Gå til innhold

Mistet 11mnd gutt på gulvet.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kom hjem etter å ha hentet 4 åring i barnehagen og satte 11mnd gutten på fryseren og holdt rundt han med en hand. Samtidig står hun på 4 år og skriker fordi hun ikke får av seg jakken. Bøyde meg litt og skulle hjelpe henne med den ledige hånda. Da kaster 11mnd seg ned på gulvet. Men heldigvis blir jeg stående i mellom han og fryseren, så han lander på fotene og rumpa på siden og ruller en gang rundt.

Er skrekkslagen og ringte legevakt. De trodde det der gikk fint siden ikke slo hodet. Men klarte ikke se skikkelig fordi det gikk litt fort, men hørte ikke en lyd når han landet. Kan dem få andre skader en på hodet? Forsøkte å klemme litt her og der, for å se om han reagerte, det gjorde han ikke. Men han ble veldig sur nå 1 time etterpå, men så er det sovetid for en time siden også.

Anonymkode: 6bc3d...dee

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Han er nok sur fordi han skulle sovet for en time siden. Ville ikke tenkt noe mer på det med mindre du merker at allmenntilstanden blir dårlig/endret. Sånne ting kan skje den beste, å barn tåler ofte mer enn vi tror :) 

Anonymkode: cf5e1...38f

• Liker 22
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Han er nok sur fordi han skulle sovet for en time siden. Ville ikke tenkt noe mer på det med mindre du merker at allmenntilstanden blir dårlig/endret. Sånne ting kan skje den beste, å barn tåler ofte mer enn vi tror :) 

Anonymkode: cf5e1...38f

Håper det, men redd for ting man ikke kan se. Nakkesleng eller slikt.

• Liker 1
Skrevet

Nå har du lært at du ikke skal sette fra deg en ettåring høyt oppe.

Anonymkode: cdb47...034

• Liker 11
Skrevet

Gråt barnet da? Jeg tviler på at han har tatt noen skade av dette. Mine barn har ramlet ned fra ting og tang, og aldri vært noe problem. Gråter de med en gang, går det fint tenker jeg..

Anonymkode: f572e...917

• Liker 9
Skrevet

Hadde unger tålt så lite hadde menneskeheten vært utdødd.

Anonymkode: 1c4a1...050

• Liker 40
Skrevet

Unger er utrolig robuste, det gikk nok bra. Barndommen består av noen knall og fall. Etter en hvil og litt mat er nok hele uhellet glemt .

• Liker 15
Skrevet

Det er utrolig hvor mye en barnekropp tåler i forhold til oss voksne, fordi de er så myke i kroppen. Så det gikk nok fint! 

Anonymkode: 02bd2...da1

• Liker 8
Skrevet

Hvor mange meter er det snakk om?

Anonymkode: 50477...697

Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Hvor mange meter er det snakk om?

Anonymkode: 50477...697

Ned fra en fryser blir vel ca 1 meter tenker jeg.

Anonymkode: 1c4a1...050

Skrevet

Når han ikke skrek etter fallet er det et av to etter min mening. Han fikk ikke vondt eller han svimte av. Siden han ikke svimte av, gikk dette helt fint.

Barn slår seg og vil slå seg gjennom hele barndommen. Det er normalt og en del av læringen. Her har mine fire hatt sine knall og fall opp i gjennom, og det går stort sett helt fint. 

• Liker 4
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Nå har du lært at du ikke skal sette fra deg en ettåring høyt oppe.

Anonymkode: cdb47...034

Der kom den ja, aldri en tråd på KG uten litt casual momshaming av en mamma som åpenbart er kjempelei seg og har skjønt konsekvensen av den (veldig menneskelige) tabben for lengst. Veldig konstruktivt :rolleyes:

Til TS, dette går nok fint. Som andre sier, barn er mykere i kroppen, og om ikke ungen gråter eller viser tegn til smerte utover kvelden så bør du legge dette bak deg. Følg litt ekstra med på formen hans, og ring legevakta igjen om det utvikler seg ❤️ 

Anonymkode: 45a9d...e6e

• Liker 34
Skrevet

ja en kan lure på hvordan folk overlevde i gamle dager

Anonymkode: 15e61...340

• Liker 1
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

ja en kan lure på hvordan folk overlevde i gamle dager

Anonymkode: 15e61...340

Vel, om man skal være pirkete - så er dødeligheten blant barn gått betraktelig nedover siden «gamle dager». Et kjapt googlesøk gir det artikler fra feks ssb og forskning.no som bekrefter dette 😊

Anonymkode: d982c...1f9

• Liker 7
Skrevet
28 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vel, om man skal være pirkete - så er dødeligheten blant barn gått betraktelig nedover siden «gamle dager». Et kjapt googlesøk gir det artikler fra feks ssb og forskning.no som bekrefter dette 😊

I statistikker som omhandler barnedød i gamle dager er det nok ikke ulykker som er fremtredent. Krybbedød, bakterier og virus er nok det som stod for hovedparten. Går du enda lengre tilbake så var feilærnæring også noe barn døde av. Minus veldig langt tilbake, da var nok kostholdet noe bedre.

• Liker 1
Skrevet
På 25.9.2020 den 20.31, AnonymBruker skrev:

I statistikker som omhandler barnedød i gamle dager er det nok ikke ulykker som er fremtredent. Krybbedød, bakterier og virus er nok det som stod for hovedparten. Går du enda lengre tilbake så var feilærnæring også noe barn døde av. Minus veldig langt tilbake, da var nok kostholdet noe bedre.

Som sagt, er kjapt googlesøk vil også avdekke at ulykker er gått ned, feks død ved bilulykker - så ikke bare krybbedød 😊

• Liker 2
Skrevet

Tråden er ryddet for avsporinger, brukerangrep og svar til dette. 

- Matas, mod. 

Skrevet

Bare husk fremover å aldri sett fra deg barn i høyden uansett. De skal være på gulvet. 

Anonymkode: 12228...2b4

Gjest Geirfuglen
Skrevet

Ungen vår datt ned fra babycriben sin, da var han bare fem mnd. En venninne sitt barn datt ned fra stellebordet, og det var temmelig høyt. Tror dessverre ikke dette er unormalt. Jeg føler meg som en veldig forsiktig mor og likevel skjedde det.

Generelt er det lurt å ta et førstehjelpskurs når man har barn. Hvis barnet detter ned fra høyde tre ganger sin egen kropp eller mer, bør man ringe ambulanse og barnet bør holde seg i ro. Altså, er han 100 cm og detter ned 3 meter, kan det være snakk om høyenergiskade. Utover det bør man se an situasjonen, fallet, underlaget osv. Skrek han umiddelbart eller kan han ha besvimt et øyeblikk? Hvis man tror de kan ha vært borte litt, bør de også inn for å vurdere hjernerystelse. Ellers bør man se etter skade ellers på kroppen. Gå over hele kroppen og se etter hevelser og/eller blåmerker. Dette er i alle fall det jeg har lært av basic førstehjelp. Stort sett går det heldigvis bra med disse små og de tåler en trøkk. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...