som å kalle ungen for prins/prinsesse

Anonymkode: 6e353...2a8

Nei, det er mye teitere med prins/prinsesse. Keiser /keiserinne er i alle fall en årsak til at man kaller barna. Selv om det også er teit nok.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hun syns også barn født med keisersnitt har penere hodeform enn barn født vaginalt. 😂 Er mye man skal høre..

Det stemmer ofte at hodeformen hos ks-barn er finere. Ved vaginal fødsel får jo barna ofte en mer avlang og «deformert« hodeform, særlig om fødselen har vært lang. Dette har som regel ingen betydning da det utjevner seg senere. Men på etterkontroll på sykehuset fikk vi spørsmål fra både barnesykepleier og barnelege om babyen var født ved ks, og de sa de kunne se det på den fine hodeformen.

Anonymkode: fc83b...02f

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det stemmer ofte at hodeformen hos ks-barn er finere. Ved vaginal fødsel får jo barna ofte en mer avlang og «deformert« hodeform, særlig om fødselen har vært lang. Dette har som regel ingen betydning da det utjevner seg senere. Men på etterkontroll på sykehuset fikk vi spørsmål fra både barnesykepleier og barnelege om babyen var født ved ks, og de sa de kunne se det på den fine hodeformen.

Anonymkode: fc83b...02f

Og jeg som trodde det var noe hun fant på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 26.9.2020 den 17.14, AnonymBruker skrev:

Sønnen min er keiser, for han ble tatt med hastekeisersnitt. Jeg hadde egentlig ikke hørt at de ble kalt det før svigermor begynte å kalle han keiseren sin. Hun syns også barn født med keisersnitt har penere hodeform enn barn født vaginalt. 😂 Er mye man skal høre..

Akkurat det stemmer jo ofte. Er jo ganske naturlig at et hode som skal klemmes gjennom en trang kanal, gjerne over tid, får litt annen hodeform enn de barna som tas ut med ks. Stemte godt på mine 2, sikkert spesielt fordi hun som ble født vaginalt ble tatt med sugekopp. 

Anonymkode: 01cbc...0b5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aldri hørt (utenom ved fødselsannonsering).

Skal selv ha keisersnitt, og vurderer keiserinspirert navn på babyen, men da i normal norsk form (f.eks August(-us) , Adrian(H-), Marcus osv).

Tror ikke jeg kan kalle babyen keiser/-inne, høres teit ut. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg ble født via keisersnitt for 35 år siden, omtaler meg selv naturlig nok som keiserinne den dag i dag. Hvis noen reagerer på det er de bare sjalu. 

Anonymkode: 67b81...38e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det sto i min fødselsannonse at jeg var en keiserinne da jeg ble født på 80-tallet, men det er ikke noe uttrykk som er brukt utover fødselsannonseringen. 

Men nå brukes ikke prins og prinsesse i min familie heller da. 

Anonymkode: 289c9...34e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig i at både keise/keiseinne og prins/prinsesse er kleint å bruke.

Men keisersnitt er vel tøffere for kroppen vanligvis? Det er vanskeligere for kroppen å komme tilbake etter et kirurgisk inngrep enn en vaginal fødsel, som vi tross alt er bygget for. Det er jo helt naturlig at det er sånn. Og upraktisk da, når man ikke kan løfte noe på flere uker. Smertemessig kan jeg ikke si noe, alle mine fødsler har vært enkle vaginalfødsler, men ser for meg at et operasjonssår er vondere. 

Anonymkode: eae13...a71

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Min sønn ble forløst med katastrofekeisersnitt der vi begge vær veldig nær med å stryke med. Kaller han selvfølgelig for katastrofekeiseren min... not 😂

Jeg kaller han ved navn og ellers hva jeg ønsker å kalle han. Han er det mest verdifulle i mitt liv. 
Men har aldri kalt han for keiser. Ei hellers for prins... bare synes det er kleine kallenavn. 

Anonymkode: 3c148...67d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...