Gå til innhold

Hvis det blir riktig ord ble babyen min utsatt for gruppevold i dag

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hun lå i krabbe stilling trykket ned mot gulvet der to barn på 3 og 4 år holdt henne nede, og slo med andre armen. Begges armer - 4 armer ble brukt mot lille babyen min. Jeg hørte noen merkelige lyder fra stua, da jeg gikk litt frem og tilbake å ryddet så hadde hun en veldig rar gråting, akkurat som at hun ikke klarte helt å gråte men når jeg kom dit å fikk det stoppet var hun veldig rød i ansiktet. Hun fikk noe røde merker på ryggen som er borte nå. Jeg åringen er barnet mitt og 4 åringen er søskenbarnet til barna. Hvordan går jeg frem for å unngå at noe sånt skjer igjen? Det her var helt sykt å se på. Jeg har ikke gjort annet enn å holdt henne tett inntil meg siden det uten om når jeg ga kjeft til 3 åringen, og plasserte henne inne på et rom (skammekrok), hjalp ikke noe særlig, men så begynte hun å spørre etter godteri og det sa jeg at hun ikke skulle få på lenge nå, det er helt uaktuelt, det hylgråt hun av. Hun sa unnskyld til lille også, men jeg vet ikke helt om det er nok? 

Jeg trenger råd og tips om hvordan dette kan unngå å skje igjen, og bør jeg ikke reise til legevakta når barnefar kommer hjem? Er alene med de til 19.

Anonymkode: 39921...3e2

Videoannonse
Annonse
Skrevet

De var alene i 1-2 min når dette skjedde. Hun krabbet ut i stua fra gangen, mens jeg ryddet.. Hun er som regel alltid med overalt men krabber fort unna slik at jeg ikke alltid merker det..

Anonymkode: 39921...3e2

• Liker 1
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Her var det så mye feil at jeg ikke aner hvor jeg skal begynne.

1. Ikke la små barn være alene med baby

2. Ikke bruk skammekrok til 3-åringen

3. Ikke bruk "ingen godteri" som straff

4. Hvis det virker som babyen er plaget eller ikke er seg selv reiser du til legevakten NÅ. Ikke spør på KG først. Ikke vent på far. 

Anonymkode: bda6e...59e

Enig med punkt 4. Og uansett egentlig. Greit å få sjekket ut. Kan jo fortsatt være noe selvom hun ikke viser tegn til det!

Anonymkode: c8edd...3db

• Liker 6
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Må neste forsvare TS her. Sånt kan skje om 1 minutt og jeg personlig hadde aldri forutsett det. 

Enig! Det er jo merkelig at en 4-åring slår en baby? Noe sånt kan man jo ikke akkurat forutse. 

• Liker 20
Skrevet

Jeg har en baby på 8 mnd og en toåring. Følger jeg ikke med blir babyen slått i hodet med en lekestekepanne eller noe annet. Sånn er det bare. Toåringen er ikke slem og det er min oppgave å passe på.

Anonymkode: b5bc6...351

• Liker 43
Skrevet

Hør med helsesykepleier TS, hun har sikkert noen råd. Synes det er uvanlig oppførsel av iallefall en 4. åring 

Anonymkode: 12253...a6a

• Liker 4
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Må neste forsvare TS her. Sånt kan skje om 1 minutt og jeg personlig hadde aldri forutsett det. 

Men så reagerer en del litt på ts sin reaksjon i tillegg da..

Anonymkode: d6ab9...9a7

• Liker 5
Skrevet (endret)

Så små barn har ikke utviklet evnen til empati på samme måte som større barn/voksne. De ser nesten på babyen som et objekt, en leke. De har ikke nødvendigvis forståelse av konsekvensene ved det de gjør. En baby kan også på samme måte slå og lugge, og en tre og fireåring vil da kunne «yte gjengjeld» uten konsekvenstenkning. De kan også se på babyen som så mye mindre enn seg selv, de er jo «store», Og det blir en primitiv adferd mellom dem. Innlegget om barn som drar katten etter halen er veldig illustrerende. 

Jeg skjønner du er opprørt TS, men det er ikke nødvendigvis noe «galt» med disse barna. Bare du kan vurdere om du tror babyen din ble skadet av dette. Det hjelper dog ikke baby om du blir helt hysterisk og redd. Straff med skammekrok og godteri funker heller ikke. 

Du bør informere foreldrene til barna det gjelder, også er du vel klok av skade nå, og skjønner hvor fort det kan gå fra man snur ryggen til, og noe skjer.. 

Håper du klarer å samle deg, og få snakket med de voksne på en konstruktiv måte.

Lykke til :) 

Endret av Raven.Writingdesk
  • Liker 23
Skrevet

Da storesøsteren min var 3 bet hun meg hardt i armen - hun var hverken slem, voldelig eller hadde psykiske problemer(!), hun bare lurte på om babyen fikk merke... Så små barn har ikke begrep om smerte og hva de gjør med andre. At babyen kan krabbe ut av rommet uten at mor merker det er adskillig mer bekymringsfullt enn at to småunger ikke helt skjønner at de må være forsiktige.

• Liker 28
Skrevet
30 minutter siden, AnonymBruker said:

Herlighet ta deg sammen! Babyen ble ikke utsatt for gruppevold. Babyen ble utsatt for en dårlig forelder som ikke er i stand til å ta hånd om tre barn og skjønne at en 3 og 4 åring ikke skal være alene med en baby. Dette er kun din egen feil ts, ingen andres. 

Anonymkode: c2863...02c

I normale familier kan fint en baby være alene med barn i 2-3 minutter mens man order noe........

Anonymkode: e936f...bc6

• Liker 13
Gjest theTitanic
Skrevet

Barn kan gjøre sånne ting når de blir sjalu, eller har blitt utsatt for noe selv tidligere. Noe her er ikke som det burde være. Det er litt for enkelt å si at det er noe galt med 3 og 4 åringen. 

Skrevet

Du kan umulig være seriøs? Datteren min ble nylig 4, og er utrolig snill, rolig og omsorgsfull, men det hender en sjelden gang at hun kan finne på å slå når hun er sint. EN SJELDEN GANG. Har derimot aldri opplevd at hun har slått et annet barn. Hun vet det er feil, men hun er bare 4 år og lærer. 

Istedenfor å kjefte, plassere ungen alene på et rom og straffe ungen, så kunne du kanskje heller forklart at sånt ikke er greit og hvorfor. Ungen din kommer nok til å ende opp akkurat lik om ikke enda verre om det er slik du behandler dem.

Anonymkode: b6053...296

• Liker 7
Skrevet

Hei ts! Ser du har fått ymse svar av kvinneguidens medlemmer. Dessverre kan sånt skje, og vi vet ikke helt hva som forårsakte hendelsen. 

Det du bør gjøre er å ta det opp med helsesøster. Spørre om veiledning, både i forhold til å snakke med 3åringen og 4åringen om det som skjedde, og hvordan håndtere eventuelle lignende situasjoner i fremtiden. Tror også det kan være godt for deg å få en forståelse for hvorfor dette kunne skje. Full forståelse for at det var/er vanskelig for deg, og at du har det vondt nå. 

Lykke til.

Anonymkode: 86438...612

• Liker 3
Skrevet

Barn er forskjellige. Jeg har ingen betenkeligheter med å la baby være alene noen minutter i samme rom som storebror på 4 år. Han er så utrolig snill og forsiktig! Aldri gjort noe dumt mot verken baby eller hunden. 

Anonymkode: c8f2c...9e5

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...