Gå til innhold

Får man tid til andre ting enn baby?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er i uke 38 og kjenner jeg begynner å få litt panikk om jeg må gi opp alt annet i livet mitt! Har en mann som jobber offshore, så kommer til å være mye alene med hund og baby.

Altså, jeg må lufte hunden - det må jeg bare ta meg tid til (har familie som kan hjelpe til i nødstilfeller). Tenker man triller vel mye med vogn uansett for å få babyen til å sove - så må vel bare tilpasse turene etter når babyen sover? :) erfaring?

Men hva med alt annet? Husarbeid? Matlaging/baking? Strikking? Bare slappe av? Ta seg en dusj og stelle seg litt?🤔 må jeg gi opp alt dette??

Høres veldig negativ ut nå, men jeg gleder meg veldig mye til å bli mamma altså! Aner bare ikke hva jeg går til! Vet jo at når mannen er hjemme får jeg mye mer tid og avlastning😄

Anonymkode: ce10c...3c6

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Fikk 3 barn på 4,5 år, og de har ikke vært typiske sovebabyer eller noe sånn - men jeg måtte ikke gi opp «livet» mitt når baby kom. Tvert imot var den roligste tiden de første 6 mnd, til tross for noen «utfordringer». 

Anonymkode: b45cc...787

• Liker 1
Skrevet

Hadde tid til alt det overnevnte, men ble lite strikking de første månedene siden mini utelukkende sov oppå oss. Mye avslapning da, han gjorde ikke annet enn å spise og sove den første tiden, så da satt jeg stort sett i sofaen 💙

Anonymkode: 29242...559

• Liker 1
Skrevet

Jeg gjorde husarbeid mens barnet var i barnehagen. 

Anonymkode: ac4f4...33e

Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg gjorde husarbeid mens barnet var i barnehagen. 

Anonymkode: ac4f4...33e

Så du hadde en baby i barnehagen du?🤪

Anonymkode: 3ebd1...6d8

• Liker 3
Skrevet

Bæresele er gull😊😊 Beste investeringen hvis man er glad i å være aktiv. Baby får nærhet hos mammaen sin, og mamma har to hender fri til alt som må gjøres. Jeg gikk mye tur med hunden med baby i bæresele også, for da fikk jeg gått mer i krevende terreng.

Kanskje får du en baby som liker å sove masse også (jeg har nemlig hørt at disse barna fins), og da har du mye tid til dine ting😊 Likevel greit å innstille seg på at hverdagen vil kretse rundt baby og dens rutiner. 

Anonymkode: c27c6...b25

Skrevet

Kommer veldig an på babyen. Min erfaring er at hundelufting går fint, selv med urolig baby, fordi de trilleturene ville jeg gått uansett. Om baby mistrives i vogn, kan bæresele prøves. Bæresele er også gull om man vil få unna litt husarbeid og baby ikke vil ligge alene. Ofte liker baby seg på baderomsgulvet, så dusjing kan gå greit i alle fall etter hvert som du kan tøyse med baby gjennom glasset. Strikking blir det om du får en baby som sover.

Svikter alt en periode, bruker du nettverket ditt. Ikke vent med å si det er "nødtilfelle" til du er helt utslitt. Baby trenger at du ikke går på en smell unødvendig. Nå ser du kanskje på svaret mitt at mine babyer ikke har sovet. Mange får babyer som sover, og da har du mer spillerom. Jeg vil likevel anbefale deg å prioritere hvile og ting som gir deg gode impulser fremfor så mye husarbeid tiden du er alene. Man kan bli litt koko av lite voksenkontakt, så prioriter det i alenetiden om du har overskudd.

Skrevet

Med den ene fikk jeg ikke gjort noe annet i det hele tatt. Hun krevde meg absolutt hele tiden. Tok heller ikke flaske. Den andre var litt enklere og sov alene og i litt lengre økter. Hun tålte også å ligge i vogn og bilsete, så kom meg litt avgårde. 

Anonymkode: 1068d...de4

Skrevet

Spørs jo hva slags baby man får. Du har de babyene som tåler å ligge litt for seg selv også har du dem som gråter i omtrent ett sett. Det kan lønne seg å få gjort huslige ting mens barnet sover om du ikke sover selv. Dusje kan du gjøre mens baby er våken. Ta feks med baby på badet mens du dusjer, du hører jo raskt om han begynner å gråte eller ikke. Gå på do må man jo gjøre uansett. En baby trenger ikke underholdning 24. 7, så lenge den vet du er der, og den ikke gråter. 

Skrevet

Jeg hadde mest tid til avslapping og husarbeid mens babyen sov. Hadde planer om å skrive bok! Haha,det var bare å glemme.😂  Det eneste jeg ville gjøre når jeg fikk tid var å dusje og slappe av/sove. Måtte ta babyen med på badet om jeg skulle dusje eller noe,men det er ingen problem. 

Skrevet

For meg har de første 6 måneder vært unntakstilstand med begge to, fordi de begge hatet vogn. Sov kun i bæresele eller med puppen i munnen. Men så ble det mer normalt og jeg fikk livet mitt tilbake igjen. ☺️

Anonymkode: 778a7...0c4

Skrevet

Nå kan jeg bare snakke for meg selv, men jeg følte at jeg fikk masse tid til å gjøre de tingene jeg ønsket i permisjonen sammenlignet med å jobbe fulltid. Det til tross for at jeg hadde en krevende og kontaktsøkende baby.

Anonymkode: 62d53...15f

Skrevet

Eg fekk ikkje tid til noko anna, men det varierer da. Barnet her var prematurt så det er jo litt spesielt i utgangspunktet. Barnet sov lite, så eg sov når barnet sov (fungerte litt). Husarbeid ble JIFF eingangsmopp og alt man kunne finne av snarvei. No er barnet snart 2 år og går i barnehage, etter jobb henter eg barnet. Vi eter middag, leiker, så starter legging. Etter barnet er lagt er det rydding og gjera klart ein ny dag. Eg har ikkje slappa av noko særlig sidan eg var barnlaus. Eg og far bytter på å sove ut ein dag i veka.

Men for meg var livet etter barn veldig fint. Eg bryr meg ikkje lenger om det eg gjorde før, andre prioriteringer nå. Det skjer eigentlig heilt naturlig for mange.

Anonymkode: c5919...ddc

Skrevet

Å trille vogn med hund kan være vanskelig, ville gått for sele/sjal. Ellers vil jeg si man får tid til en hel del med en «normal» unge, men man VET aldri med sikkerhet om man får gjennomført. Det er det som er så kjipt. Noen dager får jeg både bakt og trent i mens kidden sover, aldre dager må jeg ha fult fokus på han. Det er vanskelig å planlegge dagene. 

Anonymkode: b2dbb...b5d

• Liker 1
Skrevet

Kommer jo an på hva slags ting du vil gjøre?

Jeg har ikke tid til å gjøre ting jeg liker, som ofte handler om å pusse opp gamle ting, motor og lakkering. Får kanskje 1 time om dagen til å gjøre slikt, men det holder mest bare til å finne frem utstyr og ikke mye mere. Samtidig 0 tid til å rydde opp og holde orden på utstyr. Så jeg vil si nei for min del.

Men dama som liker å strikke i sofaen og har det som hovedhobby får jo tid til sin hobby i plenty. Rekner med det ikke blir grei nok tid til siste har bikket 4-5. Når de er på den alderen går det an å ha dem med uten at det er mega risk for at de finner på noe farlig.

Skrevet
52 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er i uke 38 og kjenner jeg begynner å få litt panikk om jeg må gi opp alt annet i livet mitt! Har en mann som jobber offshore, så kommer til å være mye alene med hund og baby.

Altså, jeg må lufte hunden - det må jeg bare ta meg tid til (har familie som kan hjelpe til i nødstilfeller). Tenker man triller vel mye med vogn uansett for å få babyen til å sove - så må vel bare tilpasse turene etter når babyen sover? :) erfaring?

Men hva med alt annet? Husarbeid? Matlaging/baking? Strikking? Bare slappe av? Ta seg en dusj og stelle seg litt?🤔 må jeg gi opp alt dette??

Høres veldig negativ ut nå, men jeg gleder meg veldig mye til å bli mamma altså! Aner bare ikke hva jeg går til! Vet jo at når mannen er hjemme får jeg mye mer tid og avlastning😄

Anonymkode: ce10c...3c6

Baby på 6 uker er stort sett oppå meg dagtid men sover i egen seng natt. Husarbeid gidder jeg ikke prioritere og vi har uansett vaskehjelp, men alt som kan gjøres med baby i sele, vogn eller i fanget (mens hun spiser eller sover) kan man KO gjøre.... så jeg går masse trilleturer, trener i tuftepark, leser bøker, ser serier/filmer og møter venninner på kafé (er jo bare å amme der og skifte bleie det om nødvendig). 

Anonymkode: 7f8ff...a6f

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...