AnonymBruker Skrevet 25. september 2020 #1 Skrevet 25. september 2020 Hei, kvinne 24 år her. Jeg har hatt enormt ønske om barn i noen år nå, og jeg går fram og tilbake om det er riktig av meg å kjæresten å prøve på en. Saken er at jeg er deltidsstudent og deltid i arbeid, det vil ta en stund til jeg fullfører studie. Har ikke hatt beste økonomien grunnet jeg har vært fulltidsstudent tidligere, men fant ut at det er ikke noe for meg. Ønsker å studere, men mindre % enn fulltidsstudenter, og har begynt å jobbe deltid. På et halvt år har jeg spart opptil 150 tusen kroner, og grunnen til at jeg endret livsstil og blitt enormt sparsommelig er for å gi fremtidig barn god oppvekst. Tenker samt ordne med fond der jeg putter månedlig penger som skal gå til barnet når det er eldre. De fleste i familien min ønsker at jeg skal fullføre studie før den tid, og slik jeg kjenner dem blir det tatt imot negativt hvis jeg blir gravid. Dette er fordi de anser meg fortsatt som ung (det er store aldersforskjeller i familien... Her er jeg yngst). Anonymkode: 6f2e5...e8b
Oktobr Skrevet 25. september 2020 #2 Skrevet 25. september 2020 Dette er sikkert ikke det du vil høre, men jeg er enig med familien din at du bør vente. Ikke bare er du student, men det pågår også en global pandemi som kan få store konsekvenser for den globale økonomien. Vi vet ikke hvordan det vil se ut om et år eller to. Du er fortsatt bare 24 år gammel og har mange år foran deg du kan få barn, så hadde jeg vært deg, så hadde jeg ventet litt. Det skader heller ikke å nyte studietid nr. 2 litt også, det er jo en tid man kan utforske mye, så hvorfor gjøre seg mer travel enn man må. 1
AnonymBruker Skrevet 25. september 2020 #3 Skrevet 25. september 2020 Det høres i hvert fall ut som du har hodet på rett plass, og at du vil bli en veldig god mor. Her må du nesten veie fordelene mot ulempene. Den største ulempen er nok, som du selv skriver, at det kan bli trangt økonomisk. Det er også veldig krevende å balansere studie, jobb og familieliv på sikt. På den annen side, så er du i din beste alder for å føde og bli mor. Lånekassen fortsetter å betale deg stipend mens du er i permisjon, og det kan være en stor fordel når du skal ut på arbeidsmarkedet at du har gjort deg ferdig med barn og fødsler. Kvinner flest kommer igang alt for sent med barn i dagens samfunn, så jeg sier bare kjør på, hvis det er dette du ønsker! Anonymkode: 9b240...02f 5
AnonymBruker Skrevet 25. september 2020 #4 Skrevet 25. september 2020 Ønsker også å formidle at jeg tjener greit selv som deltidsstudent og tar ikke lån, rundt 15 tusen i måneden, bor hos kjæresten gratis. Kjæresten min er 35 år gammel, det er aldersforskjell der og føler at det er passende å bli førstegangsforeldre før han fyller førti. Jeg er usikker om jeg blir å fullføre studie, og ønsker heller å ta noen kurs. Synes det er vanskelig å bestemme seg, fordi det vil alltid være noe minus. Men tror at det blir mest pluss når man kan gi all oppmerksomhet og kjærlighet til et liv 🧡 Ønsker så gjerne å ha erfaring å ha barn nå, fordi i sikt ønsker jeg å være fosterforelder til eldre barn og gjerne søsken. Anonymkode: 6f2e5...e8b
AnonymBruker Skrevet 25. september 2020 #5 Skrevet 25. september 2020 Er du den samme personen som opprettet tråden om aldersforskjell og prøving? Samme alder i begge trådene Anonymkode: 4dfa9...c73
AnonymBruker Skrevet 25. september 2020 #6 Skrevet 25. september 2020 Hvem skal du gå barn med? Anonymkode: ee57a...9cf
isbre Skrevet 25. september 2020 #8 Skrevet 25. september 2020 (endret) Spørs, har du eget bolig? Endret 25. september 2020 av isbre
AnonymBruker Skrevet 25. september 2020 #9 Skrevet 25. september 2020 17 minutter siden, AnonymBruker skrev: Er du den samme personen som opprettet tråden om aldersforskjell og prøving? Samme alder i begge trådene Anonymkode: 4dfa9...c73 Nei, lagde nå som jeg for alvor vurderer. Ts Anonymkode: 6f2e5...e8b
AnonymBruker Skrevet 26. september 2020 #10 Skrevet 26. september 2020 14 timer siden, Oktobr skrev: Dette er sikkert ikke det du vil høre, men jeg er enig med familien din at du bør vente. Ikke bare er du student, men det pågår også en global pandemi som kan få store konsekvenser for den globale økonomien. Vi vet ikke hvordan det vil se ut om et år eller to. Du er fortsatt bare 24 år gammel og har mange år foran deg du kan få barn, så hadde jeg vært deg, så hadde jeg ventet litt. Det skader heller ikke å nyte studietid nr. 2 litt også, det er jo en tid man kan utforske mye, så hvorfor gjøre seg mer travel enn man må. 14 timer siden, AnonymBruker skrev: Hei, kvinne 24 år her. Jeg har hatt enormt ønske om barn i noen år nå, og jeg går fram og tilbake om det er riktig av meg å kjæresten å prøve på en. Saken er at jeg er deltidsstudent og deltid i arbeid, det vil ta en stund til jeg fullfører studie. Har ikke hatt beste økonomien grunnet jeg har vært fulltidsstudent tidligere, men fant ut at det er ikke noe for meg. Ønsker å studere, men mindre % enn fulltidsstudenter, og har begynt å jobbe deltid. På et halvt år har jeg spart opptil 150 tusen kroner, og grunnen til at jeg endret livsstil og blitt enormt sparsommelig er for å gi fremtidig barn god oppvekst. Tenker samt ordne med fond der jeg putter månedlig penger som skal gå til barnet når det er eldre. De fleste i familien min ønsker at jeg skal fullføre studie før den tid, og slik jeg kjenner dem blir det tatt imot negativt hvis jeg blir gravid. Dette er fordi de anser meg fortsatt som ung (det er store aldersforskjeller i familien... Her er jeg yngst). Anonymkode: 6f2e5...e8b Det viktigste du bør tenke på synes jeg er hvor stabilt og trygt forholdet ditt er. Vil det vare? Jeg synes ikke 24 er for ungt for å få barn, og det er heller ikke sånn at du mååå være superetablert så lenge dere som par klarer dere fint. Men å ende opp som alenemor uten fulltidsjobb og utdanning vil du kanskje ikke? Du har tid til å vente, uten at jeg oppfordrer til å vente til man er 30 eller eldre, men 26-27 er jo fortsatt ungt nok og da får du et par år på deg på å etablere deg. Anonymkode: eecb7...1d3 1
spinnwild Skrevet 26. september 2020 #11 Skrevet 26. september 2020 Passer alltid og aldri å få barn. Men du har noen utrygge faktorer her: Du bor gratis til kjæresten. Aka du har ikke eget bosted. Eier han, så bør du kjøpe deg inn. Hva skjer med deg og barnet om noe skal skje med kjæresten din!? Og personlig synes jeg det høres unødvendig tungt ut med studier, jobb og baby. Og du jobber deltid, hvordan blir foreldrepengene? Biologisk har dere det mest sannsynlig ikke travelt ennå.
ididi Skrevet 28. september 2020 #12 Skrevet 28. september 2020 24 er ungt, men biologisk sett rundt den ideelle alderen for å få barn. Ikke alle har til de er over 30. For noen er eggkvaliteten og antall egg dårlig innen da. Det samme gjelder menn. Nyere forskning har vist at menn oftere er grunnen til at par sliter enn det man trodde før. Selv om noen menn kan få barn til de er oppi pensjonsalderen, så blir sædkvaliteten dårlig hos mange lenge før det. Hva som gjelder for dere to, er umulig å si. Dere kan te fertilitetstester, men de forteller dere bare hvordan status er nå, og sier ingenting om hvordan ting vil være om et år eller fem. (Det er en vanlig misoppfattelse at bra tall sier at man har mye tid igjen.) Hva som er riktig for dere to, kan ingen andre si - hverken vi er eller slekta deres. Dere to må vurdere hvor stabilt forholdet deres er, hva som vil skje økonomisk for deg, ham og barnet/barna dersom forholdet skulle gå dukken, hvordan økonomien deres vil bli med barn, og hvordan din og hans karriere framover skal bli. Det er fordeler og ulemper med begge valg, og det finnes ikke noe perfekt svar. Jeg fikk ikke barn før jeg var 38 (er nå 39), og skulle ønske jeg hadde hoppet i det mange år før. Men jeg ventet hele tida på å finne den riktige mannen. Til slutt dro jeg til Danmark og ordnet det alene, og så fant jeg den riktige mannen mens jeg var gravid. Nå er han pappa til jenta vår, og hun har forandret livet mitt til noe som er minst hundre ganger bedre. Andre kan sikkert fortelle deg historier om at de skulle ønske de hadde ventet lenger med å få barn. Det er umulig å planlegge livet til å bli akkurat sånn man tenker at det skal bli, og umulig å vite nøyaktig hva det er riktig å gjøre. Prøv å kombinere fornuft og følelser, så ender dere nok opp med noe bra. 🥰
AnonymBruker Skrevet 28. september 2020 #13 Skrevet 28. september 2020 Gå for det. Hvis dere er klare og ønsker å bli foreldre ser jeg ingen grunn til å vente. Økonomi ordner seg, ting ordner seg. Anonymkode: a4397...499 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå