AnonymBruker Skrevet 25. september 2020 #1 Skrevet 25. september 2020 Kom hjem etter å ha hentet 4 åring i barnehagen og satte 11mnd gutten på fryseren og holdt rundt han med en hand. Samtidig står hun på 4 år og skriker fordi hun ikke får av seg jakken. Bøyde meg litt og skulle hjelpe henne med den ledige hånda. Da kaster 11mnd seg ned på gulvet. Men heldigvis blir jeg stående i mellom han og fryseren, så han lander på fotene og rumpa på siden og ruller en gang rundt. Er skrekkslagen og ringte legevakt. De trodde det der gikk fint siden ikke slo hodet. Men klarte ikke se skikkelig fordi det gikk litt fort, men hørte ikke en lyd når han landet. Kan dem få andre skader en på hodet? Forsøkte å klemme litt her og der, for å se om han reagerte, det gjorde han ikke. Men han ble veldig sur nå 1 time etterpå, men så er det sovetid for en time siden også. Anonymkode: 6bc3d...dee
AnonymBruker Skrevet 25. september 2020 #2 Skrevet 25. september 2020 Han er nok sur fordi han skulle sovet for en time siden. Ville ikke tenkt noe mer på det med mindre du merker at allmenntilstanden blir dårlig/endret. Sånne ting kan skje den beste, å barn tåler ofte mer enn vi tror Anonymkode: cf5e1...38f 22
AnonymBruker Skrevet 25. september 2020 #3 Skrevet 25. september 2020 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Han er nok sur fordi han skulle sovet for en time siden. Ville ikke tenkt noe mer på det med mindre du merker at allmenntilstanden blir dårlig/endret. Sånne ting kan skje den beste, å barn tåler ofte mer enn vi tror Anonymkode: cf5e1...38f Håper det, men redd for ting man ikke kan se. Nakkesleng eller slikt. Anonymkode: 6bc3d...dee 1
AnonymBruker Skrevet 25. september 2020 #4 Skrevet 25. september 2020 Nå har du lært at du ikke skal sette fra deg en ettåring høyt oppe. Anonymkode: cdb47...034 11
AnonymBruker Skrevet 25. september 2020 #5 Skrevet 25. september 2020 Gråt barnet da? Jeg tviler på at han har tatt noen skade av dette. Mine barn har ramlet ned fra ting og tang, og aldri vært noe problem. Gråter de med en gang, går det fint tenker jeg.. Anonymkode: f572e...917 9
AnonymBruker Skrevet 25. september 2020 #6 Skrevet 25. september 2020 Hadde unger tålt så lite hadde menneskeheten vært utdødd. Anonymkode: 1c4a1...050 40
VOX Skrevet 25. september 2020 #7 Skrevet 25. september 2020 Unger er utrolig robuste, det gikk nok bra. Barndommen består av noen knall og fall. Etter en hvil og litt mat er nok hele uhellet glemt . 15
AnonymBruker Skrevet 25. september 2020 #9 Skrevet 25. september 2020 Det er utrolig hvor mye en barnekropp tåler i forhold til oss voksne, fordi de er så myke i kroppen. Så det gikk nok fint! Anonymkode: 02bd2...da1 8
AnonymBruker Skrevet 25. september 2020 #10 Skrevet 25. september 2020 Hvor mange meter er det snakk om? Anonymkode: 50477...697
AnonymBruker Skrevet 25. september 2020 #11 Skrevet 25. september 2020 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Hvor mange meter er det snakk om? Anonymkode: 50477...697 Ned fra en fryser blir vel ca 1 meter tenker jeg. Anonymkode: 1c4a1...050
Ulven Skrevet 25. september 2020 #12 Skrevet 25. september 2020 Når han ikke skrek etter fallet er det et av to etter min mening. Han fikk ikke vondt eller han svimte av. Siden han ikke svimte av, gikk dette helt fint. Barn slår seg og vil slå seg gjennom hele barndommen. Det er normalt og en del av læringen. Her har mine fire hatt sine knall og fall opp i gjennom, og det går stort sett helt fint. 4
AnonymBruker Skrevet 25. september 2020 #13 Skrevet 25. september 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Nå har du lært at du ikke skal sette fra deg en ettåring høyt oppe. Anonymkode: cdb47...034 Der kom den ja, aldri en tråd på KG uten litt casual momshaming av en mamma som åpenbart er kjempelei seg og har skjønt konsekvensen av den (veldig menneskelige) tabben for lengst. Veldig konstruktivt Til TS, dette går nok fint. Som andre sier, barn er mykere i kroppen, og om ikke ungen gråter eller viser tegn til smerte utover kvelden så bør du legge dette bak deg. Følg litt ekstra med på formen hans, og ring legevakta igjen om det utvikler seg ❤️ Anonymkode: 45a9d...e6e 34
AnonymBruker Skrevet 25. september 2020 #14 Skrevet 25. september 2020 ja en kan lure på hvordan folk overlevde i gamle dager Anonymkode: 15e61...340 1
AnonymBruker Skrevet 25. september 2020 #15 Skrevet 25. september 2020 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: ja en kan lure på hvordan folk overlevde i gamle dager Anonymkode: 15e61...340 Vel, om man skal være pirkete - så er dødeligheten blant barn gått betraktelig nedover siden «gamle dager». Et kjapt googlesøk gir det artikler fra feks ssb og forskning.no som bekrefter dette 😊 Anonymkode: d982c...1f9 7
AnonymBruker Skrevet 25. september 2020 #16 Skrevet 25. september 2020 28 minutter siden, AnonymBruker skrev: Vel, om man skal være pirkete - så er dødeligheten blant barn gått betraktelig nedover siden «gamle dager». Et kjapt googlesøk gir det artikler fra feks ssb og forskning.no som bekrefter dette 😊 Anonymkode: d982c...1f9 I statistikker som omhandler barnedød i gamle dager er det nok ikke ulykker som er fremtredent. Krybbedød, bakterier og virus er nok det som stod for hovedparten. Går du enda lengre tilbake så var feilærnæring også noe barn døde av. Minus veldig langt tilbake, da var nok kostholdet noe bedre. Anonymkode: 6bc3d...dee 1
AnonymBruker Skrevet 26. september 2020 #17 Skrevet 26. september 2020 På 25.9.2020 den 20.31, AnonymBruker skrev: I statistikker som omhandler barnedød i gamle dager er det nok ikke ulykker som er fremtredent. Krybbedød, bakterier og virus er nok det som stod for hovedparten. Går du enda lengre tilbake så var feilærnæring også noe barn døde av. Minus veldig langt tilbake, da var nok kostholdet noe bedre. Anonymkode: 6bc3d...dee Som sagt, er kjapt googlesøk vil også avdekke at ulykker er gått ned, feks død ved bilulykker - så ikke bare krybbedød 😊 Anonymkode: d982c...1f9 2
Matas Skrevet 27. september 2020 #18 Skrevet 27. september 2020 Tråden er ryddet for avsporinger, brukerangrep og svar til dette. - Matas, mod.
AnonymBruker Skrevet 27. september 2020 #19 Skrevet 27. september 2020 Bare husk fremover å aldri sett fra deg barn i høyden uansett. De skal være på gulvet. Anonymkode: 12228...2b4
Gjest Geirfuglen Skrevet 27. september 2020 #20 Skrevet 27. september 2020 Ungen vår datt ned fra babycriben sin, da var han bare fem mnd. En venninne sitt barn datt ned fra stellebordet, og det var temmelig høyt. Tror dessverre ikke dette er unormalt. Jeg føler meg som en veldig forsiktig mor og likevel skjedde det. Generelt er det lurt å ta et førstehjelpskurs når man har barn. Hvis barnet detter ned fra høyde tre ganger sin egen kropp eller mer, bør man ringe ambulanse og barnet bør holde seg i ro. Altså, er han 100 cm og detter ned 3 meter, kan det være snakk om høyenergiskade. Utover det bør man se an situasjonen, fallet, underlaget osv. Skrek han umiddelbart eller kan han ha besvimt et øyeblikk? Hvis man tror de kan ha vært borte litt, bør de også inn for å vurdere hjernerystelse. Ellers bør man se etter skade ellers på kroppen. Gå over hele kroppen og se etter hevelser og/eller blåmerker. Dette er i alle fall det jeg har lært av basic førstehjelp. Stort sett går det heldigvis bra med disse små og de tåler en trøkk.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå